הסנאט מערער את שוק האנרגיה הירוקה: בג'פריס מזהירים מהאטה חדה ב־2028
טיוטת חוק התקציב החדשה מבטלת הטבות מס מרכזיות, מטילה קנסות על שימוש ברכיבים מסין ומקצרת את לוחות הזמנים לקבלת סובסידיות - מה שעלול להביא לקיפאון בהשקעות ולהתייקרות החשמל בשנים הקרובות
הצעת החוק התקציבית (OBBB) שאושרה בהצבעה ראשונית בסנאט האמריקאי בסוף השבוע, מאותתת על שינוי כיוון חד במדיניות האנרגיה של ארה"ב. סקירה שפרסמה ג'פריס לאחר ההצבעה מצביעה על כך שנוסח החוק החדש כולל ביטול מהיר של הטבות המס המרכזיות לתחום האנרגיה המתחדשת,
החמרת כללי התוכן המקומי, והטלת מסים כבדים על שימוש ברכיבים מתוצרת סין. התוצאה, לפי האנליסטים, עלולה להיות האטה חדה בפעילות הענף כבר לקראת 2028, עם השלכות רוחב על השקעות, שוק העבודה ואספקת החשמל בארה"ב.
שינוי דרמטי במיוחד הוא ביטול
מנגנון ההפחתה ההדרגתית של זיכויי המס (45Y ו־48E) והחלפתו בדרישה נוקשה, כל פרויקט בתחום הסולאר והרוח שיחל את הקמתו לאחר כניסת החוק לתוקף, יידרש להיות מוכן לפעולה מלאה (Placed in Service) עד סוף שנת 2027. מדובר בתנאי מחמיר בהרבה מהמתווה הקודם שהתיר מרווח של
עד שנתיים בין תחילת ההקמה לבין קבלת ההטבה. פרויקטים שהחלו בשלבים מוקדמים ונכנסו למסלול של “safe harbor” ייהנו מהגנה חלקית, אך מפתחים שלא נערכו מראש עלולים להיתקל בקשיים משמעותיים. בג'פריס מציינים כי מדובר בחדשות רעות במיוחד עבור מפתחים קטנים, שאינם נהנים מגישה
להון זמין או לשרשראות אספקה יציבות.
במקביל, החוק החדש מטיל מס קנס כבד על פרויקטים שמשתמשים ברכיבים שאינם עומדים בדרישות התוכן המקומי. מדובר במס בגובה של עד 50% מהעלות הכוללת של רכיבים סולאריים, שיוטל על כל פרויקט שלא יעמוד ברף עלות
המינימום של רכיבים תוצרת ארה"ב. הכללים יחולו על פרויקטים שיחלו את הקמתם בין יוני 2025 לסוף 2027, אם לא יצליחו להוכיח שהציוד שברשותם עומד בדרישות. לפי האנליסטים, מדובר במנגנון שיפגע בעיקר בשחקנים שתלויים בספקים מסין, שהיו לאורך השנים ספקים דומיננטיים בזירה
הגלובלית.
הזדמנויות חדשות לאנרגיית מימן ואגירה
עם זאת, לא כל התחום נפגע באותה מידה. יצרנית הפאנלים הסולאריים First Solar נחשבת למרוויחה המרכזית מהשינויים, לאחר שהחוק החדש מחזיר את האפשרות ל־stacking של הטבות לפי סעיף 45X,
המאפשרות לה ליהנות מהטבות נוספות על ייצור רכיבים מקומיים. גם תחום אגירת האנרגיה זוכה למעמד יציב - ההטבות הקיימות ימשיכו להיות בתוקף עד 2032, והוא אינו צפוי להיפגע מהחוק החדש. החברות הפועלות בתחום, בהן אורמת, עשויות ליהנות מתמריץ מובהק בשנים הקרובות, דווקא
בזמן שתעשיות הרוח והסולאר מתמודדות עם האטה צפויה.
- בקרוב: אנרגיה מתחדשת וכדורגל בגשם ובלילה - ביחד
- המכון הלאומי לאגירת אנרגיה ו-NetZero השיקו בבר-אילן מעבדות לפיתוח פתרונות אנרגיה ואקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם תחום המימן ותאי הדלק נהנה מהחייאה רגולטורית, עם החזרת סעיף 45V לזיכוי מס, שינוי שנחשב חיובי עבור חברות כמו Bloom Energy ו־Plug Power. אלו זוכות לאופק רגולטורי חדש, המעניק להן יתרון
תחרותי בסביבה שמתחילה להתרחק ממקורות החשמל המסורתיים.
בתחום הסולאר הביתי המצב מורכב יותר. הזיכוי למתקינים עצמאיים צפוי לפוג בסוף 2025, אך חברות שפועלות במודל של ליסינג, כמו Sunrun, ייהנו מהמשך הטבות על פי מתווה זהה לפרויקטים תעשייתיים. עם זאת, בג'פריס מדגישים כי גם בתחום זה צפויה האטה בשנים הבאות, כאשר החברות יידרשו להתמקד במודלים עסקיים מבוססי אגירה ולא במכירת פאנלים בלבד. סולאראדג', שנחשבת לאחת מחברות הדגל הישראליות בתחום הפתרונות למערכות סולאריות, אינה צפויה להיפגע יותר בעקבות נוסח החוק המעודכן שמקודם בסנאט האמריקאי, אך גם לא ליהנות ממנו באופן ישיר כמו חלק מהמתחרות. לפי ג'פריס, הטיוטה הנוכחית אינה שונה מהותית ביחס לקודמת מבחינת ההשפעה על סולאראדג', ולכן גם ההשלכות נותרות דומות: החברה אינה נחשבת לאחת מהשחקניות שביצעו מהלך נרחב של safe harboring - כלומר, ייתכן שחלק מהפרויקטים שלה יתקשו לעמוד בתנאי הדרישה החדשה להיכנס לפעולה מלאה (placed in service) עד סוף 2027 כדי ליהנות מהטבות המס, מה שמצמצם את מרחב הפעולה העתידי.
מעבר לכך, תחום האגירה שזוכה להארכת הטבות עד 2032 ונחשב לאחד המרוויחים הגדולים מהטיוטה החדשה, אינו תחום התמחות בולט של סולאראדג'. החברה אמנם מציעה פתרונות אגירה למגזר הביתי, אך היא אינה שחקן מרכזי בפרויקטים בקנה מידה תעשייתי. המשמעות היא שסולאראדג' עלולה להחמיץ חלק מהשגשוג הצפוי בתחום זה. עם זאת, חשוב לציין כי לא חלו החמרות נוספות בהשוואה לטיוטה הקודמת, ואף נרשמו שיפורים מינוריים, כמו החזרת האפשרות ל־45X stacking שעשויים לתמוך קלות בחברות עם פעילות ייצור בארה"ב, תחום שבו לסולאראדג' יש דריסת רגל. לכן, בשורה התחתונה, לא נרשם שינוי דרמטי במעמדה של החברה, אך יתרונה היחסי נותר מוגבל בהשוואה לשחקנים אחרים בשוק.
- קוואנטום מזנקת ב-25% - בוול-סטריט צופים אפסייד של 67%
- ג׳ף בזוס: "בועת הבינה המלאכותית תגרום להפסדים, אבל תועיל לכולנו"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
ג'פריס מסכמת כי בטווח הקצר עשוי להיווצר גידול בהשקעות עקב ניסיון "להקדים תרופה למכה" ולהספיק לסיים פרויקטים עד סוף 2027, אך לאחר מכן צפויה האטה משמעותית בשוק האנרגיה הירוקה. האנליסטים מעריכים כי הפרויקטים
שיתקיימו לאחר תום ההטבות ידרשו להתבסס על רווחיות ללא סבסוד, מה שיקשה מאוד על שחקנים קטנים ויוביל לגל קונסולידציה בענף. פרויקטים גדולים שעדיין יקומו צפויים לשלב אגירה, ייצור מימן ודלקים מתקדמים, אך בהיקפים נמוכים משמעותית מהתחזיות הקודמות. התוצאה, להערכתם,
עשויה להיות ירידה בהיקף ההתקנות, עלייה במחירי החשמל באזורים מסוימים, ופגיעה ארוכת טווח ביעדים האקלימיים של ארה"ב.

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות
אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים
בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.
ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.
העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.
יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.
- עובד בואינג התריע על כשלים בטיחותיים, סבל מהתנכלות והתאבד
- לאחר הפסגה: בואינג וטורקיש איירליינס בעסקת ענק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737
אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

נעילה מעורבת בוול-סטריט; פלנטיר צנחה ב-7%, שופיפיי קפצה ב-6%
שווקי המניות בארצות הברית נסוגו מעט מהשיאים ההיסטוריים, כאשר ההתלהבות סביב עסקאות בינה מלאכותית חדשות התאזנה מול החששות הגיאופוליטיים והשבתת הממשל. מדד הנאסד"ק ירד ב־0.3%, ה־S&P 500 עבר לטריטוריה שלילית לפרק זמן קצר אך לבסוף סיים סביב ה-0. הדאו בלט עם עליות של 0.5%.
השבתת הממשל בארה"ב נכנסת ליום השלישי שלה ומוסיפה לחוסר־הוודאות. דוברים בבית הלבן, בהם דוברת הנשיאות קרולין לויט, הדגישו אפשרות של פיטורי עובדים והפסקת מימון לערים הנשלטות בידי הדמוקרטים, כמו פורטלנד. המשקיעים מבינים שההשבתה עלולה להימשך זמן רב יותר מהצפוי, כשבמורגן סטנלי מעריכים שהמשבר עלול להימשך בין 10 ל־29 ימים.
לצד זאת, נתונים כלכליים מצביעים על האטה בפעילות. סקר המכון לניהול האספקה (ISM) הראה שמגזר השירותים בארה"ב נעצר בספטמבר, כשהפעילות העסקית התכווצה לראשונה מאז מגפת הקורונה וההזמנות החדשות התרחבו בקצב איטי בלבד. הנתון הזה מחזק את החששות מהיחלשות הכלכלה, דווקא כאשר שוקי המניות נהנים מראלי טכנולוגי מואץ.
בשוק האג"ח נרשמה עלייה קלה בתשואת האג"ח ל־10 שנים ל־4.11%, בעוד הדולר נחלש. סוחרי החוזים עדיין מתמחרים הורדת ריבית נוספת של רבע אחוז באוקטובר, חרף חוסר הוודאות שנגרם מהשבתת הממשל והפסקת פרסום נתונים כלכליים שוטפים. בתוך כך, מחיר הנפט טיפס בעקבות אזהרות של טראמפ לחמאס בנוגע למלחמה בעזה, כשברקע גם החלטה קרובה של OPEC+. המתח הגיאופוליטי והנתונים המעורבים מציירים תמונה של שוק שמנסה לאזן בין אופטימיות טכנולוגית לסיכונים כלכליים ופוליטיים.
- הנאסד״ק סיים בשיא חדש; טסלה נפלה ב-5%, סירקל זינקה ב-16%
- וול סטריט סיימה בעליות, AST SpaceMobile הובילה את הטבלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג׳ף בזוס: "בועת הבינה המלאכותית תגרום להפסדים, אבל תועיל לכולנו" - מייסד אמזון טוען כי ההשקעות האדירות בבינה מלאכותית מזכירות את בועות ההייטק והביוטכנולוגיה
מהעבר: משקיעים רבים צפויים להפסיד סכומי עתק כשהחברות הפחות מבוססות יקרסו, אך בטווח הארוך הטכנולוגיה תשנה את כל התעשיות.