אישה מבוגרת קשישים
צילום: Istock

ההונאות בטלפון וברשת מתגברות מתחילת השנה: איך מתמודדים?

האוכלוסיות החלשות סוציואקונומית והאוכלוסייה המבוגרת נפגעים הכי הרבה - אבל גם ארגונים גדולים נופלים בפח. הדרך להתגוננות, היא פשוטה באופן יחסי – אל תמהרו לתת פרטים אישיים ותשמרו היטב על ביטחון שדה
ארז ליבנה | (2)

אפשר לומר שאנשים שמרמים קשישים הם בין סוגי העבריינים הנחותים והדוחים שקיימים בעולם. הם מנצלים את חוסר האונים והידע שלהם ובעורמה גוזלים מהם כספים שיכולים לשמש אותם לתרופות, מזון או אפילו מתנות לנכדים.

 

אתמול פורסם מקרה אחד שכזה, על 5 בני אדם בני 26 עד אמצע שנות ה-40 בחייהם, שעל פי החשד, הונו באופן סדרתי קשישים בטלפון. לפי החשדות נגדיהם, ה-5 התחזו לנציגי חברות פיננסיות, הבטיחו לקשישים ולצרכנים נוספים החזרי מס ואיתור כספים אבודים וגבו בתמורה אלפי שקלים מאדם – אך לא סיפקו את הסחורה.

 

לאחר הצטברות של תלונות ובתום חקירה משטרתית של כמה חודשים, נעצרו ה-5, כולם תושבי אשדוד ונתיבות, ובתום מעצר שוחררו למעצר בית. חלאות.

 

התגברות במקרי ההונאה בעולם מאז הקורונה

אבל מה שקרה לקשישים המסכנים הללו, יכול לקרות לכל אחד מאתנו. גם ואפילו לחברות גדולות מאוד. העלייה בתקיפות סייבר, ניסיונות פישינג וגם הונאות טלפוניות, עלו בצורה חדה מאז תחילת משבר הקורונה; כשרמאים ונוכלים מנצלים את הפחד וחוסר הוודאות כדי לנסות ולגנוב אנשים.

 

בחברת קלירסקיי, העוקבת אחר מתקפות סייבר וניסיונות פישינג, פרסמו בתחילת החודש מחקר על המגמות בעולם בהונאה מקוונת, שהראה עלייה משמעותית בניסיונות תקיפות זדוניות וניסיון לדלות פרטים אישיים לשם הונאה מתחילת השנה – וגם בישראל.

 

לפי הדוח ישנו "גידול ניכר במספר תקיפות הכופרה הממוקדות בארגונים וחברות בישראל, כולל איום בפרסום מידע וגרימת נזקים לפעילות התפעולית של חברות אלו. רמת התחכום המקצועי וכלי התקיפה של התוקפים משתפרים בהתמדה".

 

אבל לטענתם, לא רק הסקטור העסקי נפגע, גם הסקטור הפרטי. "יש גידול במספר תקיפות הפישינג בישראל, מול אזרחים ועובדים, תוך התחזות למוסדות פיננסיים, חברות תקשורת ותשתית וגופי ממשל. בניגוד לתקיפות הכופרה, בשלב זה נראה כי התחכום של התוקפים נמוך וכלי התקיפה קלים לאיתור", כתבו בקלירסקיי והוסיפו כי מה שמתדלק את המגמה זה "לקוחות השרות יבצעו הרבה יותר פעולות מקוונות ממחשביהם הביתיים או ממכשיריהם הסלולריים.

 

"בשל העובדה שמספר רב של לקוחות יבצעו פעולות מרחוק, חלקן פעולות שלא ביצעו בעבר, מערכות ההתרעה נגד הונאות או פעולות אחרות יגדילו את כמות ההתרעות חלקן הגדול False Positive ויהיה קשה יותר לאתר התרעות אמת", הוסיפו וכתבו כי קיים סיכון שתקיפות פישינג ממוקדות יהיו אפקטיביות יותר מול לקוחות המצויים בקשיים כלכליים, כמו למשל התחזות לממשלה ובקשות להגשת מענקים כמתווה פישינג.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

איך אפשר להתגונן?

ראשית, בעולם הדיגיטלי של היום, רצוי לציין שיותר מדי חברות עסקיות וממשלות אוספות עלינו גיגות של נתונים, הרגלי צריכה, מיקומים, מעגלים חברתיים, חיפושים ברשת ועוד. היכולת שלנו לשמור על פרטיות אמיתית מצטמצמת מיום ליום – ככל שהכלים הדיגיטליים נהיים יותר ויותר מתוחכמים.

 

גם האקרים ונוכלים למדו את השיטה, אבל יש איך להתגונן. לפני הכול, רצוי לא לשמור שמידע פרטי חשוב – כמו צילום או מספר של תעודות מזהות עם פרטים אישיים, קוד של כרטיסי אשראי, כתובות מגורים, פרטי חשבונות בנק ועוד – לא יהיו שמורים במחשב או בטלפון. פריצה אחת קטנה ומישהו יכול לגנוב את המידע שלכם ולהשתמש כראות רצונו.

 

כל שכן, ברכישות ברשת, רק אם אתם סמוכים ובטוחים ב-100% שהאתר שממנו אתם רוכשים הוא חוקי לגמרי. גם זה לא בטוח יעזור אגב, כי כל כמה חודשים אנחנו עדים לפריצות למאגרי מידע וגניבת פרטים של מיליוני משתמשים – חלקם עצומים, כמו גוגל ופייסבוק.

 

בנושא שיחות טלפון, ראשית צריך לציין את אחד החוקים הבסיסיים בעסקים: אם עסקה נראית טוב מדי כדי להיות אמיתית – היא לרוב כזו. כלומר, אם מישהו אומר שמגיע לכם החזרי מס בעשרות אלפי שקלים בתמורה לכמה אלפי שקלים – כמו הזקנים המסכנים מתחילת הכתבה – רצוי מאוד לעצור רגע ולחשוב, האם זה באמת עד כדי כך טוב?

 

כמו כן, במרבית החברות הפיננסיות ניתן לכם קוד לשימוש במענה טלפוני. אי שימוש בקוד או אמצעי זיהוי אחר במהלך שיחה זו נורת אזהרה ברורה. ודבר אחרון, אל תתפתו לתת את הפרטים כבר בשיחה הראשונה, אחת השיטות של נוכלים ללחוץ על לקוחות היא לגרום להם למהר להחליט – כדי שלא "יאבדו" את ההטבה. זו טקטיקה שהוצאה מחוץ לחוק לפני כמה שנים.

 

וזה בעצם הדבר החשוב ביותר בעסקאות טלפוניות – אל תמהרו. כל עסקה שאתם עושים, תעצרו, תחשבו, תתייעצו ואפילו תתקשרו לאנשים שאתם סומכים עליהם בנושאים הללו – כדי שייעצו לכם. החיפזון מהשטן וזה יכול לעלות לכם הרבה מאוד כסף.

 

עסקים: אבטחת מידע וביטחון שדה

בצד העסקי, צריך לדרוש מעובדים לא לפתוח מיילים חשודים בשרתים של החברה ולייצר נהלים ברורים של אבטחת מידע וביטחון שדה, שיכולים וצריכים להגן על החברות הללו – כל חברה והצרכים הייחודיים שלה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פשוט 10 שנים מינימום בכלא וכולם יעלמו (ל"ת)
    אפק 20/05/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גם אתה קלירסקיי ! (ל"ת)
    זקן חטיאר. 20/05/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם?

הסיכויים להורדת ריבית מאוד גבוהים, איך זה ישפיע על השווקים הפיננסיים ועל הכסף שלכם? וגם - 10 דברים שצריך לדעת על ריבית בנק ישראל

מנדי הניג |

הנגיד, פרופ' אמיר ירון הוא שחקן הגנתי. סוג של בונקר. העיקר לא לספוג שער. לא צריך לנצח, צריך לא להפסיד. היו לו הרבה הזדמנויות לצאת למתפרצת, לכבוש ולהלהיב את הקהל. הוא יכול היה להוריד ריבית במספר הזדמנויות בעבר והיו לכך את כמעט כל התנאים הכלכליים, אבל למה לקחת סיכון ואולי להפקיר את ההגנה. הוא הולך על הכי בטוח שיש. אבל גם הוא יודע שנגמרו התירוצים למשחק הגנתי. השוק דורש כבר מזמן הורדת ריבית ורואים את זה בתמחורים של אגרות החוב והנכסים הסולידים. התנאים במשק ונתוני המאקרו תומכים בהפחתת ריבית. חוץ מזה, אצלנו יש ריבית ריאלית של 2% - אינפלציה של 2.5% וריבית של 4.5% מובילה לריבית ריאלית של 2% - זה גבוה מאוד בראייה עולמית. 

ועדיין, הכל פתוח - עד שלא מורידים, הכל לכאורה פתוח, אבל הסיכויים להפחתה מחר של הריבית מאוד מאוד גבוהים. האינפלציה ירדה לתוואי ונשארת בו כבר מספר חודשים, שער הדולר נמוך, אחרי ירידה של 10% מתחילת השנה והוא בולם ומדכא עליות של מחירי יבוא. אנחנו אולי לא סיימנו את המלחמה, אבל יש סוג של הפסקת אש. גם נתוני הכנסות והוצאות המדינה עומדים בתקציב ועוד שורה של נתונים כלכליים והכי חשוב לנגיד - האינפלציה במסלול יורד. הריבית הגבוהה נועדה לדכא את האינפלציה שהיא האיום הגדול לכלכלה. הנגיד השאיר את הריבית גבוהה כי היא גורמת לירידה בהלוואות ובצריכה וגורמת לירידה בביקושים. כל זה כדי למנוע ביקושים שיעלו את המדד. 

האינפלציה ירדה ל-2.5% התחזית קדימה  היא לכ-2.2% ב-12 החודשים הקרובים, אז אפשר לשחרר מעט. וזו מילת המפתח - מעט. אל תצפו שירידה של רבע אחוז בריבית מ-4.5% ל-4.25% תשנה משמעותית את החזרי המשכנתא, את התשלום בגין הלוואות. זה יהיה בשוליים. 

איך הפחתת הריבית תשפיע על הכסף שלכם? 

ההורדה הצפויה מגיעה לאחר 14 החלטות רצופות שבהן הריבית נותרה ללא שינוי והנה ההשפעות שצפויות להיות לה:

נתחיל במשכנתאות: השינוי הצפוי ישפיע ישירות על נוטלי משכנתאות והלוואות בריבית משתנה. במשכנתא ממוצעת של מיליון שקל ל-25 שנה, הורדה של 0.25% תוביל להפחתה של כ-70 שקל בהחזר החודשי. גם ההלוואות שלכם במסלול משתנה יוזלו בשיעור של 0.25%.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

כלכלת הבחירות של סמוטריץ - נותן לכם פטור במסים כדי לקבל מנדטים

הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 ל־150–200 דולר מוצגת כהקלה לצרכן, אך המהלך עלול לפגוע בעסקים המקומיים ולהיתפס ככלכלת בחירות מובהקת
אדיר בן עמי |

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם מהלך שיוזיל את הקניות מאמזון ואתרי יבוא אישי אחרים, אבל קשה להתעלם מהתזמון ומהמשמעות הכלכלית הרחבה שלו. הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 דולר ל־150 או 200 דולר נשמעת כמו בשורה לצרכנים, אך בפועל היא עשויה להפוך לאחד הצעדים הפופוליסטיים היקרים של השנה.


מאחורי ההחלטה עומד מהלך שמוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.


הבעיה המרכזית טמונה בפגיעה הצפויה בשוק המקומי עם עסקים קטנים ובינוניים, שכבר מתקשים להתמודד עם תחרות מחו"ל, וצפויים לעמוד מול גל גדול יותר של מוצרים זולים שמגיעים מסין, טורקיה וממדינות נוספות. הגדלת הפטור מגדילה את הפער שיש להם מול ספקים זרים שנכנסים לישראל, בזמן שעסק ישראלי מחויב בכל מס ורגולציה מקומית. המשמעות היא שיותר קטגוריות מוצרים יהפכו ללא משתלמות לייבוא מקומי, יותר צרכנים יעדיפו להזמין מבחוץ, והכדאיות של החזקת חנות קטנה או עסק בינוני תישחק עוד יותר.


בניגוד לנרטיב של "הקלה ביוקר המחיה", רוב המוצרים שמוזמנים באינטרנט הם אופנה והנעלה ולא אלה שמכבידים באמת על תקציב משקי הבית, כמו מזון. כלומר, ההטבה לא פותרת את בעיית המחירים המשמעותית של הציבור, אלא רק יוצרת תחושת הטבה רגעית. הערכות באוצר מדברות על כך שסמוטריץ' נשען על תחזית לגידול בגביית המסים, מה שאמור לאפשר מהלכים שנויים במחלוקת בלי לפגוע בקופה. אבל תחזית איננה מציאות ואם ההכנסות לא יגיעו כפי שהוצג, הציבור יגלה מהר מאוד שההנחה הקטנה באמזון תעלה לו ביוקר במקום אחר.


מבחינה פוליטית, המהלך מובן מאוד. העלאת הפטור מיד לפני קמפיין פוליטי משדרת "דאגה לציבור" ומייצרת כותרות חיוביות. בפועל, זהו צעד שמיטיב עם ציבור קטן של צרכני אונליין ומעמיק את הבעיה העיקרית של הכלכלה הישראלית: פער עצום בין מדיניות לטווח קצר לבין השלכות לטווח ארוך.