אישה מבוגרת קשישים
צילום: Istock

ההונאות בטלפון וברשת מתגברות מתחילת השנה: איך מתמודדים?

האוכלוסיות החלשות סוציואקונומית והאוכלוסייה המבוגרת נפגעים הכי הרבה - אבל גם ארגונים גדולים נופלים בפח. הדרך להתגוננות, היא פשוטה באופן יחסי – אל תמהרו לתת פרטים אישיים ותשמרו היטב על ביטחון שדה
ארז ליבנה | (2)

אפשר לומר שאנשים שמרמים קשישים הם בין סוגי העבריינים הנחותים והדוחים שקיימים בעולם. הם מנצלים את חוסר האונים והידע שלהם ובעורמה גוזלים מהם כספים שיכולים לשמש אותם לתרופות, מזון או אפילו מתנות לנכדים.

 

אתמול פורסם מקרה אחד שכזה, על 5 בני אדם בני 26 עד אמצע שנות ה-40 בחייהם, שעל פי החשד, הונו באופן סדרתי קשישים בטלפון. לפי החשדות נגדיהם, ה-5 התחזו לנציגי חברות פיננסיות, הבטיחו לקשישים ולצרכנים נוספים החזרי מס ואיתור כספים אבודים וגבו בתמורה אלפי שקלים מאדם – אך לא סיפקו את הסחורה.

 

לאחר הצטברות של תלונות ובתום חקירה משטרתית של כמה חודשים, נעצרו ה-5, כולם תושבי אשדוד ונתיבות, ובתום מעצר שוחררו למעצר בית. חלאות.

 

התגברות במקרי ההונאה בעולם מאז הקורונה

אבל מה שקרה לקשישים המסכנים הללו, יכול לקרות לכל אחד מאתנו. גם ואפילו לחברות גדולות מאוד. העלייה בתקיפות סייבר, ניסיונות פישינג וגם הונאות טלפוניות, עלו בצורה חדה מאז תחילת משבר הקורונה; כשרמאים ונוכלים מנצלים את הפחד וחוסר הוודאות כדי לנסות ולגנוב אנשים.

 

בחברת קלירסקיי, העוקבת אחר מתקפות סייבר וניסיונות פישינג, פרסמו בתחילת החודש מחקר על המגמות בעולם בהונאה מקוונת, שהראה עלייה משמעותית בניסיונות תקיפות זדוניות וניסיון לדלות פרטים אישיים לשם הונאה מתחילת השנה – וגם בישראל.

 

לפי הדוח ישנו "גידול ניכר במספר תקיפות הכופרה הממוקדות בארגונים וחברות בישראל, כולל איום בפרסום מידע וגרימת נזקים לפעילות התפעולית של חברות אלו. רמת התחכום המקצועי וכלי התקיפה של התוקפים משתפרים בהתמדה".

 

אבל לטענתם, לא רק הסקטור העסקי נפגע, גם הסקטור הפרטי. "יש גידול במספר תקיפות הפישינג בישראל, מול אזרחים ועובדים, תוך התחזות למוסדות פיננסיים, חברות תקשורת ותשתית וגופי ממשל. בניגוד לתקיפות הכופרה, בשלב זה נראה כי התחכום של התוקפים נמוך וכלי התקיפה קלים לאיתור", כתבו בקלירסקיי והוסיפו כי מה שמתדלק את המגמה זה "לקוחות השרות יבצעו הרבה יותר פעולות מקוונות ממחשביהם הביתיים או ממכשיריהם הסלולריים.

 

"בשל העובדה שמספר רב של לקוחות יבצעו פעולות מרחוק, חלקן פעולות שלא ביצעו בעבר, מערכות ההתרעה נגד הונאות או פעולות אחרות יגדילו את כמות ההתרעות חלקן הגדול False Positive ויהיה קשה יותר לאתר התרעות אמת", הוסיפו וכתבו כי קיים סיכון שתקיפות פישינג ממוקדות יהיו אפקטיביות יותר מול לקוחות המצויים בקשיים כלכליים, כמו למשל התחזות לממשלה ובקשות להגשת מענקים כמתווה פישינג.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

איך אפשר להתגונן?

ראשית, בעולם הדיגיטלי של היום, רצוי לציין שיותר מדי חברות עסקיות וממשלות אוספות עלינו גיגות של נתונים, הרגלי צריכה, מיקומים, מעגלים חברתיים, חיפושים ברשת ועוד. היכולת שלנו לשמור על פרטיות אמיתית מצטמצמת מיום ליום – ככל שהכלים הדיגיטליים נהיים יותר ויותר מתוחכמים.

 

גם האקרים ונוכלים למדו את השיטה, אבל יש איך להתגונן. לפני הכול, רצוי לא לשמור שמידע פרטי חשוב – כמו צילום או מספר של תעודות מזהות עם פרטים אישיים, קוד של כרטיסי אשראי, כתובות מגורים, פרטי חשבונות בנק ועוד – לא יהיו שמורים במחשב או בטלפון. פריצה אחת קטנה ומישהו יכול לגנוב את המידע שלכם ולהשתמש כראות רצונו.

 

כל שכן, ברכישות ברשת, רק אם אתם סמוכים ובטוחים ב-100% שהאתר שממנו אתם רוכשים הוא חוקי לגמרי. גם זה לא בטוח יעזור אגב, כי כל כמה חודשים אנחנו עדים לפריצות למאגרי מידע וגניבת פרטים של מיליוני משתמשים – חלקם עצומים, כמו גוגל ופייסבוק.

 

בנושא שיחות טלפון, ראשית צריך לציין את אחד החוקים הבסיסיים בעסקים: אם עסקה נראית טוב מדי כדי להיות אמיתית – היא לרוב כזו. כלומר, אם מישהו אומר שמגיע לכם החזרי מס בעשרות אלפי שקלים בתמורה לכמה אלפי שקלים – כמו הזקנים המסכנים מתחילת הכתבה – רצוי מאוד לעצור רגע ולחשוב, האם זה באמת עד כדי כך טוב?

 

כמו כן, במרבית החברות הפיננסיות ניתן לכם קוד לשימוש במענה טלפוני. אי שימוש בקוד או אמצעי זיהוי אחר במהלך שיחה זו נורת אזהרה ברורה. ודבר אחרון, אל תתפתו לתת את הפרטים כבר בשיחה הראשונה, אחת השיטות של נוכלים ללחוץ על לקוחות היא לגרום להם למהר להחליט – כדי שלא "יאבדו" את ההטבה. זו טקטיקה שהוצאה מחוץ לחוק לפני כמה שנים.

 

וזה בעצם הדבר החשוב ביותר בעסקאות טלפוניות – אל תמהרו. כל עסקה שאתם עושים, תעצרו, תחשבו, תתייעצו ואפילו תתקשרו לאנשים שאתם סומכים עליהם בנושאים הללו – כדי שייעצו לכם. החיפזון מהשטן וזה יכול לעלות לכם הרבה מאוד כסף.

 

עסקים: אבטחת מידע וביטחון שדה

בצד העסקי, צריך לדרוש מעובדים לא לפתוח מיילים חשודים בשרתים של החברה ולייצר נהלים ברורים של אבטחת מידע וביטחון שדה, שיכולים וצריכים להגן על החברות הללו – כל חברה והצרכים הייחודיים שלה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פשוט 10 שנים מינימום בכלא וכולם יעלמו (ל"ת)
    אפק 20/05/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גם אתה קלירסקיי ! (ל"ת)
    זקן חטיאר. 20/05/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.