שוק העבודה האמריקאי ממשיך להתקרר: נתוני פברואר מצביעים על מגמות מעורבות
סטגפלציה בפתח? האתגר הכפול של ממשל טראמפ והפד מול שוק עבודה מתקרר ואינפלציה עקשנית
שוק העבודה האמריקאי הציג נתונים מעורבים בחודש פברואר, עם תוספת של 151,000 משרות חדשות - מספר נמוך מהתחזיות אך מצביע על המשך יציבות מסוימת. לפי דוח לשכת הסטטיסטיקה האמריקאית שפורסם היום, שיעור האבטלה עלה קלות ל-4.1%, לעומת 4.0% בחודש ינואר.
הנתונים החדשים מחזקים את ההערכות כי שוק העבודה מתקרר בהדרגה, וזאת על רקע אי-ודאות כלכלית גוברת עם כניסת ממשל טראמפ החדש לתפקידו. כלכלנים ציפו לתוספת של כ-160,000 משרות, אך הנתונים בפועל היו נמוכים במקצת. עם זאת, מדובר בשיפור לעומת נתוני ינואר המתוקנים, שהצביעו על תוספת של 125,000 משרות בלבד.
ענפי הבריאות, התחבורה והשירותים הפיננסיים הובילו את הגידול במשרות החדשות. לעומת זאת, מספר המשרות בסקטור הממשלתי - שהיה מנוע צמיחה מרכזי בשנים האחרונות - עלה בקצב האיטי ביותר מזה כמעט שנה, כאשר המשרות הפדרליות רשמו את הירידה החדה ביותר מאז יוני 2022.
זהו דוח התעסוקה הראשון המשקף באופן מלא את תקופת כהונתו השנייה של הנשיא טראמפ, ופעולות הממשל לצמצום כוח העבודה הממשלתי כבר תרמו למספר הגבוה ביותר של הודעות על פיטורים מאז תחילת מגפת הקורונה, על פי נתונים נפרדים שפורסמו ביום חמישי.
- שוק העבודה בארה"ב התאושש באוקטובר: 42 אלף משרות נוספו במגזר הפרטי
- המספר היומי והאם אנחנו לקראת עלייה באבטלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית צפויה לאבד יותר מחצי מיליון משרות
חלק מהכלכלנים מעריכים כי ארה"ב עלולה לאבד יותר מחצי מיליון משרות עד סוף השנה בשל הקיצוצים בתעסוקה הפדרלית וההשפעות העקיפות שלהם על הכלכלה הרחבה יותר. צמצום זה מהווה חלק ממדיניות טראמפ לצמצום ההוצאות הממשלתיות.
במקביל, הנשיא טראמפ מיישם מדיניות מכסים חדשה במטרה להחזיר משרות ייצור לארה"ב, מהלך שכבר מעודד חברות כמו אפל ו-HP לשקול השקעות נוספות בייצור מקומי. עם זאת, יצרנית האלומיניום אלקואה הזהירה כי המכסים החדשים עלולים להוביל לאובדן של כ-100,000 משרות.
בנוסף, מאמצים להגביל הגירה - או לשלוח מהגרים לארצותיהם - צפויים להגביל מקור משמעותי של צמיחת משרות בשנים האחרונות. ההגירה הייתה אחד הגורמים שתרמו לשוק העבודה החזק בשנים האחרונות, ושינוי מדיניות בתחום זה עשוי להשפיע לרעה על היצע העובדים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
השכר השעתי הממוצע עלה ב-0.3% בפברואר, תואם את תחזיות הכלכלנים. הנתון מצביע על כך שלחצי האינפלציה הנובעים משכר נותרו מתונים יחסית, למרות שהאינפלציה בכללותה הוכיחה עצמה כ"דביקה" בחודשים האחרונים.
הצרכנים מצמצמים הוצאות
דוח התעסוקה החדש מגיע בזמן שצרכנים אמריקאים מתחילים לצמצם את הוצאותיהם, מגמה שאם תימשך, עשויה להוביל עסקים לשקול מחדש את תוכניות הגיוס שלהם. התמתנות בצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מהכלכלה האמריקאית, מהווה סימן מדאיג להאטה אפשרית בצמיחה.
בשווקים הפיננסיים, החוזים עתידיים על מניות אמריקאיות נסחרו בתנודתיות לאחר פרסום הנתונים, בעוד הדולר ותשואות אגרות החוב הממשלתיות ירדו. המשקיעים בוחנים את הנתונים ואת משמעותם לגבי מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב.
קובעי המדיניות בפדרל ריזרב ציינו כי הם מעוניינים לראות התקדמות נוספת בכיוון של ירידה מתמשכת באינפלציה - כולל בנתוני מדד המחירים לצרכן שיפורסמו בשבוע הבא - לפני שיחדשו את הורדות הריבית. בשילוב עם אי-הוודאות הגבוהה סביב מדיניות ממשל טראמפ, הציפייה הרחבה היא שהבנק המרכזי ישמור על הריבית ללא שינוי בישיבתו הקרובה בסוף החודש.
דוח
התעסוקה של פברואר מצטרף לחששות גוברים מפני סטגפלציה בארה"ב, כאשר נתונים אחרונים מרמזים על צמיחה מתונה יותר בעתיד לצד אינפלציה מתמשכת. שילוב זה של האטה בצמיחה ואינפלציה גבוהה מציב אתגר משמעותי בפני קובעי המדיניות הכלכלית, שצריכים לאזן בין המאבק באינפלציה לבין
התמיכה בצמיחה ובתעסוקה.
- 2.אנונימי 07/03/2025 18:51הגב לתגובה זונתוני התעסוקה הניו מצויניםהשוק יורד את אפקט טאמפ שלא ברור מלחתחילה למה הוא היה חיובי.עדיין יש טריליונים שמחכים להיכנס לשוק ויעיפו אותו חזרה לשיאים חדשים.יש יותר מידי כסף פנוי וברגע שהריבית תירד הכל יכנס לשוק
- 1.Trump is pushin the FED to lower the interest (ל"ת)Mike1 07/03/2025 16:41הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
