טסלה  X (טסלה)
טסלה X (טסלה)

שוק הרכב החשמלי בסין: BYD מזנקת, טסלה נחלשת

מכירות היצרניות הסיניות עולות בעשרות אחוזים בזמן שהענקית האמריקאית מאבדת קרקע; "המתיחות בין המדינות והתחרות המקומית מובילות לשינוי העדפות הצרכנים"

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה טסלה BYD


שוק הרכב החשמלי הסיני ממשיך לרתוח, כשהיצרנית המקומית BYD מחזקת את אחיזתה בזמן שטסלה Tesla -3.68%  מאבדת נתח שוק. הנתונים האחרונים מציירים תמונה ברורה - היצרניות הסיניות פורחות בעוד הענקית האמריקאית מחפשת את דרכה.


עם מסירות של יותר מ-370 אלף רכבים באפריל, BYD רושמת עלייה של כמעט חמישית בהשוואה לאשתקד. המעניין במיוחד הוא הזינוק במכירות הרכבים החשמליים לחלוטין שלה, שעלו בכ-46% והגיעו לכמעט 200 אלף יחידות. מנגד, מכירות הרכבים ההיברידיים שלה נותרו יציבות.


גם שאר היצרניות הסיניות חוגגות. ניו, שיאופנג ולי אוטו - שלושתן מתמקדות בחשמליות בלבד - הצליחו יחד למסור קרוב ל-93 אלף רכבים החודש, זינוק של 83% לעומת אפריל אשתקד.


האתגרים של טסלה

טסלה, לעומת זאת, נראית כמי שנלחמת על מקומה. ברבעון הראשון הצליחה למכור לסינים כ-135 אלף מכוניות, עלייה מינורית של 2% בלבד בהשוואה לשנה שעברה. והחדשות מאפריל אינן מעודדות: טסלה מכרה פחות מ-26 אלף רכבים בארבעת השבועות הראשונים של החודש - ירידה של כ-8% לעומת התקופה המקבילה.


מה עומד מאחורי הנסיגה של טסלה? בוול-סטריט מצביעים על שני גורמים מרכזיים. ראשית, התחרות הסינית הפכה חכמה, יעילה ותחרותית יותר. שנית - הפוליטיקה נכנסה למשחק. "רואים יותר ויותר סינים שבוחרים ב-BYD במקום בטסלה," מסביר אנדרס שפרד מ-Cantor Fitzgerald. "מתפתחת תחושה בסין שהצרכנים מעודדים להעדיף מוצרים שאינם אמריקאיים."


סטוארט פירסון מ-BNP Paribas משתמש במילים חריפות יותר: "עם המתיחות בין וושינגטון לבייג'ינג, הסיכון לחרם ממשי על מותגים אמריקאיים בסין מזנק." עבור טסלה, שסין אחראית לכחמישית מהכנסותיה השנתיות, מדובר בנורת אזהרה.


התמונה הגדולה יותר היא של שוק סיני שהולך ומתבגר. הממשלה בבייג'ינג מובילה מדיניות תומכת במעבר לאנרגיה נקייה, וחברות מקומיות נהנות מרוח גבית משמעותית. בתוך המרחב הזה, BYD וחברותיה מצאו את הנוסחה המנצחת - שילוב של חדשנות טכנולוגית, מחירים תחרותיים ונאמנות לאומית.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טבלה מפגרתבהוצאת דגמים חדשים היתה צריכה להוציא את הטבלה שניים לפני שנה. חור גדול במגוון המכוניות. (ל"ת)
    אנונימי 02/05/2025 01:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 01/05/2025 22:28
    הגב לתגובה זו
    הסיבה המרכזית של ירידה במכירות של טסלה היא החלפת דגם Y הפופולרי שלה.
  • 1.
    מפתיע 01/05/2025 20:04
    הגב לתגובה זו
    הוא בנה שוק חדש מאפסוכולנו מודים לואבל הוא אולי גאון טכנלוגיאבל הבנתו בציבור הקונים חלשה בהרבההוא ממש מתחנן שלקוחות לא יקנו טסלה...והם מקשיבים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.