חברת "אייר חיפה" תתחיל בקרוב לפעול - איזו בשורה היא עשויה להביא לטסים?
יזם ההייטק ניר צוק חבר בשנה שעברה לאיש העסקים שי באב"ד, למנכ"ל אל על לשעבר גונן אוסישקין ולמנכ"ל צים לשעבר רפי דניאלי להקמת חברת תעופה חדשה בישראל - אייר חיפה. חברת התעופה החדשה צפויה להתחיל לפעול בקיץ הקרוב בקווים מנמל התעופה בחיפה לאילת ולקפריסין, זאת לאחר שקיבלה את אישור משרד התחבורה בספטמבר האחרון.
ניר צוק הקים את ענקית אבטחת המידע האמריקאית פאלו אלטו לפני קצת פחות מ-20 שנה לאחר שנטש את חברת צ'ק פוינט. פאלו אלטו הצליחה להתפתח הרבה יותר מצ'ק פוינט ונסחרת היום בוול סטריט לפי שווי שוק של 86.9 מיליארד דולר לאחר שב-5 השנים האחרונות זינקה ב-230%. שי באב"ד מכהן כיום כמנכ"ל חברת שטראוס ובעבר כיהן כמנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ומנכ"ל צים ישראל. גונן אוסישקין כיהן כמנהל האסטרטגיה, תכנון וארגון באל על כמנכ"ל החברה הוביל את תהליך ההצטיידות במטוסי הדרימליינר.
אייר חיפה תיכנס לוואקום שנוצר בשדה התעופה בחיפה לאחר שחברת ישראייר מכרה את מטוסי ה-ATR שלה, שהיו המטוסים הישראליים היחידים שמסוגלים לנחות במסלול של שדה תעופה בעיר, ובכך להינות מבלעדיות בשדה. עם זאת יש לציין ישראייר חכרה בשנה שעברה מטוסים קטנים המסוגלים לפעול משדה התעופה באילת ומכרה באמצעותם כרטיסים לפאפוס וללרנקה שבקפריסין.
מה יקרה למחירים?
ראשית, העובדה כי אייר חיפה תהיה חברת התעופה היחידה אשר תפעל משדה התעופה בחיפה תאפשר להם להינות מהיעדר תחרות וגביית מחירים גבוהים יחסית. מנגד, הפעלה של קווים ישירים מחיפה לאילת ולקפריסין עשויה לחסוך לתושבי הצפון את הנסיעה לנתב"ג ולהביא לירידת הביקושים בטיסות של ארקיע, ישראייר, אל על והחברות הזרות אשר פועלות בקווים. ירידת הביקושים מביאה לרוב גם להורדת המחירים אם כי קשה מאוד לצפות אירוע שכזה בהשקת הפעילות של חברת התעופה.
- שנה באוויר: אייר חיפה חוצה את רף 200 אלף נוסעים ומרחיבה פעילות לאילת ולחו"ל
- אייר חיפה תטוס לרודוס: כמה זה יעלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אייר חיפה צריכה להפעיל מטוסים קטנים יחסית על מנת שיכולו להמריא ולנחות מהמסלול הקצר שנמצא בחיפה באורך של כ-1,280 מטר בלבד. מדובר באורך מסלול אשר מגביל משמעותית את דגמי המטוסים המסוגלים לפעול בו. כתוצאה מכך, ולאור העובדה שיהיו אלו מטוסים קטנים אשר יפעלו בו, יוצע בטיסות השונות גם מספר מושבים קטן - היצע נמוך. כלומר כל עוד ההיצע נמוך, כך רמת המחירים צפויה להישאר גבוהה. גם האפשרות שישראייר תחזור להפעיל טיסות לקפריסין באמצעות מטוס קטן חכור כפי שעשתה בשנה שעברה עדיין קיימת, טיסות שנמכרו בכ-250-40 דולר. בעבר דובר על אפשרות להארכת מסלול התעופה בחיפה אך לעת עתה הדבר לא נעשה. מעבר לכך מרחף סימן השאלה הביטחוני באשר לאפשרות למלחמה גדולה בצפון שאם תתרחש אזי שמפרץ חיפה - ונמל התעופה השוכן בו - יהיה מוקד מרכזי לירי מסיבי של טילים ורקטות.
הניסיון שכשל
לפני כעשור פנתה חברת ריינאייר למשרד התחבורה וביקשה להפעילת קו תעופה בין נתב"ג לאילת, כזה שיתחרה בארקיע ובישראייר. חברות התעופה הישראליות נעמדו על הרגליים האחוריות ובעזרת לחצים כבירים כלפי משרד התחבורה ומי שאז עמד בראשו - ישראל כץ - בלמו את המהלך מחשש לפגיעה קשה בחברות הישראליות. גם בירוקרטיה ישראלית העיבה על הרצון של ריינאייר להיכנס ולהפעיל קו פנימי בישראל.
ריינאייר היא חברת הלואו-קוסט הגדולה בעולם המפעילה כיום למעלה מ-500 מטוסים ופועלת ברחבי אירופה. כניסה של חברת תעופה זרה לקו הפנימי-ישראלי עשויה הייתה להביא לתחרות מסיבית על הנוסעים הישראלים ולירידה ניכרת במחירים לעיר הדרומית.
- 6.לרון 05/05/2025 15:24הגב לתגובה זוחושים חזקים! אני מחכה להנפקהRYAAY זה לא!
- 5.ירוק 07/04/2024 15:57הגב לתגובה זועוד 300 מטר לתוך הים, פשוט בזבוז.
- 4.ניקולאי 07/04/2024 15:21הגב לתגובה זויש ביקוש גדול לטיסות בשבת
- 3.פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות (ל"ת)מנשה 07/04/2024 14:41הגב לתגובה זו
- 2.נמל חיפה 07/04/2024 14:37הגב לתגובה זוהמיקום הטוב ביותר לנמל משלים לנתבג.בתוך מרכז מטרופוליטני. תחבורה ציבורית נגישה ולא גורם לפגיעה בעמק יזרעאל
- 1.חיפאי 07/04/2024 13:40הגב לתגובה זומחכים
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
