הכר את המדד

צריכה מחזורית - להשקיע בחברות שלוקחות לכם את רוב המשכורת

חברות הצריכה המחזורית ("תלויה בשיקול דעת") כוללות את כל השירותים והמוצרים שהם לא "צורך" אלא "רצון"; מהם הגורמים המשפיעים על מניות הסקטור, ואיך ניתן להשקיע? 
גיא טל | (4)

צריכה מחזורית, עונתית או צריכה התלויה בשיקול דעת

סקטור ה-CONSUMER DISCRETIONARY כולל חברות המוכרות מוצרים ושירותים לא חיוניים. בעברית נוטים לתרגם זאת בדרכים שונות - צריכה מחזורית, צריכה עונתית, או צריכה "התלויה בשיקול הדעת". כלומר מדובר במוצרים שאינם "צורך" אלא "רצון".  לשאר הכתבות בסדרה:  >>> מהם 11 הסקטורים ב-S&P ואיך להשתמש בהם בבניית אסטרטגיית השקעה? >>> סקטור האנרגיה - הסולידי שמזנק בשנים האחרונות; המניות העיקריות, הביצועים ואיך משקיעים? >>> טכנולוגיה: איך משקיעים במנוע של העליות בוול סטריט בשנים האחרונות? >>> בריאות: סקטור סולידי וצומח אבל מפוקח בכבדות עם תשואות נמוכות >>> חומרי בסיס: סקטור סולידי ומגוון אך תלוי בסייקל הכלכלי >>> תעשיות: ציוד כבד, שילוח, טורבינות ועד אובר - הסקטור המגוון ביותר >>> פיננסים: המנוע של שוק ההון - הבנק וחברת הביטוח (כמעט) תמיד מרוויחים >>> השקעה במניות צריכה - סקטור דפנסיבי וחסין מיתון; האם כדאי? בשבוע שעבר סקרנו את סקטור הצריכה הבסיסית, והשבוע נעבור לסקטור הצריכה המחזורית. בשני המקרים מדובר בחברות שמוכרות מוצרים או שירותים מוגמרים לצרכן הקצה, אך בעוד במקרה הראשון מדובר במוצרים בסיסיים עם ביקוש קשיח שלא תלוי כמעט בכלל במצב הכלכלי, סקטור הצריכה המחזורית או סקטור צריכה "תלוית שיקול דעת" מורכב מחברות המוכרות מוצרים שמוגדרים כ"רצון" ולא כ"צורך". כלומר מוצרים שהצרכנים יכולים, לפחות בטווח הקצר, לצמצם את הצריכה שלהם או להימנע מרכישתם לחלוטין במידת הצורך, בהתאם למצב הכלכלי. ישנם מוצרים שהם כן צורך, אך לא מיידי. לדוגמה, כולם צריכים בגדים, אבל לא חייבים לקנות בגדים כל יום או כל שבוע וניתן לתזמן את הקניה ( - "תלוי בשיקול דעת"). כך גם, מכונית היא לעיתים קרובות צורך גמור לצורכי עבודה או לצרכי היום יום, אבל עיתוי קניית רכב חדש תלוי במצב הכלכלי. מוצרים כאלה גם כלולים בצריכה המחזורית ולא בצריכה בסיסית. החברות בסקטור הזה הן חברות שמיצרות או מוכרות רכבים, רהיטים, מכשירי חשמל מוצרי יוקרה ושאר מוצרים לא הכרחיים, כמו גם מסעדות, בתי מלון, חברות תעופה ועוד.   

מבנה

סקטור הצריכה המחזורית מורכב מארבעה קבוצות תעשייה. כלי רכב ורכיבים. קבוצת תעשייה זו מחולקת לשתי תעשיות בעלות שם זהה – כלי רכב האחת, והשנייה רכיבים. תתי התעשיות של קבוצה זו מתחלקות ליצרני מכוניות, אופנועים, צמיגים וחלקי חילוף וציוד לרכב ועוד.  מוצרים ברי קיימא ובגדים. בתוך מוצרים ברי קיימא ישנם יצרני מוצרי חשמל, ריהוט, ועוד. ובתוך ביגוד יצרניות נעליים, בגדים טקסטיל וכדו'. שירותים צרכניים. בקטגוריה הזו כלולים תעשיית בתי המלון, המסעדות והנופש שמחולקת לתתי תעשיות כמו מסעדות, קזינו והימורים, בתי מלון ועוד, ותעשיית ה"שירותים שונים", שם ניתן למצוא שירותי חינוך, ושירותים ייחודיים. קמעונאים ומפיצים של מוצרי צריכה מחזורית. הקבוצה הזו מחולקת למפיצים, קמעונאות רחבה, וקמעונאית ייחודית. בקמעונאות היחודית ניתן למצוא חנויות למחשבים, מוצרים לשיפור הבית, ריהוט וכדו'. (בשונה מהסעיף השני פה לא מדובר ביצרניות אלא בקמעונאיות, בדרך כלל רשתות של חנויות). 

מאפיינים

חברות הסקטור הזה הן תנודתיות ותלויות במחזור הכלכלי. מצב של מיתון או האטה כלכלית עלול לגרום לירידה חדה בביקוש למוצרים מן הסוג הזה יותר מהשוק הכללי, בעוד פריחה כלכלית תגביר את הביקוש, בדרך כלל יותר מבשאר השוק. כשכוח הקניה של הצרכנים יורד הם יכולים לקנות פחות מוצרים כאלה, לבחור מותגים זולים יותר, לדחות את הקניה שלהם או לעיתים לוותר עליה לחלוטין.  בעוד זה המקום לחסוך בזמנים קשים, זה גם המקום לבזבז בזמנים טובים. המוצרים הבסיסיים אולי נצרכים יותר אבל לרוב זולים יותר. בסופו של דבר רכב חדש יעלה כמו צריכה בסיסית של שנה שלמה ואולי אף יותר, כך שבסופו של דבר רוב הוצאות הצרכנים מגיעות לחברות הללו, ובזמן של פריחה כלכלית יותר ויותר ממנו מנותב לאפיקים האלו.  מלבד הסיכון של האטה כלכלית גם האינפלציה יכולה לפגוע בביקוש. במצב של עליית מחירים הצרכנים יחתכו קודם בקניות של מוצרים מהסקטור הזה לפני שהם מורידים את צריכת האוכל או התרופות. גם אם עליית המחירים נוגעת למוצרים שאינם שייכים לסקטור הזה, כמו לדוגמה עליית מחירי האנרגיה שמשפיעה על מחיר הדלק, ההשפעה תהיה גבוהה יותר על המוצרים האלו מאשר על הדלק עצמו, שכן לעיתים קרובות קשה לחסוך בדלק, ואז הצרכן נאלץ לשלם יותר בתחנת הדלק, ולחסוך יותר במקומות אחרים. גם הריבית מהווה גורם מכריע ברמות ההוצאה הצרכניות על מוצרי מותרות. הלוואות צרכניות כמו לקניית רכב, "קנה עכשיו ושלם אחר כך" והלוואות בכרטיסי אשראי ירדו בתקופה של ריבית גבוהה, ויטפסו בתקופה של ריבית נמוכה.  שוק התעסוקה הוא גורם נוסף שמשפיע על הצריכה המחזורית. כשאנשים מרגישים בטוחים בעבודתם, וכשהמשכורות עולות הם ירגישו יותר בטחון לצרוך ואף לקחת הלוואות לשם כך. שוק עבודה חלש יפגע קודם כל בחברות הללו.  מלבד הנתונים הכלכליים עצמם, גם התחושה של הצרכן משפיעה מאד על חברות הסקטור הזה. מדדים כמו מדד אמון הצרכנים שמפרסמת אוניברסיטת מישגן ובודק את "מצב הרוח" של הצרכן והאופטימיות שלו ביחס לכלכלה האמריקאית מהווים אינדיקטור חשוב עבור הסקטור.    בנוסף לגורמים הכלליים הללו, לכל תעשייה בסקטור הזה ישנם גורמים ספציפיים שמשפיעים עליה. לדוגמה, מגפת הקורונה פגעה מאד בחברות התעופה והמסעדות, אבל דווקא הועילה לחברות של מוצרים ביתיים כמו מחשבים או לחברות גיימינג. כך גם מגמות ארוכות טווח - המעבר המתמשך לצריכה אונליין משפיע על הקמעונאיות, והמעבר לרכב חשמלי על יצרניות הרכב וכדו'.     תעודות סל וחברות מובילות CONSUMER DISCRETIONARY SELECT SECTOR SPDR FUND קרן הדגל של SPDR לסקטור הזה מוכרת בסימול XLY. בתעודה ישנן 52 אחזקות שמסתכמות לכ-19 מיליארד דולר של נכסים מנוהלים. היא גובה 0.09% דמי ניהול, בדומה לניירות האחרים שבסדרה זו. תשואה הדיבידנד עומדת על 0.77% בלבד ומכפיל הרווח מגיע לכ-27. חמשת האחזקות הגדולות שלה כוללות שלוש קמעונאיות גדולות, חברת רכב ורשת מסעדות: AMAZON - האחזקה הגדולה ביותר בקרן הזו בפער משמעותי עם קרוב לרבע מנכסי התעודה. בעוד באמזון ניתן למצוא מוצרים רבים שאינם שייכים לסקטור הזה, ובנוסף אמזון מציעה שירותים נוספים שלא מאופיינים כמוצרי צריכה מחזורית כמו פעילות בענן, פרסום, ומכירת מוצרים בסיסיים, רוב מוחלט של הכנסות החברה (אם כי לאו דווקא רוח הרווחים) נובעות ממכירת מוצרי צריכה מחזורית, ובחלוקה לסקטורים בדרך כלל ההכנסה העיקרית מגדירה את השתייכות החברה. החברה נסחרת בשווי שוק של 1.88 טריליון דולר, מכפיל רווח 50 ולא מחלקת דיבידנד.  TESLA INC למרות הקשיים האחרונים בהם נתקלת החברה עדיין מדובר ביצרנית הרכב הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק. היא מהווה כ-14% מנכסי התעודה. שווי השוק של  טסלה הא 554 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח 44 ללא חלוקת דיבידנד.  HOME DEPOT הראשונה מבין שתי קמעונאיות מוצרי שיפור הבית שבחמשת הגדולות. הום דיפו תופסת 9.2% מנכסי התעודה. היא נסחרת בשווי שוק של 324 מיליארד דולר, בעלת מכפיל רווח של 21.9 ומחלקת דיבידנד בשיעור שנתי של 2.72%.  MCDONALDS רשת מסעדות המזון המהיר מהווה 4.3% מנכסי התעודה. שווי השוק שלה הוא 185 מיליארד דולר, מכפיל הרווח 21.9 ותשואת הדיבידנד 2.51%.  LOWE'S COMPANIES המתחרה הגדולה של הום דיפו היא גם אחת מחמשת האחזקות הגדולות ותופסת 3.73% מהנכסים. שווי השוק שלה עומד על 124 מיליארד דולר, והיא מעט זולה יותר מהמתחרה - מכפיל רווח של 17.4 ותשואת דיבידנד של 1.99%.  חמשת האחזקות הבאות הן חברת התיירות  BOOKING HOLDINGS (3.43%), חברת הנעליים וביגוד ספורט הגדולה בעולם  NIKE (3.19%), קמעונאית הבגוד ומוצרי הבית TJX COMPANIES INC  (3.05%), רשת בתי הקפה  STARBUCKS (2.85%)  ורשת מסעדות נוספת –  CHIPOTLE MEXICAN GRILL (2.47%).  סך הכל עשר האחזקות הגדולות הן כמעט 70% מנכסי התעודה.  VANGUARD CONSUMER DISCRETIONARY INDEX FUND היא האלטרנטיבה של וונגרד לסקטור. כרגיל היא מעט יקרה יותר (0.1%), מנהלת רק 5.95 מיליארד דולר עם מכפיל ותשואת דיבידנד דומים (27.68 ו-0.83%). האחזקות הגדולות זהות לחלוטין, וגם המשקל של כל אחזקה דומה למדי.  בלקרוק כהרגלה מציעה שתי תעודות יקרות יותר, אחת כוללת את שוק המניות הגלובלי, ואחת ממוקדת בארצות הברית.  ISHARES U.S. CONSUMER SERVICES ETF האמריקאית גובה 0.4%, תשואת דיבידנד של 0.64% ומכפיל ממוצע 29.38. בין עשר האחזקות הגדולות ניתן למצוא גם את  COSTCO WHOLESALE NETFLIX WALMART WALT DISNEY UBER TECHNOLOGIES - חלק מהחברות האלו ראינו גם בתעודות סל של סקטורים אחרים.  ISHARES GLOBAL CONSUMER DISCRETIONARY ETF שגובה 0.41% מוסיפה חשיפה בנלאומית, ולכן נמצא שם גם את  TOYOTA MOTOR CORP ,  LVMH MOET HENN ו- ALIBABA GROUP .  גם במקרה זה יש לא מעט תעודות סל שמתמקדות בסגמנטים מסוימים בסקטור. הנה כמה מהן:  SPDR S&P RETAIL ETF משקיע בחברות קמעונאות קטנות יותר. האחזקה הגדולה ביותר היא במניית ה"ממ"  GAMESTOP CORP שמלבד לתפוס את כותרות עיתוני ההשקעות מנסה גם למכור משחקי ווידאו ברשת החנויות שלה, לא  בהצלחה יתרה יש לציין. גם קמעונאית הרכב  CARVANA CO. בין האחזקות המובילות, אך בסופו של דבר מדובר בתעודה מאד מבוזרת כשאף אחזקה לא עוברת עת ה-2.14% מנכסי התעודה.  INVESCO DYNAMIC LEISURE AND ENTERTAINMENT ETF תעשיית הבידור והפנאי נחשבת לצריכה מחזורית. התעודה מחזיקה בחברות קרוזים כמו  ROYAL CARIBBEAN CRUISES , החברה פושטת הרגל  LIVE NATION INC ורשת בתי המלון  HILTON WORLDWIDE HOLDINGS INC בין השאר.  AMPLIFY ONLINE RETAIL הקמעונאות המקוונת משתלטת על השוק, והתעודה הזו מנסה להפיק מכך רווחים. גם פה נמצא את קארבנה, ואת בוקינג, יחד עם אמזון וחברות רבות נוספות.  ישנן לא מעט תעודות שעוקבות אחר תחום הגיימינג, שאף הוא שייך לצריכה מחזורית. אחת מהן היא  PUREFUNDS VIDEO GAME TECH ETF , אחת נוספת  ROUNDHILL BITKRAFT ESPORTS & DIGITAL ENTERTAINMENT ETF .  ROUNDHILL SPORTS BETTING & IGAMING ETF מתמקדת בתחום ההימורים דווקא, ו-Fidelity Electric Vehicles and Future Transportation בתחום הרכב החשמלי. תעודה נוספת ממוקדת בתעשיית הנופש - בתי מלון וחברות תעופה - Defiance Hotel Airline and Cruise (CRUZ).  INVESCO S&P SMALLCAP CONSUMER DISCRETIONARY ETF מתמקדת בחברות קטנות יותר ופחות מוכרות בסקטור. שתי תעודות ייחודיות: ProShares Pet Care ETF (PAWZ) – קרן מאד ספציפית שמשקיעה בחברות מתחום חיות המחמד – אוכל, שירותים וטרינריים ומוצרים לחיות מחמד.     Themes European Luxury - משקיעה בחברות יוקרה אירופאיות.  בארץ נוכל למצוא שתי קרנות של הראל אחת מנטרלת את השפעת המט"ח ואחת לא. הראשונה,  הראל מחקה S&P Consumer Discretionary מנוטרלת מט"ח גובה 0.3% ומנהלת 6.1 מיליון שקל, השניה היא   הראל מחקה S&P Consumer Discretionary גובה 0.4% ומנהלת 20.4 מיליון שקל. לקסם יש מוצר מתחרה -  קסם S&P Consumer Discretionary KTF מנוטרלת מט"ח שגובה אף היא 0.3% ומנהלת 12.9 מיליון שקל.   

 ביצועים

הסקטור, כאמור, מאד תנודתי, ונהנה מתקופות של עליות חדות לצד תקופות של ירידות. כך לדוגמה מתחילת שנה הוא בין שני הסקטורים היחידים עם תשואה שלילית, למרות הזינוקים במדד הכללי. מדובר גם בסקטור מגוון יחסית כשהגורמים השונים בו מתנהגים אחרת במצבי שוק שונים. ביצועי תעודות הסל תלויים מאד באמזון ובסטלה שהן בעלות משקל מאד גבוה במדד. בעוד הצרכן האמריקאי נותר איתן במיוחד למרות האינפלציה הגבוהה, המניות המרכזיות לא נהנות מתקופה טובה כל כך, מה שהשפיע על ביצועי תעודות הסל.   

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יצאב 27/05/2024 10:59
    הגב לתגובה זו
    אפשר להוסיף קישור להצעה שע"י לחיצה על ההמלצה אפשר לראות את פרטי הניר וכן גרף מעודכן מאחד האתרים הכלכליים כדי להקל על הבחירה או ההחלטה לאור הניתוח המעניין שאתה מפרסם.
  • 3.
    הסימבול הוא PRZT? 26/05/2024 11:09
    הגב לתגובה זו
    מי שלוקח לי את מרבית המשכורת הם הפרזיטים; חותכים בבשר החי כל חודש, חותכים יותר כשיש תוספת שכר, בונוס, דמי הבראה. הגיע הזמן למפלגה שתתנגד לפשע הכלכלי ולעיוות שהם יוצרים במדינתנו.
  • 2.
    [email protected] 24/05/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
    ניסיתי למצוא את הקרנות בארץ לפי השם וזה מסובך , רצוי (לא רק אצלך אלא ברוב האתרים) לציין את מספרו של הנייר שהוא חד ערכי ומזוהה מיד ללא ספקות.
  • 1.
    השקעה גרועה קצת שכל 24/05/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
    וזאת ההשקעה הכי )!( גרועה שיש בסביבה אינפלציונית. כשלאנשים נגמר הכסף, זו ההוצאה הראשונה שהם חותכים. כלכלה שנה א'
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

שור וול סטריט עליות; קרדיט: רוי שיינמןשור וול סטריט עליות; קרדיט: רוי שיינמן

"ה-S&P יגיע ל-7,000 נק' עד סוף השנה"

דויטשה בנק, ברקליס וגם וולס פארגו מעדכנים למעלה את התחזיות שלהם למדד הדגל כש-7,000 נקודות הן בכלל לא חלום רחוק - אבל לא כולם אופטימיים יש את מי שחושב שהשוק יקרוס ברגע שיורידו ריבית - "השווקים יתממשו בתרחיש של 'מכור את החדשות'" טוענים בג'יי פי מורגן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שוק המניות בארה"ב בתנופה. ה־S&P 500 רושם שיאים חדשים כמעט מדי שבוע, ואנליסטים מוול סטריט ממהרים לעדכן כלפי מעלה את התחזיות ליעד שלהם לסוף השנה. למרות שאנחנו רגילים לראות אנליסטים "רודפים" אחרי המדד או אחרי ביצועי מניות הפעם התופעה היא חריגה ואנחנו רואים גל של עדכוני תחזיות מאת בנקים ובתי השקעות מובילים. זה מגיע אחרי חודשים של תנודתיות, אחרי קרבות מכסים ומדיניות לא צפויה של טראמפ, אבל עם זאת האנליסטים משוכנעים שהנרטיב ימשוך ללמעלה. ה-AI עדיין כאן והוא מצליח להרים לא רק את הסקטור הטכנולוגי אלא גם תומך ברווחיות של חברות מסורתיות. אנחנו עדים לגל של פיטורי עובדים (נובו נורדיסק דיווחה הבוקר שתפטר 9,000 עובדים) שמוחלפים בכלי בינה מלאכותית, ועד כמה שזה עצוב זה מצויין לבעלי המניות. ההכנסות שוברות שיאים, וכולם רוצים להצטרף לראלי.


"7,000 נקודות זה לא חלום"

מי שפתח את גל העדכונים הוא בִּינקי צ’דה, אסטרטג המניות הראשי של דויטשה בנק, שהעלה השבוע את התחזית שלו ל־S&P 500 לרמה של 7,000 נקודות עד סוף 2025. זאת עלייה של יותר מ־7% מהרמה של המדד כיום שנסחר סביב 6,500 נקודות. גם אסטרטגים בבתי השקעות נוספים הצטרפו: בברקליס עדכנו את התחזית מ־6,050 ל־6,450 נקודות, כשהאנליסטים של הבנק מדגישים כי "למרות לחצים מאקרו־כלכליים, אנחנו מעדיפים לראות את חצי הכוס המלאה", אם נדייק ממה שהם כתבו בדו"ח.

ב־וולס פארגו, האסטרטג או-סונג קוון (שהוא חדש בתפקיד, אגב) הוא אפילו חושב שהראלי שאנחנו רואים כעת יימשך גם לתוך 2026, עם פוטנציאל עלייה של 11% נוספים. הוא גם מסתכל על חצי הכוס המלאה, ואפילו רואה בה בועות "יש קצת בועה, אבל כל עוד ההשקעות ב-AI נמשכות, השוק נמצא בטריטוריה שורית ברורה", קוון מייצג את הקו של וולס פארגו, שזה אחד הבנקים הגדולים בארה"ב. הבנק שפועל גם בניהול השקעות מנסה לשלב בין ההתלהבות מה-AI לבין ניסיון לגשש מתי הבועה הזאת לקראת פיצוץ. אבל בוולס פארגו מעדיפים בינתיים להישאר בפנים, ולנתח לאן זורם הכסף בפועל מאשר מה התמחור "הנכון" של השוק. 

תמונת מצב - שוק שלא מפסיק לפרוץ שיאים 

המדדים המרכזיים בוול סטריט רושמים בינתיים שנה מצוינת. ה־S&P 500 טיפס כבר 11% מתחילת השנה, ואילו הנאסד"ק 100 שכולל בתוכו את ענקיות הטכנולוגיה - הוסיף כ־13%. אבל בניגוד לראלים קודמים שהתבססו על הייפ או רגשות שוק, הפעם אפשר לומר שזה לא "הייפ" טהור. הרווחיות של החברות בפועל גבוהה מהתחזיות, וציפיות הרווח העתידיות עוד ממשיכות לעלות.

בהמשך לזה, לפי בלומברג, הרווח למניה (EPS) במדד צפוי לצמוח בכ־10% במהלך 2025, וב־13% נוספים ב־2026 שזה שיעורי גידול מרשימים יחסית לסביבה של האטה בצמיחה הגלובלית וחוסר ודאות גיאופוליטית. מאחורי הזינוק הזה עומדת, שוב, הבינה המלאכותית: לא רק כהבטחה טכנולוגית, אלא זה כבר פקטור אמיתי שמשפיע כבר היום על מבנה העלויות והתייעלות של חברות ענקיות.