מורגן סטנלי
צילום: אתר החברה

שווקים תנודתיים טובים לבנקים - אבל, לא לאורך זמן

הבנקים בארה"ב הגדילו רווחים בזכות עלייה בהיקף המסחר - לאן הולכים מכאן?

עמית בר | (1)

שיאים בהיקפי המסחר מייצרים רווחים לבנקים הגדולים – אבל עד מתי?

הבנקים האמריקאים סוגרים את הרבעון הראשון של 2025 עם תוצאות מפתיעות לטובה, הודות לזינוק חד בפעילות המסחר בנגזרים ובמניות. אבל בתוך כל החגיגות – עולות שאלות כואבות על המשך הדרך, כשהשווקים מתוחים והצמיחה שברירית.

מוול סטריט באה התשואה

בעולם שבו אי ודאות גיאופוליטית הפכה לנורמה, מי שמרוויח הם הסוחרים שלומדים להסתדר עם האי וודאות והתנודתיות. הרבעון הראשון של השנה היה חגיגה למכונות המסחר של הבנקים הגדולים. מורגן סטנלי, גולדמן זאקס, ג'יי.פי. מורגן, בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ – כולם הציגו תוצאות חזקות במיוחד, כשהכוכב הגדול היה תחום המסחר במניות ונגזרות.

מורגן סטנלי, למשל, רשם הכנסות שיא של 4.1 מיליארד דולר במסחר במניות – נתון שמבסס את מעמדו כאחת ממכונות הרווח המובילות בוול סטריט. לפי דברי המנכ"ל טד פיק, לא מדובר בזינוק חד פעמי: "יש הרבה סיבות להאמין שהמסחר בשוקי ההון יישאר פעיל מאוד. יש מספיק פעילות של יצירת שוק," אמר בשיחת המשקיעים האחרונה.

הדרמה של המכסים הפכה למנוע רווח

מאחורי הקלעים עומד הגורם שהזרים דלק לאותם רווחים – המדיניות הכלכלית של הנשיא טראמפ. ההצהרה על הטלת מכסים חדים על סחורות מסין, מקסיקו וקנדה, שניתנה בתחילת אפריל, גררה תנודתיות חדה במדדי המניות והאג"ח, והביאה לירידות בשווקים. במקביל, הסוחרים של הבנקים ידעו לנצל את התזוזות כדי להמר, לגדר ולבנות אסטרטגיות ללקוחות על בסיס שוק משתנה.

בנק אוף אמריקה דיווח על עלייה של 17% בהכנסות ממסחר במניות, סיטיגרופ קפץ ב-23%, וגולדמן זאקס רשם רבעון שיא. ג'יי.פי. מורגן לא נשאר מאחור, עם רווחי מסחר שהתעלו על הציפיות.

עונת רווחים או תופעה חולפת?

הרבעון הראשון נחשב מסורתית לרבעון חזק בפעילות מסחר – המשקיעים מחלקים מחדש נכסים, פותחים פוזיציות חדשות ומגיבים לשינויים בתחזיות. אבל הפעם זה היה קיצוני. התנודתיות החריגה סיפקה קרקע פורייה לרווחים מהירים – במיוחד בתחום הנגזרים.

אנליסט הבנקאות מייק מאיו מוולס פארגו הגדיר את התקופה כ"הסביבה הטובה ביותר למסחר ב-2025", אך הוסיף הסתייגות: "לא בטוח שזה יחזור על עצמו, והירידה העונתית הרגילה עלולה להיות חדה יותר ברבעונים הבאים."

קיראו עוד ב"גלובל"

הרווחיות לא מבטיחה יציבות

המגזר הבנקאי נהנה מהתנודתיות, אבל מדובר בסביבה מסוכנת. ריבית גבוהה, שווקים מתוחים ומטבע דולר חלש – כל אלה יוצרים מצב שבו הרווחים של היום עלולים להתחלף בהפסדים מחר. עם זאת, המניה של SPDR S&P Bank ETF (KBE) רשמה עלייה של 4% בשבוע החולף – התשואה השבועית החזקה ביותר מאז ינואר.

השוק מצפה כעת לדוחות הרבעון השני שיגיעו ביולי, שיציגו האם המומנטום נשמר או שמדובר היה בברק של רגע. מה שבטוח – נכון לעכשיו, הסוחרים הם הכוכבים החדשים של הבנקים.


שאלות ותשובות על תוצאות הבנקים בארה"ב

למה דווקא עכשיו נרשמו רווחים גבוהים במסחר?
הסיבה המרכזית היא תנודתיות גבוהה שנבעה מהכרזות מדיניות דרמטיות כמו תוכנית המכסים של טראמפ. זה יצר הזדמנויות רבות לרווחים מהירים, במיוחד בנגזרים.

האם מדובר בטרנד מתמשך או רווח חד-פעמי?
ברוב המקרים, רווחי מסחר נוטים להתרכז ברבעון הראשון. אם התנודתיות תדעך – גם ההכנסות עשויות לרדת משמעותית.

מה החשיבות של תחום המסחר לבנקים הגדולים?
זהו תחום שמייצר רווחים גדולים בטווח קצר, אבל גם חושף את הבנקים לסיכון גבוה. הוא חשוב במיוחד לבנקים כמו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, שהכנסותיהם נשענות עליו.

איך זה משפיע על שוק ההון האמריקאי?
המשקיעים נוטים לתגמל בנקים שמראים ביצועים חזקים במסחר. זה מחזק את הביקוש למניות מגזר הפיננסים, אך גם מעלה את רמת התנודתיות.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אפל תבצע השקעות גדולות בחוות ענן שפועלות גם עם אנדרואיד. (ל"ת)
    ליטאי 18/04/2025 11:56
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.