ירידות חץ מסחר בורסה
צילום: Istock

האנליסטים פספסו את משבר הבנקאות - זה לא צריך להפתיע

איך זה שרגע לפני הקריסה, כמעט כולם חשבו שמניית בנק סיליקון ואלי היא השקעה נהדרת; מי היחיד שחשב שצריך למכור את המניה? וגם על הבעיה באנליזות בכלל, מה זאת אנליזה מסוג Sellside ומה זאת אנליזה מסוג Buyside? 
דור עצמון | (24)

רגע לפני הקריסה של בנק סיליקון ואלי, האנליסטים היו אופטימיים. המניה נסחרה ב-280 דולר, מחירי היעד היו 350 דולר וצפונה. תוך יומיים השווי נפל מ-280 דולר למניה לאפס. איך זה יכול להיות? איך האנליסטים פספסו את הסיכונים? אז הפעם, זה לא הכל באשמתם. אי אפשר לנתח באמת דוח של בנק, אי אפשר לנתח תופעות פסיכולוגיות של "ריצה את הבנקים", אבל, אפשר וצריך לגלם את הסיכונים האלו זה בדוח האנליזה. כן היה צריך לבחון לעומק את הנכסים הלא סחירים ולראות שהם שווים משמעותית פחות ממה שרשום בספרים, ובהינתן המידע הזה, לגלם את זה בשווי. זה לא נעשה, אלא בדיעבד. אם זה היה נעשה בזמן אמת היו מגלים שהשווי הוא אפס. 

הם לא לבד. גם הרגולטור האמריקאי לא זיהה כשלים בבנק סיליקון ואלי וגם לא בבנק סיגנצ'ר. שני הבנקים האלו היו מהמועדפים על האנליסטים המכסים את מערכת הבנקאות. התפקיד העיקרי של האנליסטים מתבטא בתקופות חלשות, לא בתקופות טובות שכל מטאטא פוגע, והשאלה, אחרי הנפילות האחרונות היא האם הם יכלו לזהות את הכשלים בדוחות של הבנקים והאם הם מודעים להם. התשובה היא ככל הנראה כן, אולי לא בעוצמה שהתבטאה בהמשך, אבל אנליסטים אמורים להבין את משמעות הנכסים הרעילים לדוחות ואת המשמעות של חשיפתם על איתנות הבנק, ההון שלו והיכולת שלו לתחזק את הפעילות.

השאלה המטרידה היא - ואם כך מה זה אומר על האנליזות של הבנקים האחרים ומה זה אומר על אנליזות בכלל. עם זאת, אנליזות מספקות לכם הערכה כוללת, וכלל שתקראו יותר אנליזות כך תבינו יותר את העסק ותחשפו יותר לסיכונים שבאים לידי ביטוי בדוחות האנליזה. 

חשוב להבין גם את השפה של האנליזות. אתם קוראים אנליזות מסוג SellSide  ולא מסוג buyside. בקצרה זה אומר שאתם קוראים אנליזות שלא נועדו לצרכים של ניהול כספים, האנליזות לא עוברות למנהלי ההשקעות של הגוף כדי שיקנה או ימכור. אלא האנליזות האלו מיועדות להאדיר-לפרסם את בית ההשקעות-בנק ההשקעות במטרה לייצר עניין, אקשן ולגרום לשיווק ומכירת פעילות הבית. כשגוף מסויים מפרסם אנליזה מסוג SellSide הוא מפרסם תחת פעילות שנקראית ברוקראז' והמטרה למכור יותר מהפעילות הזו - משהו בסגנון "תראו, אני מפעיל גם אנליסטים נהדרים ומספק דוחות אנליזה טובים, בואו תעשו דרכי את הפעילות שלכם בניירות ערך". 

ולכן מלכתחילה אלו אנליזות חלשות יותר לעומת האנליזות מסוג  buyside שנחשבות אמינות יותר כי הן משמשות את הגוף לרכישה ומכירה של ניירות ערך. הבעיה שהאנליזות האלו לא יוצאות החוצה, הם צרכים פנימיים. מה שיוצא החוצה - הוא לצרכים שיווקים. ועדיין - לא צריך לזלזל באנליזות האלו, כי יש כוונה ורצון להיות מקצועי ואובייקטיבי, אבל באותה הנשימה, צריך לקחת אותם בעירבון מוגבל. 

זה גם אומר שההשקעה בהם היא לא כמו באנליזות פנימיות. המטרה היא לעורר עניין, להוציא מהר את האנליזה לשוק, להשיג לקוחות.  פועל יוצא של היותן אנליזות שיווקיות הוא שהן לא "קשות", רעות". אין בהן כמעט המלצות מכירה. למה לריב עם גופים בשוק, במיוחד שהם יכולים להיות לקוחות.

ולכן, אותו אנליסט שנמצא בין הפטיש לסדן, יודע שהוא לא יכול לספק תחזית שלילית מאוד, או שזה לא יהיה פשוט לשכנע את הבוס לאשר אותה, והוא כותב בין השורות. הוא לא ייתם המלצת מכירה, אלא "החזק" שזה לפעמים מכירה מוסווית. הוא ייתן תשואת יתר שזה לכאורה טוב, אבל מחיר יעד קרוב-משיק למחיר השוק. ואז כמובן שאין לזה משמעות חיובית.

קיראו עוד ב"גלובל"

אז כן - היו לא מעט החזק-hold על מניות הבנקים האלו, למרות שהרוב היו תשואת יתר וקנייה. עם זאת, שימו לב היתה גם מכירה - האנליסט Manan Gosalia ממורגן סטנלי הוריד את דירוג בנק סיליקון ואלי SVB לדירוג מכירה לפני שלושה חודשים. אנליסט פרטי בשם דיוויד סמית' פרסם המלצת מכירה לבנק סיגנצ'ר.

שניהם התקשו להבין את הנכסים של החברה וחששו מנכסים רעילים. שניהם חששו מפער הריביות שלא עולה כפי שעולה בבנקים אחרים, דבר שמבטא את החולשה של הבנקים מול הלקוחות והצורך לספק להם ריבית טובה יותר על הפיקדונות. בבנק סיליקון ואלי גם נפילת ההייטק תרמה כמובן לחששות. 

האנליזה של בנקים מורכבת במיוחד כי כאמור יש הבה אלמנטים פסיכולוגיים שמשפיעים על בנק ובעיקר הסיכון ש"בריצה את הבנקים" ועדיין חוץ משניים מתוך מעל 100 אנליסטים לא זיהה שייתכן שהבנקים האלו בעייתיים. זה אומר הרבה על האנליזות שאתם קוראים וזה אומר שאומנם חשוב לקרוא אותן, אבל לא בטוח שצריך להסתמך רק עליהם - במיוחד באנליזות של בנקים וגופים פיננסים שבהם אין פעילות תפעולית שוטפת, אלא מאזנים שהם "חור שחור".

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    Kashmin 19/03/2023 07:48
    הגב לתגובה זו
    דאגו להוריד את הריבית על האגחים בארה"ב ב25% בתוך שבוע כדי למנוע קריסת עוד בנקים, מישהו מזרים כסף זול לשווקים.
  • 19.
    וזרעך נכחד שואת נתניהו 20 פוטין עיר ה' (ל"ת)
    סטלה כל רכושך אבד 18/03/2023 23:41
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    לא מצייצים בטוויטר ולא קנית טסלה מאסק גזען ארור (ל"ת)
    בשם הגזע הלבן 18/03/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    בשם הגזע הלבן 18/03/2023 23:39
    הגב לתגובה זו
    גם אילן מאסק תותח כבד ולבן בא למערכה וטסלה נשרפת אט אט.
  • 16.
    תמו ימי חסד סטרלה (ל"ת)
    מכרת כותנה ופשתן 18/03/2023 23:38
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מרקש מחומצן וגזע לבן ערלת יאיר שלחת בית דין קראון הייטס (ל"ת)
    לבדו ימלוך נורא 18/03/2023 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:34
    הגב לתגובה זו
    תמכת משפחות פשע הנה ישוע קם לתחייה.
  • 13.
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:33
    הגב לתגובה זו
    זיהמתם עולמו יתברך בשם הגזע לכו ונלכה.
  • 12.
    מדינת סייבר נחשקת אין רגיולטור תעמולה בכל עיר ואם שנאה (ל"ת)
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עובד 18/03/2023 22:51
    הגב לתגובה זו
    מבין
  • 10.
    H 18/03/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    הנוסחה פשוטה זה היה כל כך ברור ויש לי הפתעה. הנגיד שהעתיק את מה שקורה באמריקה בנושא הריבית ולא הפסיק להקפיץ אותה בלי להבין רגע מה המשמעות ומה זה יעשה ללא מתן זמן לנושא... .מעמיד אותנו בסכנה מיידית לריסוק בנק בארץ .חברים הנגיד חיי טוב מנותק ממה שקורה לאזרח הקטן והוא ירסק משפחות . לדעתי ביבי חייב לפטר אותו עכשיו .
  • 9.
    בנקאי 18/03/2023 18:51
    הגב לתגובה זו
    ראו הוזהרתם
  • עזריאל 19/03/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
    תן לי מהכדור בדולח שלך. בטח התעשרת מרוב שאתה מומחה בחיזוי העתיד
  • מחר נפלו עוד 5% 18/03/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
    ופורצים שרפות פרא מן החלל.
  • 8.
    תמיד 18/03/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    לפיספוס,איש לא קורא עתיד,לוקחים סיכונים שגם מתממשים לפעמים
  • 7.
    הם פיספסו כי אנליסטים מכל העולם עסוקים באיך בוחרים שופטים בארץ הקודש (ל"ת)
    18/03/2023 17:43
    הגב לתגובה זו
  • ומה היתההסיבה 18/03/2023 17:58
    הגב לתגובה זו
    2008,קנאביס,קריפטו,ועוד?תמיד יש תירוצים...שאלו את גיא רולניק שינאם בהפגנה
  • 6.
    בראל 18/03/2023 16:56
    הגב לתגובה זו
    כאן הבנקים יותר בטוחים משאר העולם
  • 5.
    אני ראיתי בעיה (ל"ת)
    גרף 18/03/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    א. 18/03/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
    רבה את מה שכבר קרה
  • 3.
    בקיצוד 18/03/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
    גם הם שקרנים בני שקרנים .
  • 2.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 18/03/2023 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יניב 18/03/2023 13:33
    הגב לתגובה זו
    חרטא אחת גדולה ,הם השקרנים הכי גדולים שיש ,הכל אצלם מאינטרס ורק אחרי קריסה הם מייעצים למכור חח ילד שנה א בכלכלה ייפגע יותר טוב מהם !
  • עוזרי 19/03/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    רובם מדייקים כמו כדור ברולטה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.