אזיקים מאסר כלא
צילום: אלכסנדר כץ

סחטו באיומים מאות אלפי שקלים כדמי חסות - ייעצרו עד תום ההליכים?

מדובר על שני ערבים מאזור העיר אריאל בשומרון שעל פי כתב האישום סחטו קבלנים בעיר. בפרקליטות מבקשים לעצור אותם עד תום ההליכים
נתנאל אריאל | (10)

פרקליטות מחוז ת"א (פלילי) הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום כנגד עמר אלקסאסי ובנו חאלד אלקסאסי בגין סחיטה באיומים, איומים, היזק לרכוש בזדון, גניבה, עיסוק בשמירה ללא רישיון ועוד. זאת לאחר שהנאשמים פעלו ללא רישיון שמירה בתוך העיר אריאל לשם גביית דמי חסות מקבלנים שונים תוך הטלת אימה ואיומים בפגיעה ברכוש ופרנסת הקבלנים.

על פי כתב האישום, במהלך 2019 זכתה חברת ט.נ בע"מ במכרז בעיר אריאל, טרם תחילת העבודות יצא הקבלן ומ.ל מהחברה הכלכלית של אריאל לסיור באתר. באותה עת שהה עמר באתר בתוך מבנה ארעי במטרה לגבות דמי חסות. הקבלן הבהיר לעמר כי נדרשת שמירה באתר כיוון שהעבודה נעשית בשיתוף עם עיריית אריאל.

בסמוך להתחלת העבודות באתר ראה מ.ל כי עמר עדיין נמצא בתוך האתר שלא כדין וכי המבנה הלא חוקי עומד במקומו, משכך ביקש מעמר להתפנות מהאתר ולפרק את המבנה הלא חוקי. למחרת האירוע התקשר עמר אל מ.ל והשניים קבעו להיפגש בסמוך לאתר. בפגישה איים עמר על מ.ל ובין היתר אמר לו: "אתה לא מכיר אותי, אני לא מתפנה מפה ואני שומר בכל אריאל". מ.ל השיב לעמר שהוא רשאי לעבוד היכן שיחפוץ אך לא בשטח האתר. על רקע האיום הוצא צו פינוי למבנה. משנחשף מ.ל לפעילותם של הנאשמים באריאל, החל לברר עם קבלנים הפועלים בעיר האם הם מאוימים על-ידי הנאשמים ואף להתריע בפני גורמים שונים בעירייה מפני הנאשמים הגובים דמי חסות. לאור האמור ועל מנת להניעו לחדול מתלונות אודות פעילות הנאשמים בעיר אריאל, ניגש עמר אל מ.ל במהלך אירוע בו נכחו השניים ואמר לו "הנה עכשיו אתה בידיים שלי" בכוונה להפחידו.

עם תחילת העבודות של חברת ט.נ בע"מ באתר והצבת כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) פנה עמר מיוזמתו אל מ.א.ג (בעלי החברה), וציין בפניו כי שמירה באזור היא חשובה בשל סכנת גניבות, תוך שהוא מבהיר כי מוטב לו לשלם עבור שירותי השמירה של הנאשמים, אחרת החברה שבבעלותו תסבול מגניבות ונזקים לכלי צמ"ה ולרכוש. בעקבות פניותיו המאיימות של הנאשמים, חשש מ.א.ג כי אם לא יעסיק אותם יגרמו לו נזקים ולכן שכר את חאלד בעבור שכר חודשי. משגילה מ.א.ג שחאלד נטל סולר מכלי צמ"ה מבלי רשות, פיטר אותו וחדל לשלם לנאשמים. נוכח סירובו של מ.א.ג לשלם החליטו עובדים באתר לאסוף מגבית ולשלם לנאשמים במזומן זאת כדי שלא יפגעו בכלים ותיפגע פרנסתם (של העובדים). במקביל שלחו הנאשמים לאחד העובדים באתר ולמא.ג תמונות של כלי צמ"ה ואמרו להם בלשון מאיימת שחבל שאין שמירה של הנאשמים. משסירב מ.א.ג לשלם, נגרם נזק לרכושו. בסך הכל העבירו העובדים כ-20,000 שקל לנאשמים ואילו מ.א.ג העביר סך של כ-50,000 שקל.

בנוסף, במהלך  2019 זכתה חברת א.ע הנדסה במכרז לביצוע עבודות תשתיות בעיר אריאל. עם תחילת העבודות והצבת כלי צמ"ה באתר, פנו הנאשמים לנציג החברה והעבירו מסר לפיו הם האחראים הבלעדיים על השמירה באריאל והציעו לשמור באתר. נוכח ההתנהגות המאיימת ובעקבות חשש שהנאשמים יפגעו בכלי הצמ"ה ויגנבו רכוש, שכרה החברה את חאלד בעבור שכר חודשי ששולם לחברת שומרי הבירה בע"מ.

כחלק מתכנית הסחיטה ובמטרה להניע את ב.ע (בעלי החברה), לשלם יותר דמי חסות גנב חאלד כ-25,000 ליטר סולר, למרות האמור ב.ע לא נענה לדרישה לשלם יותר. לאור סירובו של ב.ע, נטל חאלד רכוש מהאתר. ב.ע גילה על גניבת הרכוש והגיש תלונה על כך למשטרה. ניסיונותיו של ב.ע לפנות אל חברת "שומרי הבירה" ולהחליף את הנאשמים בשומרים שאינם משתייכים למשפחת הנאשמים לא צלחו, מחמת שליטת הנאשמים בשירותי השמירה בעיר אריאל. משכך ומתוך חשש לפגיעה חמורה יותר ברכושו, המשיך לשלם ב.ע לנאשמים דמי חסות. בסך הכל העביר ב.ע לנאשמים כ-184,000 שקל.

משנודע לנאשמים שמתנהלת בעניינם חקירה פלילית, פעלו לשבשה, הין ניתר ביקש עמר מחאלד למחוק את כל התכנים המפלילים הנוגעים לדמי הסחיטה, ממכשיר הפלאפון שברשותו, כדי להעלים ראיות ולהכשיל חקירת משטרה.

קיראו עוד ב"בארץ"

בנוסף, בין השנים 2019 עד 2021, ארגנו הנאשמים שירותי שמירה ועסקו בשמירה ללא רישיון שמירה מאת ועדת הרישוי וזאת בניגוד לחוק.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    YL 16/02/2022 13:29
    הגב לתגובה זו
    כמו ש האמא של הדוגמנית הגנבת אמרה ** כלא זה נופש בארץ לכן מאסר לא יחסל את העברינות אבל גרוש אן דבר קשה ממנו
  • יקבלו פסד חמור של 5000 שח ותוך שעה חוזרים לענינים 18/02/2022 18:48
    הגב לתגובה זו
    יקבלו פסד חמור של 5000 שח ותוך שעה חוזרים לענינים , שופטים חבר מביא חבר מביא עברין
  • 7.
    לילי 27/01/2022 09:38
    הגב לתגובה זו
    אין ענישה ..אין פרקליטות ..בתי משפט משחררים בקלות עבריינים.
  • 6.
    אכן עבירות חמורות. לפסוק להם לפחות נזיפה וקנס של 1000שח (ל"ת)
    אלף 07/01/2022 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אחד העם 28/12/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
    תרשו לי לנחש לבד, מה שהיא (לא) עושה תמיד, צריך לתפוס את החולרות לקשור אותם לעמוד ולדפוק להם מכות שירגישו קצת את הצד השני
  • 4.
    יורם 22/12/2021 13:09
    הגב לתגובה זו
    חייבים להוציא מהשופטים את היכולת להחליט על ענישה.חייבים עונשי מינימום כדי לחסל את התופעה למשל מי שיואשם בפרוטקשין יחטוף מינימום 10 שנים.עבירה חוזרת 20 שנה רק כך לא יפחדו להתלונן .כרגע המצב שהשופטים פחדנים בני פחדנים ונותנים עונשים מצחיקים ואחר כך באים בטענות למשטרה שבסך הכל עושה את העבודה
  • אם יש אמת בכך שהשופטים מפחדים, זה סוף דרך. (ל"ת)
    יאיר 25/01/2022 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עונש מוות נראה לי סביר מול הפשיעה הגואה (ל"ת)
    אזרח 15/12/2021 01:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נגמר הבית מלון (ל"ת)
    טוב מאוד 14/12/2021 23:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפשרי לצקת אותם בתוך עמוד בטון קלונס . (ל"ת)
    שבכ.ס 14/12/2021 20:41
    הגב לתגובה זו
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".