אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה: בוול-סטריט מצפים לתחזית זהירה

בוול-סטריט צופים רווח למניה של 73 סנט לרבעון ו-3.07 דולר לשנה. לשנת 2024, האנליסטים צופים רווח למניה של 3.71 דולר; מניות החברה ירדו ב-15% עד כה השנה, לאחר שהורדות המחירים בסין ואירופה הכבידו על סנטימנט המשקיעים
אדיר בן עמי |

מכירות הרכבים החשמליים שוברות שיאים בארה"ב ובעולם, אבל זה לא בטוח יספיק בשביל לעזור לטסלה  TESLA INC בדוחות. יצרנית הרכבים החשמליים צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון הרביעי ולשנה כולה ביום רביעי כאשר בוול-סטריט צופים רווח למניה של 73 סנט לרבעון ו-3.07 דולר לשנה. לשנת 2024, האנליסטים צופים רווח למניה של 3.71 דולר.

"קיימים גורמים רבים הצפויים להאט את תחום הרכבים החשמליים, אבל אנחנו נשארים עם דירוג קנייה על תחומי ה-AI והרובוטיקה", אמרו במורגן סטנלי. בוול-סטריט חוששים מההיצע הרחב של רכבים חשמליים והתחרות הגוברת, אך עם זאת אופטימיים היות וטסלה היא לא רק חברת רכבים. החברה של אילון מאסק מפתחת טכנולוגיות בינה מלאכותית שצפויות לעזור לרכבים לנסוע בעצמם ולהחליף בעצם את בני האדם בנהיגה. בנוסף, טסלה עסוקה בפיתוח של רובוטים שצפויים בעתיד לחסוך כוח עבודה רב. 

חזרה לרכבים חשמליים. כ-2.1 מיליון רכבי EV מבוססי סוללה (BEVׂ) נמכרו בארה"ב, אירופה וסין ברבעון הרביעי. כ-6.7 מיליון נמכרו במשך כל שנת 2023. שני המספרים האלה מהווים שיאים חדשים, כאשר מכירות ה-BEV צמחו בכ-30% משנה לשנה. אין ספק, הנתונים הללו מרשימים. הבעיה שגם ההיצע גדל. עוד ועוד יצרניות רכבים מתחרות על נתח שוק של רכבים חשמליים, כאשר התחרות הוצגה בבירור בהורדות המחירים הרבות שעברו על התחום. טסלה הורידה מחירים מספר פעמים בשנת 2023, כאשר אנליסטים תיארו את המצב בסין כמלחמת מחירים. 

החברה הורידה לא מזמן את המחירים על רכביה מדגם 3 ומדגם Y ב-3%-6%, בשבוע שעבר היא הודיעה כי תוריד את המחירים באירופה בשיעור אפילו יותר גדול - מודל Y של טסלה באירופה נמכר כעת במחיר זול יותר בכ-4%-8%. 

 

נתון המסירות ונתח השוק

בנתוני המסירות שפירסמה החברה לאחרונה נראה כי טסלה המשיכה לשלוט בשוק הרכבים החשמליים בארה"ב ומכרה 161,385 כלי רכב ברבעון הרביעי, עלייה של כ-23% לעומת השנה קודם לכן. החברה היוותה כ-51% מכלל מכירות הרכבים החשמליים לחלוטין או BEV והגדילה את נתח השוק שלה בכ-1% בהשוואה לרבעון השלישי. התחרות עדיין היא האתגר המרכזי של החברה. נתח השוק שלה של 51%, נמוך יותר מנתח השוק שלה ברבעון הרביעי של 2022 שעמד על 59%. שמונה דגמי BEV מחמישה חברות מלבד טסלה מכרו יותר מ-5,000 כלי רכב ברבעון האחרון, לעומת חמישה דגמים מארבעה יצרנים ברבעון הרביעי של 2022.

 

כמה רכבים חשמליים קנו בארה"ב?

האמריקאים קנו 317,168 רכבים חשמליים לחלוטין ברבעון הרביעי, עלייה של 40% לעומת 225,865 לפני כשנה. ברבעון השלישי הנתון עמד על 313,086. רכבי BEV היוו בערך 8% מכלל המכירות של מכוניות חדשות ברבעון הרביעי ובין 7% ל-8% מכלל הרכבים בשנת 2023. חלקם במכירות השנה כולה עלה כשני נקודות אחוז בהשוואה ל-2022. המכירות לשנה כולה הסתכמו ב-1,189,051 יחידות, מספר הרכבים שנמכרו עלה בפעם הראשונה על מיליון יחידות ועלה ב-46% משנה לשנה. זוהי אומנם צמיחה חזקה, אך עדיין נמוך מהעלייה של 66% ב-2022 בהשוואה ל-2021.

 

האירועים האחרונים בחברה

טסלה נחשבת לאחת החברות שנהנית מעניין רב בקרב המשקיעים בעיקר הודות למנכ"ל החברה אילון מאסק, שאוהב מדי פעם לצאת עם רעיון שגורם לבלבול בוול-סטריט והרבה פעמים מעורר עניין גם בקרב הרגולטורים. לאחרונה, פירסם מאסק בפלטפורמת X שבבעלותו כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות. 

עדיין לא ברור איך דירקטוריון החברה יחליט לפתור את האתגר החדש שמאסק יוצר לחברה כאשר אחד הפתרונות שהוצעו הוא יצירת  מניות חדשות עם זכויות הצבעה גדולות יותר - כמו שקרה למשל בחברת פורד  FORD MOTOR  , כאשר לבני משפחת פורד ניתנו מניות עם 36 זכויות הצבעה פר מנייה. יצירה של "סופר-מניות" כאלה אומנם תצריך אישור של בעלי המניות, אבל יכול להיות שגם הם יבינו שזה פתרון לא רע לבעיה שלהם ולכן יאשרו את המהלך. 

 

האנליסטים והדוחות לרבעון השלישי

למניית טסלה הייתה התחלה קשה לשנה החדשה. מניות החברה ירדו ב-15% עד כה בינואר, לאחר שהורדות המחירים בסין ואירופה הכבידו על סנטימנט המשקיעים. מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים למניית החברה עומד כעת על 237 דולר. בסך הכל 42% מהאנליסטים המסקרים את מניית טסלה דירגו את המנייה ב"קנייה". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים