בואינג מפתיעה לטובה: המניה מזנקת 5%
החברה עדיין מפסידה, אבל פחות מהצפוי; הכנסות של 19.5 מיליארד דולר ברבעון והפסד למניה של 49 סנט לעומת צפי להפסד של 1.21 דולר למניה
בואינג BA , ענקית התעופה האמריקאית, הצליחה להפתיע את המשקיעים עם דוח רבעוני שעלה על התחזיות, למרות ההפסד. החברה דיווחה על הפסד של 49 סנט למניה, הרבה פחות מהצפי להפסד של 1.21 דולר למניה, והציגה רווח תפעולי של 199 מיליון דולר, לעומת תחזית של 122 מיליון דולר. ההכנסות, שעמדו על 19.5 מיליארד דולר, היו כמעט זהות לציפיות (19.6 מיליארד). בתגובה המניה מזנקת ב-5%.
התאוששות בתעופה המסחרית: יותר מסירות, פחות הפסדים
החטיבה המסחרית של בואינג, המייצרת מטוסים כמו ה-737 MAX, ממשיכה להפסיד כסף – 537 מיליון דולר ברבעון הראשון – אך מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 1.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2024. הסיבה המרכזית היא עלייה חדה במסירות: בואינג סיפקה 130 מטוסים ברבעון, זינוק של יותר מ-50% לעומת 83 ב-2024. החברה שואפת למסור 580 מטוסים במהלך 2025, לעומת 348 בשנה שעברה, מה שמשקף התקדמות משמעותית בקצב הייצור.
עם זאת, האתגר הגדול של בואינג אינו הביקוש – שנותר חזק מצד חברות תעופה – אלא היכולת לייצר. תקלות איכות, כמו תקרית דלת החירום שהתנתקה בטיסת אלסקה אייר ב-2024, לצד עיכובים שנגרמו ממגפת הקורונה ושביתות עובדים, האטו את קווי הייצור. בואינג מכוונת לייצר כ-600 מטוסי 737 MAX בשנה, אך כיום היא עומדת על כ-300 בלבד, מספר שמגביל את יכולתה לעמוד בביקוש הגלובלי.
יציבות בחטיבות נוספות והשפעת הסחר עם סין
מעבר לתעופה המסחרית, החטיבה הביטחונית של בואינג, המייצרת ציוד צבאי כמו מטוסי קרב F-15, דיווחה על רווח יציב של 155 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי מ-2024. חטיבת השירותים, המספקת תחזוקה ותמיכה ללקוחות, הציגה ביצועים חזקים עם רווח של 943 מיליון דולר ושולי רווח של 18.6%, עלייה קלה לעומת 18.2% ברבעון המקביל. תוצאות אלה ממחישות את היכולת של בואינג לגוון את מקורות ההכנסה, גם כאשר התחום המסחרי מתמודד עם קשיים.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד האתגרים המרכזיים הוא מלחמת הסחר עם סין, שמטילה מכסים של עד 125% על מטוסי בואינג. חלק מחברות התעופה הסיניות סירבו לקבל משלוחים של 737 MAX, מה שפוגע בשוק הייצוא השני בגודלו של החברה (כ-10% ממסירות המטוסים ב-2024). הצהרות ממשרד האוצר האמריקאי על כוונה לרכך את המתיחות עם סין, עוררו תקווה לשיפור.
התוצאות החיוביות של בואינג מגיעות לאחר שנה קשה ב-2024, שבה תקלות ייצור ונזק תדמיתי פגעו באמון המשקיעים והלקוחות. התקרית עם אלסקה אייר, הובילה להגבלות רגולטוריות מצד מינהל התעופה הפדרלי (FAA) ולהאטה בקצב הייצור. עם זאת, השיפורים ברבעון הראשון של 2025, כולל עלייה במסירות ושיפור ניהול האיכות, עשויים לסמן יציאה ממשבר.
המפתח להצלחתה של בואינג בשארית השנה יהיה היכולת להגביר את קצב הייצור תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של איכות ובטיחות. בהשוואה למתחרתה העיקרית, איירבוס, ששמרה על יציבות ומסרה כ-700 מטוסים ב-2024, בואינג עדיין מפגרת.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
