אובר נכנסת לתחום הרובוטקסי, אבל התחזית החלשה מפילה את המניה
אובר Uber -0.39% דיווחה על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2024, עם הכנסות חזקות אך תחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2025. אך מעבר לנתוני הדוחות, הכותרת המרכזית שמושכת את תשומת הלב של וול סטריט היא הכרזתה על שיתוף פעולה
אסטרטגי עם Waymo - חברת הרכב האוטונומי של גוגל. ההסכם החדש עשוי לשנות את כללי המשחק בענף התחבורה השיתופית והמוניות האוטונומיות ולהציב את אובר בעמדה אסטרטגית קריטית מול המתחרה הגדולה ביותר בזירה - טסלה של אילון מאסק עם הרובוטקסי שלה. בינתיים, המשקיעים מודאגים
מעסקי הליבה והמניה יורדת במסחר המוקדם, אחרי שעלתה רק ב-2.5% בשנה האחרונה לשווי של 146.9 מיליארד דולר.
המהפכה האוטונומית: השותפות עם Waymo משנה את המשחק
מעבר לדוחות כאמור, ההכרזה שהסעירה את השוק היא שיתוף הפעולה של אובר עם
Waymo - אחת מחלוצות הרכב האוטונומי, בבעלות אלפבית (גוגל). במסגרת ההסכם, Waymo תפעיל מוניות אוטונומיות לחלוטין באוסטין, טקסס, באופן בלעדי דרך אפליקציית אובר, כבר בחודש הבא.
המהלך הזה מכניס את אובר לתחום שעד כה איים לחסל את העסקים
שלה. ההתקדמות של פרויקט הרובוטקסי של טסלה איים להפוך את השירות של אובר למיותר. רובוטקסי תדע להציע מכוניות ללא נהג במחירים נמוכים יותר מאלה שאובר מציעה, מהסיבה הפשוטה שבשירות של אובר חלק משמעותי מהסכום שמוציאים הלקוחות הולך לנהגים. עם שיתוף הפעולה עם Waymo
אובר מצאה לעצמה סוג של מגן מפני האיום של הרובוטקסי, כאשר גם לה יהיה שירות מוניות אוטונומיות משלה, בערך.
גם עבור Waymo המהלך הגיוני - בעוד הטכנולוגיה שלה אמורה להיות תחרותית מול זו של טסלה בפני עצמה, המותג שלה חלש יותר. כך Waymo תוכל להתשמש במותג המוכר של אובר, וכשנוסע ירצה להזמין נסיעה והוא יתלבט בין טסלה לבינה, יהיה לה סיכוי גדול יותר לקבל את ההזמנה. יש הסכמה די רחבה בשוק שתחום הנהיגה האוטונומית הוא הדבר הבא בעולם הרכב, בבנק אוף אמריקה למשל מעריכים כי הנהיגה האוטונומית תהווה שוק בשווי של כטריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לחולל שינוי בשוק התחבורה הציבורית ובשירותי ההסעות.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- קרן ההשקעות הסעודית מצמצמת חשיפה בארה"ב; מי ההחזקה הגדולה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוצאות חזקות, תחזיות מאכזבות - ולחץ מצד הדולר המתחזק
ברבעון הרביעי של 2024 אובר עקפה את תחזיות האנליסטים, עם הכנסות
של 11.96 מיליארד דולר, גבוהות מהצפי שעמד על 11.77 מיליארד דולר. מגזר ההסעות שלה צמח ב-25%, ומגזר המשלוחים רשם עלייה של 21%, שניהם מעל התחזיות. בסך הכול, ההזמנות הגלובליות הסתכמו ב-44.2 מיליארד דולר, גם כן מעל הציפיות. החברה גם רשמה רווח נקי של 6.88 מיליארד
דולר, אך חלק משמעותי ממנו נבע מהטבת מס חד-פעמית של 6.4 מיליארד דולר.
עם זאת, התחזיות קדימה לא המשיכו את הקו החיובי. החברה צופה הזמנות בטווח של 42-43.5 מיליארד דולר, נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 43.42 מיליארד דולר. ההשפעה של הדולר
החזק מורגשת, כאשר לפי אובר, המטבע האמריקאי אחראי לירידה של 5.5% בהכנסות העתידיות. גם תחזית ה-EBITDA, הנעה בין 1.79-1.89 מיליארד דולר, משאירה את וול סטריט זהירה, שכן נקודת האמצע נמוכה מציפיות השוק.
המנוע לצמיחה ב-2025: אסטרטגיית מחירים אגרסיבית
דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר, הבהיר כי המפתח לצמיחה ב-2025 יהיה שמירה על מחירים תחרותיים. לדבריו, אובר מתכננת להאט את העליות במחירי הביטוח, אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר של נהגים בשירותי ההסעות השיתופיים. "המטרה שלנו היא להמשיך ולשמור
על המחירים אטרקטיביים ככל האפשר, תוך ספיגת חלק מהעלויות כדי למנוע השפעה על הביקוש", אמר קוסרשאהי. לדבריו, מחירי UberX בארה"ב צפויים לעלות רק באופן מתון במהלך 2025, מהלך שמטרתו לבלום את התחרות מצד המתחרה ליפט Lyft -0.73% .
- תאושר? עסקת נטפליקס-וורנר בעיניים תחרותיות
- חוק פרקינסון: מנגנוני הבזבוז בזמן, כסף ובירוקרטיה - חוקים נוספים, השפעות כלכליות ועדכונים מ-2025
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
ליפט השיקה לאחרונה שירות חדש שמאפשר למשתמשים חוזרים לקבע מחיר לנסיעות היומיות שלהם. המהלך הזה מפעיל לחץ נוסף על אובר, שנדרשת להציע אלטרנטיבות תחרותיות כדי לשמר על נתח השוק שלה.
אגב, גם ליפט מתחזקת בתחום הנהיגה האוטונומית, החברה הודיעה לפני מספר חודשים על שיתוף פעולה עם מובילאיי Mobileye -2.89% הישראלית שמטרתו לאפשר את הרחבת יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים על ידי מפעילי ציי רכב מובילים. המטרה היא כי מפעילי רכבים אוטונומיים בעתיד שיהיו מעוניינים לפרוס ולנהל ציי רכב בקנה מידה גדול באזורי מטרופולין שונים בצפון אמריקה, ירכשו כלי רכב מצוידים בטכנולוגיית מובילאיי מיצרני רכבים, יקבלו גישה למאגר משתמשי ליפט וישפרו את האופטימיזציה התפעולית והרווחיות של הציים שלהם.
המשקיעים חוששים - אך העתיד האוטונומי קורץ
למרות שהתחזיות של אובר לרבעון הראשון היו מתחת לצפי, שיתוף הפעולה עם Waymo עשוי להביא לשינוי בסנטימנט של המשקיעים סביב אובר בתקופה
הקרובה. נכון לעכשיו, המשקיעים עדיין מהססים לגבי לוחות הזמנים של הפרויקט החדש, אך בטווח הארוך, אם Waymo תצליח להפעיל צי של מוניות אוטונומיות דרך הפלטפורמה של אובר, החברה עשויה להפוך למובילת השוק, במקום להיגרר מאחור.
וול סטריט נגזרים (X)תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
אינטגרציה כלכלית או התנהגות עדר - מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?
בכל פעם ששוק המניות האמריקאי יורד בחדות, משקיעים בתל אביב, פרנקפורט וטוקיו בוחנים את הסיבות. לעיתים, אין שינויים מהותיים בכלכלה הגלובלית, אך המדדים בכל זאת צונחים והפחד מתפשט. הנושא המרכזי הוא ההדבקה הפיננסית מוול סטריט לשווקים גלובליים: האם מדובר באינטגרציה כלכלית אמיתית או בהעברת פאניקה והתנהגות עדרית שמגבירה תנודתיות מעבר לנתונים המקומיים? מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט, בדמות תנודה בבורסה או החלטת ריבית של הפד, יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?
מחקרים אקדמיים מהעשורים האחרונים מציגים תמונה מורכבת. וול סטריט אינה רק השוק הגדול בעולם עם שווי שוק של כ-50 טריליון דולר ב-2025, אלא מרכז כובד פסיכולוגי שמייצר נרטיבים, ציפיות ופאניקה שמתפשטים לשאר העולם. לדוגמה, במהלך משבר הקורונה ב-2020, קורלציית התשואות בין S&P 500 לבין מדדים אירופים כמו FTSE 100 עלתה מ-0.71 בשנים 2019-2015 ל-0.85 בשיא המשבר, מה שמעיד על התחזקות הקשרים בזמני לחץ.
המחקר המכונן: אינטגרציה מול הדבקה
המחקר "Market Integration and Contagion" של גירט בקארט, קמפבל הארווי ואנג'לה נג, שפורסם ב-2005 ועודכן לאחר משבר 2008, בוחן האם תנועות משותפות בשווקים נובעות מגורמים כלכליים משותפים או מפחד. החוקרים מגדירים הדבקה כ"קורלציה בין שווקים מעבר למה שמצופה מגורמים כלכליים בסיסיים". הם משתמשים במודל דו-פקטורי עם גורמי בטא משתנים בזמן, הכולל פקטור אמריקאי (תשואת S&P 500) ופקטור אזורי, כדי לבודד שאריות (שוקים אידיוסינקרטיים) ולמדוד קורלציות עודפות.
בניתוח נתונים מ-1980 עד 1998 על 22 מדינות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית, נמצאו קורלציות ממוצעות: 0.587 בין אירופה לארצות הברית, 0.432 בין אמריקה הלטינית לארצות הברית, ו-0.146 בין אסיה לארצות הברית. הפקטור האמריקאי הסביר כ-30% מהשונות באירופה, אך פחות באמריקה הלטינית (מתחת ל-20% בחלק מהמדינות).
- המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
- עלייה של 30% מתחילת השנה - השוק הסיני עקף את וול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשבר מקסיקו 1994-1995 לא נמצאה הדבקה: שינוי בקורלציית השאריות היה 0.004 - לא משמעותי. לעומת זאת, במשבר אסיה בשנים 1998-1997, קורלציות השאריות זינקו פי שניים באסיה, מה שמעיד על הדבקה מעבר לגורמים כלכליים.
