סופר מרקט מוצרי חלב אינפלציה
צילום: תמר מצפי
דו"ח המבקר

המבקר: להפסיק את התכנון בשוק החלב - שגורם ליוקר המחיה, ולעבור לתמיכה ישירה ברפתנים

מחיר החלב בישראל גבוה ב-77% ממדינות ה-OECD, למרות שהפרה הישראלית מייצרת הכי הרבה חלב בעולם. מחירי החלב זינקו ב-9% וימשיכו להתייקר ורק מראים עד כמה פתיחת השוק לתחרות חשובה גם כאן - צפו בבדיקת ביזפורטל: האם הציבור יודע בכמה עלו המחירים?
נחמן שפירא | (11)

סערת החלב התורנית שהתרגשה עלינו השבוע עם הזינוק האחרון במחירי החלב (9% במקום 16%) מקבלת היום רוח גבית ממבקר המדינה שבדק בדוח השנתי את המצב בשוק החלב בישראל. בשנת 2021 ייצרו בישראל כ-54.1 מיליארד ליטרים של חלב ב-686 רפתות, שבהן 118 אלף פרות חולבות הרשומות בספר העדר.

על פי הנתונים, הפער בין המחיר שמשלם הצרכן הישראלי לזה באירופה גבוה מאוד ועומד על 77% - ללא סיבה הגיונית. המחיר בארץ (עד עליית המחירים היום) היה 6.2 שקלים, לעומת 1.02 דולר במדינות האיחוד האירופי (כ-3.5 שקלים). שיעור ההוצאה על מוצרי החלב בישראל הוא כ-12.2% מכלל הוצאות המזון הביתיות. המבקר מצא  כי מחיר החלב הגולמי בישראל הנאמד בכ-62.04 יורו למאה ק"ג חלב (כ-219 שקל) גבוה בשיעור של כ-24% מהממוצע במדינות האיחוד האירופי הנאמד בכ-50.17 יורו למאה ק"ג חלב (כ-177 שקל) וזאת למרות שממוצע תנובת החלב השנתית לפרה בישראל – הוא הגבוה ביותר בעולם - 12,003 ק"ג. בישראל 686 רפתות, מתוכן- 440 באזורי עדיפות לאומית.

 

מבקר המדינה קובע שהגיע הזמן לשינוי משמעותי בשוק ולשחרר אותו מהתכנון הריכוזי: לדבריו "מומלץ כי משרד החקלאות ומשרד האוצר יפעלו ליישומן של המלצות ה-OECD, המלצות מבקר המדינה משנת 2018 והתחייבויות ישראל לארגון הסחר העולמי בכל הנוגע למעבר מתמיכות עקיפות לתמיכות ישירות בענף החלב. עוד מומלץ לבחון הטמעת כלי מדיניות נוספים הנהוגים במדינות אחרות לשם שמירה על ביטחון תזונתי".

ומה לעשות עד אז? לדברי אנגלמן: "כל עוד מתקיים בישראל משטר התכנון של ענף החלב, מוצע כי משרדי החקלאות והאוצר ינתחו את הגורמים המשפיעים על עלויות ייצור החלב בישראל ויבחנו את הדרכים לשיפור ההתייעלות בענף, מה שיביא בסופו של דבר להפחתת מחיר המטרה ולהשפעה על המחיר הסופי לצרכן של החלב ומוצריו".

המבקר רומז, או אולי לא כל כך רומז, למציאות לא סבירה בעליל בישראל שקיימת עוד מלפני קום המדינה – "המדינה היא זו  שמתכננת את ענף החלב בישראל לאורך כל שרשרת הייצור. תכנון ענף החלב מיושם באמצעות פיקוח המדינה על כמויות ייצור החלב בהתאם למכסות המוקצות ליצרנים, על המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים לליטר חלב (מחיר המטרה), על היקף היבוא של מוצרי החלב ועל המחיר לצרכן של מוצרי החלב המפוקחים".

יצאנו לשאול את הציבור בכמה המחירים עלו - התוצאות: הציבור לא באמת יודע. צפו בסרטון:

 

בביקורת עלו ליקויים באסדרת המדינה את פעילות הענף, בשלושה מישורים מרכזיים: מחיר החלב בישראל, שהוא גבוה יותר מרוב מדינות האיחוד האירופי. כמו כן מזה שנים ארוכות שמדינת ישראל אינה עומדת בהתחייבויותיה לארגון הסחר העולמי למעבר מתמיכות עקיפות, ובהן תכנון הענף, לתמיכות ישירות. בהיבט הבטחת רווחת בעלי החיים - עולה על פי הערכת גורמי המקצוע במשרד החקלאות, כ-20% מהרפתות בישראל נמצאות במצב חמור מאוד מבחינת רווחת בעלי חיים, אך הפיקוח בתחום זה חסר, ולא הותקנו תקנות פרטניות החיוניות למניעת צער בעלי חיים של בעלי החיים ברפת, בנוסף בהיבט העוסק בהבטחת האספקה הסדירה וצמצום המחסור בחלב בתקופת החגים היהודיים לצד הימנעות ככל האפשר משפיכת חלב, נמצא כי בשנת 2021 המחסור הסתכם בכ-3 מיליון ליטר חלב מפוסטר, שהוא 9% מהצריכה החודשית הממוצעת של חלב מפוסטר.

 

עלויות המזון בישראל גבוהות ב-33%

המבקר מצא כי חלק מהמחיר הגבוה בישראל ניתן לייחס לעלויות המזון בישראל שגבוהות בכ-33% יותר מאשר באיחוד  האירופי. לעלויות הנובעות מתנאי מזג האוויר ולכך שהמחיר בחלק מהמדינות נמוך יותר בשל תמיכות ישירות שמקבלים הרפתנים. אך למרות זאת המבקר מציין כי תנובת החלב הגבוהה בישראל – 41% יותר ממדינות האיחוד האירופי, וכן יתרונות הגודל של הרפת הישראלית, פערים קטנים במחיר המזון בישראל לעומת מדינות שבהן מחיר החלב נמוך יותר, וכן התבססות מחיר המטרה על סקר החלב הכולל רפתות מפסידות לצד רווחיות, מלמדים על הפוטנציאל הקיים  להפחתת מחיר החלב הגולמי.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

המבקר אנגלמן מציין גם כי  - סירוב רפתות להשתתף בסקר החלב אשר משמשות לחישוב מחיר החלב הגולמי משפיעות על התוצאות כ-22% מהרפתות בממוצע סרבו להשתתף בסקר.

המבקר מציין כי  עד כה לא הוסדרה חובתן להשתתף בו  וכי יישום המלצות ועדת קדמי בדבר חיוב הרפתות להשתתף בסקר עשוי היה לחזק את תקפות תוצאותיו.

עלות העסקת הרפתנים משפיעה ישירות על מחיר המטרה. נמצא כי הרפתנים מועסקים ברפתות שהן חלק מענף החקלאות  הישראלי, ואילו חישוב שכרם לצורכי הסקר נעשה על פי השכר הממוצע הכללי במשק, הגבוה באופן ניכר מזה שבענף החקלאות. עלה כי השכר הממוצע במשק בענף החקלאות הסתכם ביוני 2022 ב-8,432 שקל לחודש, ואילו השכר הממוצע הכללי במשק היה גבוה  ממנו בשיעור ניכר של 48.5%  ועמד על 12,522 שקל בחודש. הפער הזה מסביר המבקר משפיע ישירות על מחיר המטרה.

 

הרפתות שמפסידות משפיעות על המחיר

המבקר אנגלמן מציין כי בבדיקה עלה כי הכללתן של הרפתות המשפחתיות ההפסדיות בחישוב מחיר המטרה מעלה את מחיר המטרה לצרכן ומשמר את הרווחיות הגבוהה הממוצעת של הרפתות השיתופיות. בנוסף, מנגנון מחיר המטרה הקיים אינו מקדם בהכרח את הרציונל שבבסיס חוק החלב לעניין חיזוק ההתיישבות בפריפריה ואין בו כדי לקדם התייעלות ברפתות הפסדיות.

 

הרפתות שבבעלות משפחתית - שנדגמו בסקר משנת 2011 עד שנת 2019 - היו על פי מתודולוגיית הסקר הפסדיות בממוצע לאורך השנים  עם הפסד  שנע בממוצע בין 18-31 לליטר חלב במחירים שוטפים, לעומתן, הרפתות השיתופיות היו רווחיות בממוצע לאורך השנים עם רווח שנע בין 4-22 אגורות  לליטר חלב במחירים שוטפים.

 

המבקר מציין כי בשנת 1995 התחייבה ישראל במסגרת הסכם סחר רב-צדדי בתחום החקלאות של ארגון הסחר העולמי, להפחית את התמיכות העקיפות המעוותות סחר וייצור. עם זאת, על פי אומדני ה-OECD, בשנת 2021 הסתכם שיעור התמיכות העקיפות ב-90.7% מסך התמיכות בחקלאים בישראל. שיעור זה גדול במידה ניכרת משיעור התמיכות העקיפות במדינות ה-OECD, שם הוא עומד על 23.1% בלבד. בנוסף לכך, למשרד החקלאות ולמועצת החלב אין סמכות לקבל מידע עדכני ושוטף ברמה שבועית או יומית על נתוני הייצור של המחלבות. כמו כן אין להם סמכות להורות למחלבות לווסת חלב גולמי  בדרך של העברת עודפי ייצור למחלבות אחרות. בכך נפגעת היכולת להבטיח ניצול מיטבי של התפוקה. המבקר מצא כי טיוטת התקנות להסדרת סמכויות מועצת החלב לוויסות חלב, שאמורה הייתה להסדיר את סמכויות המועצה בנושא, נמצאת בדיונים בין משרד החקלאות למשרד האוצר ולמועצת החלב משנת 2014. הקניית הסמכויות האמורות למשרד החקלאות ולמועצת החלב עשויה לקדם התייעלות ולהביא לצמצום המחסור בחלב בתקופות מסוימות.

 

מחסור בחגי תשרי

המבקר מציין כי כמו שהציבור בישראל שם לב כי בכל כמה שנים נוצר מחסור בכמה מוצרי חלב בתקופת חגי תשרי וסמוך לאחריה, וזאת עקב מיעוט מספר ימי עבודה בתקופת זו בהשוואה לחודש רגיל שבו אין חגים. הדבר מגובה גם בנתונים. בשנת 2021 המחסור הסתכם בכ-3 מיליון ליטר חלב מפוסטר, שהוא 9% מהצריכה החודשית הממוצעת של חלב מפוסטר.

 

הסיבה שלעיתים מעלים ליוקר בישראל הוא סיפור הכשרות, אך למשרד החקלאות אין נתונים על תוספת העלות לציבור עקב היעדר ההבחנה בין מחיר המוצרים שבכשרות  מהודרת למחיר מוצרים שבכשרות רגילה, אף שהדבר משפיע גם על מחיר המטרה.

 

מבקר המדינה מציין כי פרסום הצו להחלת מנגנון עדכון אוטומטי  של מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, שעתיד לפעול במאי 2023 , יצמצם באופן ניכר את הפער שהיה קיים בין מועד עדכון מחירי המוצרים המפוקחים לבין עדכון מחיר המטרה.

 

המלצות המבקר

המבקר אנגלמן ממליץ  כי משרד החקלאות ומועצת החלב יישמו בקרה נאותה על אודות נכונות הנתונים והחישובים של הספק. צורך זה מתחזק נוכח העובדה שהרפתות משתתפות בסקר באופן וולונטרי. לצד זאת, מומלץ שמשרד החקלאות יבחן את הצורך לאסדר את חובת השתתפות הרפתות בסקר.

מומלץ לקיים בחינה בדבר הצורך לתקן את השכר הממוצע לצורך חישוב עלות העבודה בסקר החלב, כך שישקף את השכר המקובל בענף החקלאות. יצוין כי מעבר לשימוש במודל WACC ,שכולל חישוב תשואה נאותה להון העצמי לבעל הרפת, ייתן מענה גם לסוגיית השכר של בעל הרפת.

 

על פי המבקר, מוצע כי משרד החקלאות ומשרד האוצר יבדקו את האופן שבו נקבע כיום מחיר המטרה ויבחנו פתרונות לעדכון החישוב באופן שישרת את המטרות של תכנון הענף. במסגרת זו. מוצע לבדוק אם הקביעה משנת 2022 ולפיה יובא בחשבון היקף מכסה מינימלי גבוה יותר. מ-800 אלף ליטר בקרב רפתות שהוצאותיהן ייכללו בסקר, די בה כדי לעודד רפתות לא יעילות להתייעל או להיסגר. כן מוצע לבדוק אם חלוקת המכסות בין המגזר המשפחתי למגזר השיתופי.

מוצע כי משרד החקלאות ומשרד האוצר יפעלו להשלמת הפעולות הדרושות להתקנת התקנות שיבטיחו את הסדרת ויסות החלב בענף. אם לא יושגו הסכמות בין המשרדים, מומלץ להסתייע במשרד ראש הממשלה או במשרד המשפטים לצורך פתרון המחלוקת. על מועצת החלב ומשרד החקלאות, בשיתוף משרד הכלכלה וגורמים רלוונטיים אחרים, לבחון את המלצות דוח מועצת החלב בעניין המחסור במוצרי חלב בחגי תשרי 2021 ולנקוט פעולות נחוצות, כך שבשנים הבאות יהיה אפשר להיערך מבעוד מועד ולצמצם ככל האפשר את המחסור במוצרי חלב ואת שפיכת החלב.

תגובת מועצת החלב:

"״קיבלנו בתודה את דו״ח מבקר המדינה ואנו לומדים אותו. יחד עם זאת, מבחינה ראשונית של הדו״ח עולה כי חלק מהנתונים עליהם מבסס המבקר את טענותיו אינם מעודכנים. כך לדוגמא: מהשוואה של מחיר המטרה בישראל (בשער המשק) למחיר הממוצע באיחוד האירופי, כפי שמפורסם באתר הרשמי של נציבות החקלאות האירופאית , עולה כי ב-2022 מחיר המטרה בישראל היה גבוה ב-22% בלבד מאשר בממוצע האיחוד האירופי. פער זה הצטמצם ל 17% בלבד ברבעון הראשון של 2023.

 

"הסיבות העיקריות לפער במחירי המטרה:

1. עלויות ההזנה של הפרות באירופה נמוכות משמעותית בהשוואה לישראל.

2. תנאי הייצור בישראל וההתמודדות עם האקלים החם דורשים מהרפתנים השקעה גדולה בצינון הפרות דבר הכרוך בעליות גבוהות של חשמל ומים.

3. המגדל באירופה נהנה מתמיכות ישירות ומסיוע מצד המדינה ובארץ לא.

4. אילוצי הכשרות מעלים את עלויות הייצור כגון היערכות לפסח ומעבר למזון מיוחד ויקר לפני, בזמן ואחרי החג, צבירת מלאים לקראת שנת שמיטה ועוד.

פער זה מתגלגל למחלבות ואליו מתווספים:

1. עלויות כשרות נוספות הנובעות מהשבתת קוויי יצור בשבתות וחגים, קווי ייצור מקבילים לרמות הידור שונות (כשרות רגילה, מהדרין, בד"צ) מערך משגיחים ומצלמות לפיקוח. סך עלויות הכשרות מגיע לכדי כ 10% מהפער מול אירופה.

2. בישראל מוספים למחיר מוצרי החלב 17% מע"מ בעוד שבאירופה המע"מ על מוצרי חלב מופחת ובחלק מהמדינות אין כלל מע"מ על מוצרי חלב.

3. מחירי המים לתעשייה והארנונה לעסקים בישראל גבוהים בהשוואה למחירים ב OECD  

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יצחק 03/05/2023 12:10
    הגב לתגובה זו
    וכן הכנסת מתחרים מקומיים נוספים
  • 7.
    א-ב 02/05/2023 19:58
    הגב לתגובה זו
    ענף הרפת הוא ענף רווחי לא משהו מנקר עיניים מעט מוגזם כ-15% שניתן לגזום ממנו 2-3 אחוזים. רפתות קטנות אינן יעילות וצריכות להיסגר תמורת פיצוי חד פעמי. מועצת החלב צריכה להיחתך לשליש מגודלה הנוכחי. ואחרי כל זה המחיר לצרכן ירד אולי בלא יותר מחצי שקל. כל השאר מחלבות ורשתות.
  • הרבה תירוצים לרווחים בלתי הוגנים (ל"ת)
    שמוליק 04/05/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אמיר 02/05/2023 19:31
    הגב לתגובה זו
    לפחות התגובה של מועצת החלב הגיות. גילוי נאות אין לי שום אינטרס לאף אחד מהצדדים חוץ מזה שהחלב יהיה זול כאשר אני עובר עם העגלה בסופר
  • פחח 02/05/2023 20:33
    הגב לתגובה זו
    מדינה מושחתת. עוד מעט גם האינפלציה תעלם, כי יש מינוי מטעם הליכוד (ליכוד המשתמטים)
  • שמוליק 04/05/2023 13:15
    ראו את תוכניתו של גיא זוהר בערוץ 11 ששודר אתמול הערב(3.5.23)
  • 5.
    הקיבוצים עושקים את העם ! (ל"ת)
    שלמה 02/05/2023 18:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זה הפתרון שעולם צועד. עוד שנה יהיה חלב ישראלי בלי 02/05/2023 17:34
    הגב לתגובה זו
    זה הפתרון שעולם צועד. עוד שנה יהיה חלב ישראלי בלי פרה. והכל בחצי מחיר ובלי פליטת גז ובלי מספוא וכל שרשרת היצור וב
  • 3.
    חיים 02/05/2023 16:49
    הגב לתגובה זו
    הרח גילינו את אבי דיכטר השמאלן ואת משה אבוטבול המקפיד כל יומיים להסתחבק ולהצטלם עם החקלאים ולנקר לכולנו את העיניים עם הבטחות לשמור את מונופול/קרטל המועצות הקומוניסטיות
  • 2.
    לילי 02/05/2023 16:35
    הגב לתגובה זו
    ייצור יוגורט - קונים חלב 2.45 מוסיפים חיידקים ומוכרים ב16ש"ח ובוכים זה רווח של סוחרי סמים .
  • 1.
    מד'ינת הנוכלים (ל"ת)
    בוב 02/05/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: