אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

חוזרים למשרד: שיעור האבטלה המשיך לרדת בדצמבר

על פי נתוני הלמ"ס, ענף ההייטק רשם עלייה משמעותית של כ-7,000 עובדים בתוך חודש, מ-413 אלף מועסקים בנובמבר ל-420 אלף בדצמבר. ואולם חלקם של השכירים בענף מכלל השכירים במשק נשאר דומה לנתון הקודם. ואולם במונחים שנתיים עדיין מדובר בנתונים נמוכים יותר לעומת

2023

עוזי גרסטמן | (2)


הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה היום את סקר כוח האדם לדצמבר 2024, המספק תמונת מצב עדכנית על מצב התעסוקה במשק הישראלי. אחד הממצאים החשובים בדו"ח עוסק בתעסוקה בענף ההייטק, הנחשב מנוע צמיחה מרכזי של הכלכלה הישראלית.



בדצמבר 2024 הגיע מספר השכירים בענף ההייטק ל-420 אלף, לעומת 413 אלף בנובמבר. מדובר בעלייה של כ-7,000 מועסקים, שמייצגת צמיחה של כ-1.7% תוך חודש בלבד. חלקם של השכירים בענף מכלל השכירים במשק נשאר יציב והגיע ל-10.9%.



לעומת זאת, כשבוחנים את הנתונים השנתיים, ניתן לראות ירידה במספר השכירים בהייטק: ב-2023 מספרם הגיע ל-441 אלף, ואילו ב-2024 ירד הנתון ל-424 אלף. ירידה זו משקפת מגמה כללית של התכווצות בענף בעקבות אתגרי מימון ושינויים גלובליים בתעשייה.




נתוני הסקר מצביעים גם על כך שמתוך 420 אלף מועסקים בהייטק בדצמבר, 277 אלף היו גברים ו-148 אלף היו נשים. חלקם של הגברים בענף הגיע ל-14.6% מכלל הגברים המועסקים, בעוד שחלקן של הנשים הגיע ל-7.7% בלבד מכלל הנשים המועסקות.


חלוקת המועסקים בהייטק לפי תת-תחומים מציגה הבדלים משמעותיים: בענפי השירותים בהייטק (כגון תוכנה ופיתוח אלגוריתמים) הועסקו 306 אלף עובדים, ואילו בתעשיות הייטק מסורתיות יותר (כגון ייצור שבבים וחומרה) הועסקו כ-119 אלף עובדים.




בעוד שהסקר הנוכחי לא כולל נתונים ישירים על השכר בענף, נתוני העבר מצביעים על כך ששכרם של עובדי ההייטק נותר גבוה משמעותית לעומת הממוצע במשק. עם זאת, ירידת מספר העובדים בענף במהלך השנה עשויה לרמז על האטה בהזדמנויות התעסוקה, לצד עלייה בתחרות על משרות פנויות.




הנתונים הכלליים של שוק העבודה בישראל מצביעים על שיפור קל: אחוז הבלתי מועסקים במשק ירד בדצמבר 2024 ל-2.6%, לעומת 2.7% בחודש שקדם לו. שיעור המועסקים הגיע, בהתאמה, ל-97.4%. ההשתתפות בכוח העבודה בקרב בני 64-25 הגיעה ל-80.5%, עם שיעור תעסוקה של 78.5%.

קיראו עוד ב"בארץ"



בלמ"ס ציינו גם כי הנתונים משקפים גם את השפעות מלחמת חרבות ברזל, ששינתה את שוק העבודה הישראלי ב-2024. ענפים מסוימים, כולל ההייטק, חוו האטה בפעילותם בעקבות אי-ודאות כלכלית, גיוסי מילואים והשפעות גלובליות על ההשקעות בטכנולוגיה.




על אף הירידה השנתית במספר השכירים בהייטק, הנתונים של דצמבר עשויים לרמז על שינוי מגמה ועל חזרה לצמיחה מסוימת בענף. עם זאת, מומחים בתחום מזהירים כי ההייטק הישראלי עדיין ניצב בפני אתגרים משמעותיים, הכוללים האטה בהשקעות הון סיכון, תחרות עולמית גוברת, ואי-ודאות גיאופוליטית שעדיין קיימת ושעשויה להאט את התאוששותו.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 03/02/2025 19:44
    הגב לתגובה זו
    חוזרים למשרד שיעור האבטלה המשיך לרדת בדצמבר. מצביע על התאוששות במשק
  • מצביע על עליית מחירים (ל"ת)
    ירון 04/02/2025 18:30
    הגב לתגובה זו
שדה תעופה טיסה טיסות נתב"ג
צילום: ISTOCK

חנוכה באוויר: כ-508 אלף נוסעים צפויים לעבור בנתב״ג

ברשות שדות התעופה מדווחים על עלייה של כ-50% לעומת החג בשנה שעברה, עם ימים שחוצים את רף ה-60 אלף נוסעים. התנועה מתקרבת לרמות שנראו בשנות שיא, והעומסים צפויים להתגבר סביב גלי ההמראות

ליאור דנקנר |

חנוכה דוחף את התנועה בנתב״ג למעלה, ובאוויר כבר מרגישים את זה. זו לא רק תחושה של “יותר אנשים עם מזוודות”, אלא חזרה של קצב עבודה גבוה יותר לאורך היום. לפי הודעת רשות שדות התעופה, במהלך חג החנוכה צפויים לעבור בנמל התעופה בן-גוריון כ-508 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות, עלייה של כ-50% לעומת תקופת החג אשתקד. מבחינת נתב״ג, זה מתרגם ליותר תנועת נוסעים בשעות הבוקר והערב, יותר לחץ על השרשרת התפעולית, והרבה פחות “מרווח נשימה” בין גלי הטיסות.

ברשות מציינים שגם פתיחת חופשת החנוכה במערכת החינוך תרמה לעלייה בביקושים, ובשילוב חזרת חברות תעופה וקווים לתדירות גבוהה יותר, מתקבלת תנועה שמזכירה יותר את דפוסי סוף השנה שהיו מוכרים לפני התקופה האחרונה. בפועל, בתקופות כאלה הביקוש לא מגיע רק מנופשונים קצרים, אלא גם מנסיעות משפחתיות, ביקורי קרובים, וחופשות שמתיישבות על כמה ימי חופש רצופים, מה שמעלה את העומס גם באמצע השבוע ולא רק בסופי שבוע.


כבר עכשיו רואים עומס, ויש עוד שלושה ימי שיא בדרך

אחד מימי השיא חל כבר היום, יום ראשון, ה-14 בדצמבר, עם כ-65 אלף נוסעים שעוברים בנתב״ג. המספר הזה לא נשאר על הנייר. הוא מורגש בשטח בצ’ק אין, בבידוק, באזורי העלייה למטוס וגם בנתיבים הפנימיים של הטרמינל. לשם השוואה, בדצמבר 2023, בתחילת המלחמה, ביום העמוס ביותר של חנוכה עברו כ-20 אלף נוסעים בלבד, פער שמחדד כמה מהר השוק יודע “להתכווץ ולהתרחב” בהתאם למצב.