אמזון
צילום: reuters

אחרי הרכישה של קת'י ווד - האנליסט שחותך מחיר יעד לאמזון

האנליסט ריימונד ג'יימס חתך את מחיר היעד של אמזון מ-275 ל-195 דולר בשל חשש מהמכסים החדשים של טראמפ, שעלולים לפגוע בקמעונאות ובתחום הפרסום; מנגד, יש מי שדווקא רואים הזדמנות אחרי שהמניה ירדה בכ-30% מהשיא

רוי שיינמן | (2)

אמזון Amazon.com Inc. 0.56%   היא אחת המניות שמושכות אליה תשומת לב כשהיא יורדת, כמו כמעט כל אחת ממניות "שבע המופלאות". המניה שלה כבר נפלה בכ-30% מאז השיא לפני כחודשיים והיא במינוס 21% מתחילת השנה על רקע מחמת הסחר והמתיחות הגיאו-פוליטית שהפילה כמעט את כל השוק. המניה נסחרת כעת במכפיל עתידי של כ-22-23 ומי שהחליטה שזה זמן טוב לקנות היא קת'י ווד, המייסדת והמנהלת של ARK, שרכשה לאחרונה מניות בכ-18 מיליון דולר.


זו לא רכישה ענקית בשבילה אבל היא גם לא קטנה והיא לכל הפחות מעידה שווד מאמינה שזו נקודה לא רעה להיכנס. עם זאת, אנליסטים אחרים בשוק דווקא יותר פסימיים לגבי המניה.


לא כולם אופטימיים

ג'וש בק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות ריימונד ג'יימס, פרסם השבוע עדכון למניה: הוא הוריד את ההמלצה על מניית אמזון מ"Strong Buy" ל-"Outperform", תוך שהוא מקצץ את מחיר היעד למניה מ-275 דולר ל-195 דולר בלבד, ירידה חדה אך מחיר שעדיין משקף אפסייד של כ-16% למניה.


הסיבה המרכזית להורדת מחיר היעד היא הערכתו שמדיניות המכסים החדשה של ממשל טראמפ עלולה לפגוע בפעילות הליבה של אמזון, הן בתחום הקמעונאות והן בתחום הפרסום. כ-30% מהמוצרים שאמזון מוכרת ישירות מקורם בסין, והם כוללים בעיקר מוצרי אלקטרוניקה, צעצועים, ריהוט, ביגוד וחלקי חילוף לרכב. על פי ההערכות של בק, עלייה בעלויות הייבוא עשויה להוביל לפגיעה של כ-10% ברווחיות הגולמית של תחום זה, מה שעלול לגרוע כ-2% מהרווחיות הכוללת של החברה.


ההשפעה על תחום הפרסום לא פחות משמעותית: לפי ריימונד ג'יימס, מפרסמים סינים השקיעו כ-8 מיליארד דולר בפרסום בפלטפורמה של אמזון בשנת 2024, כ-14% מהוצאות הפרסום הכוללות. אם יחול קיטון בפרסום מצד מפרסמים סינים, אמזון עלולה לאבד חלק משמעותי מהכנסותיה גם בתחום הזה.


האם המכסים באמת יפגעו באמזון?

למרות התחזיות הפסימיות, יש מי שמעריך שאמזון דווקא עשויה להרוויח מהסביבה הכלכלית החדשה. אחד הטיעונים המרכזיים הוא שעליית מחירים בעקבות המכסים תפגע בעיקר ברשתות הקמעונאות המסורתיות, שבהן שולי הרווח נמוכים יותר והן מתקשות להתמודד עם שינויים מהירים בשרשרת האספקה. לעומת זאת, אמזון נהנית מגמישות רבה יותר, פלטפורמה דיגיטלית ומערכת הפצה גלובלית שיכולה להסתגל במהירות.


גם תחום הענן של אמזון (AWS), אחד ממנועי הרווח המשמעותיים שלה, לא צפוי להיפגע ישירות מהמכסים. דווקא ההשקעה הגוברת בתשתיות AI מעלה את הביקוש לשירותים שמספקת AWS. כל עוד התחום הזה ממשיך לצמוח, אמזון תוכל לשמור על תזרים טוב, גם אם תחומי הקמעונאות והפרסום ייחלשו.

קיראו עוד ב"גלובל"


ההימור של קת'י ווד

קת'י ווד כאמור דווקא רואה הזדמנות באמזון. בין ה-4 ל-8 באפריל, קרנות ARK רכשו כ-104 אלף מניות אמזון בהשקעה כוללת של כ-18 מיליון דולר לפי מחיר ממוצע של כ-173.5 דולר למניה, כך שלמעשה היא מופסדת כרגע בכ-3%.


הרכישות פוזרו בין ארבע קרנות של ARK, ביניהן ARK Innovation, ARK Fintech ו-ARK Next Generation Internet, והפכו את אמזון להחזקה ה-13 בגודלה בקבוצת הקרנות. לפי ווד, מניית אמזון אמנם סובלת מלחץ בטווח הקצר, אך בטווח הארוך החברה מציגה שיפור ניכר בפרמטרים כמו תזרים מזומנים ורווח תפעולי, מדדים שלדבריה חשובים יותר מהרווח הנקי, אשר עשוי להיות מושפע מהתאמות חשבונאיות. היא מצביעה על כך שהחברה משקיעה ברכישות אסטרטגיות, בפיתוח תכנים ובתחום הבינה המלאכותית, וכל זאת תוך התייעלות תפעולית מרשימה, אך השוק, לטענתה, לא מתמחר את הפוטנציאל הזה כראוי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הסתומה ווד כבר איבדה 23 מהונה. לא מבין למה מדווחים עליה. (ל"ת)
    לא ברור 21/04/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברגע שקראתי שקנתה מכרתי הכל לעשות הפוך ממנה תמיד זה כסף בטוח (ל"ת)
    חסכתי הרבה הפסדים 21/04/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social