כיל ירדה 3.3%: "השוק לא יודע איך לאכול את החוזים בברזיל"

כך אומר חיים ישראל ממריל לינץ' בשיחה עם Bizportal בהתייחס לירידות החדות במניות הדשנים מאז פרסום ירידת המחירים
קובי ישעיהו |

בשני ימי המסחר האחרונים בוול סטריט נרשמו ירידות חדות במניות הדשנים בניו-יורק, מה שגרר היום (א') את מניית כיל לירידה של יותר מ-5% במהלך המסחר בתל-אביב.

מניית פוטאש (סימול: POT), למשל, רשמה בחמישי-שישי ירידה מצטברת של 11% ומניית מוזאיק (סימול: MOS) נפלה ב-6.8%. כיל, אגב, עדיין גבוהה בכ-62% לעומת השפל שסימנה בנובמבר (18.53 שקל למניה) ואילו מחירה של פוטאש גבוה בכ-33.6% בלבד לעומת השפל שסימנה בדצמבר (66.31 דולר היום לעומת 49.60 דולר לפני כשלושה חודשים). מוזאיק מובילה על שתיהן, עם זינוק של 75.5% מ-22.31 דולר בנובמבר ל-39.16 דולר היום (לפני כחודש עמד שערה ב-45.64 דולר).

ביום רביעי הודיע תאגיד האשלג הרוסי על הורדת מחיר ללקוחות בברזיל, לראשונה מאז 2006. המחיר ירד ב-250 דולר לטון, מ-1,000 ל-750 דולר לטון לתקופה שבין מרץ למאי 2009 על מנת לעורר את הביקוש הקפוא לאשלג בברזיל. מספר אנליסטים המסקרים את כיל בארץ הגיבו להודעה.

חיים ישראל, מנהל המחקר במריל לינץ' ישראל, התייחס בשיחה עם BIzportal להתפתחות בזירת הדשנים ואמר, כי "השוק פשוט לא יודע איך לאכול את החוזים האלה בברזיל. חסרי ההבנה חושבים שהמחירים אכן ירדו ב-250 דולר מ-1000 דולר ל-750 דולר אבל בפועל זה רחוק מהמציאות. אם לוקחים את העובדה שמחירי ההובלה צנחו מ-45-50 דולר לטון ל-5-10 דולר לטון, את העובדה שמחירי העבודה ירדו, את העובדה שמחירי האנרגיה ירדו ואת השינויים במטבעות בברזיל וסין, מגיעים למסקנה שמחיר האשלג לטון עומד עכשיו על 850 דולר לטון שזה גבוה מהמחירים ב-2008 שהייתה שנת שיא".

לדבריו של ישראל, "לכולם היה ברור שתהיה ירידה במחירי האשלג, לא יכול להיות שמחירי הסחורות יירדו ואילו מחירי האשלג לא יזוזו. עם זאת, הדיווח על 750 דולר לטון זה חדשות מצוינות. הרי ברור ש-1000 דולר לטון זה היה מחיר וירטואלי של חוזים שנחתמו במדינות ללא כל כוח קניה (בנגלדש ומדינות דומות), אז 750 דולר זו לא ירידה משמעותית, עדיין יש כאן מרווח גדול של כ-500 דולר עבור המפיצים".

לסיום אומר ישראל, כי "הנקודה החשובה במחיר החדש שהציעו הרוסים בברזיל היא הקריצה לסינים. כבר התחלנו לראות מספר חוזים קטנים (שלושה במספר) שנחתמו במחיר של 750 דולר לטון וזה טוב, אם יהיו עוד חוזים וגדולים, הסינים יבינו שיש ביקוש לאשלג ויהיה להם קשה יותר במו"מ".

יואב בורגן מלידר שוקי הון התייחס בשיחה עם Bizportal , לתנודתיות החדה במניות הדשנים ואמר כי "הורדת המחירים של אורלקלי, שהתפרסמה ביום רביעי לאחר סיום המסחר בניו-יורק, השפיעה על מניות הדשנים ביום חמישי. אבל, בראש ובראשונה מדובר כאן בחולשה של השוק. צריך לזכור שהביטא של מניות הדשנים היא מאוד מאוד גבוהה מול השוק כך שכאשר השוק חלש הן יורדות הרבה יותר מהשוק וכאשר השוק חזק אז מניות הדשנים מזנקות הרבה יותר מהשוק".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.