בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

25 מיליון דולר בשנה: כך הפכה הבינה המלאכותית למקור הכנסה חדש לעיתונות

העסקה בין אמזון ל"ניו יורק טיימס" חושפת שוק מתהווה שבו חברות הטכנולוגיה משלמות סכומי עתק עבור תכנים איכותיים לאימון מודלי AI, יוצרת מקור הכנסה חדש שמהווה כמעט אחוז מהמחזור השנתי של העיתון ומעצבת מחדש את היחסים בין עולם התקשורת לענקי הטכנולוגיה

אדיר בן עמי | (3)

עולם הבינה המלאכותית צמא למידע איכותי – ובעלי התוכן מתחילים להבין שזה הזמן לדרוש עליו תשלום. העסקה בין אמזון Amazon.com Inc. -0.35%   ל"ניו יורק טיימס" The New York Times Co -1.1%  , שהוכרזה במאי האחרון, מדגימה את כללי השוק החדשים שמתהווים: 20 עד 25 מיליון דולר בשנה בעבור רישיון רחב להיקפי תוכן משמעותיים של העיתון. מדובר בכמעט אחוז מהכנסותיו השנתיות של ה"טיימס" לשנת 2024 – איתות ראשון לכך שמתפתח שוק מסוג חדש לגמרי.


העיתון אמנם מאבד תנועת גולשים ישירה כתוצאה מהפופולריות של חיפושי AI, המספקים תשובות מיידיות – אך במקביל מגלה מקור הכנסה חדש ומשמעותי. במילים אחרות, הטכנולוגיות שמערערות את מודל ההכנסות המסורתי של עולם התקשורת הן גם אלו שמתחילות לממן אותו. אמזון, מצידה, מקבלת גישה לתכני "הניו יורק טיימס", המגזין "האתלטיק" ומדור האוכל, ויכולה לשלב את המידע הזה בהכשרת מודלים, באלכסה ובמוצרים נוספים.


המפתיע הוא הקצב המהיר שבו משתנים כללי המשחק. רק לפני מספר שנים, חברות טכנולוגיה נהגו לעשות שימוש חופשי בתוכן אונליין מבלי לשלם דבר. כיום, הלחץ המשפטי לצד הדרישה הגוברת לתוכן איכותי מביאים את החברות הללו אל שולחן המשא ומתן. כך, OpenAI כבר חתמה על עסקה עם ניוז קורפ בשווי של כ-250 מיליון דולר לחמש שנים, ועם אקסל שפרינגר על עסקה של 25–30 מיליון דולר לשלוש שנים.


המודלים הפיננסיים של העסקאות מגוונים, ותלויים באופי השימוש של חברות הטכנולוגיה. יש הבדל בין שימוש לצורכי אימון מודלים לבין הצגת תשובות בזמן אמת, ויש הבדל בין שימוש פנימי לבין שילוב ישיר במוצר מסחרי. בעסקת "ניו יורק טיימס"–אמזון מדובר בתשלום כספי ישיר, בעוד שעסקאות אחרות כוללות לעיתים מנגנוני תשלום מורכבים יותר.


במקביל להתקדמות המסחרית, מתנהלים גם מאבקים משפטיים. "הניו יורק טיימס" הגיש תביעה נגד OpenAI ומיקרוסופט בטענה להפרת זכויות יוצרים, ושתי חברות מקבוצת ניוז קורפ תובעות את מנוע החיפוש Perplexity.


עבור משקיעי "הטיימס", המספרים מרשימים. העיתון הצליח לפתח מקור הכנסה חדש שמגלם כמעט אחוז ממחזורו השנתי – ללא צורך בהשקעה מהותית בתשתיות. אם יצליח לשכפל את המודל עם חברות AI נוספות, הוא עשוי לבסס לעצמו רשת ביטחון כלכלית דווקא בתקופה שבה ההכנסות מפרסום דיגיטלי שוחקות.


התהליך כולו משקף שינוי עמוק יותר ביחסי הכוחות שבין טכנולוגיה לתקשורת. חברות הטכנולוגיה מבינות שתוכן איכותי הוא מפתח להצלחת המוצרים שלהן, ובתי התקשורת מתחילים לזהות מחדש את ערך הנכסים שבידיהם. במקום להתייחס ל-AI כאיום בלבד, גופי תקשורת מסוימים רואים בו שותף עסקי פוטנציאלי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לאמן על שקרים (ל"ת)
    אנונימי 31/07/2025 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם המידע של ai מתבסס על התקשורת המצב עגום (ל"ת)
    משה 31/07/2025 08:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה לא קשור לקניית תוכן מדובר פשוט בשוחד לעיתונות לקבל מה גיבוי ושתיקה. הון שלטון עולם תחתון. (ל"ת)
    חביב 31/07/2025 00:20
    הגב לתגובה זו