בואינג מפתיעה לטובה: המניה מזנקת 5%
החברה עדיין מפסידה, אבל פחות מהצפוי; הכנסות של 19.5 מיליארד דולר ברבעון והפסד למניה של 49 סנט לעומת צפי להפסד של 1.21 דולר למניה
בואינג BA , ענקית התעופה האמריקאית, הצליחה להפתיע את המשקיעים עם דוח רבעוני שעלה על התחזיות, למרות ההפסד. החברה דיווחה על הפסד של 49 סנט למניה, הרבה פחות מהצפי להפסד של 1.21 דולר למניה, והציגה רווח תפעולי של 199 מיליון דולר, לעומת תחזית של 122 מיליון דולר. ההכנסות, שעמדו על 19.5 מיליארד דולר, היו כמעט זהות לציפיות (19.6 מיליארד). בתגובה המניה מזנקת ב-5%.
התאוששות בתעופה המסחרית: יותר מסירות, פחות הפסדים
החטיבה המסחרית של בואינג, המייצרת מטוסים כמו ה-737 MAX, ממשיכה להפסיד כסף – 537 מיליון דולר ברבעון הראשון – אך מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 1.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2024. הסיבה המרכזית היא עלייה חדה במסירות: בואינג סיפקה 130 מטוסים ברבעון, זינוק של יותר מ-50% לעומת 83 ב-2024. החברה שואפת למסור 580 מטוסים במהלך 2025, לעומת 348 בשנה שעברה, מה שמשקף התקדמות משמעותית בקצב הייצור.
עם זאת, האתגר הגדול של בואינג אינו הביקוש – שנותר חזק מצד חברות תעופה – אלא היכולת לייצר. תקלות איכות, כמו תקרית דלת החירום שהתנתקה בטיסת אלסקה אייר ב-2024, לצד עיכובים שנגרמו ממגפת הקורונה ושביתות עובדים, האטו את קווי הייצור. בואינג מכוונת לייצר כ-600 מטוסי 737 MAX בשנה, אך כיום היא עומדת על כ-300 בלבד, מספר שמגביל את יכולתה לעמוד בביקוש הגלובלי.
יציבות בחטיבות נוספות והשפעת הסחר עם סין
מעבר לתעופה המסחרית, החטיבה הביטחונית של בואינג, המייצרת ציוד צבאי כמו מטוסי קרב F-15, דיווחה על רווח יציב של 155 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי מ-2024. חטיבת השירותים, המספקת תחזוקה ותמיכה ללקוחות, הציגה ביצועים חזקים עם רווח של 943 מיליון דולר ושולי רווח של 18.6%, עלייה קלה לעומת 18.2% ברבעון המקביל. תוצאות אלה ממחישות את היכולת של בואינג לגוון את מקורות ההכנסה, גם כאשר התחום המסחרי מתמודד עם קשיים.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד האתגרים המרכזיים הוא מלחמת הסחר עם סין, שמטילה מכסים של עד 125% על מטוסי בואינג. חלק מחברות התעופה הסיניות סירבו לקבל משלוחים של 737 MAX, מה שפוגע בשוק הייצוא השני בגודלו של החברה (כ-10% ממסירות המטוסים ב-2024). הצהרות ממשרד האוצר האמריקאי על כוונה לרכך את המתיחות עם סין, עוררו תקווה לשיפור.
התוצאות החיוביות של בואינג מגיעות לאחר שנה קשה ב-2024, שבה תקלות ייצור ונזק תדמיתי פגעו באמון המשקיעים והלקוחות. התקרית עם אלסקה אייר, הובילה להגבלות רגולטוריות מצד מינהל התעופה הפדרלי (FAA) ולהאטה בקצב הייצור. עם זאת, השיפורים ברבעון הראשון של 2025, כולל עלייה במסירות ושיפור ניהול האיכות, עשויים לסמן יציאה ממשבר.
המפתח להצלחתה של בואינג בשארית השנה יהיה היכולת להגביר את קצב הייצור תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של איכות ובטיחות. בהשוואה למתחרתה העיקרית, איירבוס, ששמרה על יציבות ומסרה כ-700 מטוסים ב-2024, בואינג עדיין מפגרת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
