אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה: האם מאסק יצליח להרגיע את המשקיעים?

בוול-סטריט צופים רווח של 60 סנט למניה והכנסות של 25.5 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 66 סנט למניה והכנסות של 23.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC תפרסם היום לאחר סגירת המסחר את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של 2024, על רקע ירידה חדה של כ-17% במניית החברה מאז סוף ספטמבר. האנליסטים בוול סטריט צופים רווח של 60 סנט למניה והכנסות של 25.5 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 66 סנט למניה והכנסות של 23.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הציפייה לירידה ברווח למרות העלייה במכירות מצביעה על האתגרים איתם מתמודדת החברה. בעוד שטסלה מסרה 465,000 מכוניות ברבעון השלישי, עלייה מ-435,000 ברבעון המקביל, הרווחיות לרכב צפויה לרדת ל-42,500 דולר, לעומת 44,000 דולר אשתקד.

הירידה ברווחיות נובעת מהתגברות התחרות בשוק הרכב החשמלי, שמאלצת את טסלה להציע תמריצים גדולים יותר ולהוריד מחירים. עם זאת, המשקיעים מצפים לראות שיפור בשולי הרווח התפעולי לכ-8%, לעומת 6.3% ברבעון השני.

 

התחזית חשובה במיוחד

המבט קדימה יהיה קריטי במיוחד. באפריל, אילון מאסק הבטיח כי המכירות ב-2024 יעלו על אלו של 2023. כדי לעמוד ביעד זה, על טסלה למסור כ-515,000 רכבים ברבעון הרביעי, אך האנליסטים צופים רק 490,000 מסירות.

התחזיות הנוכחיות מצביעות על כך שטסלה תסיים את 2024 עם פחות מ-1.8 מיליון מסירות, מתחת לרמות 2023. לשנת 2025, וול סטריט צופה מסירות של כ-2 מיליון רכבים.

מניית החברה סובלת מירידה של 12% מתחילת השנה. למרות התאוששות ביולי שהביאה את המניה לטריטוריה חיובית, היא נחלשה מאז בעקבות תוצאות מאכזבות ברבעון השני ואירוע "יום הרובוטקסי" ב-10 באוקטובר, שהשאיר את המשקיעים רוצים יותר פרטים על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית.

 

הרובוטקסי

הדעה הרווחת בוול סטריט היא שטסלה לא סיפקה מספיק מידע אודות ציר הזמן של הסייברקאב והמוניות האוטונומיות, למרות שהחברה הדגימה נסיעות באב-טיפוס שהציגה באירוע, מה שגרם לאכזבה בקרב המשקיעים וכתוצאה מכך לירידות במניית החברה. טסלה רוצה להשיק את שירות המוניות האוטונומיות בסוף 2025, כשתשתמש ברכבי ה-Model 3 וה-Model Y שלה לשם כך. את הסייברקאב בכוונתה להתחיל לייצר בסוף 2026.

קיראו עוד ב"גלובל"

אך מנגד, יש משקיעים שהסתפקו במה שטסלה כן הציגה באירוע. ״אין הגאים, אין דוושות, אין כלום!״ כך אמר סנדי מונרו, מייסד חברת הייעוץ להנדסת כלי רכב מונרו ושות׳, בסרטון שפרסם בערוץ היוטיוב של החברה. ״זה כאילו שיש לך נהג, רק שאתה גם בכסא הנהג במקום במושב האחורי... זה גאוני״.

"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי ביום חמישי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".

הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, למשל, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.

המשקיעים יחפשו בדוח ובשיחת הועידה אינדיקציות לגבי מצב הביקוש לרכבים חשמליים, אסטרטגיית המחירים של החברה, והתקדמות בפיתוח טכנולוגיות חדשות.

הלחץ על מאסק להציג תוכנית ברורה להתמודדות עם התחרות הגוברת גדל, במיוחד מצד יצרניות סיניות שמציעות דגמים חשמליים במחירים תחרותיים. בנוסף, המשקיעים יחפשו עדכונים לגבי השקת דגמים חדשים, התקדמות בייצור הסייברטראק, ותוכניות החברה להרחבת נוכחותה בשווקים מתפתחים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלה תתרסק אחרי הדוח. (ל"ת)
    אסולין 23/10/2024 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 23/10/2024 20:21
    הגב לתגובה זו
    לעובדה שכל ה"מצליחים" עושים זאת עד שמתפרסמים כולל מאסק ובאפט אח"כ זה פעם ככה ופעם ככה,רק ואן גוך,חוח נשאר מצליח!!גם מוצרט ובטהובן ורחמנינוף
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק

אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנבידיה

אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר. 

העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.

למה רישוי ולא רכישה מלאה?

הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.

זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.

המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.