ירידות חץ מסחר בורסה
צילום: Istock

האנליסטים פספסו את משבר הבנקאות - זה לא צריך להפתיע

איך זה שרגע לפני הקריסה, כמעט כולם חשבו שמניית בנק סיליקון ואלי היא השקעה נהדרת; מי היחיד שחשב שצריך למכור את המניה? וגם על הבעיה באנליזות בכלל, מה זאת אנליזה מסוג Sellside ומה זאת אנליזה מסוג Buyside? 
דור עצמון | (24)

רגע לפני הקריסה של בנק סיליקון ואלי, האנליסטים היו אופטימיים. המניה נסחרה ב-280 דולר, מחירי היעד היו 350 דולר וצפונה. תוך יומיים השווי נפל מ-280 דולר למניה לאפס. איך זה יכול להיות? איך האנליסטים פספסו את הסיכונים? אז הפעם, זה לא הכל באשמתם. אי אפשר לנתח באמת דוח של בנק, אי אפשר לנתח תופעות פסיכולוגיות של "ריצה את הבנקים", אבל, אפשר וצריך לגלם את הסיכונים האלו זה בדוח האנליזה. כן היה צריך לבחון לעומק את הנכסים הלא סחירים ולראות שהם שווים משמעותית פחות ממה שרשום בספרים, ובהינתן המידע הזה, לגלם את זה בשווי. זה לא נעשה, אלא בדיעבד. אם זה היה נעשה בזמן אמת היו מגלים שהשווי הוא אפס. 

הם לא לבד. גם הרגולטור האמריקאי לא זיהה כשלים בבנק סיליקון ואלי וגם לא בבנק סיגנצ'ר. שני הבנקים האלו היו מהמועדפים על האנליסטים המכסים את מערכת הבנקאות. התפקיד העיקרי של האנליסטים מתבטא בתקופות חלשות, לא בתקופות טובות שכל מטאטא פוגע, והשאלה, אחרי הנפילות האחרונות היא האם הם יכלו לזהות את הכשלים בדוחות של הבנקים והאם הם מודעים להם. התשובה היא ככל הנראה כן, אולי לא בעוצמה שהתבטאה בהמשך, אבל אנליסטים אמורים להבין את משמעות הנכסים הרעילים לדוחות ואת המשמעות של חשיפתם על איתנות הבנק, ההון שלו והיכולת שלו לתחזק את הפעילות.

השאלה המטרידה היא - ואם כך מה זה אומר על האנליזות של הבנקים האחרים ומה זה אומר על אנליזות בכלל. עם זאת, אנליזות מספקות לכם הערכה כוללת, וכלל שתקראו יותר אנליזות כך תבינו יותר את העסק ותחשפו יותר לסיכונים שבאים לידי ביטוי בדוחות האנליזה. 

חשוב להבין גם את השפה של האנליזות. אתם קוראים אנליזות מסוג SellSide  ולא מסוג buyside. בקצרה זה אומר שאתם קוראים אנליזות שלא נועדו לצרכים של ניהול כספים, האנליזות לא עוברות למנהלי ההשקעות של הגוף כדי שיקנה או ימכור. אלא האנליזות האלו מיועדות להאדיר-לפרסם את בית ההשקעות-בנק ההשקעות במטרה לייצר עניין, אקשן ולגרום לשיווק ומכירת פעילות הבית. כשגוף מסויים מפרסם אנליזה מסוג SellSide הוא מפרסם תחת פעילות שנקראית ברוקראז' והמטרה למכור יותר מהפעילות הזו - משהו בסגנון "תראו, אני מפעיל גם אנליסטים נהדרים ומספק דוחות אנליזה טובים, בואו תעשו דרכי את הפעילות שלכם בניירות ערך". 

ולכן מלכתחילה אלו אנליזות חלשות יותר לעומת האנליזות מסוג  buyside שנחשבות אמינות יותר כי הן משמשות את הגוף לרכישה ומכירה של ניירות ערך. הבעיה שהאנליזות האלו לא יוצאות החוצה, הם צרכים פנימיים. מה שיוצא החוצה - הוא לצרכים שיווקים. ועדיין - לא צריך לזלזל באנליזות האלו, כי יש כוונה ורצון להיות מקצועי ואובייקטיבי, אבל באותה הנשימה, צריך לקחת אותם בעירבון מוגבל. 

זה גם אומר שההשקעה בהם היא לא כמו באנליזות פנימיות. המטרה היא לעורר עניין, להוציא מהר את האנליזה לשוק, להשיג לקוחות.  פועל יוצא של היותן אנליזות שיווקיות הוא שהן לא "קשות", רעות". אין בהן כמעט המלצות מכירה. למה לריב עם גופים בשוק, במיוחד שהם יכולים להיות לקוחות.

ולכן, אותו אנליסט שנמצא בין הפטיש לסדן, יודע שהוא לא יכול לספק תחזית שלילית מאוד, או שזה לא יהיה פשוט לשכנע את הבוס לאשר אותה, והוא כותב בין השורות. הוא לא ייתם המלצת מכירה, אלא "החזק" שזה לפעמים מכירה מוסווית. הוא ייתן תשואת יתר שזה לכאורה טוב, אבל מחיר יעד קרוב-משיק למחיר השוק. ואז כמובן שאין לזה משמעות חיובית.

קיראו עוד ב"גלובל"

אז כן - היו לא מעט החזק-hold על מניות הבנקים האלו, למרות שהרוב היו תשואת יתר וקנייה. עם זאת, שימו לב היתה גם מכירה - האנליסט Manan Gosalia ממורגן סטנלי הוריד את דירוג בנק סיליקון ואלי SVB לדירוג מכירה לפני שלושה חודשים. אנליסט פרטי בשם דיוויד סמית' פרסם המלצת מכירה לבנק סיגנצ'ר.

שניהם התקשו להבין את הנכסים של החברה וחששו מנכסים רעילים. שניהם חששו מפער הריביות שלא עולה כפי שעולה בבנקים אחרים, דבר שמבטא את החולשה של הבנקים מול הלקוחות והצורך לספק להם ריבית טובה יותר על הפיקדונות. בבנק סיליקון ואלי גם נפילת ההייטק תרמה כמובן לחששות. 

האנליזה של בנקים מורכבת במיוחד כי כאמור יש הבה אלמנטים פסיכולוגיים שמשפיעים על בנק ובעיקר הסיכון ש"בריצה את הבנקים" ועדיין חוץ משניים מתוך מעל 100 אנליסטים לא זיהה שייתכן שהבנקים האלו בעייתיים. זה אומר הרבה על האנליזות שאתם קוראים וזה אומר שאומנם חשוב לקרוא אותן, אבל לא בטוח שצריך להסתמך רק עליהם - במיוחד באנליזות של בנקים וגופים פיננסים שבהם אין פעילות תפעולית שוטפת, אלא מאזנים שהם "חור שחור".

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    Kashmin 19/03/2023 07:48
    הגב לתגובה זו
    דאגו להוריד את הריבית על האגחים בארה"ב ב25% בתוך שבוע כדי למנוע קריסת עוד בנקים, מישהו מזרים כסף זול לשווקים.
  • 19.
    וזרעך נכחד שואת נתניהו 20 פוטין עיר ה' (ל"ת)
    סטלה כל רכושך אבד 18/03/2023 23:41
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    לא מצייצים בטוויטר ולא קנית טסלה מאסק גזען ארור (ל"ת)
    בשם הגזע הלבן 18/03/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    בשם הגזע הלבן 18/03/2023 23:39
    הגב לתגובה זו
    גם אילן מאסק תותח כבד ולבן בא למערכה וטסלה נשרפת אט אט.
  • 16.
    תמו ימי חסד סטרלה (ל"ת)
    מכרת כותנה ופשתן 18/03/2023 23:38
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מרקש מחומצן וגזע לבן ערלת יאיר שלחת בית דין קראון הייטס (ל"ת)
    לבדו ימלוך נורא 18/03/2023 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:34
    הגב לתגובה זו
    תמכת משפחות פשע הנה ישוע קם לתחייה.
  • 13.
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:33
    הגב לתגובה זו
    זיהמתם עולמו יתברך בשם הגזע לכו ונלכה.
  • 12.
    מדינת סייבר נחשקת אין רגיולטור תעמולה בכל עיר ואם שנאה (ל"ת)
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עובד 18/03/2023 22:51
    הגב לתגובה זו
    מבין
  • 10.
    H 18/03/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    הנוסחה פשוטה זה היה כל כך ברור ויש לי הפתעה. הנגיד שהעתיק את מה שקורה באמריקה בנושא הריבית ולא הפסיק להקפיץ אותה בלי להבין רגע מה המשמעות ומה זה יעשה ללא מתן זמן לנושא... .מעמיד אותנו בסכנה מיידית לריסוק בנק בארץ .חברים הנגיד חיי טוב מנותק ממה שקורה לאזרח הקטן והוא ירסק משפחות . לדעתי ביבי חייב לפטר אותו עכשיו .
  • 9.
    בנקאי 18/03/2023 18:51
    הגב לתגובה זו
    ראו הוזהרתם
  • עזריאל 19/03/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
    תן לי מהכדור בדולח שלך. בטח התעשרת מרוב שאתה מומחה בחיזוי העתיד
  • מחר נפלו עוד 5% 18/03/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
    ופורצים שרפות פרא מן החלל.
  • 8.
    תמיד 18/03/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    לפיספוס,איש לא קורא עתיד,לוקחים סיכונים שגם מתממשים לפעמים
  • 7.
    הם פיספסו כי אנליסטים מכל העולם עסוקים באיך בוחרים שופטים בארץ הקודש (ל"ת)
    18/03/2023 17:43
    הגב לתגובה זו
  • ומה היתההסיבה 18/03/2023 17:58
    הגב לתגובה זו
    2008,קנאביס,קריפטו,ועוד?תמיד יש תירוצים...שאלו את גיא רולניק שינאם בהפגנה
  • 6.
    בראל 18/03/2023 16:56
    הגב לתגובה זו
    כאן הבנקים יותר בטוחים משאר העולם
  • 5.
    אני ראיתי בעיה (ל"ת)
    גרף 18/03/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    א. 18/03/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
    רבה את מה שכבר קרה
  • 3.
    בקיצוד 18/03/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
    גם הם שקרנים בני שקרנים .
  • 2.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 18/03/2023 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יניב 18/03/2023 13:33
    הגב לתגובה זו
    חרטא אחת גדולה ,הם השקרנים הכי גדולים שיש ,הכל אצלם מאינטרס ורק אחרי קריסה הם מייעצים למכור חח ילד שנה א בכלכלה ייפגע יותר טוב מהם !
  • עוזרי 19/03/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    רובם מדייקים כמו כדור ברולטה..
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.