האניוול
צילום: טוויטר

האניוול מתפצלת ל-3 חברות, אבל המניה יורדת אחרי תחזית חלשה

בהתאם להערכות בשוק, האניוול הודיעה על ספין אוף - החברה תפצל את חטיבת התעופה וחטיבת האוטומוציה שלה לחברות נפרדות במטרה להציף ערך ולמקד את הפעילויות; זה לא הספיק למשקיעים שמורידים את המניה אחרי תחזית חלשה; חטיבת התעופה - שמהווה את רוב ההכנסות של החברה
- עשויה להיות מונפקת לפי שווי של 120 מיליארד דולר

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה האניוול ספין אוף

ענקית הביטחון האמריקאית האניוול הודיעה כי תפריד את חטיבות התעופה והאוטומציה שלה לחברות ציבוריות נפרדות, במהלך שיסמן את פירוקו של אחד מהקונגלומרטים האחרונים בארצות הברית. ההכרזה מגיעה חודשים ספורים לאחר שקרן הגידור האקטיביסטית Elliott Management רכשה נתח של 5 מיליארד דולר בחברה, ולחצה לבצע שינוי אסטרטגי. המהלך היה באוויר כבר תקופה, כאשר לפני מספר חודשים דווח כי מקורבים לחברה ציינו שהמהלך צפוי לצאת לפועל בקרוב.


תחת ניהולו של המנכ"ל וימל קאפור, האניוול החלה למקד את פעילותה בשלושת התחומים המרכזיים שלה - תעופה, אוטומציה ואנרגיה - תוך מכירת נכסים שאינם בליבת הפעילות. עם זאת, קרן Elliott, שלהשקעה בהוניוול יש את המשקל הגבוה ביותר בפורטפוליו שלה, טענה כי הצעדים שבוצעו אינם מספיקים וכי יש לפצל את החברה כדי להציף ערך נוסף לבעלי המניות.


העניין של Elliott בהוניוול נבע בין היתר מהתשואה הדלה של המניה ביחס לשוק. עד ל-11 בנובמבר 2024, יום לפני שהקרן חשפה את החזקותיה, מניית הוניוול עלתה ב-7.7% מתחילת אותה שנה, לעומת עלייה של 26.6% ב-S&P 500 באותה תקופה.


חטיבת התעופה: שווי של עד 120 מיליארד דולר?

האנליסטים מעריכים כי חטיבת התעופה של האניוול, הנחשבת לרווחית במיוחד, עשויה להיות שווה בין 90 ל-120 מיליארד דולר, כולל החוב. החטיבה נהנית מביקוש גובר בשוק, שכן המחסור במטוסים חדשים מאלץ חברות תעופה להפעיל מטוסים ישנים יותר הדורשים תחזוקה תכופה - דבר שמיטיב עם ספקי השירותים והחלפים כמו האניוול. 


חטיבת התעופה היא מקור ההכנסה העיקרי של החברה, והיא אחראית לכ-40% מההכנסות ב-2024 עם הכנסות של 15.46 מיליארד דולר ורווח של כ-4 מיליארד דולר, כך שהחטיפה צפויה להיות מונפקת לפי מכפיל של בין 22.5-30, בעוד האניוול נסחרת במכפיל 16 על הרווחים שלה. התמחור הגבוה יותר לחטיבה הגיוני מאחר והיא צומחת מהר יותר - ההכנסות שלה ב-2024 צמחו ב-13% ב-2024 בעוד ההכנסות של האניוול כולה צמחו רק ב-5%, אך נצטרך לחכות ולראות לפי איזה שווי החטיבה אכן תונפק. לקוחותיה כוללים את בואינג ואיירבוס, לצד חוזים עם ממשלת ארה"ב לאספקת מערכות תקשורת וניווט.


האניוול כאמור כבר רמזה בעבר על כוונתה להפריד את חטיבת התעופה, כאשר בחודש דצמבר האחרון הודיעה כי היא בוחנת ספין-אוף של הפעילות. כעת, החברה מסרה כי היא מתכננת להשלים את הפיצול במחצית השנייה של 2026, במהלך שלא יגרור השלכות מס על בעלי המניות. זו לא הפעם הראשונה שבה האניוול מתמודדת עם לחץ לפצל את עסקיה. ב-2017, קרן הגידור Third Point של דניאל לוב קראה לפצל את חטיבת התעופה, אך החברה הצליחה אז להדוף את הדרישה. הפעם, נראה כי Elliott הצליחה להביא לשינוי.


לצד ההודעה על פיצוח הפעילות, האניוול פרסמה גם דוחות לרבעון הרביעי של 2024 ותחזית לרווח המתואם שלה לשנת 2025, הצופה רווח למניה בטווח של 10.1-10.5 דולר - נמוך מתחזיות האנליסטים שעמדו בממוצע על 10.93 דולר למניה, מה שמביא לירידות במניה במסחר המוקדם. את הרבעון הרביעי של 2024 סיימה האניוול עם הכנסות של 10.1 מיליארד דולר ורווח של 2.47 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 9.83 מיליארד דולר ורווח של 2.32 דולר למניה.

קיראו עוד ב"גלובל"


מגמת פירוק הקונגלומרטים נמשכת

המהלך של הוניוול מצטרף לגל הפיצולים של התאגידים התעשייתיים הגדולים בארה"ב. בשנים האחרונות, ענקיות כמו 3M, ג'נרל אלקטריק ו-United Technologies בחרו להיפרד מחטיבות מרכזיות וליצור ישויות עצמאיות, מתוך אמונה שהתמקדות בכל תחום בנפרד תיצור ערך רב יותר למשקיעים. פיצול פעילות בתאגידי ענק אכן ברוב המקרים מביא להצפת ערך - ניהול של פעילויות גדולות זו לצד זו לעיתים אפילו מביא לכך שהמניה נסחאת בדיסקאונט על שווי הפעילויות הכולל, מתוך תפיסה שאי אפשר לנהל מספר עסקים גדולים במקביל בצורה מיטבית ויעילה.


עבור הוניוול, שמנהלת פעילות מגוונת למעלה ממאה שנים, זהו שינוי עמוק ראשון מסוגו. עם זאת, החברה כבר הראתה נכונות להיפרד מנכסים לא חיוניים באמצעות שורה של עסקאות רכישה ומכירה שביצעה בשנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.