לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
החלטת הריבית של הפד ביום רביעי היוותה סוג של נקודת מפנה - מדברי הפד השתמע שהאופטימיות חדרה גם למסדרונות הבנק המרכזי, וכי הפד מאמין שהאינפלציה אכן נבלמה, כמו שנראה במדדים, וכי אפשר להתחיל לחשוב על הורדות ריבית במהלך שנת 2024. בהחלטה עצמה הריבית נשארה על כנה, אבל ההסתכלות לעתיד היא מה ששלחה את השווקים למעלה והציתה גל של אופטימיות.
החלטת הריבית
אנליסטים מסוימים, כמו אלכס ז'בזינסקי ממיטב דש, חושבים שכדאי לצנן את ההתלהבות: "תגובת השווקים להחלטת ה-FED, במיוחד של שוק האג"ח, הייתה קיצונית מדי. ביחס לדפוס בשנה האחרונה, הירידה בתשואה ל-10 שנים בכ-0.3% הייתה מוגזמת לעומת הירידה של כ-0.35% בציפיות לריבית ה-FED בעוד 12 חודשים לפי החוזים. לא היה בהודעה חידוש גדול מלבד האמירה, וגם היא לא חד משמעית, שהריבית לא תעלה יותר. מי חשב שכן?"
ז'בזינסקי מצביע גם על תחזיות הריבית שהפד נתן: "התחזית לריבית בסוף 2024 חזרה ל-4.6%, רמה שהייתה חזויה בתחזית שניתנה ע"י ה-FED ביוני. הירידה הצפויה בריבית בשיעור של 0.8% ב-2024 הייתה צפויה אפילו עוד בתחזית שניתנה במרץ".
גם יונתן כץ מלידר עדיין סקפטי לגבי הורדת ריבית במרץ: "אנו עדיין מתקשים לראות את הורדת ריבית הפד כבר בחודש מרץ וצופים דחייה לחודש יוני. צפויות בין שתיים לשלוש הורדות ריבית הפד עד סוף 2024 (פחות ממה שמתומחר בשווקים). כדאי לשים לב לגידול של 0.4% במכירות הקמעונאיות. מוקדם מדי להספיד את הצרכן האמריקאי! למרות ההתמתנות בקצב עליית השכר ל-4% מדובר בעליית שכר ריאלית של כמעט 1%. פירמות עדיין מדווחות על קושי למצוא עובדים מתאימים. ברקע, עדיין קיימת מדיניות פיסקאלית מרחיבה".
מדד המחירים
מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר שפורסם בארה"ב העיד על אינפלציה של 3.1%, עלייה שהובלה על ידי רכיב הדיור שהמשיך לעלות. רוב הסיקור בארה"ב היה של מדד המחירים לצרכן הכולל, שתאם את הצפי, וקצת פחות של מדד מחירי הליבה שדווקא עלה ב-0.2%, וזאת אחרי עלייה של 0.3% באוקטובר.- אמאר סוברמאניה עובר לאפל - במשימה להוציא אותה מהשיתוק הטכנולוגי
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"העלייה במדד הליבה הייתה על פי חציון התחזיות, תוך כדי עלייה בשכר הדירה, סעיף הדיור שבבעלות דיירים טיפול רפואי ועוד", כותב ד"ר גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי בלאומי. "מדובר בהרכב בעייתי של התייקרויות, תוך שרכיב ה- SUPER CORE, "ליבת השירותים" שבה מתמקד הפד, שבה ומואצת. מדד הליבה עלה ב-4.0% ב-12 החודשים האחרונים, כפי שהיה ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר וזאת על פי התחזיות".
- 3.היינו כחולמים. כלכלנים או אופטיממים או פסיממים (ל"ת)17/12/2023 21:43הגב לתגובה זו
- 2.כשהתשואה במניות 3 אחוז, עדיף אגח 10 שנים ב4 אחוז, 17/12/2023 19:51הגב לתגובה זוכשהתשואה במניות 3 אחוז, עדיף אגח 10 שנים ב4 אחוז, והכי טוב אגח קצר ב5 אחוז. הריבית לא תרד השנה כלל עד שיתעורר משהר חוב שלא נראה מ1929, ואז כבר יהיה מאוחר מדי
- 1.הח'ותים מנתחים 17/12/2023 18:21הגב לתגובה זותוך ימים מ 2000$ . כריסנס אין לאירופה יוקר מאמיר וצרכן משלם יותר מלחמת עזה עולמית . כל סחורות באב מנדב זרקו חברות זרות בנמלי עולם צים אוסף ואלו המחרימות גם עולות.
- רוני 17/12/2023 22:15הגב לתגובה זואסור לשכוח להם , הם יכולים לפשוט רגל ולהשאיר את כולנו עם הגאווה הלאומית בלבד.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)