כלכלנים: במידה ומרקל לא תפעל, גרמניה בדרך למשבר בגלל הדמוגרפיה
האם כלכלתה של קנסלרית גרמניה, אנג'לה מרקל, מתחילה להראות סימני החלשות? על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית, כלכלנים וקובעי מדיניות באירופה מזהירים את גרמניה מעצימת עיניים לחולשות שלה. ג'ורג אסמוסן, חבר מועצת הבנק המרכזי באירופה אף חזה כי באם לא יהיה שינוי במצב, גרמניה תחזור להיות "המדינה החולה באירופה". על פי כלכלנים, במידה ומרקל והמדינאים הגרמנים לא היו מגבים את אירופה בסכום של מעל 300 מיליארד יורו אירופה כבר הייתה מתפרקת מהמטבע האחיד. אולם, ועקב הדחף למנוע את המשבר באירופה, קובעי המדיניות בגרמניה לא הפנו מספיק תשומת לב למדינתם, כאשר מחיר כוח העבודה במדינה עולה בקצב המהיר ביותר מזה עשור. "מרקל הייתה צריכה לעבוד עם הקלפים שההיסטוריה חילקה לה, והקלף החשוב ביותר היה אירופה", אמר אירווין קולר, פרופסור לכלכלה באוניבסיטה הפתוחה בברלין. הפרופסור הוסיף כי "מרקל הייתה צריכה לעשות המון דברים בו זמנית וכעת נראה כי יש להתרכז בגרמניה". בתחילת השנה החדשה, הקנסלרית התראיינה לטלוויזיה בגרמניה וציינה כי "המשבר רחוק מלהסתיים" ויש סיכוי טוב כי המשבר האירופי יחריף בשנת 2013. ג'ורגן מיטשל, כלכן בכיר של גוש האירו ב-Citigroup ציין כי "עד עכשיו מרקל הצליחה להרוויח מהמדיניות שהנהיג קודמה, גרהרד שרדר, שסיים את תפקידו ב-2005." הכלכלן הוסיף כי "עכשיו צריכים להתחיל לפעול במישור המדיני, במידה ולא נפעל הדברים יראו לא טוב". נתונים מה-Eurostat מצביעים כי מחיר כוח העבודה הגרמני במגמת עלייה. בהמשך הדברים, נתונים מ-'זרוע הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי' מציגים מצב מעניין, המחיר לכוח עבודה בודד בגרמניה עלה ביותר מ-3% מאז 2009 כאשר במדינה כמו ספרד מחיר כוח העבודה ירד ב-7% באותה תקופת זמן. החל משנת 2005, כאשר מרקל נכנסה לתפקיד, מחיר כוח העבודה הגרמני עלה בסביבות 8.3%. גרג לנגות', פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת בון אמר כי גרמניה הייתה במצב דומה בעבר כאשר הייתה מעוניינת להציל את הממשל האירופי על מנת לאחד בין גרמניה המערבית למזרחית, לאחר נפילת חומת ברלין ב-1989. במצב הדברים אז, הקנסלר הגרמני, השאיר את הכלכלה בקפאון ובחר לעסוק בתחומים אחרים. נתונים נוספים שנאספו על ידי ה-Eurostat מצביעים על כך שהקושי המרכזי בגרמניה הוא דמוגרפי. כעת יש בגרמניה 4 אנשים בגיל העבודה על כל פנסיונר ובעוד 20 שנה על כל פנסיונר יהיו רק 2 אנשים בכוח העבודה. הנתונים שנאספו הצביעו על הבעיה ככלל יבשתית אולם באירופה הבעיה היא החריפה ביותר.
- 5.יקי הספר 09/01/2013 22:11הגב לתגובה זואני מאמין שהגשם לא יעצור את הכתבים מלהגיע בשלום למיטתם החמה (דב פנדה).
- 4.מומי 09/01/2013 21:50הגב לתגובה זואמנם הנושא בוער, אך בעייני התייחסות למזג האוויר בארץ יותר קריטית בימים אלו, והיא זו שצריכה לתפוס את הכותרת הראשית. מקווה שכל הכתבים הנחמדים יגיעו הביתה בשלום למרות הסופה שמשתוללת בחוץ (נא לא לעלות על אופנועים!).
- 3.מילא כלכלה בדרך לשפל אבל חכו מה יקרה להם דמוגרפית- (ל"ת)יוסי 09/01/2013 21:02הגב לתגובה זו
- 2.שורטיסטים אוהבים את גרמניה. (ל"ת)עורבנית המלכה שלכם 09/01/2013 21:02הגב לתגובה זו
- 1.קליפ 09/01/2013 21:01הגב לתגובה זואבל למה דוקא היהודים שניצלו......?

ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI
לאופולד אשנברנר הוא אחד המנהלים הצעירים ביותר בעולם קרנות הגידור. בגיל 23, ללא ניסיון השקעות מקצועי קודם, הוא הצליח לגייס כסף רב יותר לקרן החדשה שלו מרוב מנהלי התיקים המנוסים כשהם פותחים קרן עצמאית. הגיוס המוצלח נובע מהמוניטין שלו כמומחה צעיר לבינה מלאכותית, תחום שמושך עניין רב מצד משקיעים.
קרן ההגידור שלו, Situational Awareness, מנהלת כיום יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הוא מתאר אותה כ"צוות חשיבה על בינה מלאכותית". האסטרטגיה כוללת השקעות במניות של חברות שצפויות להפיק תועלת מפיתוח טכנולוגיות AI - חברות מוליכים למחצה, תשתיות וחברות אנרגיה, יחד עם השקעות בחברות סטארט-אפ נבחרות כמו Anthropic. אשנברנר בחר לקרוא לקרן על שם המאמר שכתב על הזדמנויות וסיכוני הבינה המלאכותית המתקדמת. כשותף למחקר הוא גייס את קרל שולמן, חוקר בתחום הבינה המלאכותית שעבד בעבר בקרן ההשקעות של פיטר ת'יל.
התוצאות עד כה חיוביות. הקרן רשמה עלייה של 47% אחרי עמלות במחצית הראשונה של השנה. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-6% כולל דיבידנדים, ומדד של קרנות גידור טכנולוגיות עלה כ-7%. אשנברנר, יליד גרמניה, עבד תקופה קצרה כחוקר ב-OpenAI לפני שעזב את החברה.
הכסף רץ אחרי ה-AI
אשנברנר אינו המנהל היחיד שמנסה לרכוב על גל הבינה המלאכותית. קרנות גידור המתמחות בתחום זה הוקמו בקצב מהיר בחודשים האחרונים. התופעה נובעת מהעניין הגובר של משקיעים להשתתף בסיפור הצמיחה של הבינה המלאכותית.
- פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות
- OpenAI משיקה את GPT-5: המודל שמבין מתי לחשוב לעומק ומתי פשוט לענות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Value Aligned Research Advisors, חברת השקעות מניו ג'רזי שהוקמה על ידי האנליסטים הכמותיים לשעבר בן הוסקין ודיוויד פילד, השיקה קרן גידור המתמקדת בבינה מלאכותית במרץ. הקרן צברה כבר כמיליארד דולר בנכסים. החברה מנהלת בסך הכל כ-2 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה הקשורות לבינה מלאכותית. גם מנהלי קרנות מנוסים נכנסים לתחום. סטיב כהן, מנהל הקרן Point72, הקצה 150 מיליון דולר להקמת קרן גידור המתמחה בבינה מלאכותית. הקרן, שנקראת Turion על שם מדען המחשבים אלן טיורינג, מנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר ורשמה עלייה של כ-11% השנה עד יולי.

פריון עוקפת את תחזית הרווח למניה וההכנסות
החברה הישראלית עוקפת את התחזיות עם הכנסות של 103 מיליון דולר ברבעון השני ורווח מתואם של 0.26 דולר למניה בזכות הבייבק שביצעה, לצד השקת מוצר חדש שיאפשר למפרסמים בטלוויזיות חכמות למדוד החזר השקעה בזמן אמת
פריון נטוורק Perion Network -9.99% פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2025 והציגה ביצועים מעל הציפיות: ההכנסות הסתכמו בכ-103 מיליון דולר, ירידה של 5.2% לעומת הרבעון המקביל, אך גבוהות בכ-3 מיליון דולר מהתחזיות. הרווח המתואם למניה עמד על 0.26 דולר, והכה את התחזית ב-0.09 דולר. בנוסף, החברה דיווחה כי לראשונה מאז הרבעון השלישי של 2023 נרשמה צמיחה שנתית בהכנסות מתחום Advertising Solutions, שעלו ב-8%. פריון אף שמרה על תחזית ההכנסות וה-EBITDA לשנת 2025. במהלך הרבעון רכשה החברה 3.6 מיליון מניות של עצמה בסך כולל של 33.4 מיליון דולר.
במקביל לדוחות, פריון הכריזה על השקת Performance CTV, הרחבה משמעותית לפלטפורמת Perion One, המיועדת לערוץ הטלוויזיות החכמות, אחד התחומים הצומחים ביותר בשוק הפרסום הדיגיטלי. הפתרון החדש מאפשר
למפרסמים להריץ קמפיינים ממוקדי-ביצועים בערוצי סטרימינג מובילים כגון Hulu, HBO Max, דיסני+, Discovery+, NBC ו-DirecTV, תוך שימוש באלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית לייעול ההשקעה בפרסום.
שוק ה-CTV (טלוויזיות חכמות) בארה"ב צפוי להגיע ליותר מ-36 מיליארד
דולר כבר במהלך 2026, עם קצב צמיחה שנתי ממוצע של 15.6% בשנים 2024-2028. פריון מבקשת לנצל מגמה זו כדי להרחיב את נתח השוק שלה ולהביא למפרסמים פתרונות מדידים שיחברו בין השקעה במדיה לתוצאות בפועל, המרות, מכירות והחזר על הוצאות פרסום (ROAS).
טל יעקובסון, מנכ"ל פריון: "Performance CTV הוא פריצת דרך נוספת בפלטפורמה של Perion One, ומביא את הדיוק של שיווק מוכוון-ביצועים לערוץ הפרסום בטלוויזיות החכמות. פתרון זה מעניק לשיווק ב-CTV יכולת ייחוס לתוצאות אמיתיות ומוחשיות, מעבר לחשיפה בלבד, וכך פותח את הדלת לתקציבים ממוקדים חדשים מתוך מטרה להרחיב את נתח השוק שלנו ולחזק את מעמדנו בערוצי וידאו בעלי צמיחה גבוהה. ההשקה של Performance CTV תואמת את האסטרטגיה שלנו לספק פתרונות מבוססי תוצאות עבור לקוחותינו".
- פריון מבטלת את גלולת הרעל: הדירקטוריון מאמין בחזרה לצמיחה
- רשות ניירות ערך לא הגנה על המשקיעים הקטנים בפריון; ולמה הנהלת פריון צריכה ללכת הביתה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיכונים
עם זאת, הסיכונים של פריון נותרו משמעותיים היות ולמטרות מדידת האפקטיביות של הקמפיינים ולהצגת מודעות מותאמות, החברה אוספת מידע רב, כולל נתונים אישיים, על אופן האינטראקציה של משתמשים עם פרסומות. עם זאת, רגולציה עתידית עשויה להגביל את איסוף ושימוש המידע, להעלות את עלותו או אף לאסור חלק ממנו. מצב כזה עלול לפגוע משמעותית ברווחיות החברה ובצמיחת תזרים המזומנים החופשי שלה.