חברות הטלביזיה: האם שבע השנים הרעות בפתח?
שנתיים לא רעות עברו על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית (HOT ו-yes), בהן הן הצליח לעמוד על הרגליים לאחר שנים עקובות מדם בענף. חברות הכבלים התמזגו וחברת הלוויין הצליחה להשתלט על יותר משליש מהשוק. שתי החברות גם הצליחו להציג רווח תזרימי (EBITDA) בשנתיים האחרונות ו-HOT אף צפויה להגיע לרווח EBITDA של כמיליארד שקל בסוף שנת 2008.
האם שבע השנים הרעות בפתח?
בתחילת שנת 2009 אמור לקום בישראל מערך שידורים אשר יאפשר קליטה ללא תשלום של 5 ערוצים לינאריים (ערוץ 2, 10, 1, 33 וערוץ הכנסת) כאשר הצופה יצטרך לרכוש ממיר מתאים בעלות חד פעמית של כ-500 שקל ויוכל לקלוט ערוצים אלו ללא תשלום נוסף.
חברת הסלולר פרטנר (אורנג') צפויה להשיק שירות מבוסס פס רחב שיתחבר לממירים מסוג זה ודרכם להציע שירות של וידאו לפי דרישה (VoD). ישנם גורמים נוספים כמו בלוקבאסטר המעוניינים לרכוב על הממיר להציע תכנים לפי דרישה. ישנן סוגיות כלכליות, טכניות ורגולטוריות שמפעיל מסוג זה יצטרך לתת את הדעת עליהן ולא נדון בהם כרגע, מאחר ואנו מנסים לבדוק את המשמעות על המפעילות הוותיקות HOT ו-yes.
בסקר עמדות שנתי שהוכן עבור הרשות השנייה, אחת השאלות שנשאלו היתה הנכונות להתחבר לחבילת ערוצים ללא תשלום. תוצאות הסקר אמורות להדאיג את קברניטי חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית. כ-19% מהנשאלים ענו כי הם נכונים במידה זו אחרת להתחבר לחבילה כזו, כאשר בקרב יהודים ותיקים המספר יותר קרוב ל-23%. זכור לי כי בעבר מנכ"לי חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית ציינו כי הם מצפים לנטישה של 10% בלבד וזאת עוד לפני ששמענו על הכוונות לכאורה של פרטנר וגופים אחרים "לרכוב" על חבילה זו עם שירותים נוספים.
בנוסף ל"צרה" של חבילת הערוצים ללא תשלום ישנן בעיות אחרות המאפילות את עתידן של שתי החברות והן קשורות ברגולטורים שונים (משרד התקשורת, משרד האוצר, הרשות השניה והממונה על ההגבלים העסקיים):
* צפויה לקום ועדה נוספת שתחליט האם החברות מחוייבות לספק חבילת ערוצים צרה (8-10 ערוצים) במחיר מופחת.
* האם ומתי חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית תוכלנה לשדר פרסומות?
* האם ניתן יהיה למזג את HOT עם נטוויז'ן?
* האם בזק תורשה להשתלט על yes ובאילו תנאים?
נראה כי צפויות לא מעט התנגשויות בין הרגולטורים השונים סביב הסמכויות של כל אחד. למשל: משרד התקשורת שמבין כי עולם התקשורת צועד לעבר התלכדות תחת קבוצות תקשורת גדולות, מנסה לפתור את בעיית הבעלות ב-yes. הוא גם מבין כי פתרון כזה יקדם את ההשקעה בתשתיות של מדינת ישראל. אין ספק כי לאור מצבה של חברת הכבלים בהיבט של תשתיות, שירות וכו', המשרד היה מעדיף כי גם היא תהיה תחת בעלות מחוייבת וחזקה (וקונצרן אי.די.בי הוא כזה – ראו את המהפך בסלקום בשנים האחרונות).
מנגד, נראה כי הממונה על ההגבלים לא אוהבת את הנסיון להשתלט על חברת הכבלים ע"י קונצרן גדול ואת הנסיון להשתלט על חברת הלוויין ע"י קבוצת תקשורת חזקה. ברקע משרד האוצר מנסה לכפות שינויים ע"י חוק ההסדרים וגם לרשות השניה יש מה להגיד בנושא של פרסומות ועוד.
הרי בסופו של יום, כמו ברוב מדינות ה-OECD יהיו כאן שלושה שחקנים מרכזיים – אמנם פחות מתחרים אבל יותר תחרות על כל אחד מהשירותים המסופקים לצרכנים. ואם תוצאות הסקר משקפות את הצפוי לקרות למפעילות הטלוויזיה הרב-ערוצית, אז מוטב כי הרגולטורים השונים ישחררו קצת ויתנו לכוחות השוק לעשות שלהם. אז אולי ענף הטלוויזיה הרב-ערוצית לא יחזור לשנים הנוראיות, אלא יתקדם מכורח התחרות, תוך השקעה בתשתיות, בתוכן ובשירות לרווחתנו הצרכנים.
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
