המיתון בשוק מוצרי הצריכה: ישראלים עוברים למוצרים זולים במקום ה'פרימיום'
מחלקת המחקר של חברת המידע הקמעונאי 'סטור נקסט' מפרסמת נתונים על תמונת המאקרו בשוק מוצרי הצריכה בישראל. ע"פ ממצאי המחקר אשר נערך ב'סטור נקסט' מורגשת יותר ויותר מגמת המעבר של הצרכן הישראלי ממוצרי 'פרימיום' יקרים למוצרים הזולים יותר בקטגוריות.
לצורך המחקר נבנה מודל המורכב ממספר מדדים המהווים בסיס לברומטר תקופתי שיאפשר לעקוב אחר התנהגות השוק בתקופת המיתון. המדדים שנבחרו, מייצגים אספקטים מרכזיים בשוק, כמו: מגמת מכירות כספית; מגמת מכירות כמותית ומגמות בשינויי תמהיל - מעבר לצריכת מוצרי "פרמיום" או "מוצרים זולים".
המחקר התבסס על התקופה שלאחר המשבר ברמה של ממוצע שבועי לאחר תקופת החגים (כדי לנטרל את שונות מספר סופי השבוע בין החודשים) למול התקופה המצטברת מתחילת השנה ועד סוף תקופת החגים, וזאת מתוך רצון, לייצר 'מחקר נקי מרעשים'.
הנתונים מראים, כי להבדיל מהתקופה שלפני תחילת המשבר הכלכלי, בה באה לידי ביטוי מגמת 'פרימיומיזציה' (שינוי תמהיל חיובי - מעבר למוצרים יקרים בקטגוריה), התקופה האחרונה מאופיינת בהחלשות מגמה זו ואף, מעבר לקניית המוצרים הזולים בקטגוריה (שינוי תמהיל שלילי).
מחקר 'סטור נקסט' בדק את שינויי המכר הכספי בתקופה שבין ינואר-אוקטובר 2008 לעומת התקופה המקבילה ב-2007 ואת תקופת המשבר (להגדרתם) - שבוע 45-50 בשנת 2008 בהשוואה לתקופה מקבילה ב-2007 (2.11-13.12.08 מול 4.11-15.12.07).
ע"פ השוואה זו חלה ירידה בתחום המשקאות, 6% שינוי בתקופת המשבר לעומת 10.5% שינוי מפתיחת השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בקטגורית המזון חלה גם כן ירידה כאשר השינוי באחוזים בתקופת המשבר אל מול 2007 עמדה על 10.7% לעומת אחוז שינוי בגובה 14.9% מפתיחת השנה ועד המשבר מול התקופה המקבילה ב-2007. קטגוריה אחרת שדווקא הפגינה צמיחה היא טיפוח הבית והפרט.
מבדיקת השינוי בתמהיל המוצרים אותו ערכה 'סטור נקסט' עולה תמונה דומה. בקטגוריית הפסטה חלה ירידה עם שינוי בתמהיל של 1.5% בתקופת המשבר לעומת 2.3% בתקופה שקדמה לה. משקאות לא אלכוהוליים - שינוי של 2.3% בתקופת המשבר לעומת 2.9% בתקופה שקדמה לה. הצינון בתמהיל והמעבר למוצרים זולים בא לידי ביטוי במיוחד בקטגוריית הקפה הנמס עם 0.7% שינוי בתקופת המשבר לעומת 2.4% בתקופה שקדמה לה.
למרות הממצאים שהוצגו, בסטור נקסט אומרים כי התקופה שנבחנה הינה קצרה מידי בכדי לקבוע ברמת וודאות גבוהה, כי אנו עדים לתופעה של מיתון בתחום מוצרי הצריכה.