ירידות נפילות אירופה
צילום: Getty images Israel

צניחה באגרות החוב באירופה; ה-ECB מתכנס לפגישת חירום

המשקיעים זורקים את אגרות החוב של איטליה, ספרד, גרמניה, צרפת ובריטניה; הסיבה - ציפייה להעלאת ריבית דרמטית
גיא טל | (9)

צניחה באגרות החוב באירופה; ה-ECB מתכנס לפגישת חירום, ייתכן שייאלץ להקדים את העלאת הריבית המתוכננת. המשקיעים זורקים את אגרות החוב של איטליה, גרמניה, צרפת, בריטניה; הסיבה - ציפייה להעלאת ריבית דרמטית

דיוויד זאן, ראש מחלקת ההשקעות בבית ההשקעות פרנקלין טמפלטון אמר לאחרונה כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יהפוך ניצי יותר מהציפיות בשוק ההון וביולי הקרוב יחל בהעלאות הריבית. ה-ECB קיים את פגישתו לפני כשבוע ולמרות שלא העלה את הריבית הוא סימן שהעלאות הריבית יתחילו ביולי בשיעור של 0.25%. בפגישתו ב-9 ביוני, הבנק הודיע ​​כי תוכנית רכישת הנכסים שלו (APP) תסתיים בסוף החודש. בנוסף, ה-ECB הודיע שהעלאות נוספות יגיעו בספטמבר ואילך. אבל השווקים לא מחכים - הם מתמחרים את העלאות הריבית ובהינתן העלייה באינפלציה והמתרחש בארה"ב הם מבינים שהעלאות הריבית יהיו דרמה גדולה ויפגעו באגרות החוב.

>>> היום בשעה 19:00 ייערך מפגש שוק הון עם אבישי עובדיה על החלטת הפד, הסיכונים בשווקים ותתפלאו - גם הסיכויים ואירועים נוספים מהשבוע החולף... (לינק למפגש).

יש קשר ישיר בין הריבית לבין התשואה באגרות החוב הממשלתיות. עליית ריבית של הבנק המרכזי משמעה שריבית חסרת סיכון עלתה והמשקיעים ידרשו ריבית גבוה יותר על מכשירים מסוכנים יותר. אגרות חוב ממשלתיות הן בהגדרה נכס לא מסוכן והן נסחרות בפרמיה-מרווח קטן ביחס לריבית חסרת סיכון ועדיין, בהינתן התשואה האפסית של אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב, הרי שלכל פיפס יש משמעות אדירה. וכדי להתאים את עליית התשואה הנדרשת, אגרות החוב צריכות לרדת. זה בדיוק מה שקרה בארה"ב וגם אצלנו. אצלנו הריבית עלתה ועוד כשרק דובר על העלאת הריבית, אגרות החוב הממשלתיות עלו. אגרות החוב ל-10 שנים בריבית שקלית קבועה נסחרות בכ-3% תשואה כשלפני שנה הן נסחרו בפחות מ-1%. לכאורה רק עלייה של 25 בתשואה, על רקע הערכה שהריבית תעלה בשיעור קרוב, בפועל היא כבר עלתה ב-0.5% וצפויה להמשיך לעלות בכ-1.5%. אבל לשער האג"ח זה ממש לא 2% - זה 20%!

אגרות החוב האלו ירדו 20% וזה מתבטא בעליית תשואה של 2%. הבעיה אגב היא לא בתיאוריה ולא ביישום של הצפי הזה בשווקים, הבעיה היא שלמרות שהכתובת היתה רשומה על הקיר, גופים החזיקו לציבור בנכסים שהיה ברור שיסבו הפסדי ענק. גם המוסדיים כאן, פנסיה, גמל וקרנות נאמנות, החזיקו בתיקים נכסים כאלו ובהקיפי ענק.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    קיסוס ללרון שלום 15/06/2022 18:05
    הגב לתגובה זו
    1)שמתי לב שאתה מנסה לזהב ולהקניט בקטנה...מבחינתי זה בסדר ואתה יכול להמשיך....2)שמתי לב שאתה וגרינברג הינכם שני ענקים מתגוששים...חבל..שנייכם טובים מאד...3)שמתי לב שמידי פעם מאן דהוא מכסח אותך בקטנה...אני יודע מי אתה חושב שזה...אז ממש לא..רד מזה....4) ועוד פעם מאחל לך בריאות ואושר.
  • 5.
    ברק 15/06/2022 17:02
    הגב לתגובה זו
    כמו מה שקורה ביפן הבנק המרכזי יצטרך לקנות אגחים ולהקריב את המטבע על מנת שהמדינות לא יפשטו את הרגל. בשנים הקרובות הכלכלה חייבת לעבור ריסט והשיטה המוניטרית הבינלאומית להשתנות, זה או זה או היפראינפלציה בכל העולם.
  • 4.
    נ.ש. 15/06/2022 16:07
    הגב לתגובה זו
    ציטוט אבל לשער האג"ח זה ממש לא 2% - זה 20%!. בדיוק הפוך לשער האגח זה 2% לתשואות זה ירידה של 20%
  • 3.
    לרון 15/06/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    לא כל ירידה היא צניחה ,התרסקות ולא כל עליה היא המראה
  • צודק. לא כל ירידונת של 90% ויותר היא צניחה או התרסקות. (ל"ת)
    ללרון יקירנו 15/06/2022 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 15/06/2022 15:59
    הגב לתגובה זו
    שניתן לתת לכתבים בכלל וכלכלה ובורסה בפרט את הכינוי "זהב" כלומר זורעי הפחדים בע"מ
  • ללרון 15/06/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    וחוץ מזה דע לך והפנם...אני חושב משמע אני קיים....מאחל עד 120 עם אושר וקצת עושר.
  • 1.
    לרון 15/06/2022 15:56
    הגב לתגובה זו
    אני את הסיכון באג"חים הגבוב לא אחת מסיכון מנייתי,למה כ"כ להדגיש זאת כשהסיכון מתממש???לא מובן עד הסוף,ברור לא אקבל תשובה,אך שאלתי
  • ללרון חברנו 15/06/2022 16:46
    הגב לתגובה זו
    הבט קדימה בתקווה למרות שהעתיד של הבורסות והשווקים שחור משחור...ולגבי אגחים קורסים...אז ...אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר? האא??
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".