יונדאי ix35 רוצה להביא את בשורת תא הדלק לעולם

עם הגרסה לוגמת המימן של ה-ix35, תנסה יונדאי להיות הראשונה שמשיגה הצלחה מסחרית בתחום
עמרי ספיר |

יונדאי ix35 תא דלק

מזה שנים רבות משקיעות יצרניות הרכב משאבים בפיתוח טכנולוגיות תאי דלק. בשנים האחרונות נעשו גם כמה ניסיונות להשיג הצלחה מסחרית בתחום (בין הניסיונות הבולטים – של הונדה ושל ב.מ.וו). כעת מנסה יונדאי את מזלה עם גרסת תא הדלק של רכב הפנאי הקומפקטי שלה, ה-ix35. נכון, קשה עדיין לקרוא למה שיונדאי עושה "ייצור סדרתי" – אבל היא כן מתכוונת לייצר 1,000 כלים ראשונים עד לשנת 2015.
 

עוד משהו מעניין הוא משלוח ראשון, בן 15 יחידות, של ה-ix35 תא דלק שנחת השבוע בדנמרק. תחילה, קשה שלא לשים לב לעיצוב כלי הרכב – שמציג חזית חדשה ועדכנית לרכב הפנאי, ברוח שפת העיצוב הנוכחית של יונדאי. קשה לומר מה ההשלכות של זה על ה-ix35 שמגיע הנה, אבל אין ספק שמדובר במראה הגיוני לרכב שעשוי לקבל מתיחת פנים בקרוב.
בהקשר מקומי-עקיפי נוסף, ראוי לציין שקופנהגן, בירת דנמרק, שמה לעצמה למטרה להפוך לעיר ללא פחמן דו-חמצני עד לשנת 2025. מטרה שבטר פלייס, ככל הנראה, כבר לא תתרום לה. עם ההתרסקות המקומית, נסתם גם הגולל על שלוחת החברה בדנמרק – האחרונה שעודנה פעילה מחוץ לישראל, למעט אי-אלו פיילוטים.
 

את גרסת תא הדלק של יונדאי ix35 פגשנו לראשונה במרכז הפיתוח הראשי של החברה בדרום קוריאה. היא מצוידת במנוע חשמלי בעל הספק של 100 קילוואט (שווה ערך ל-135 כ"ס) שמסוגל להניע את הרכב למהירות מירבית של 160 קמ"ש. יש ל-ix35 תא דלק שני מיכלים לאחסון של עד 5.54 ק"ג של מימן. התדלוק בתחנות הייעודיות אורך מספר דקות בודדות וטווח הנסיעה המוצהר עומד על 594 ק"מ מרשימים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד