האופטימיות בשוק ההון הופכת לאויב של שוק האג"ח
אנו בעצם רואים שהאווירה החיובית בשוק יוצרת מצב שבו המשקיעים מפסיקים לראות בחדלות הפירעון סיכון גדול, כפי שהדבר התבטא בעוצמה בסוף השנה שעברה וגם הסיכון מפני עליית תשואות חדות לא מתבטאת בטעמי ההשקעה, ומה שמוביל את המשקיעים כרגע זו התחושה של לא לפספס את רכבת האווירה החיובית בשוק ההון בכלל ושוק המניות בפרט.
המרווחים בין האג"ח הממשלתיות והקונצרניות ממשיך להצטמצם, דבר שמבטא את הנהירה של המשקיעים אחר תשואות, וגם בשאר השוק הקונצרני אנו רואים פחות ופחות סלקטיביות ויותר רדיפה אחר תשואה.
להלן טבלת פערי התל בונד והממשלתי להיום:
אירועים צפויים השבוע:
האירוע המרכזי השבוע יתרחש מחר, כאשר בנק ישראל יודיע על גובה הריבית. הצפי בשוק הוא להישארות הריבית ברמתה הנוכחית בשיעור של 0.5%.
הדילמה של הנגיד הולכת ומתעצמת נוכח הנתונים הסותרים הנקלטים מהשוק הריאלי. מצד אחד, תחושה כללית של יציאה מהמשבר, עליה חדה במחירי הנדל"ן ובשוק ההון, ואפילו נתוני גביית מיסים משופרים - כולם משפיעים על האינפלציה לרעה ויכולים להביא לעליה מהירה יחסית של הריבית. מצד שני, הכלכלה הריאלית ממשיכה לסבול משע"ח נמוך, וכך מפורסם היום, שבפעם הראשונה היצוא מישראל ירד בחציון הראשון של 2009. עליה בריבית עשויה להביא להמשך נסיגה בכלכלה הריאלית.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?