ג'רמי סיגל (וורטון, רשתות)
ג'רמי סיגל (וורטון, רשתות)

הפרופ' המומחה לשווקים על האיום על אנבידיה והעליות בוול סטריט

להערכתו, האופטימיות יכולה לחזור אם אכן המכסים לא יהיו נוראיים; המבחן לכך יהיה ב-2 באפריל הירידה בענקיות הטק נבעה לדעתו בעיקר מהמכסים וגם מההתקדמות הסינית ב-AI 

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה ג'רמי סיגל

ג'רמי סיגל, פרופסור למימון מבית הספר וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, התארח בראיון ב-CNBC והתייחס לכלכלה האמריקאית ולתנודות בשווקים. לדבריו, שתי סיבות מרכזיות מעוררות חשש בקרב הצרכנים האמריקאים: מדיניות המכסים של הנשיא טראמפ והחשש מפני גל פיטורים. סיגל הסביר כי השווקים מגיבים בחיוב לאחרונה בעקבות צמצום השיח סביב מכסים גבוהים ולא צפויים, מה שהוביל לעלייה חדה במדדים המובילים בסוף השבוע שעבר וביום שני).


"השוק לא אוהב אי-ודאות", אמר סיגל, והדגיש כי המשקיעים מקווים שהמכסים שיוטלו ב-2 באפריל – יום שטראמפ מכנה "יום השחרור" – יהיו ממוקדים ולא יזיקו לכלכלה. "השוק מחכה לרגיעה, לא להפתעה שלילית". סיגל הדגיש כי "שום דבר לא פוגע בהוצאות הצרכנים יותר מפחד מאובדן עבודה" והגדיר את הפיטורים במגזר הציבורי ככאחד מהאיומים על הצריכה בארה"ב.


עם זאת, ההתייעלות והחיסכון במגזר הציבורי הם רווח עתידי גדול שיתבטא בירידה משמעותית בגירעון ובחוב מול התוצר.  סיגל מעריך כי אם ב-2 באפריל יתברר שהמכסים אינם קשים כפי שחששו, והתקשורת תציג זאת כחדשות טובות – למשל, משא ומתן שיוזיל מכסים על ארה"ב ויגביר ביקוש – הצרכנים עשויים להירגע, וביטחונם ישתפר. "זה יכול להחזיר את האמון לרמות שלפני השיח על המכסים".


שוק הטכנולוגיה: סדקים בתחום ה-AI

סיגל התייחס גם לתנודות במניות הטכנולוגיה, בעיקר בשבע המופלאות. הוא סבור ששני גורמים הורידו את מחירי המניות - 80% מהירידה נובע מההמכסים, ו-20% משאלות על עתיד ה-AI. לדבריו, יש חשש שהטכנולוגיה תהפוך לזולה יותר לייצור, בעיקר לאור התקדמות סין (למשל, חברות כמו DeepSeek ו-BYD) שמצליחות ליישם AI עם שבבים פחות מתקדמים.


 "זה טוב למשתמשי ה-AI, אבל רע ליצרני השבבים ולשחקניות הגדולות", זה יכול להפוך את המוצרים לקומודיטיס, כלומר עם רווחיות נמוכה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בסוף בסוף יעלה עניין של סבלנות מטא ואינבדייה לא יפלו (ל"ת)
    שי 25/03/2025 08:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 24/03/2025 22:30
    הגב לתגובה זו
    הכל משחקים. הבורסה יש לה מחזוריות משלה ורק מתאימים את התוצאות וההסברים.
  • 2.
    אנבידיה עוד שנה בחצי מחיר (ל"ת)
    אנונימי 24/03/2025 21:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנכל NVDA אמרה שבוע שעבר שאין לו שום חשש מדיפסיק (ל"ת)
    דניז 24/03/2025 19:46
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.