יונדאי ix35 רוצה להביא את בשורת תא הדלק לעולם

עם הגרסה לוגמת המימן של ה-ix35, תנסה יונדאי להיות הראשונה שמשיגה הצלחה מסחרית בתחום
עמרי ספיר |

יונדאי ix35 תא דלק

מזה שנים רבות משקיעות יצרניות הרכב משאבים בפיתוח טכנולוגיות תאי דלק. בשנים האחרונות נעשו גם כמה ניסיונות להשיג הצלחה מסחרית בתחום (בין הניסיונות הבולטים – של הונדה ושל ב.מ.וו). כעת מנסה יונדאי את מזלה עם גרסת תא הדלק של רכב הפנאי הקומפקטי שלה, ה-ix35. נכון, קשה עדיין לקרוא למה שיונדאי עושה "ייצור סדרתי" – אבל היא כן מתכוונת לייצר 1,000 כלים ראשונים עד לשנת 2015.
 

עוד משהו מעניין הוא משלוח ראשון, בן 15 יחידות, של ה-ix35 תא דלק שנחת השבוע בדנמרק. תחילה, קשה שלא לשים לב לעיצוב כלי הרכב – שמציג חזית חדשה ועדכנית לרכב הפנאי, ברוח שפת העיצוב הנוכחית של יונדאי. קשה לומר מה ההשלכות של זה על ה-ix35 שמגיע הנה, אבל אין ספק שמדובר במראה הגיוני לרכב שעשוי לקבל מתיחת פנים בקרוב.
בהקשר מקומי-עקיפי נוסף, ראוי לציין שקופנהגן, בירת דנמרק, שמה לעצמה למטרה להפוך לעיר ללא פחמן דו-חמצני עד לשנת 2025. מטרה שבטר פלייס, ככל הנראה, כבר לא תתרום לה. עם ההתרסקות המקומית, נסתם גם הגולל על שלוחת החברה בדנמרק – האחרונה שעודנה פעילה מחוץ לישראל, למעט אי-אלו פיילוטים.
 

את גרסת תא הדלק של יונדאי ix35 פגשנו לראשונה במרכז הפיתוח הראשי של החברה בדרום קוריאה. היא מצוידת במנוע חשמלי בעל הספק של 100 קילוואט (שווה ערך ל-135 כ"ס) שמסוגל להניע את הרכב למהירות מירבית של 160 קמ"ש. יש ל-ix35 תא דלק שני מיכלים לאחסון של עד 5.54 ק"ג של מימן. התדלוק בתחנות הייעודיות אורך מספר דקות בודדות וטווח הנסיעה המוצהר עומד על 594 ק"מ מרשימים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בלקהוק  (לוקהיד מרטין)בלקהוק (לוקהיד מרטין)
TOP10

10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?

זינוק במיקומים של אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, מה המקום שלהם בדירוג ומה צפוי בהמשך?



אדיר בן עמי |

מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) פרסם את הדוח השנתי שלו על 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם. כן, מכון שלום מדרג חברות ביטחוניות, במטרה בעיקר להציף את היקף השוק הביטחוני. זאת תעשייה ענקית עם כסף גדול, כוח פוליטי, לוביסטים, ומיליוני עובדים ברחבי העולם. 

הדוח מבוסס על נתוני שנה שעברה והוא מלמד על עלייה של 5.9% בהכנסות ממכירות נשק, מוצרים ושירותים צבאיים, שהגיעו ל-679 מיליארד דולר - הרמה הגבוהה ביותר אי פעם. העלייה נובעת ממתחים גיאופוליטיים מתמשכים, כולל המלחמות באוקראינה ואצלנו, שמגבירים את הביקוש למערכות נשק מתקדמות.  החברות הישראליות מציגות צמיחה חדה בהכנסות המונעת על ידי הזמנות חירום, השקעות במגננה וחשיפת היכולות הצבאיות לעולם בשנתיים של המלחמה. 

מתוך 100 החברות, 77 רשמו עלייה בהכנסות, כאשר 42 מהן הגיעו לצמיחה דו-ספרתית. הגידול הכולל מהווה עלייה של 26% לעומת 2015, ומשקף מעבר ממגמת ירידה פוסט-מלחמה קרה לעידן של מרוץ חימוש מחודש.


הטופ 10 העולמי - חמש חברות אמריקאיות, שלוש סיניות, רוסית אחת ובריטית אחת

1לוקהיד מרטין (ארה"ב) - 64.7 מיליארד דולר. ענקית התעופה האמריקאית מובילה את הדירוג בזכות מכירות מטוסי ה-F-35 ומערכות טילים מתקדמות, ונשארת הספקית הגדולה ביותר של הפנטגון.

לוקהיד F35



2RTX (ארה"ב) - 43.6 מיליארד דולר. לשעבר ריית'יאון, מתמחה במערכות הגנה אווירית, מנועי מטוסים וטילים מונחים, ונהנית מביקוש גובר לאור המתיחות עם סין.