"בתקציב הקרוב נצטרך להשיג עד 30 מיליארד שקל נוספים"
ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום דיון בנושא הגירעון בתקציב המדינה לשנת 2019, בהשתתפות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, ומנכ"ל המשרד, שי באב"ד.
לדברי מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "הערכה שלנו שבסוף השנה הגרעון יעמוד על בין 3.6 ל-3.8 אחוזים. הגרעון המתוקצב עמד על 3.9 אחוז. הערכה שאנחנו בין סטייה של אחוז ל-0.8. המצב נובע מהאטה בהכנסות, בעיקר בגלל יבוא רכבים שירד, בגלל המס ההיברידי נראה עלייה קלה שתרגיע את המצב – אנחנו לא מזהים בעיית מקרו משמעותית".
הגירעון אינו קטסטרופה
לדבריו "המצב היום לא שונה מהותית ממה שפרסמנו, וסביר להניח שזה יגמר בין 3.6 ל-3.8, אבל מוקדם לומר. הנתונים האלה ידועים. הסטייה בהכנסות נובעת מהאטה בהכנסות. ההאטה כאמור היא חלק מהירידה במיסים, אנחנו לא מזהים בעיית מקרו משמעותית. עדיין המשק בצמיחה של 3 אחוזים, ואחוז אבטלה נמוך. עם זאת, אנחנו רואים האטה מסוימת, הגידול ממיסים צפוי להיות 3 אחוז תחת 5 אחוז בשנים קודמות".
"אנחנו עדיין נמצאים במצב טוב, אבל יש האטה בגדילה. אף אחד לא חזה שנהייה במערכות בחירות רציפות, מה שמשתק את היכולת שלנו ושל הממשלה להחזיר את המשק למסגרות הראויות".
- סמוטריץ' הודיע על הממונה על התקציבים החדש
- הפסקת האש בין הקואליציה לאופוזיציה נגמרה: ח"כ גפני קורא: "גלו אחריות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אין לנו יכולת לעשות צעדים משמעותיים לכנס את השנה הזו, אם במאי היינו עם ממשלה ומגישים תקציב, בוודאי שהיינו עושים צעדים ב-2019, עשינו זאת בשנים קודמות. כשתהייה ממשלה חדשה, בוודאי שנעשה צעדים מכנסים, כדי לחזור חזרה למסגרות הפיסקליות".
באב"ד הוסיף כי "זו לא קטסטרופה ולא משבר כלכלי, בשנים קודמות שסגרנו עם 10 מיליארד שקל עודפים, אף אחד לא הסתכל על זה כמשק מדהים. אז גם כאן זו לא קטסטרופה. זו בעיה, צריך לתקן אותה, עשינו דברים גדולים יותר מהתכנסות של 12 מיליארד שקל. הממשלה שתהייה תצטרך להחליט מהם סדר העדיפויות, במה היא רוצה לטפל ובמה לא".
באב"ד אולי מציג תמונה וורודה מדי, כך לפחות חושבים באגף התקציבים. לאחריו דיבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור: "הצמיחה בישראל הייתה גבוה לאורך השנים והלכה והתמתנה עם השנים, אנחנו בגובה שמתאים למשק, באזור ה-3 אחוז, התחזית מ-2019 ואלך, היא 3 אחוז. השנה לא הסתיימה, כל מה שתראו זה או תחזיות או נתונים מוקדמים שעדיין לא שלמים. בשנת 2020 יהיו את הנתונים המלאים.
- התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%
- הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
ירידה מדאיגה בחוב תוצר
לדבריו, "קרן המטבע הורידה לאחרונה את תחזית הצמיחה, גם אנחנו עשינו זאת, גם בעולם ישנה ירידה בצמיחה לאור מלחמות הסחר, אנחנו גם הורדנו ל-3.1 אחוז. יש שיעור אבטלה שהולך ויורד מזה שני עשורים, זו אחת הסיבות המרכזיות לצמיחה. זה לא דבר שיכול להמשיך לאורך זמן, שיעור השתתפות גבוה יחסית. מצב המשק והצמיחה הכלכלית, במצב טוב, גם לעומת מדינות ה-oecd, יחד עם זאת, אנחנו מולידים יותר ילדים, זה מתרגם בסוף לרמת החיים פה. לכן המצב שלנו נמוך יותר, אנחנו בממוצע של 1.3 אחוז לנפש, לעומת 2.2 אחוז".
"אנחנו בירידה עקבית מאוד ודרמטית בחוב תוצר של ישראל מאז 2002. זה השפיע מאוד על הירידה בתשלומי הריבית של ישראל. ב-2018 החוב התחיל לעלות למעלה, השנה סביר שהוא שוב יעלה, המגמה הזו מאוד מטרידה אותנו מאוד. אחד היעדים הכי חשובים זה יעד חוב תוצר. אנחנו צריכים לכנס זאת, אנחנו מטפלים בזה בכל מיני צעדים. אם היינו נשארים באותה רמה של 2002, זה היה מתבטא בכ-45 מיליארד שקל ריבית, וזה היה בא על חשבון שירותים לציבור. זה שינוי מבורך. שמסתכלים על מדיניות פיסקלית, לאורך השנים מדיניות הממשלה הייתה אחראית, בזה שהורדנו את רמת החוב והעלנו את רמת הדירוג של המדינה, אנחנו בירידה משמעותית בתשלומי הריבית של ישראל".
הוא הוסיף כי "כדי לשמור על יחס חוב – תוצר ברמה נאותה, חייבים לשמור על גרעון שלא עולה על 2.5 אחוז בשנה. אנחנו רחוקים ממנו, אבל זה היעד שבעיננו הממשלה צריכה לעמוד בו. מדיניות המס, הגרעון והחוב, וההוצאה הממשלתית, כולם משפיעים דרמטית אחד על השני. קשה להיות במדיניות מס נמוכה ומצב טוב ביתר הפרמטרים".
הגירעון נובע מבעיה מבנית
מרידור התייחס לשנת התקציב הבאה: "פרסמנו את הנומרטור, הגרעון נובע מבעיה מבנית, לא בעיה שתחלוף. זו לא שנה שטעינו בה ולכן גדל הגרעון, אם לא נטפל בבסיס, אנחנו נהייה בבעיה קשה. אנחנו בערך ב-3.8 אחוז תחזית גרעון ל-2020, זה לפני מימוש הסכמים קואליציוניים, הסכם הנכים ועוד. בתקציב הקרוב נצטרך לכנס בערך 25 עד 30 מיליארד שקל בערך. זה תקציב קשוח. ברגע שתהייה ממשלה, אנחנו מכינים מניפה מאוד רחבה של צעדים, מכל הסוגים, שנציע לממשלה שתגיע. צריך לפתור את הגרעון מהבסיס".
"אם אנחנו רוצים לשמור על מתווה גרעון, הממשלה צריכה להעמיד תקציב הכולל מנועי צמיחה, חייבים להמשיך להוריד את הוצאות הריבית, לשמור על אמינות פיסקלית".
מרידור התייחס לתקציב המוקדם לשנת 2019: "תקציב 2019, מסיבות בעיקר פוליטיות, היה תקציב שנעשה כמעט שנה לפני הזמן, בדיעבד אם לא היו עושים אז, לא היה לנו תקציב ככל הנראה. אז כל אחד יכול להחליט אם כדאי או לא. החלטת הממשלה הייתה להקים תקציב לאור חוסר הבהירות הפוליטית. את התקציב הבא במקרה הטוב, נאשר באמצע שנת התקציב".
מרידור התייחס גם לגידול בלתי צפי בהוצאות מסוימות: "הסיפור של תקציב כזה, מוביל אותנו לשורה של חריגות, זה דבר חיובי למשק נושא פרויקט תחבורה, אבל זה עולה הרבה מאוד כסף וזה פרויקט רב שנתי שהכסף יוצא ממנו, יש תזרים שיוצא יחד עם המשרד. בנוסף, חקיקה לניצולי שואה, אין חולק שזה מגיע למי שמגיע אבל הזרימים גדלו, יש חריגה, משלמים יותר. על כל שקל של ביטוח לאומי הממשלה מוסיפה כסף משלה ולכן הממשלה משלמת יותר לביטוח לאומי, העיבור 2.5 מיליארד שקלים על מנת להתמודד עם האתגרים כמו מדד יוקר הבריאות. מדד התלמידים של חינוך מיוחד ממשיך לעלות והייתה רפורמה שהועברה, זה מתחיל במחוז צפון ותתפרס לכל הארץ ותביא פתרון לילדים".
עלות הבחירות למשק 3.3 מיליארד שקל
באשר לעניין עלות מערכת בחירות אמר: "אני מדבר על מערכת הבחירות השנייה. באופן תקציבי ההוצאה היא בין 700 ל-800 מיליון שקל ולמשק עוד 2.5 מיליארד שקל". במילים פשוטות העלות הכוללת לכלכלה המקומית - עד 3.3 מיליארד שקל.
- 6.דני 12/11/2019 21:11הגב לתגובה זונותנים פטור ממעמ רק לאתרים מחול בעיקר מסין אבללאתרים כחול לבן וחנויות מקומיות לא. שהופכים את ישראל למדינה היחידה בעולם ללא מכסי מגן מסין שמסבסדת סחורה מעתיקה ומזיפת. לא שווה ליצר פה כלום וגם עדיף למכור מחול לא משלמים מעמ לא פה ולא שם אפילו בסין מקבלים סובסדיה ליצוא. מגיע ללצנים שמנהלים את ההצגה גרעון אבטלה בדרך.
- 5.יאיר 12/11/2019 09:47הגב לתגובה זוכל ממזר מלך בממשלת מעבר פקידונים יוצאים מהחורים להזכיר לכשתקום ממשלה יחזרו לחורים עליהם רק ורק להציע הצעות איך. המדיניות תיקבע על ידי השר ולא הם יחליטו בנתיים עדיף להם לסתום את הפה
- 4.מממ 12/11/2019 06:32הגב לתגובה זופקיד יקר!! אולי הגיע הזמן לקצץ את שכרכם המופרך!! במקום להכניס ידיים לכיסם של האזרחים הקטנים והחלשים שגם ככה בקושי מסיימים את החודש!!
- 3.דניאל 11/11/2019 18:02הגב לתגובה זוהבנאדם גאון..חילק 22 מיליארד שח לשוטרים ואז נזכר שהוא בגירעון...
- דן 11/11/2019 23:58הגב לתגובה זוהממשלה היתה חייבת לבצע את פסק הדין ....ד''א , המדינה ערערה ב 3 ערכאות ובכולם נקבע מהשוטרים צודקים .....כך שהממשלה לא נתנה מרצונה כלום .
- 2.משהו 11/11/2019 17:58הגב לתגובה זולהוריד 10% ממי שמרוויח מעל 40 אלף שח לחודש (כולל פנסיות) וכך הלאה. הורדה דיפרנציאלית. יהי להם אומץ? זה כן, אבל לא משתלם להם , מי שצריך לקצץ ייפגע, אז אין סיכוי.
- 1.מעמד ביניים הולך לשלם ובגדול ביחוד עם הסוציאליסטים (ל"ת)אלי 11/11/2019 17:57הגב לתגובה זו
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.
