מנכ"ל אמזון צופה: יותר בינה מלאכותית, פחות עובדים
מ"התנסו עם AI בכל הזדמנות" לפיטורי מפתחים במיקרוסופט ועד הודאה גלויה בצמצום כוח האדם: איך אמזון עם 1.56 מליון עובדים הופכת לחלוצה בהחלפת עובדים בבינה מלאכותית, מעלה את מחיר המניה ויוצרת תקדים שכל ענף הטכנולוגיה עוקב אחריו - בעוד המשקיעים חוגגים: מי יקנה את המוצרים אם מיליוני צרכנים יאבדו את המשכורת?
בעוד שרוב המנכ"לים בחברות הטכנולוגיה מתחמקים מלהודות שבינה מלאכותית תחליף עובדים, אנדי ג'אסי, מנכ"ל אמזוןAmazon.com Inc. -8.27% , בחר בדרך אחרת: "אנחנו צופים שזה יצמצם את כוח העבודה הכללי שלנו בשנים הקרובות". מבחינת אמזון, זה הגיוני במיוחד. החברה עם 1.56 מליון עובדים ברחבי העולם כבר הוכיחה שאוטומציה זה לא רק עתיד - זה ההווה. כשאתה מסתכל על המחסנים שלהם, הרובוטים כבר עושים את רוב העבודה הכבדה. עכשיו התור של העובדים הקורפורטיביים - 350,000 מהם במשרדי החברה - לגלות מה זה אומר כשמכונות לומדות לעשות את העבודה שלהם טוב יותר ובמחצית מהמחיר.
ההצהרה של ג'אסי משקפת מגמה רחבה יותר בעמק הסיליקון - חברות הטק מבינות שהן צריכות להחליט: או להיות הראשונות להחליף עובדים בבינה מלאכותית, או לראות את המתחרות עושות זאת ונשארות מאחור. שופיפיי הציבה כלל חדש: כל בקשה לגיוס עובד חדש חייבת להסביר למה AI לא יכול לעשות את העבודה הזו. דואולינגו הודיעה שהיא מפסיקה להעסיק קבלנים חיצוניים בתחומים שבינה מלאכותית כבר יכולה לטפל בהם. ומיקרוסופט כבר התחילה לפטר מפתחי תוכנה - דווקא את המקצוענים שכולם חשבו שהם הכי מוגנים מפני האוטומציה.
מה שהופך את ההודעה של אמזון למדאיגה כל כך זה התזמון - השוק רק עכשיו מתחיל לתפוס כמה חזקה באמת הבינה המלאכותית. דריו אמודיי, מנכ"ל אנתרופיק שמתחרה עם OpenAI, הזהיר לא מזמן ש-AI עלול לחסל מחצית מהמשרות במשרדים ולדחוף את שיעור האבטלה לגבהים של 20% תוך חמש שנים. כשאמזון - אחד המעסיקים הגדולים בעולם שמשפיע על כל הכלכלה - מתחילה להגשים את התרחיש הזה, זה כבר לא רק תחזית אלא מציאות עסקית קונקרטית.
הפוטנציאל בטווח הארוך
המשקיעים כבר קולטים את הפוטנציאל. אמזון, שתמיד הייתה אובססיבית לחיסכון בעלויות ומקסום הרווחים, הופכת לחלוצה בשימוש בבינה מלאכותית כדי לחתוך הוצאות. כשמחליפים מאות אלפי משכורות חודשיות במערכות שדורשות השקעה חד-פעמית ועובדות מסביב לשעון, החשבון הכלכלי הופך לבלתי ניתן לעמידה. לא צריך להתפלא שמחיר המניה של אמזון ממשיך לעלות דווקא בגלל הודעות כאלה - המשקיעים רואים בזה הזדמנות לרווחים עתידיים.
- למה אמזון צונחת ב-8% אחרי תוצאות טובות?
- אמזון מכה את התחזיות – אך המניה יורדת בעקבות התחרות בענן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האירוניה היא שאמזון עצמה יוצרת את הכלים שמאיימים על עובדיה. השירותים של Amazon Web Services כבר מציעים פתרונות AI למפתחים ולעסקים, בדיוק אותם כלים שיחליפו עובדים קורפורטיביים. ג'אסי מעודד את העובדים "להתנסות עם AI בכל הזדמנות" - בלי להסביר להם שהם למעשה מאמנים את המחליפים שלהם.
הסוגיה החברתית הרחבה יותר היא שאמזון, כמעסיק הפרטי השני בגודלו בארצות הברית אחרי וולמארט, קובעת תקדים שחברות אחרות יעקבו אחריו. כשענק כזה מודה בגלוי שהוא מתכנן לצמצם כוח אדם באמצעות AI, זה שולח אות ברור לכל הענף: מי שלא יעשה את זה יישאר מאחור. התחרות הקפיטליסטיה האכזרית מכתיבה שחברות שלא יחסכו בעלויות עבודה ייכשלו מול אלה שיעשו זאת.
מנקודת מבט של המשקיעים, מדובר במגמה חיובית בטווח הארוך. חברות שמצליחות להעלות את הפרודוקטיביות ולחסוך בעלויות זוכות להערכות גבוהות יותר בבורסה. אבל מבחינה כלכלית רחבה, התמונה הרבה יותר מורכבת. אם מיליוני עובדים יפסידו את המשכורת שלהם, מי יקנה את כל המוצרים שאמזון מוכרת? כלומר, בדיוק הטכנולוגיה שחוסכת כסף לחברות עלולה להרוס את כוח הקנייה של הצרכנים שהן תלויות בהם.
- מטוס כנף ציון נוחת לראשונה בישראל וכלי השיט ששבר שיא היום לפני 67 שנה
- ההפתעה של טראמפ לשוייץ ביום העצמאות שלה: מכסים של 39%
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
- המניה שמטריפה את המשקיעים - קת'י ווד רוכשת אחרי זינוק של פי...
המנכ"ל שעשה סיבוב פרסה
אמזון אולי הקדימה חברות רבות בהטמעת כלי בינה מלאכותית כדי לקצץ בכוח האדם, אבל היא רחוקה מלהיות היחידה. חברות כמו שופיפיי, דואולינגו, אינטל ו-IBM כבר עשו צעדים דומים והתוצאות לא תמיד היו מעודדות. אחת הדוגמאות המובהקות שההתלהבות מ-AI
יכולה להפוך להימור מסוכן היא חברת קלרנה.
המנכ"ל של חברת הפינטק השוודית, סבסטיאן סימיאטקובסקי לא רק הריץ צ'אטבוט של OpenAI כדי שיטפל ב-75% מפניות השירות והעיף מאות עובדים הביתה אלא גם יצא בהכרזות פומפוזיות כמו "AI יכול לעשות כל עבודה אנושית", ובין
השאר הציג מודל דיפ-פייק של עצמו כדי שיעמוד מול המשקיעים ויציג את התוצאות הכספיות. מצבת העובדים הצטמצמה בכ־1,000 איש תוך שנה, וה-AI השתלב בכל מחלקה מכתיבת תוכן ועד תכנון קמפיינים שיווקיים.
אבל תוך חודשים ספורים קלרנה התחילה להבין את המחיר שהיא
משלמת: איכות השירות ירדה, לקוחות התלוננו, והחברה עשתה סיבוב פרסה וחזרה לגייס נציגים אנושיים. סימיאטקובסקי נאלץ להודות כי "היה לנו דגש מוגזם על חיסכון, חשבנו שה-AI יכול לעשות הכל וזה עלה לנו ביוקר". עכשיו, קלרנה מנסה למצוא איזון החברה ממשיכה לפתח כלים מבוססי
AI כולל "סוכן מיקוח" מודלי בינה שמנהלים מו"מ מול בנקים כדי להשיג הטבות ללקוחות אבל עדיין החברה לא שוכחת את החשיבות שבשמירה על מגע אנושי, חשיבות כזאת שהיא למדה על הבשר כמה היא קריטית.
הלקח ברור: בינה מלאכותית יכולה לשפר תהליכים ולצמצם עלויות, אבל
היא עוד לא ב-100% בשלות להחליף את כל עובדי המחלקות. הבינה יכולה לפגוע דווקא במה שעסקים הכי מנסים לשמר וזאת חוויית הלקוח שהיא הגורם שהכי משפיע על נאמנות המשתמשים כי מה לעשות היכולת לנהל ולהתמודד מול מורכבויות אנושיות היא עדיין - שלנו.
- 2.אנונימי 18/06/2025 21:10הגב לתגובה זוכבר היום רואים שהמודלים החדשים משתפרים בנקודות ולא בזינוקים כמו לפני שנה ומשהו פשוט כי אין מאגר מידע משמעותי חדש להתאמן עליו למעט המשתמשים עצמם וגם הטכנולוגיה של המודלים לא משתנה דרמטית.אין ספק שרוב הפיתוחים האחרונים במודלים גרמו לי להגיד וואוו אבל אחרי כמה שעות עבודה איתם התגובה הבאה הייתה רגע אבל כמה עבודה זה באמת חסך לי
- 1.אנונימי 18/06/2025 00:16הגב לתגובה זולא לקנות באמזון מדובר בחלאות
- אנונימי 18/06/2025 15:45הגב לתגובה זובעולם מטורלל רצים קדימה בלי לחשוב תמיד יהיו עבדים שיקראו להם עובדים והעריצים ימשיכו לעשוק אותם בכל דרך אפשרית המון רשעים. ממלאים את העולם