האניוול מתפצלת ל-3 חברות, אבל המניה יורדת אחרי תחזית חלשה
בהתאם להערכות בשוק, האניוול הודיעה על ספין אוף - החברה תפצל את חטיבת התעופה וחטיבת האוטומוציה שלה לחברות נפרדות במטרה להציף ערך ולמקד את הפעילויות; זה לא הספיק למשקיעים שמורידים את המניה אחרי תחזית חלשה; חטיבת התעופה - שמהווה את רוב ההכנסות של החברה
- עשויה להיות מונפקת לפי שווי של 120 מיליארד דולר
ענקית הביטחון האמריקאית האניוול הודיעה כי תפריד את חטיבות התעופה והאוטומציה שלה לחברות ציבוריות נפרדות, במהלך שיסמן את פירוקו של אחד מהקונגלומרטים האחרונים בארצות הברית. ההכרזה מגיעה חודשים ספורים לאחר שקרן הגידור האקטיביסטית Elliott Management רכשה
נתח של 5 מיליארד דולר בחברה, ולחצה לבצע שינוי אסטרטגי. המהלך היה באוויר כבר תקופה, כאשר לפני מספר חודשים דווח כי מקורבים לחברה ציינו שהמהלך צפוי לצאת לפועל בקרוב.
תחת ניהולו של המנכ"ל וימל קאפור, האניוול החלה למקד את פעילותה בשלושת התחומים המרכזיים שלה - תעופה, אוטומציה ואנרגיה - תוך מכירת נכסים שאינם בליבת הפעילות. עם זאת, קרן Elliott, שלהשקעה בהוניוול יש את המשקל הגבוה ביותר בפורטפוליו שלה,
טענה כי הצעדים שבוצעו אינם מספיקים וכי יש לפצל את החברה כדי להציף ערך נוסף לבעלי המניות.
העניין של Elliott בהוניוול נבע בין היתר מהתשואה הדלה של המניה ביחס לשוק. עד ל-11 בנובמבר 2024, יום לפני שהקרן חשפה את החזקותיה, מניית הוניוול
עלתה ב-7.7% מתחילת אותה שנה, לעומת עלייה של 26.6% ב-S&P 500 באותה תקופה.
חטיבת התעופה: שווי של עד 120 מיליארד דולר?
האנליסטים מעריכים כי חטיבת התעופה של האניוול, הנחשבת לרווחית במיוחד, עשויה להיות שווה בין 90 ל-120 מיליארד
דולר, כולל החוב. החטיבה נהנית מביקוש גובר בשוק, שכן המחסור במטוסים חדשים מאלץ חברות תעופה להפעיל מטוסים ישנים יותר הדורשים תחזוקה תכופה - דבר שמיטיב עם ספקי השירותים והחלפים כמו האניוול.
- האניוול תפריד את חטיבת המוצרים המתקדמים לפי שווי של 10 מיליארד דולר
- האניוול רוכשת את CAES ב-1.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חטיבת התעופה היא מקור ההכנסה העיקרי של החברה,
והיא אחראית לכ-40% מההכנסות ב-2024 עם הכנסות של 15.46 מיליארד דולר ורווח של כ-4 מיליארד דולר, כך שהחטיפה צפויה להיות מונפקת לפי מכפיל של בין 22.5-30, בעוד האניוול נסחרת במכפיל 16 על הרווחים שלה. התמחור הגבוה יותר לחטיבה הגיוני מאחר והיא צומחת מהר יותר - ההכנסות
שלה ב-2024 צמחו ב-13% ב-2024 בעוד ההכנסות של האניוול כולה צמחו רק ב-5%, אך נצטרך לחכות ולראות לפי איזה שווי החטיבה אכן תונפק. לקוחותיה כוללים את בואינג ואיירבוס, לצד חוזים עם ממשלת ארה"ב לאספקת מערכות תקשורת וניווט.
האניוול כאמור
כבר רמזה בעבר על כוונתה להפריד את חטיבת התעופה, כאשר בחודש דצמבר האחרון הודיעה כי היא בוחנת ספין-אוף של הפעילות. כעת, החברה מסרה כי היא מתכננת להשלים את הפיצול במחצית השנייה של 2026, במהלך שלא יגרור השלכות מס על בעלי המניות. זו לא הפעם הראשונה שבה האניוול
מתמודדת עם לחץ לפצל את עסקיה. ב-2017, קרן הגידור Third Point של דניאל לוב קראה לפצל את חטיבת התעופה, אך החברה הצליחה אז להדוף את הדרישה. הפעם, נראה כי Elliott הצליחה להביא לשינוי.
לצד ההודעה על פיצוח הפעילות, האניוול פרסמה גם דוחות לרבעון הרביעי של 2024 ותחזית לרווח המתואם שלה לשנת 2025, הצופה רווח למניה בטווח של 10.1-10.5 דולר - נמוך מתחזיות האנליסטים שעמדו בממוצע על 10.93 דולר למניה, מה שמביא לירידות במניה במסחר המוקדם. את הרבעון הרביעי של 2024 סיימה האניוול עם הכנסות של 10.1 מיליארד דולר ורווח של 2.47 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 9.83 מיליארד דולר ורווח של 2.32 דולר למניה.
- מורגן סטנלי שורי על ה-S&P 500 - התחזית האגרסיבית ביותר ומה מעלה את שערי המניות?
- הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- "שער הדולר יירד, רמת התמחור של המניות היא בשיא היסטורי ברוב...
מגמת פירוק הקונגלומרטים נמשכת
המהלך של הוניוול מצטרף לגל הפיצולים של התאגידים התעשייתיים הגדולים בארה"ב. בשנים האחרונות,
ענקיות כמו 3M, ג'נרל אלקטריק ו-United Technologies בחרו להיפרד מחטיבות מרכזיות וליצור ישויות עצמאיות, מתוך אמונה שהתמקדות בכל תחום בנפרד תיצור ערך רב יותר למשקיעים. פיצול פעילות בתאגידי ענק אכן ברוב המקרים מביא להצפת ערך - ניהול של פעילויות גדולות זו לצד זו
לעיתים אפילו מביא לכך שהמניה נסחאת בדיסקאונט על שווי הפעילויות הכולל, מתוך תפיסה שאי אפשר לנהל מספר עסקים גדולים במקביל בצורה מיטבית ויעילה.
עבור הוניוול, שמנהלת פעילות מגוונת למעלה ממאה שנים, זהו שינוי עמוק ראשון מסוגו. עם זאת,
החברה כבר הראתה נכונות להיפרד מנכסים לא חיוניים באמצעות שורה של עסקאות רכישה ומכירה שביצעה בשנים האחרונות.

מה אמר פאוול שמקפיץ את המדדים בוול סטריט?
פאוול מזהיר כי האטה חריגה בקצב יצירת המשרות ובלימת הגידול בכוח העבודה יצרו "איזון חריג" בשוק העבודה, שבו כל שינוי עלול להתפתח במהירות לעלייה חדה באבטלה; במקביל הדגיש כי המכסים מעלים מחירים אך ההשפעה צפויה להיות זמנית, ורמז שהפד עשוי לשנות בקרוב את עמדת
המדיניות המוניטרית
כמו בכל שנה, גם הפעם מושך נאום יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, ג’רום פאוול, את תשומת הלב של העולם מהאולם הצנוע בג’קסון הול. הכנס השנתי הזה, שמתקיים מאז 1982 ביוזמת סניף קנזס של הפדרל ריזרב, הפך להיכל פוליטי וכלכלי שבו קובעי מדיניות מרכזיים מפרסים את השקפתם.
הנאום של פאוול
כבר בפתח דבריו שידר פאוול פתיחות זהירה לאפשרות של שינוי במדיניות הריבית בחודשים הקרובים. "מאזן הסיכונים מתחיל להשתנות", אמר, כשהוא מתייחס לכך שבזמן שהלחצים האינפלציוניים עדיין ניכרים, הסיכונים לירידה בתעסוקה הולכים ומתרבים.
פאוול התעכב על מצבו של שוק העבודה, שהפך ללב הדיון. הוא ציין כי הדוח האחרון ליולי חשף האטה חדה הרבה יותר מההערכות הקודמות, לאחר שנתוני מאי ויוני עודכנו כלפי מטה בצורה משמעותית. קצב יצירת המשרות בשלושת החודשים האחרונים ירד לכ-35 אלף בלבד בממוצע לחודש,
לעומת כ-168 אלף משרות בחודש בשנה הקודמת.
על אף ההאטה, שיעור האבטלה נותר ברמה נמוכה יחסית של 4.2%, מה שמעיד שאין עודף גדול של עובדים זמינים. אלא שהאיזון הזה, כך לפי פאוול, הוא כזה שנובע מהאטה מקבילה הן בביקוש לעובדים והן בהיצע.
- הצפי להורדת הריבית מזניק את סולאראדג'
- בנק אנגליה חותך את הריבית ל-4%: אחרי הצבעה כפולה תקדימית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא
הדגיש כי ההיצע הצטמצם בין היתר בשל ירידה בהגירה והיחלשות שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, מה שמוריד משמעותית את "רף האיזון", כלומר מספר המשרות הדרוש כדי לשמור על יציבות בשיעור האבטלה. התוצאה, כך התריע, היא מצב רגיש שבו כל שינוי קטן עשוי להתגלגל במהירות לגל פיטורים
חד ולעלייה באבטלה.

הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
כולם מדברים על "גלגל הצלה" לאינטל, אבל ההשקעה הזו יכולה להתברר כ"מקלות בגלגלים"
אינטל הודיעה רשמית על עסקה היסטורית: ממשלת ארצות הברית רוכשת 10% ממניותיה תמורת 8.9 מיליארד דולר. ההודעה הגיעה לאחר שבמהלך המסחר בניו יורק הכריז הנשיא דונלד טראמפ כי אינטל הסכימה למהלך, ובכך הפך הממשל האמריקאי לבעל המניות הגדול ביותר בחברה. העסקה נעשתה בדיסקאונט של 20% על מחיר השוק.
העסקה כוללת רכישה של 433.3 מיליון מניות במחיר של 20.47 דולר למניה. המימון הגיע משילוב של מענקים שהובטחו לחברה בעבר במסגרת חוק השבבים בתקופת ביידן אך הוקפאו על ידי טראמפ, 5.7 מיליארד דולר, יחד עם 3.2 מיליארד דולר נוספים מתוכנית Secure Enclave שנועדה לחזק את הביטחון הלאומי. בכך מגיע היקף התמיכה הממשלתית הכולל באינטל ליותר מ-11 מיליארד דולר. בנוסף, הממשל קיבל כתבי אופציה לרכישת עוד 5% ממניות החברה במחיר של 20 דולר למניה במהלך חמש השנים הקרובות, אם אינטל תפסיד שליטה ברוב פעילות הייצור שלה.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, הביע תודה על האמון והדגיש כי מדובר בהזדמנות לחדש את מעמדה של החברה כגורם מוביל בייצור שבבים בארצות הברית. לדבריו, שיתוף הפעולה עם הממשל ישמש מנוף להחזרת אינטל למרכז הבמה הטכנולוגית. טראמפ מצידו הציג את ההסכם כהזדמנות "להחזיר את אינטל קדימה" לאחר שנות נסיגה מול המתחרות, וציין כי העלה את הרעיון בעצמו בפגישה עם טאן מוקדם יותר החודש.
המהלך נחשב לגלגל הצלה עבור אינטל, שסבלה בעשור האחרון ממשבר מתמשך. החברה איבדה רבים מיתרונותיה הטכנולוגיים, פיגרה מאחורי מתחרות כמו טייוואן סמיקונדקטור וסמסונג, ושוויה נחתך בכשני שלישים מהשיא. היא התמודדה עם כשלים חוזרים בפיתוח טכנולוגיות ייצור חדשות, חילופי מנכ"לים תכופים והפסדים מתמשכים. ההסכם עם הממשל האמריקאי מגיע בניסיון לייצב את החברה ולחזק את יכולתה להתחרות מחדש בשוק השבבים העולמי.
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טארגט נפלה ב-6%, דל איבדה 5%
- אינטל ופאלו אלטו מזנקות, ומה מראים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מיד לאחר ההכרזה, מניית אינטל זינקה ב-5.5% בוול סטריט ל-24.8 דולר. אבל, למהלך הזה יש גם תוצאות לוואי לא פשוטות ושאלות לגבי עתיד החברה. ראית ובצד החיובי - זה מבטא המשך תמיכה של הממשל האמריקאי ואפילו באופן משמעותי יותר. הממשל אחראי לאינטל. טראמפ גם עשוי לדחוף לקוחות לרכוש ממוצרי אינטל. הוא יכול "הכריח" לקוחות לקנות את מוצרי אינטל גם אם הם לא מעוניינים בכך. תהליכים כאלו לא חיוביים לחברה בטווח הארוך. הם אומנם ישפרו את מצבה בזמן הקצר, אבל בסוף הדרך, מי שמנצח הוא זה שמשפר, מייעל, ומוכר את המוצרים הטובים ביותר.