אזיקים מאסר כלא
צילום: אלכסנדר כץ

סחטו באיומים מאות אלפי שקלים כדמי חסות - ייעצרו עד תום ההליכים?

מדובר על שני ערבים מאזור העיר אריאל בשומרון שעל פי כתב האישום סחטו קבלנים בעיר. בפרקליטות מבקשים לעצור אותם עד תום ההליכים
נתנאל אריאל | (10)

פרקליטות מחוז ת"א (פלילי) הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום כנגד עמר אלקסאסי ובנו חאלד אלקסאסי בגין סחיטה באיומים, איומים, היזק לרכוש בזדון, גניבה, עיסוק בשמירה ללא רישיון ועוד. זאת לאחר שהנאשמים פעלו ללא רישיון שמירה בתוך העיר אריאל לשם גביית דמי חסות מקבלנים שונים תוך הטלת אימה ואיומים בפגיעה ברכוש ופרנסת הקבלנים.

על פי כתב האישום, במהלך 2019 זכתה חברת ט.נ בע"מ במכרז בעיר אריאל, טרם תחילת העבודות יצא הקבלן ומ.ל מהחברה הכלכלית של אריאל לסיור באתר. באותה עת שהה עמר באתר בתוך מבנה ארעי במטרה לגבות דמי חסות. הקבלן הבהיר לעמר כי נדרשת שמירה באתר כיוון שהעבודה נעשית בשיתוף עם עיריית אריאל.

בסמוך להתחלת העבודות באתר ראה מ.ל כי עמר עדיין נמצא בתוך האתר שלא כדין וכי המבנה הלא חוקי עומד במקומו, משכך ביקש מעמר להתפנות מהאתר ולפרק את המבנה הלא חוקי. למחרת האירוע התקשר עמר אל מ.ל והשניים קבעו להיפגש בסמוך לאתר. בפגישה איים עמר על מ.ל ובין היתר אמר לו: "אתה לא מכיר אותי, אני לא מתפנה מפה ואני שומר בכל אריאל". מ.ל השיב לעמר שהוא רשאי לעבוד היכן שיחפוץ אך לא בשטח האתר. על רקע האיום הוצא צו פינוי למבנה. משנחשף מ.ל לפעילותם של הנאשמים באריאל, החל לברר עם קבלנים הפועלים בעיר האם הם מאוימים על-ידי הנאשמים ואף להתריע בפני גורמים שונים בעירייה מפני הנאשמים הגובים דמי חסות. לאור האמור ועל מנת להניעו לחדול מתלונות אודות פעילות הנאשמים בעיר אריאל, ניגש עמר אל מ.ל במהלך אירוע בו נכחו השניים ואמר לו "הנה עכשיו אתה בידיים שלי" בכוונה להפחידו.

עם תחילת העבודות של חברת ט.נ בע"מ באתר והצבת כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) פנה עמר מיוזמתו אל מ.א.ג (בעלי החברה), וציין בפניו כי שמירה באזור היא חשובה בשל סכנת גניבות, תוך שהוא מבהיר כי מוטב לו לשלם עבור שירותי השמירה של הנאשמים, אחרת החברה שבבעלותו תסבול מגניבות ונזקים לכלי צמ"ה ולרכוש. בעקבות פניותיו המאיימות של הנאשמים, חשש מ.א.ג כי אם לא יעסיק אותם יגרמו לו נזקים ולכן שכר את חאלד בעבור שכר חודשי. משגילה מ.א.ג שחאלד נטל סולר מכלי צמ"ה מבלי רשות, פיטר אותו וחדל לשלם לנאשמים. נוכח סירובו של מ.א.ג לשלם החליטו עובדים באתר לאסוף מגבית ולשלם לנאשמים במזומן זאת כדי שלא יפגעו בכלים ותיפגע פרנסתם (של העובדים). במקביל שלחו הנאשמים לאחד העובדים באתר ולמא.ג תמונות של כלי צמ"ה ואמרו להם בלשון מאיימת שחבל שאין שמירה של הנאשמים. משסירב מ.א.ג לשלם, נגרם נזק לרכושו. בסך הכל העבירו העובדים כ-20,000 שקל לנאשמים ואילו מ.א.ג העביר סך של כ-50,000 שקל.

בנוסף, במהלך  2019 זכתה חברת א.ע הנדסה במכרז לביצוע עבודות תשתיות בעיר אריאל. עם תחילת העבודות והצבת כלי צמ"ה באתר, פנו הנאשמים לנציג החברה והעבירו מסר לפיו הם האחראים הבלעדיים על השמירה באריאל והציעו לשמור באתר. נוכח ההתנהגות המאיימת ובעקבות חשש שהנאשמים יפגעו בכלי הצמ"ה ויגנבו רכוש, שכרה החברה את חאלד בעבור שכר חודשי ששולם לחברת שומרי הבירה בע"מ.

כחלק מתכנית הסחיטה ובמטרה להניע את ב.ע (בעלי החברה), לשלם יותר דמי חסות גנב חאלד כ-25,000 ליטר סולר, למרות האמור ב.ע לא נענה לדרישה לשלם יותר. לאור סירובו של ב.ע, נטל חאלד רכוש מהאתר. ב.ע גילה על גניבת הרכוש והגיש תלונה על כך למשטרה. ניסיונותיו של ב.ע לפנות אל חברת "שומרי הבירה" ולהחליף את הנאשמים בשומרים שאינם משתייכים למשפחת הנאשמים לא צלחו, מחמת שליטת הנאשמים בשירותי השמירה בעיר אריאל. משכך ומתוך חשש לפגיעה חמורה יותר ברכושו, המשיך לשלם ב.ע לנאשמים דמי חסות. בסך הכל העביר ב.ע לנאשמים כ-184,000 שקל.

משנודע לנאשמים שמתנהלת בעניינם חקירה פלילית, פעלו לשבשה, הין ניתר ביקש עמר מחאלד למחוק את כל התכנים המפלילים הנוגעים לדמי הסחיטה, ממכשיר הפלאפון שברשותו, כדי להעלים ראיות ולהכשיל חקירת משטרה.

קיראו עוד ב"בארץ"

בנוסף, בין השנים 2019 עד 2021, ארגנו הנאשמים שירותי שמירה ועסקו בשמירה ללא רישיון שמירה מאת ועדת הרישוי וזאת בניגוד לחוק.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    YL 16/02/2022 13:29
    הגב לתגובה זו
    כמו ש האמא של הדוגמנית הגנבת אמרה ** כלא זה נופש בארץ לכן מאסר לא יחסל את העברינות אבל גרוש אן דבר קשה ממנו
  • יקבלו פסד חמור של 5000 שח ותוך שעה חוזרים לענינים 18/02/2022 18:48
    הגב לתגובה זו
    יקבלו פסד חמור של 5000 שח ותוך שעה חוזרים לענינים , שופטים חבר מביא חבר מביא עברין
  • 7.
    לילי 27/01/2022 09:38
    הגב לתגובה זו
    אין ענישה ..אין פרקליטות ..בתי משפט משחררים בקלות עבריינים.
  • 6.
    אכן עבירות חמורות. לפסוק להם לפחות נזיפה וקנס של 1000שח (ל"ת)
    אלף 07/01/2022 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אחד העם 28/12/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
    תרשו לי לנחש לבד, מה שהיא (לא) עושה תמיד, צריך לתפוס את החולרות לקשור אותם לעמוד ולדפוק להם מכות שירגישו קצת את הצד השני
  • 4.
    יורם 22/12/2021 13:09
    הגב לתגובה זו
    חייבים להוציא מהשופטים את היכולת להחליט על ענישה.חייבים עונשי מינימום כדי לחסל את התופעה למשל מי שיואשם בפרוטקשין יחטוף מינימום 10 שנים.עבירה חוזרת 20 שנה רק כך לא יפחדו להתלונן .כרגע המצב שהשופטים פחדנים בני פחדנים ונותנים עונשים מצחיקים ואחר כך באים בטענות למשטרה שבסך הכל עושה את העבודה
  • אם יש אמת בכך שהשופטים מפחדים, זה סוף דרך. (ל"ת)
    יאיר 25/01/2022 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עונש מוות נראה לי סביר מול הפשיעה הגואה (ל"ת)
    אזרח 15/12/2021 01:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נגמר הבית מלון (ל"ת)
    טוב מאוד 14/12/2021 23:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפשרי לצקת אותם בתוך עמוד בטון קלונס . (ל"ת)
    שבכ.ס 14/12/2021 20:41
    הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.