אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה: בוול-סטריט מצפים לתחזית זהירה

בוול-סטריט צופים רווח למניה של 73 סנט לרבעון ו-3.07 דולר לשנה. לשנת 2024, האנליסטים צופים רווח למניה של 3.71 דולר; מניות החברה ירדו ב-15% עד כה השנה, לאחר שהורדות המחירים בסין ואירופה הכבידו על סנטימנט המשקיעים
אדיר בן עמי |

מכירות הרכבים החשמליים שוברות שיאים בארה"ב ובעולם, אבל זה לא בטוח יספיק בשביל לעזור לטסלה  TESLA INC בדוחות. יצרנית הרכבים החשמליים צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון הרביעי ולשנה כולה ביום רביעי כאשר בוול-סטריט צופים רווח למניה של 73 סנט לרבעון ו-3.07 דולר לשנה. לשנת 2024, האנליסטים צופים רווח למניה של 3.71 דולר.

"קיימים גורמים רבים הצפויים להאט את תחום הרכבים החשמליים, אבל אנחנו נשארים עם דירוג קנייה על תחומי ה-AI והרובוטיקה", אמרו במורגן סטנלי. בוול-סטריט חוששים מההיצע הרחב של רכבים חשמליים והתחרות הגוברת, אך עם זאת אופטימיים היות וטסלה היא לא רק חברת רכבים. החברה של אילון מאסק מפתחת טכנולוגיות בינה מלאכותית שצפויות לעזור לרכבים לנסוע בעצמם ולהחליף בעצם את בני האדם בנהיגה. בנוסף, טסלה עסוקה בפיתוח של רובוטים שצפויים בעתיד לחסוך כוח עבודה רב. 

חזרה לרכבים חשמליים. כ-2.1 מיליון רכבי EV מבוססי סוללה (BEVׂ) נמכרו בארה"ב, אירופה וסין ברבעון הרביעי. כ-6.7 מיליון נמכרו במשך כל שנת 2023. שני המספרים האלה מהווים שיאים חדשים, כאשר מכירות ה-BEV צמחו בכ-30% משנה לשנה. אין ספק, הנתונים הללו מרשימים. הבעיה שגם ההיצע גדל. עוד ועוד יצרניות רכבים מתחרות על נתח שוק של רכבים חשמליים, כאשר התחרות הוצגה בבירור בהורדות המחירים הרבות שעברו על התחום. טסלה הורידה מחירים מספר פעמים בשנת 2023, כאשר אנליסטים תיארו את המצב בסין כמלחמת מחירים. 

החברה הורידה לא מזמן את המחירים על רכביה מדגם 3 ומדגם Y ב-3%-6%, בשבוע שעבר היא הודיעה כי תוריד את המחירים באירופה בשיעור אפילו יותר גדול - מודל Y של טסלה באירופה נמכר כעת במחיר זול יותר בכ-4%-8%. 

 

נתון המסירות ונתח השוק

בנתוני המסירות שפירסמה החברה לאחרונה נראה כי טסלה המשיכה לשלוט בשוק הרכבים החשמליים בארה"ב ומכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. החברה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים לחלוטין או BEV והגדילה את נתח השוק שלה בכ-1% בהשוואה לרבעון השלישי. התחרות עדיין היא האתגר המרכזי של החברה. נתח השוק שלה של 51%, נמוך יותר מנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2022 שעמד על 59%. שמונה דגמי BEV מחמישה חברות מלבד טסלה מכרו יותר מ-5,000 כלי רכב ברבעון האחרון, לעומת חמישה דגמים מארבעה יצרנים ברבעון הרביעי של 2022.

 

כמה רכבים חשמליים קנו בארה"ב?

האמריקאים קנו 317,168 רכבים חשמליים לחלוטין ברבעון הרביעי, עלייה של 40% לעומת 225,865 לפני כשנה. ברבעון השלישי הנתון עמד על 313,086. רכבי BEV היוו בערך 8% מכלל המכירות של מכוניות חדשות ברבעון הרביעי ובין 7% ל-8% מכלל הרכבים בשנת 2023. חלקם במכירות השנה כולה עלה כשני נקודות אחוז בהשוואה ל-2022. המכירות לשנה כולה הסתכמו ב-1,189,051 יחידות, מספר הרכבים שנמכרו עלה בפעם הראשונה על מיליון יחידות ועלה ב-46% משנה לשנה. זוהי אומנם צמיחה חזקה, אך עדיין נמוך מהעלייה של 66% ב-2022 בהשוואה ל-2021.

 

האירועים האחרונים בחברה

טסלה נחשבת לאחת החברות שנהנית מעניין רב בקרב המשקיעים בעיקר הודות למנכ"ל החברה אילון מאסק, שאוהב מדי פעם לצאת עם רעיון שגורם לבלבול בוול-סטריט והרבה פעמים מעורר עניין גם בקרב הרגולטורים. לאחרונה, פירסם מאסק בפלטפורמת X שבבעלותו כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות. 

עדיין לא ברור איך דירקטוריון החברה יחליט לפתור את האתגר החדש שמאסק יוצר לחברה כאשר אחד הפתרונות שהוצעו הוא יצירת  מניות חדשות עם זכויות הצבעה גדולות יותר - כמו שקרה למשל בחברת פורד  FORD MOTOR  , כאשר לבני משפחת פורד ניתנו מניות עם 36 זכויות הצבעה פר מנייה. יצירה של "סופר-מניות" כאלה אומנם תצריך אישור של בעלי המניות, אבל יכול להיות שגם הם יבינו שזה פתרון לא רע לבעיה שלהם ולכן יאשרו את המהלך. 

 

האנליסטים והדוחות לרבעון השלישי

למניית טסלה הייתה התחלה קשה לשנה החדשה. מניות החברה ירדו ב-15% עד כה בינואר, לאחר שהורדות המחירים בסין ואירופה הכבידו על סנטימנט המשקיעים. מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים למניית החברה עומד כעת על 237 דולר. בסך הכל 42% מהאנליסטים המסקרים את מניית טסלה דירגו את המנייה ב"קנייה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.