רכב וולוו
צילום: Istock

לומינר מזנקת 7%: וולוו תשתמש בטכנולוגיה של החברה

זאת בהמשך לשמועות לא מאומתות על שיתוף פעולה בין החברה לבין טסלה, סקטור הלידארים בו פועלת החברה הוא ללא ספק בעל פוטנציאל - אך גם יש להיות מודעים לסיכונים 
גלעד מנדל | (4)
נושאים בכתבה וולוו לומינאר

המניה של חברת פיתוח הלידארים לומינאר (סימול: LAZR) מזנקת כעת במסחר, זאת לאחר שדווח כי חברת הרכב VOLVO צפויה להכניס את הלידארים של החברה לכל הרכבים החשמליים שתייצר בעתיד, כאשר השילוב הראשון יעשה עם רכב השטח שוולוו צפויה להשיק בקרוב.

ההסכם הזה בא לאחר שמועות שבין לומינר לבין חברת טסלה של אילון מאסק - נרקם שיתוף פעולה כל שהוא, במסגרתו ההערכות היו כי בחלק מרכבי טסלה ישולבו המערכות של לומינאר ואף הופצה תמונה של רכב טסלה הנושא את המערכת של לומינר - תמונה שאמינותה שנויה במחלקות. בכל מקרה - משתי החברות לא יצא דיווח רשמי כל שהוא.

הלידארים שגורים בפיהם של רבים כ-"עיניים של הרכבים האוטונומיים" - אך יעילותם מוטלת בספק על ידי חלק מהאנשים; ביניהם גם אילון מאסק עצמו שביקר אותם כמה וכמה טען ואף אמר כי שימוש בלידארים היא "דרך שרק טיפשים יבחרו בה".

גם לישראל יש ייצוג בענף כאשר חברת  INNOVIZ TECHNOLOGIES  הישראלית שהוקמה על ידי יוצאי יחידת 81 בצבא - התמזגה עם ספאק כתוצאה מכך נרשמה גם היא למסחר בוול סטריט והיא נסחרת לפי שווי שוק של כ-1.4 מיליארד דולר. לחברה יש שיתוף פעולה עם חברת BMW ובתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 היא רשמה הפסד תפעולי של כ-50 מיליון דולר.

חברת לומינאר נחשבת לסמן הימני של הסקטור ונסחרת לפי שווי של כ-8.2 מיליארד דולר - חשוב להדגיש שלמרות הפוטנציאל, הסקטור טומן בחובו לא מעט סכנות. החברות בו הפסדיות, כאשר לומינר לדוגמה רשמה הפסד הפסד תפעולי של 86.7 מיליון דולר בשנת 2020. כל החברות בסקטור ללא הכנסות מהותיות והמערכות של חלקן לא נוסו בהיקף מספק על מנת להעיד על יעילותן.

גם אם אכן הלידארים יתגלו כיעילים ויהיו "המצאת המאה" - עדיין יכול להיות שרק חלק מהחברות יגיע למערכות שמיושמות בשטח בהיקפים גדולים ובכל מקרה, יהיה לחברות קשה להצדיק את שווי השוק המצרפי האדיר שלהן בשנים הקרובות, אם כי ביחס לתחזיות שהן סיפקו ל-2024-2025 הרי שמדובר בשווי על פניו ראוי.

לומינר לדוגמה מצפה להכנסות של כ-1 מיליארד דולר ב-2025 וקצב צמיחה של כ-50%. האבידטה יהיה של מאות מיליונים בודדים ב-2025.  

כל החברות בענף נכנסו לוול סטריט דרך ספאקים. אבל למעט לומינר שמככבת כל היתר מדשדשות סביב המחיר של מניית הספאק - כך לגבי אינווז, אוסטר ואווה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אוטונומי 27/06/2021 16:08
    הגב לתגובה זו
    המערכת של אינוויז עולה פחות והרבה יותר איכותית, יקח קצת זמן לשוק להבין ואז האיכות והמחיר ידברו
  • 3.
    יש גם את פורסייט הישראלית ! (ל"ת)
    עמי 25/06/2021 17:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 25/06/2021 09:05
    הגב לתגובה זו
    לומינר נחתכה בחצי...שווי השוק היום יותר הגיוני בהתחשב בחוזים ואספקות עדיתיות
  • 1.
    שגיא 24/06/2021 23:09
    הגב לתגובה זו
    מחר שבוע הבא חוזרת ל22 דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.