מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון קובע: המוזיקה עושה את המותג

ד"ר וורן ברודסקי, בדק את הקשר הפסיכולוגי בין שימוש במוזיקה להצלחת השיווק של המוצר. מהמחקר עלה כי שימוש במוזיקה גם יכול להכשיל את השיווק
אלה ברייר | (1)

המוזיקה עושה את המותג - כך קובע מחקר חדש שערך ד"ר וורן ברודסקי, מרכז המעבדה למדעי המוזיקה במחלקה לאמנויות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

המחקר עוסק בקשר הפסיכולוגי בין שימוש במוזיקה להצלחת השיווק של המוצר ומתוצאותיו עלה כי לעיתים שילוב מוזיקה לשם פרסום ומיתוג חברות ומוצרים שונים, דווקא עלול להוות כישלון במבחן התוצאה, על אף האופנתיות הרבה המתלווה לשימוש במוזיקה פופולארית לקידום המוצר או החברה בשוק. ה"אופנה" הזו אמנם הובלה על ידי משרדי שיווק ופרסום, יצרנים וכן חוקרי צריכה המונית, אך לעיתים השימוש בה הוא מקח-טעות.

המחקר, שמתפרסם החודש בביטאון Psychology of Musicהיוצא באנגליה, הראה כי בחירת המוזיקה נעשית לרוב על פי אג'נדות (טעמים ובחירות) אישיות ופוליטיות של מנהלי החברות או בהתאמה לתקציב מסע הפרסום (דוגמת תשלום תמלוגים למלחין ולאומני הביצוע).

לדברי ד"ר ברודסקי, "שילוב המוזיקה בתהליך המיתוג ומסע הפרסום יכול להוות סיכון שיווקי משמעותי: התרשמות הצרכנים מן המוצר משתנה ומושפעת ממאפיינים תת-הכרתיים מתוך המוזיקה, אשר אינה בהכרח מתואמת עם רצון המפרסמים של המוצר, ומסיחה את דעתם של הצרכנים על המוצר או דימויי החברה. לפיכך, האם בכלל אפשרי לבטא מותג באמצעות מוזיקה?".

במהלך המחקר, אשר הוזמן על-ידי חברת הרכב האמריקנית GM "ג'נרל מוטורס", כמשימה אתגרית, פיתח ד"ר ברודסקי אסטרטגיה חדשה ליישום השימוש במוזיקה בתהליך המיתוג והפרסום, באמצעות שילוב שפת העיצוב של המוצר כבסיס להלחנת המוזיקה המתאימה לפרסום. המוזיקה הולחנה ע"י המלחין שמוליק נויפלד ועברה שיפוט לבדיקת תוקף ע"י המלחינים משה זורמן ויוסי ימפל.

ד"ר ברודסקי ביסס את מחקרו על שני קווי ייצור של חברת "ג'נרל מוטורס"-קאדילק ושברולט. המחקר גייס ארבע קבוצות מיקוד בין-לאומיות: בישראל השתתפו קונים פוטנציאליים מבאר-שבע, סוכני מכירות וצרכנים בפועל באולם המכירות של UMI בתל-אביב, וכן לקוחות שעברו סינון באמצעות טלמרקטינג בעיר דטריוט בארה"ב.

במחקרו מצא גם ד"ר ברודסקי כי לקוחות וצרכנים ללא רקע מוסיקאלי פורמאלי יכולים לזהות את מאפייני המוצר או החברה אשר הוטמעו בתוך המוזיקה לפרסום המוצר על-ידי המלחין. בנוסף, הצרכנים הצליחו באופן עקבי למיין ולשייך את קטעי המוזיקה למוצרים המתאימים להם. כמו כן, המחקר מצא כי ישנם ביטויים מוסיקאליים שהם תלויי תרבות ומקום וכן כאלו שהינם ביטויים מוסיקאליים אוניברסאליים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סול 03/04/2011 11:43
    הגב לתגובה זו
    מחקר מעניין מאוד! מוזר שעד עכשיו לא בדקו את זה..
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.