אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה: בוול-סטריט מצפים לתחזית זהירה

בוול-סטריט צופים רווח למניה של 73 סנט לרבעון ו-3.07 דולר לשנה. לשנת 2024, האנליסטים צופים רווח למניה של 3.71 דולר; מניות החברה ירדו ב-15% עד כה השנה, לאחר שהורדות המחירים בסין ואירופה הכבידו על סנטימנט המשקיעים
אדיר בן עמי |

מכירות הרכבים החשמליים שוברות שיאים בארה"ב ובעולם, אבל זה לא בטוח יספיק בשביל לעזור לטסלה  TESLA INC בדוחות. יצרנית הרכבים החשמליים צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון הרביעי ולשנה כולה ביום רביעי כאשר בוול-סטריט צופים רווח למניה של 73 סנט לרבעון ו-3.07 דולר לשנה. לשנת 2024, האנליסטים צופים רווח למניה של 3.71 דולר.

"קיימים גורמים רבים הצפויים להאט את תחום הרכבים החשמליים, אבל אנחנו נשארים עם דירוג קנייה על תחומי ה-AI והרובוטיקה", אמרו במורגן סטנלי. בוול-סטריט חוששים מההיצע הרחב של רכבים חשמליים והתחרות הגוברת, אך עם זאת אופטימיים היות וטסלה היא לא רק חברת רכבים. החברה של אילון מאסק מפתחת טכנולוגיות בינה מלאכותית שצפויות לעזור לרכבים לנסוע בעצמם ולהחליף בעצם את בני האדם בנהיגה. בנוסף, טסלה עסוקה בפיתוח של רובוטים שצפויים בעתיד לחסוך כוח עבודה רב. 

חזרה לרכבים חשמליים. כ-2.1 מיליון רכבי EV מבוססי סוללה (BEVׂ) נמכרו בארה"ב, אירופה וסין ברבעון הרביעי. כ-6.7 מיליון נמכרו במשך כל שנת 2023. שני המספרים האלה מהווים שיאים חדשים, כאשר מכירות ה-BEV צמחו בכ-30% משנה לשנה. אין ספק, הנתונים הללו מרשימים. הבעיה שגם ההיצע גדל. עוד ועוד יצרניות רכבים מתחרות על נתח שוק של רכבים חשמליים, כאשר התחרות הוצגה בבירור בהורדות המחירים הרבות שעברו על התחום. טסלה הורידה מחירים מספר פעמים בשנת 2023, כאשר אנליסטים תיארו את המצב בסין כמלחמת מחירים. 

החברה הורידה לא מזמן את המחירים על רכביה מדגם 3 ומדגם Y ב-3%-6%, בשבוע שעבר היא הודיעה כי תוריד את המחירים באירופה בשיעור אפילו יותר גדול - מודל Y של טסלה באירופה נמכר כעת במחיר זול יותר בכ-4%-8%. 

 

נתון המסירות ונתח השוק

בנתוני המסירות שפירסמה החברה לאחרונה נראה כי טסלה המשיכה לשלוט בשוק הרכבים החשמליים בארה"ב ומכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. החברה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים לחלוטין או BEV והגדילה את נתח השוק שלה בכ-1% בהשוואה לרבעון השלישי. התחרות עדיין היא האתגר המרכזי של החברה. נתח השוק שלה של 51%, נמוך יותר מנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2022 שעמד על 59%. שמונה דגמי BEV מחמישה חברות מלבד טסלה מכרו יותר מ-5,000 כלי רכב ברבעון האחרון, לעומת חמישה דגמים מארבעה יצרנים ברבעון הרביעי של 2022.

 

כמה רכבים חשמליים קנו בארה"ב?

האמריקאים קנו 317,168 רכבים חשמליים לחלוטין ברבעון הרביעי, עלייה של 40% לעומת 225,865 לפני כשנה. ברבעון השלישי הנתון עמד על 313,086. רכבי BEV היוו בערך 8% מכלל המכירות של מכוניות חדשות ברבעון הרביעי ובין 7% ל-8% מכלל הרכבים בשנת 2023. חלקם במכירות השנה כולה עלה כשני נקודות אחוז בהשוואה ל-2022. המכירות לשנה כולה הסתכמו ב-1,189,051 יחידות, מספר הרכבים שנמכרו עלה בפעם הראשונה על מיליון יחידות ועלה ב-46% משנה לשנה. זוהי אומנם צמיחה חזקה, אך עדיין נמוך מהעלייה של 66% ב-2022 בהשוואה ל-2021.

 

האירועים האחרונים בחברה

טסלה נחשבת לאחת החברות שנהנית מעניין רב בקרב המשקיעים בעיקר הודות למנכ"ל החברה אילון מאסק, שאוהב מדי פעם לצאת עם רעיון שגורם לבלבול בוול-סטריט והרבה פעמים מעורר עניין גם בקרב הרגולטורים. לאחרונה, פירסם מאסק בפלטפורמת X שבבעלותו כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות. 

עדיין לא ברור איך דירקטוריון החברה יחליט לפתור את האתגר החדש שמאסק יוצר לחברה כאשר אחד הפתרונות שהוצעו הוא יצירת  מניות חדשות עם זכויות הצבעה גדולות יותר - כמו שקרה למשל בחברת פורד  FORD MOTOR  , כאשר לבני משפחת פורד ניתנו מניות עם 36 זכויות הצבעה פר מנייה. יצירה של "סופר-מניות" כאלה אומנם תצריך אישור של בעלי המניות, אבל יכול להיות שגם הם יבינו שזה פתרון לא רע לבעיה שלהם ולכן יאשרו את המהלך. 

 

האנליסטים והדוחות לרבעון השלישי

למניית טסלה הייתה התחלה קשה לשנה החדשה. מניות החברה ירדו ב-15% עד כה בינואר, לאחר שהורדות המחירים בסין ואירופה הכבידו על סנטימנט המשקיעים. מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים למניית החברה עומד כעת על 237 דולר. בסך הכל 42% מהאנליסטים המסקרים את מניית טסלה דירגו את המנייה ב"קנייה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
קרב ענקיות

אנבידיה - תחילת הסוף? המניה צונחת

החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה גוגל

(עדכון 18:00: מניית אנבידיה מתרסקת בוול סטריט ב-6%, גוגל עולה ב-2%)


בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 1.53%  חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה. 


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. -2.59%  ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.    


גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.

השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות. 

לאי צ'ינגדה נשיא טייוואן (X)לאי צ'ינגדה נשיא טייוואן (X)

טייוואן מגדילה את תקציב הביטחון: 40 מיליארד דולר נוספים בצל האיום הסיני

מהלך היסטורי של הנשיא לאי צ'ינגדה שמבטא חשש גדול מאוד מתקיפה סינית; נראה שלחברות הביטחוניות "אין מה לדאוג" מהסיכוי להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה; וגם - יחסי סין-טייוואן: מאיפה הכל התחיל ולאן זה הולך?

רן קידר |

העולם עמוס בעימותים. קצב ההתחמשות הביטחונית גדל ולמרות הפסקות האש אצלנו וייתכן שבקרוב גם בין רוסיה לאוקראינה, יש זירות נפיצות ומסוכנות מאוד. הזירה שנחשבת הכי רגישה היא סין מול טייוואן. סין טוענת שהאי שלה ולא מקבלת את עצמאותו ושולחת מסרים וגם כוחות לאזור. טייוואן "חיה" תחת החסות האמריקאית. האינטרס האמריקאי באזור, הוא השבבים. טייוואן היא הספקית האיכותית והגדולה בעולם לשבבים שהם חומרי הגלם הכי חשובים לעולם הטכנולוגיה. אבל למרות האינטרס האמריקאי, סין לא מוותרת. בדרך המתיחות מול יפןו גם גוברת -יפן מציבה טילים באי ליד טייוואן ומחריפה את ההיערכות מול סין והזירה הזו הופכת לכזו שעלולה להוביל למלחמה גדולה. 

כל העולם במירוץ חימוש גדול, כשתוכנית של טייוואן היא להגדיל את התקציב הביטחוני ב-40 מיליארד דולר שישמשו לחיזוק משמעותי של היכולות ההגנתיות של המדינה. מדובר בתוספת ייעודית שפרוסה על פני שמונה שנים, בין 2026 ל-2033, וצפויה להוות תשתית לתכניות רכש חוץ, פיתוח מערכות מתקדמות. ההחלטה פורסמה היום על ידי נשיא טייוואן, לאי צ'ינג-טה (Lai Ching-te), במסגרת נאום שנשא בפני הפרלמנט, והיא משקפת שינוי אסטרטגי עמוק בהתמודדות עם האיומים הגיאופוליטיים. להרחבה: האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים.

ההחלטה מגיעה בתקופה מתוחה במיוחד, כשהאי הדמוקרטי נמצא במוקד של עימות גיאו-פוליטי הולך ומחריף מול סין, הרואה בטייוואן חלק משטחה הריבוני. הנשיא לי הדגיש כי "שום מדינה לא תהיה מחויבת יותר להגנת טייוואן מאשר טייוואן עצמה", תוך שהוא מדלג על פרטים לגבי מקורות המימון המיועדים. הציטוט הזה משקף גישה של עצמאות אסטרטגית, אך גם תלות מובהקת בשותפויות בינלאומיות, במיוחד עם ארצות הברית, שמספקת את רוב הנשק המתקדם לטייוואן. מאז כהונתו של לי, שהחלה במאי 2024, נרשמה עלייה בפעילות צבאית סינית סביב האי, כולל תרגילים ימיים נרחבים וחדירות תכופות למרחב האווירי.

התקציב החדש אינו מבודד; הוא חלק ממגמה רחבה יותר של חיזוק כוחות המגן. בשנים האחרונות, טייוואן השקיעה בפיתוח יכולות אסימטריות, כמו רחפנים קטנים וטילים נגד אוניות, שמאפשרות התמודדות עם כוח צבאי עליון כמו זה של סין. ההודעה על התקציב מגיעה על רקע דיונים בארצות הברית על סיוע נוסף לטייוואן, כולל חבילות נשק בשווי מיליארדי דולרים, שמטרתן לאזן את הכוחות באזור.

תקציב ביטחוני מורחב ויעדים שאפתניים

התקציב המיוחד יתוסף לתקציב הביטחון השנתי של טייוואן, ויהיה מיועד למימון פרויקטים רבי־שנים, כולל רכישת נשק מארצות הברית ופיתוח מערכת הגנה אווירית מקומית מתקדמת בשם T-Dome. מערכת זו צפויה לשלב שכבות הגנה שונות נגד מטוסים, טילים, רחפנים ואיומים מתקדמים נוספים, ותתבסס על שילוב של אמצעים מקומיים ואמריקאיים. T-Dome, בהשראת מערכת "כיפת ברזל" הישראלית, תשמש כמגן ראשון בקו ההגנה, ותאפשר לטייוואן להגן על נכסים קריטיים כמו מפעלי ייצור השבבים של TSMC, שמהווים כ-90% משוק השבבים העולמי המתקדמים.