דוחות

אובר נכנסת לתחום הרובוטקסי, אבל התחזית החלשה מפילה את המניה

אובר דיווחה על רבעון חזק אך תחזית מאכזבת לשנת 2025, בעוד שיתוף הפעולה החדש עם Waymo - חברת הרכב האוטונומי של גוגל - עשוי להפוך למשמעותי במאבק מול טסלה וליפט; האם המהלך הזה יסייע לאובר לבסס את מעמדה בשוק התחבורה האוטונומית, או שהאתגרים בעסקי הליבה ימשיכו להכביד על המניה?
רוי שיינמן |

אובר Uber -1.3%    דיווחה על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2024, עם הכנסות חזקות אך תחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2025. אך מעבר לנתוני הדוחות, הכותרת המרכזית שמושכת את תשומת הלב של וול סטריט היא הכרזתה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם Waymo - חברת הרכב האוטונומי של גוגל. ההסכם החדש עשוי לשנות את כללי המשחק בענף התחבורה השיתופית והמוניות האוטונומיות ולהציב את אובר בעמדה אסטרטגית קריטית מול המתחרה הגדולה ביותר בזירה - טסלה של אילון מאסק עם הרובוטקסי שלה. בינתיים, המשקיעים מודאגים מעסקי הליבה והמניה יורדת במסחר המוקדם, אחרי שעלתה רק ב-2.5% בשנה האחרונה לשווי של 146.9 מיליארד דולר.


המהפכה האוטונומית: השותפות עם Waymo משנה את המשחק

מעבר לדוחות כאמור, ההכרזה שהסעירה את השוק היא שיתוף הפעולה של אובר עם Waymo - אחת מחלוצות הרכב האוטונומי, בבעלות אלפבית (גוגל). במסגרת ההסכם, Waymo תפעיל מוניות אוטונומיות לחלוטין באוסטין, טקסס, באופן בלעדי דרך אפליקציית אובר, כבר בחודש הבא.


המהלך הזה מכניס את אובר לתחום שעד כה איים לחסל את העסקים שלה. ההתקדמות של פרויקט הרובוטקסי של טסלה איים להפוך את השירות של אובר למיותר. רובוטקסי תדע להציע מכוניות ללא נהג במחירים נמוכים יותר מאלה שאובר מציעה, מהסיבה הפשוטה שבשירות של אובר חלק משמעותי מהסכום שמוציאים הלקוחות הולך לנהגים. עם שיתוף הפעולה עם Waymo אובר  מצאה לעצמה סוג של מגן מפני האיום של הרובוטקסי, כאשר גם לה יהיה שירות מוניות אוטונומיות משלה, בערך.


גם עבור Waymo המהלך הגיוני - בעוד הטכנולוגיה שלה אמורה להיות תחרותית מול זו של טסלה בפני עצמה, המותג שלה חלש יותר. כך Waymo תוכל להתשמש במותג המוכר של אובר, וכשנוסע ירצה להזמין נסיעה והוא יתלבט בין טסלה לבינה, יהיה לה סיכוי גדול יותר לקבל את ההזמנה. יש הסכמה די רחבה בשוק שתחום הנהיגה האוטונומית הוא הדבר הבא בעולם הרכב, בבנק אוף אמריקה למשל מעריכים כי הנהיגה האוטונומית תהווה שוק בשווי של כטריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לחולל שינוי בשוק התחבורה הציבורית ובשירותי ההסעות.



תוצאות חזקות, תחזיות מאכזבות - ולחץ מצד הדולר המתחזק

ברבעון הרביעי של 2024 אובר עקפה את תחזיות האנליסטים, עם הכנסות של 11.96 מיליארד דולר, גבוהות מהצפי שעמד על 11.77 מיליארד דולר. מגזר ההסעות שלה צמח ב-25%, ומגזר המשלוחים רשם עלייה של 21%, שניהם מעל התחזיות. בסך הכול, ההזמנות הגלובליות הסתכמו ב-44.2 מיליארד דולר, גם כן מעל הציפיות. החברה גם רשמה רווח נקי של 6.88 מיליארד דולר, אך חלק משמעותי ממנו נבע מהטבת מס חד-פעמית של 6.4 מיליארד דולר.


עם זאת, התחזיות קדימה לא המשיכו את הקו החיובי. החברה צופה הזמנות בטווח של 42-43.5 מיליארד דולר, נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 43.42 מיליארד דולר. ההשפעה של הדולר החזק מורגשת, כאשר לפי אובר, המטבע האמריקאי אחראי לירידה של 5.5% בהכנסות העתידיות. גם תחזית ה-EBITDA, הנעה בין 1.79-1.89 מיליארד דולר, משאירה את וול סטריט זהירה, שכן נקודת האמצע נמוכה מציפיות השוק.


המנוע לצמיחה ב-2025: אסטרטגיית מחירים אגרסיבית

דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר, הבהיר כי המפתח לצמיחה ב-2025 יהיה שמירה על מחירים תחרותיים. לדבריו, אובר מתכננת להאט את העליות במחירי הביטוח, אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר של נהגים בשירותי ההסעות השיתופיים. "המטרה שלנו היא להמשיך ולשמור על המחירים אטרקטיביים ככל האפשר, תוך ספיגת חלק מהעלויות כדי למנוע השפעה על הביקוש", אמר קוסרשאהי. לדבריו, מחירי UberX בארה"ב צפויים לעלות רק באופן מתון במהלך 2025, מהלך שמטרתו לבלום את התחרות מצד המתחרה ליפט Lyft 3.1%  .

קיראו עוד ב"גלובל"


ליפט השיקה לאחרונה שירות חדש שמאפשר למשתמשים חוזרים לקבע מחיר לנסיעות היומיות שלהם. המהלך הזה מפעיל לחץ נוסף על אובר, שנדרשת להציע אלטרנטיבות תחרותיות כדי לשמר על נתח השוק שלה.


אגב, גם ליפט מתחזקת בתחום הנהיגה האוטונומית, החברה הודיעה לפני מספר חודשים על שיתוף פעולה עם מובילאיי Mobileye -6.85%   הישראלית שמטרתו לאפשר את הרחבת יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים על ידי מפעילי ציי רכב מובילים. המטרה היא כי מפעילי רכבים אוטונומיים בעתיד שיהיו מעוניינים לפרוס ולנהל ציי רכב בקנה מידה גדול באזורי מטרופולין שונים בצפון אמריקה, ירכשו כלי רכב מצוידים בטכנולוגיית מובילאיי מיצרני רכבים, יקבלו גישה למאגר משתמשי ליפט וישפרו את האופטימיזציה התפעולית והרווחיות של הציים שלהם.


המשקיעים חוששים - אך העתיד האוטונומי קורץ

למרות שהתחזיות של אובר לרבעון הראשון היו מתחת לצפי, שיתוף הפעולה עם Waymo עשוי להביא לשינוי בסנטימנט של המשקיעים סביב אובר בתקופה הקרובה. נכון לעכשיו, המשקיעים עדיין מהססים לגבי לוחות הזמנים של הפרויקט החדש, אך בטווח הארוך, אם Waymo תצליח להפעיל צי של מוניות אוטונומיות דרך הפלטפורמה של אובר, החברה עשויה להפוך למובילת השוק, במקום להיגרר מאחור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

גורג סורוס
צילום: Harald Dettenborn/ויקיפדיה
דבר הגורו

ג'ורג' סורוס - הפילוסוף של השווקים

האיש שהרוויח 10 מיליארד דולר מההימור שלו נגד הליש"ט ב-1992, תרם מיליארדים לקידום הדמוקרטיה ברחבי העולם - ונהפך בעקבות זאת למטרה למפלגות ימין במדינות שונות, רק רצה להיות פילוסוף. סורוס מחפש מצבים של חוסר איזון ובועות, ומהמר גדול כשהוא מזהה הזדמנות: "לא חשוב אם אתה צודק או טועה, אלא כמה כסף אתה עושה כשאתה צודק וכמה אתה מפסיד כשאתה טועה"

רן קידר |

הוא נולד ב-12 באוגוסט 1930 בבודפשט, הונגריה, כג'ורג' שוורץ, למשפחה יהודית מהמעמד הבינוני. אביו, טיבדאר, היה עורך דין ואספרנטיסט נלהב ששינה את שם המשפחה לסורוס (שמשמעותו "ימריא" בהונגרית) כדי להסתיר את הזהות היהודית שלהם. החוויה המעצבת בחייו היתה השואה - המשפחה שרדה את הכיבוש הנאצי של הונגריה ב-1944 בעזרת זהויות בדויות. אביו, שהיה שבוי מלחמה רוסי במלחמת העולם הראשונה וברח, השתמש בניסיונו כדי להציל את המשפחה. "אבי לימד אותי שיש זמנים שבהם החוקים לא חלים, ושצריך לקחת סיכונים כדי לשרוד", סיפר סורוס מאוחר יותר.

ב-1947, בגיל 17, סורוס ברח מהונגריה הקומוניסטית לאנגליה. הוא למד בלונדון סקול אוף אקונומיקס תוך כדי עבודה כמלצר ועוזר בבריכת שחייה. שם הוא פגש את קרל פופר, הפילוסוף שהשפיע עליו עמוקות. התיאוריה של פופר על "החברה הפתוחה" עיצבה את השקפת עולמו הן בהשקעות והן בפילנתרופיה. סורוס רצה להיות פילוסוף אקדמי, אבל נכשל בניסיונותיו להתקבל לעבודה באוניברסיטאות.

ב-1956 הוא היגר לארה"ב עם 5,000 דולר ועבד כאנליסט בחברות השקעה שונות. הפריצה הגדולה שלו הגיעה ב-1969 כשהקים את קרן Double Eagle עם ג'ים רוג'רס. ב-1973 הם הקימו את קרן Quantum שנהפכה לאחת מקרנות הגידור המצליחות בהיסטוריה. במשך 30 שנה הקרן השיגה תשואה שנתית ממוצעת של יותר מ-30%.

הרגע המפורסם ביותר בקריירה שלו היה "יום רביעי השחור" - 16 בספטמבר 1992. סורוס עשה הימור עצום בהיקף של 10 מיליארד דולר נגד ההליש"ט, לאחר שהאמין שבריטניה לא תוכל להחזיק את המטבע במנגנון שער החליפין האירופי. הוא צדק - בריטניה נאלצה לפרוש מהמנגנון והליש"ט קרסה. סורוס הרוויח מיליארד דולר ביום אחד וזכה לכינוי "האיש ששבר את הבנק של אנגליה". ראש ממשלת בריטניה דאז, ג'ון מייג'ור, אמר שסורוס "נהנה מאומללות של מיליונים".

החיים האישיים של סורוס היו סוערים. הוא התחתן שלוש פעמים - עם אנליז ויצ'אק ב-1960 (התגרשו ב-1983), סוזן וובר ב-1983 (התגרשו ב-2005), וטמיקו בולטון ב-2013. יש לו חמישה ילדים משני הנישואים הראשונים. הוא ידוע בחיי החברה האינטנסיביים שלו ובמעורבותו העמוקה בפוליטיקה. הוא תרם מיליארדים לקידום דמוקרטיה וחברה פתוחה ברחבי העולם - מה שהפך אותו למטרה לתיאוריות קונספירציה ולהתקפות מצד מפלגות הימין הקיצוני במדינות רבות.