בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

האם הבינה המלאכותית תפתח עידן של אבטלה המונית?

הבינה המלאכותית כבר לא מסתפקת בלתמוך, היא מתחילה להחליף. אמזון, מיקרוסופט ואחרות מפטרות עובדים, והמערכת הכלכלית עדיין לא מוכנה לשאלות שמציפות את שוק העבודה; כשברקע, הפד מודה שקשה לדעת לאן זה הולך

אביחי טדסה |

במשך שנים שמענו תחזיות על איך הבינה המלאכותית תשנה את החיים שלנו. אז עכשיו זה קורה, לא בעתיד הרחוק, אלא ממש עכשיו. לא מדובר רק בעוזרים קוליים חכמים או בצ'אטבוטים של שירות לקוחות. אנחנו מדברים על שינוי עמוק בשוק העבודה. לא רק שדרוג, אלא החלפה של ממש. מי שמדבר על זה בלי לעטוף במילים יפות הוא מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי. השבוע שלח ג'סי מייל לעובדים שבו כתב: "אנחנו מאמינים שהשימוש ב-AI יצמצם את כוח האדם שלנו בשנים הקרובות". אמירה ישירה כזאת, מחברה שמעסיקה יותר ממיליון וחצי עובדים, היא לא עוד תחזית, זו מדיניות שעשויה להתרחב במהירות לחברות נוספות.


אמזון כבר מזמן הטמיעה אוטומציה במחסנים שלה, הרובוטים שם מרימים, ממיינים ומובילים סחורות כבר שנים. אבל עכשיו הגל הזה עובר לעובדי המטה: אנשי שירות, מכירות, ניהול ואפילו פיתוח. ג'סי לא מייפה את הדברים, מערכות אוטומטיות יעשו את העבודה הזו מהר יותר, זול יותר, וללא צורך במשכורת או חופשות. והיא לא לבד. מיקרוסופט מקצצת מעל 1,000 עובדים בגל פיטורים חדש, והפעם הפגיעה דווקא באנשי המכירות. למה? כי החברה משקיעה השנה לא פחות מ-80 מיליארד דולר בתשתיות AI, ומישהו צריך לממן את זה. גם שופיפיי, דואולינגו, אינטל ו-IBM לא מפחדות לומר בקול רם, לפני שמגייסים בן אדם, בודקים אם אלגוריתם לא יכול לעשות את זה קודם.



יו"ר הפד מודה - קשה לדעת לאן זה הולך


נכון, שוק העבודה האמריקאי נראה בינתיים יציב, אבל יו"ר הפד, ג'רום פאוול, מודה שקשה לדעת לאן זה הולך. לדבריו, לא ברור אם ה-AI מחליף אנשים או פשוט עוזר להם. אבל הוא גם אומר: "זו תהיה שאלה מאוד משמעותית בשנים הקרובות". גם בכירים אחרים בפד מביעים דאגה. חבר מועצת הנגידים מייקל באר, למשל, הזהיר לאחרונה בנאום באיסלנד, שהשינויים שמביאה איתה הבינה המלאכותית עשויים להיות הרבה יותר רחבים מכל מה שראינו בעשורים האחרונים, לא עוד רק אוטומציה של פסי ייצור, אלא מהפכה שיכולה לשנות את האופן שבו כלכלה מודרנית פועלת. לדבריו, יש להיערך מראש לתרחישים של שיבוש עמוק במבנה שוק העבודה, ואולי אף בטבעה של העבודה עצמה.


הבעיה היא שבינתיים, החברות כבר עונות על השאלה בעצמן. הן מפטרות. הן מצמצמות. והן משקיעות את כל התקציב במומחי AI, כאלה שיכולים לקבל בונוס חתימה של מיליוני דולרים, כמו שגילה מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, על ניסיונות החיזור של מטא. כלומר, בזמן שפאוול עוד מתחבט האם הבינה המלאכותית תחליף או תחזק את העובדים, חברות כמו אמזון, מיקרוסופט ומטא כבר מתנהגות כאילו התשובה ברורה. הן מצמצמות את מי שה-AI מסוגל להחליף, ומגייסות בכל הכוח את מי שיודע להפעיל אותו בצורה הטובה ביותר.


החשש הגדול הוא שלא מדובר בגל קיצוצים נקודתי, אלא בתחילתו של עידן חדש, כזה שבו הבינה המלאכותית לא רק מחליפה עובדים בעבודות פשוטות, אלא חודרת גם לתחומים שבעבר נחשבו "חסינים" כמו פיתוח, שיווק, שירות לקוחות ואפילו ניהול. אם בעבר דיברו על רובוטים שמאיימים על נהגי משאיות או קופאים, היום מדובר באלגוריתמים שכותבים קוד, משיבים לפניות, בונים מצגות ומשווקים מוצרים. זה שינוי עמוק, והוא מגיע מהר. לפי הערכות שמרניות, עשרות מיליוני משרות ברחבי העולם עשויות להיעלם או להשתנות מהותית כבר בעשור הקרוב. הסכנה היא שלא יווצרו מספיק משרות חלופיות באותו הקצב, מה שיביא לגל אבטלה רחב, בלתי צפוי, ואולי גם לא שוויוני. אוכלוסיות שלא יצליחו להתאים את עצמן לשוק עבודה חדש, שדורש שליטה בטכנולוגיה, חשיבה יצירתית וגמישות, עלולות להיתקע מאחור, ובזמן שחברות חוגגות את הרווחיות הגוברת, חלקים בציבור עשויים להישאר בלי תעסוקה, בלי הכנסה ובלי מקום במערכת הכלכלית החדשה שתיווצר.



מנקודת המבט של המשקיעים זו חגיגה. פחות הוצאות על שכר, יותר רווח בשורה התחתונה. אבל מתחת לפני השטח יש כאן שאלה הרבה יותר מורכבת, אם יותר מדי אנשים יאבדו את העבודה, מי בדיוק יישאר עם כסף כדי לקנות את כל מה שאמזון, שופיפיי ומיקרוסופט מנסות למכור? הדוגמה הבולטת ביותר היא קלרנה. החברה השוודית התלהבה מה-AI, פיטרה מאות עובדים, הכניסה בוטים לכל מחלקה ואז גילתה שהלקוחות לא מרוצים, השירות נפגע, והייתה צריכה להחזיר עובדים אנושיים. מנכ"ל החברה הודה בכנות: "חשבנו שנחסוך כסף ובסוף זה עלה לנו ביוקר".


הצמיחה של הבינה המלאכותית יוצרת חששות אצל עובדים רבים, אבל בינתיים נראה שלא כל עבודה תיעלם, חלק גדול ממנה יעבור שינוי עמוק. משימות טכניות, חוזרות, או כאלה שמבוססות על נתונים, ככל הנראה ייעשו יותר ויותר על ידי מערכות חכמות. מצד שני, תפקידים שדורשים שיקול דעת, אינטואיציה, יצירתיות או פשוט תקשורת אנושית עדיין זקוקים לבני אדם. עבור העובדים, זה אומר דבר אחד, מי שלא יתאים את עצמו, יישאר מאחור. זה הזמן ללמוד כלים חדשים, להבין איך עובדים עם AI, ולא במקומו. כי בעולם שבו האלגוריתם לא רק עוזר לנו, אלא מתחרה בנו, מי שיביא את הערך האנושי יישאר רלוונטי.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה