
מניית טסלה מתעלמת מהתרסקות המכירות בסין: האם הרובוטקסי יציל את מאסק?
למרות צניחה של 6% במשלוחים מסין והרבעון הגרוע בהיסטוריה, המשקיעים מתעקשים על אופטימיות לקראת השקת שירות המוניות האוטונומי ביוני - אך בוול-סטריט מטילים ספק ביכולת הטכנולוגיה הנוכחית לעמוד בהבטחות
משלוחי הרכבים ממפעל טסלה Tesla 4.72% בשנחאי צנחו ב-6% באפריל בהשוואה לשנה שעברה, המשך למגמת הירידה העולמית במכירות טסלה. נתון זה מצטרף לתמונה הקודרת שכבר נרשמה ברבעון הראשון של השנה. ההאטה בהיקפי המכירות מפנה את הזרקור לשאיפותיה של טסלה בתחום הנהיגה האוטונומית. החברה נמצאת שבועות ספורים לפני השקה מתוכננת של שירות רובוטקסי באוסטין, טקסס. עם זאת, עולות שאלות האם הטכנולוגיה של החברה אכן בשלה לאתגר כזה.
הרבעון הראשון של 2025 היה הגרוע ביותר בהיסטוריה של טסלה מבחינת ירידת מכירות. החברה סיפקה כ-337,000 מכוניות, ירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בעקבות זאת, הערכות וול סטריט עודכנו כלפי מטה, וכעת צופות כי החברה תמכור השנה 1.7 מיליון מכוניות, לעומת 1.8 מיליון בשנה שעברה.
סין, שוק מרכזי עבור טסלה, ממשיכה להציג נתונים מדאיגים. המכירות מסין, כולל יצוא, צנחו בכ-22% ברבעון הראשון בהשוואה לשנה שעברה. באפריל, המפעל בשנחאי שלח 58,459 רכבים, ירידה של כ-6% לעומת אפריל אשתקד.
למה המשקיעים אופטימיים?
למרות המכירות היורדות, מניית טסלה הציגה עלייה מרשימה של כמעט 50% ב-12 החודשים האחרונים עד למסחר ביום רביעי. הסיבה המרכזית לאופטימיות היא הציפייה למכוניות אוטונומיות. משקיעים אופטימיים מאמינים כי רכבים אוטונומיים יפתחו גל חדש של צמיחה עבור יצרנית הרכב של המנכ"ל אילון מאסק.
- למרות הדגם המעודכן - מכירות טסלה באירופה ממשיכות לצנוח
- היא עוקפת את טסלה - אוטונומית; וויימו תתחדש ב-2,000 רובו-טקסי
"תוכנת הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) של טסלה היא התורם הגדול ביותר למחיר היעד שלנו," כתב אלכסנדר פוטר, אנליסט פייפר סנדלר, בדוח שפרסם לאחרונה. הוא מדרג את המניה כ"קנייה" וקובע מחיר יעד של 400 דולר, המשקף שווי שוק של כ-1.3 טריליון דולר לחברה.
FSD היא תוכנת סיוע לנהג ברמה הגבוהה ביותר של טסלה, הזמינה במיליוני כלי רכב של החברה. היא מהווה את הבסיס לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של טסלה. כיום, הנהגים עדיין נדרשים להקדיש 100% מתשומת הלב לנהיגה, ולקחת שליטה כשהרכב עושה משהו שאינם מרוצים ממנו. במאי, FSD Tracker דיווח כי 94% מנסיעות ה-FSD היו ללא "התנתקות קריטית". זהו נתון מרשים, אך עדיין משמעותו ש-6% מהנסיעות דרשו התערבות אנושית. "לאחר שיחה עם משקיעים, נראה בבירור כי הגרסה הנוכחית של תוכנת ה-FSD (גרסה 13) אינה יכולה לתמוך בכלי רכב אוטונומיים באמת," כתב פוטר.
זה בדיוק מה שמשקיעים אינם רוצים לשמוע. כישלון בהשקת שירות נהיגה אוטונומי אמיתי יהיה אכזבה גדולה. עם זאת, ייתכן שגרסה 13 של FSD אינה הטוב ביותר שטסלה יכולה להציע. "חלפו 4.5 חודשים מאז שטסלה חשפה את גרסה 13, ומאז לא שוחררו עדכונים משמעותיים," הוסיף פוטר. "במהלך תקופה זו, סביר להניח שטסלה התמקדה בהבטחת השקה בטוחה באוסטין; התקדמות מאחורי הקלעים עשויה שלא להיות גלויה במעקב.
- 1.אנונימי 07/05/2025 22:42הגב לתגובה זומערכת שדורשת התערבות 6% רחוקה שנות אור מאוטונומיה מלאה. היעד צריך להיות שברירון של אחוז אחד.
- אנונימי 08/05/2025 09:39הגב לתגובה זו6% אחוז לא מספק אך כמובן שלא שנות אור. הלמידה של טסלה היום מבוססת רשת ניורונים בלבד ללא קוד ידי אדם שקובע התנהגות. זה עניין של זמן עד שהמכונה תלמד די והותר כדי להיות פי אלף בטוחה מנהיגה של בן אנוש רשלן.