אובר נכנסת לתחום הרובוטקסי, אבל התחזית החלשה מפילה את המניה
אובר Uber -0.57% דיווחה על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2024, עם הכנסות חזקות אך תחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2025. אך מעבר לנתוני הדוחות, הכותרת המרכזית שמושכת את תשומת הלב של וול סטריט היא הכרזתה על שיתוף פעולה
אסטרטגי עם Waymo - חברת הרכב האוטונומי של גוגל. ההסכם החדש עשוי לשנות את כללי המשחק בענף התחבורה השיתופית והמוניות האוטונומיות ולהציב את אובר בעמדה אסטרטגית קריטית מול המתחרה הגדולה ביותר בזירה - טסלה של אילון מאסק עם הרובוטקסי שלה. בינתיים, המשקיעים מודאגים
מעסקי הליבה והמניה יורדת במסחר המוקדם, אחרי שעלתה רק ב-2.5% בשנה האחרונה לשווי של 146.9 מיליארד דולר.
המהפכה האוטונומית: השותפות עם Waymo משנה את המשחק
מעבר לדוחות כאמור, ההכרזה שהסעירה את השוק היא שיתוף הפעולה של אובר עם
Waymo - אחת מחלוצות הרכב האוטונומי, בבעלות אלפבית (גוגל). במסגרת ההסכם, Waymo תפעיל מוניות אוטונומיות לחלוטין באוסטין, טקסס, באופן בלעדי דרך אפליקציית אובר, כבר בחודש הבא.
המהלך הזה מכניס את אובר לתחום שעד כה איים לחסל את העסקים
שלה. ההתקדמות של פרויקט הרובוטקסי של טסלה איים להפוך את השירות של אובר למיותר. רובוטקסי תדע להציע מכוניות ללא נהג במחירים נמוכים יותר מאלה שאובר מציעה, מהסיבה הפשוטה שבשירות של אובר חלק משמעותי מהסכום שמוציאים הלקוחות הולך לנהגים. עם שיתוף הפעולה עם Waymo
אובר מצאה לעצמה סוג של מגן מפני האיום של הרובוטקסי, כאשר גם לה יהיה שירות מוניות אוטונומיות משלה, בערך.
גם עבור Waymo המהלך הגיוני - בעוד הטכנולוגיה שלה אמורה להיות תחרותית מול זו של טסלה בפני עצמה, המותג שלה חלש יותר. כך Waymo תוכל להתשמש במותג המוכר של אובר, וכשנוסע ירצה להזמין נסיעה והוא יתלבט בין טסלה לבינה, יהיה לה סיכוי גדול יותר לקבל את ההזמנה. יש הסכמה די רחבה בשוק שתחום הנהיגה האוטונומית הוא הדבר הבא בעולם הרכב, בבנק אוף אמריקה למשל מעריכים כי הנהיגה האוטונומית תהווה שוק בשווי של כטריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לחולל שינוי בשוק התחבורה הציבורית ובשירותי ההסעות.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוצאות חזקות, תחזיות מאכזבות - ולחץ מצד הדולר המתחזק
ברבעון הרביעי של 2024 אובר עקפה את תחזיות האנליסטים, עם הכנסות
של 11.96 מיליארד דולר, גבוהות מהצפי שעמד על 11.77 מיליארד דולר. מגזר ההסעות שלה צמח ב-25%, ומגזר המשלוחים רשם עלייה של 21%, שניהם מעל התחזיות. בסך הכול, ההזמנות הגלובליות הסתכמו ב-44.2 מיליארד דולר, גם כן מעל הציפיות. החברה גם רשמה רווח נקי של 6.88 מיליארד
דולר, אך חלק משמעותי ממנו נבע מהטבת מס חד-פעמית של 6.4 מיליארד דולר.
עם זאת, התחזיות קדימה לא המשיכו את הקו החיובי. החברה צופה הזמנות בטווח של 42-43.5 מיליארד דולר, נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 43.42 מיליארד דולר. ההשפעה של הדולר
החזק מורגשת, כאשר לפי אובר, המטבע האמריקאי אחראי לירידה של 5.5% בהכנסות העתידיות. גם תחזית ה-EBITDA, הנעה בין 1.79-1.89 מיליארד דולר, משאירה את וול סטריט זהירה, שכן נקודת האמצע נמוכה מציפיות השוק.
המנוע לצמיחה ב-2025: אסטרטגיית מחירים אגרסיבית
דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר, הבהיר כי המפתח לצמיחה ב-2025 יהיה שמירה על מחירים תחרותיים. לדבריו, אובר מתכננת להאט את העליות במחירי הביטוח, אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר של נהגים בשירותי ההסעות השיתופיים. "המטרה שלנו היא להמשיך ולשמור
על המחירים אטרקטיביים ככל האפשר, תוך ספיגת חלק מהעלויות כדי למנוע השפעה על הביקוש", אמר קוסרשאהי. לדבריו, מחירי UberX בארה"ב צפויים לעלות רק באופן מתון במהלך 2025, מהלך שמטרתו לבלום את התחרות מצד המתחרה ליפט Lyft -0.49% .
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- הפד בדרך להורדת ריבית נוספת - אך חושש לאבד שליטה על האינפלציה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
ליפט השיקה לאחרונה שירות חדש שמאפשר למשתמשים חוזרים לקבע מחיר לנסיעות היומיות שלהם. המהלך הזה מפעיל לחץ נוסף על אובר, שנדרשת להציע אלטרנטיבות תחרותיות כדי לשמר על נתח השוק שלה.
אגב, גם ליפט מתחזקת בתחום הנהיגה האוטונומית, החברה הודיעה לפני מספר חודשים על שיתוף פעולה עם מובילאיי Mobileye -4.61% הישראלית שמטרתו לאפשר את הרחבת יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים על ידי מפעילי ציי רכב מובילים. המטרה היא כי מפעילי רכבים אוטונומיים בעתיד שיהיו מעוניינים לפרוס ולנהל ציי רכב בקנה מידה גדול באזורי מטרופולין שונים בצפון אמריקה, ירכשו כלי רכב מצוידים בטכנולוגיית מובילאיי מיצרני רכבים, יקבלו גישה למאגר משתמשי ליפט וישפרו את האופטימיזציה התפעולית והרווחיות של הציים שלהם.
המשקיעים חוששים - אך העתיד האוטונומי קורץ
למרות שהתחזיות של אובר לרבעון הראשון היו מתחת לצפי, שיתוף הפעולה עם Waymo עשוי להביא לשינוי בסנטימנט של המשקיעים סביב אובר בתקופה
הקרובה. נכון לעכשיו, המשקיעים עדיין מהססים לגבי לוחות הזמנים של הפרויקט החדש, אך בטווח הארוך, אם Waymo תצליח להפעיל צי של מוניות אוטונומיות דרך הפלטפורמה של אובר, החברה עשויה להפוך למובילת השוק, במקום להיגרר מאחור.
B2 (X)10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
יהלומן, נוצר באמצעות AIאיך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?
שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.
הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.
במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש
A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.
הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.
- טיילור סוויפט והמכסים על הודו מרימים את מניות היהלומים
- 'יהלומים הם לנצח'? הסוף המר של יהלומי המעבדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים.
כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות
שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”
