חודש מאי בשוק ההנפקות - עלייה או ירידה בגיוסים?
חודש מאי 2012 התאפיין באווירה שלילית בשוקי המניות והאג"ח בארץ ובעולם עקב חששות עזיבת יוון את גוש האירו ומצבן השלילי של כלכלות ספרד ואיטליה. כך נפל מדד ת"א 25 במאי ב-8.5% ומדד התל בונד 60 ירד בשיעור של 1.3%. מעניין לראות כיצד הגיב שוק הנפקות אג"ח הקונצרניות למגמה שלילית זו.
לאחר פתיחה חזקה בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2012 בשוק ההנפקות בהם גויסו מעל ל-11.5 מיליארד שקל, הגיע חודש מאי השחור גם לשוק ההנפקות. בחודש החולף גויסו רק 955 מיליוני שקלים בחודש הגרוע ביותר בשוק ההנפקות מחודש דצמבר 2011. כדי להבין עד כמה מדובר בנתון גרוע, אציין שהממוצע החודשי לגיוס בשוק ההנפקות עמד בארבעת החודשים הראשונים של 2012 על 2.88 מיליארד שקל - כלומר במאי חלה נפילה של 67% בגיוס.
לאחר שראינו בחודש אפריל 2012 שיא במספר החברות שגייסו חוב מתחילת השנה (9), צנח מספר החברות שהנפיקו במאי ל-5 בלבד. החברות שהנפיקו במאי (ולראשונה השנה) הינן: ישרס, נכסים ובנין, כלכלית ירושלים ואבגול. גם בחודש מאי כמו בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2012 ראינו נוכחות גדולה של חברות מסקטור הנדל"ן בגיוסים, כאשר מתוך 5 החברות שגייסו חוב, 4 חברות הינן חברות נדל"ן.
סקטור דומיננטי שבלט בהיעדרו משוק הנפקות אג"ח הקונצרניות בחודש החולף הינו סקטור הבנקים. נתון זה שמתווסף לאווירה השלילית בשוקי המניות ואג"ח נותן הסבר לשיא השלילי בגיוסים בשוק ההנפקות במאי. בכל אחד מארבעת החודשים הראשונים של השנה ראינו לפחות חברה אחת שמגייסת מעל למיליארד שקל. בחודש מאי סך הגיוסים לא הגיע למיליארד שקל והחברה שבלטה לחיוב היתה נכסים ובנין שגייסה 421 מיליון שקל.
בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2012 גייס הסקטור העסקי סכום כולל של 12.48 מיליארד שקל, זאת לעומת גיוס כולל של 15.60 מיליארד שקל בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2011 - ירידה חדה של 20%. מתחילת השנה חלה ירידה מדאיגה במספר החברות המנפיקות. בחמשת החודשים הראשונים של 2012 ראינו רק 28 חברות מנפיקות לעומת 52 חברות בתקופה המקבילה אשתקד - קיטון של 46%.
70% מסך הגיוסים בחמשת החודשים הראשונים של 2012 התבצעו באג"ח צמודות מדד, לעומת 60% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. הדבר מעיד על עלייה בשיעור האינפלציה במשק בחודשים הראשונים של שנת 2012, וכך דורשים הגופים המוסדיים תוספת של הצמדה לאג"ח המגוייסות. אולם, ההאטה בכלכלות העולם בנוסף לירידה הגלובלית במחירי הסחורות, מורידות את הציפיות לאינפלציה במשק ומעודדות את נגיד בנק ישראל להפחית את הריבית במשק במחצית השנייה של שנת 2012. מסיבה זו סביר להניח שנראה במחצית השנה גידול בהנפקות אג"ח לא צמודות על חשבון אג"ח צמודות מדד.
למרות שהבנקים נעדרו משוק ההנפקות בחודש מאי, הם עדיין מהווים את הסקטור הבולט בשנת 2012 עם גיוס מצטבר של מעל ל-6 מיליארד שקל מתחילת השנה, המהווה 49% מסך הגיוסים הכולל.
להלן הנתונים העיקריים בשוק ההנפקות בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2012 ושנת 2011 (*במיליארדי שקלים):
לסיכום: ירידות השערים החדות בשווקי המניות בארץ ובעולם בחודש מאי הובילו לירידה דרמטית בגיוס החוב בשוק אג"ח הקונצרניות.בחודש מאי 2012. כך גייס המגזר העסקי במאי סכום זניח של 955 מיליון שקל. כמו כן ראינו במאי הנפקות של 5 חברות בלבד. המשך המגמה השלילית בשווקים צפויה לגרום לעלייה בתשואות אג"ח הקונצרניות , דבר שיקשה מאוד על חברות רבות לגייס הון בשוק ההון. כך, אנו צפויים לראות ביוני ירידה נוספת בקצב ההנפקות וגיוס חוב בעיקר ע"י חברות בעלות דירוג גבוה.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות ומעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. ייעוץ ההשקעות שניתן הוא חיצוני - כלומר בלא ייפוי-כוח לביצוע פעולות כלשהן. לפרטים נוספים: [email protected]
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
