סטרימינג
צילום: Pixbay

נטפליקס ודיסני+ החליטו להוסיף פרסומות, לרוקו יש חדשות רעות עבורן

למרות המהלך השיווקי-אסטרטגי של נטפליקס ודיסני+, המתחרה רוקו אומרת כי ישנם פחות ופחות מפרסמים שמועוניינים לשלב את תכניהם בזמני המסך הללו
דור עצמון |

ענקית הסטרימינג נטפליקס NETFLIX משיקה היום את מנוי הפרסומות שלה עליו הכריזה בחודש שעבר, והמתחרה דיסני+ WALT DISNEY תשיק את מנוי הפרסומות שלה ב-8 בדצמבר.

מניות נטפליקס ודיסני ירדו אתמול ב-5% ו-4% בהתאמה לאחר שחברת הסטרימינג המתחרה Roku ROKU, INC ​הזהירה מפני נסיגה בהוצאות הפרסום במהלך התקופה העונתית שבאופן מסורתי מתאפיינת כחזקה למדי. מניית רוקו יורדת במסחר המוקדם ב-20% לאחר שחברת הסטרימינג חזתה שהכנסותיה ברבעון הרביעי יירדו בכ-8% מהשנה הקודמת.

רוקו פרסמה אמש את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי לפיהם הכנסותיה הסתכמו בכ-761 מיליון דולר לעומת צפי להכנסו של 702.4 מיליון דולר, ההפסד המתואם למניה הסתכם ב-88 סנט לעומת צפי להפסד של 1.29 דולר.

הנפילות של נטפליקס ודיסני אתמול (כמו גם רוקו שירדה ב-4%) נבעו כמו השוק כולו בעקבות הודעת הריבית של הפד' האמריקאי שהעלה אותה ב-0.75% נוספים לרמה של 4%. עם זאת, נטפליקס ודיסני יורדות מעט מאוד נכון לעכשיו במסחר המוקדם בוול סטריט. "המגמות שאנו רואים הן שמפרסמים גדולים שבאופן מסורתי אנחנו מקבלים מהם הוצאות, לא מוציאים הרבעון הזה", אמר אנתוני ווד, מנכ"ל רוקו.

נטפליקס כאמור משיק החל מהיום מנוי חדש בעלות של 6.99 דולר בלבד שיכלול פרסומות. המנוי החדש יכלול בממוצע ארבע עד חמש דקות של פרסומות בכל שעה ולא תיתן למשתמשים היכולת להוריד סרטים וסדרות טלוויזיה. מספר מצומצם של סדרות וסרטי טלוויזיה לא יהיה זמין בתחילה עקב מגבלות רישוי. הפרסומות תהיינה באורך של 15 או 30 שניות ותושמענה לפני ובמהלך התכנים. למפרסמים תהיה את היכולת למנוע את הופעת המודעות בתוכן שנראה להם לא נעים או לא מתאים.

נטפליקס משיקה שירות זול יותר עם פרסומות לראשונה לאחר שנים של דחיית הקונספט. המהלך מגיע כאשר צמיחת המנויים עלתה ברבעונים האחרונים. נטפליקס איבדה מנויים בשני הרבעונים הראשונים השנה ומצפה להוסיף כמיליון לקוחות ברבעון השלישי. לחברה יש כ-221 מיליון מנויים ברחבי העולם, מה שהופך אותה לשירות הסטרימינג הגדול בעולם.

התמחור של נטפליקס ב-6.99 דולר לחודש הוא זול יותר מ-Disney+ וה-Hulu הנתמכים בפרסומות, ששניהם מתומחרים ב-7.99 לחודש, בעוד HBO Max עם מודעות מתומחר בכ-9.99 דולר לחודש.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רפי עמית קמטק
צילום: רענן טל

המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה קמטק

שבוע אחרי ש נובה 1.02%  גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 4.2%  425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב. 

ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.

יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%. 

אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%. 

אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.

כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.  

ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)

האם הורדת הריבית תוביל לירידות בשווקים?

השווקים מתמחרים בוודאות כמעט מוחלטת הורדת ריבית בשבוע הבא, על רקע סימני חולשה מתמשכים בשוק העבודה האמריקאי; האם ייתכן שהורדת הריבית, שעד לא מזמן נתפסה כתמריץ לשווקים, תהפוך הפעם לסימן אזהרה?

תמיר חכמוף |

בחודשים האחרונים נרשמה תפנית בשוק התעסוקה. לאחר תקופה ארוכה של נתונים חזקים יחסית, המצב התהפך כשהתברר כי הנתונים הקודמים היו מוטים בחדות כלפי מעלה. משרד העבודה האמריקאי פרסם לאחרונה תיקון רטרואקטיבי שהפחית בכמחצית את קצב גידול המשרות הממוצע בשנה שהסתיימה במרץ, ובמקביל שיעור האבטלה עלה באוגוסט ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה שלוש שנים. מגמה זו מערערת את ההנחה הרווחת ששוק העבודה נותר יציב גם בזמן העלאות הריבית, ומחזקת את הערכות שהכלכלה האמריקאית נכנסת לתקופה של האטה.

החולשה הזו בשוק התעסוקה היא איתות שהפד לא יכול להתעלם ממנו. המנדט הכפול של הבנק המרכזי, יציבות מחירים ותעסוקה מלאה, מחייב אותו לפעול כשהסיכון עובר מהאינפלציה אל שוק העבודה. כל עוד שוק התעסוקה היה הדוק, כלומר האבטלה נותרה נמוכה ונוצרו מספר מספק של משרות חדשות, הפד יכל להתמקד בבלימת עליות המחירים באמצעות ריבית גבוהה, אך כעת כשהאבטלה מטפסת והיקף המשרות החדשות נשחק, עולה החשש שהמדיניות המוניטרית עלולה להחמיר את ההאטה ולהוביל למיתון. לכן, בעיני כלכלנים רבים, הפחתת ריבית היא הדרך המרכזית של הפד לבלום את הפגיעה בביקוש, לייצב את שוק העבודה ולמנוע הידרדרות מעגלית של פיטורים וירידה בצריכה.

המהלך הצפוי של הפד מתרחש גם על רקע נתוני אינפלציה עדכניים שמספקים תמונה מורכבת, מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול הצביע על עלייה חודשית מעט מעל היעד (ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה), מה שממחיש את הדילמה של הפד, מצד אחד סימני האטה ברורים בשוק העבודה, ומנגד אינפלציה שעדיין לא התכנסה לגמרי ליעד. השילוב הזה מגביר את החשש שהפד נאלץ להוריד ריבית מתוך חולשה, ולא מתוך ביטחון בבלימת האינפלציה.

במקביל, ציפיות האינפלציה של הצרכנים, שבחודשים הקודמים ירדו, שבו ועלו בטווח הארוך, כאשר הציפיות ל-5 עד 10 שנים זינקו מ-3.5% ל-3.9% באוגוסט, הרמה הגבוהה מאז יוני, בניגוד לצפי לירידה. הציפיות לשנה קדימה נותרו על 4.8%, רמה גבוהה יחסית, ובמקביל נרשמה גם ירידה בסנטימנט הצרכנים בארה"ב. השילוב בין חולשה בסנטימנט לבין עלייה בציפיות האינפלציה הוא בדיוק מה שהפד חושש ממנו, האטה בצריכה וירידה בביקוש לעבודה מצד אחד, אך המשך לחצי מחירים מהצד השני, תרחיש שמעלה את הסיכון למיתון אינפלציוני (סטגפלציה).

מה אומרים הכלכלנים?

סקר עדכני של בלומברג בקרב עשרות כלכלנים מצביע על קונצנזוס גובר כי הפד יפתח כעת בסדרת הורדות ריבית. החציון בסקר צופה שתי הורדות של רבע אחוז כל אחת עד סוף השנה, בעוד השווקים מתמחרים הורדת ריבית בכל אחת מהפגישות הבאות, קרי 3 הורדות עד לסוף השנה, מה שמעיד על פער בין הכלכלנים לבין השוק. גם בקרב הכלכלנים שחוזים שתי הורדות, יש פיצול בין אלו שחושבים שההורדה השנייה תגיע כבר באוקטובר לבין אלו שמצפים שהריבית תרד בדצמבר.