כיצד להגיע ל-1.3 מיליארד איש? טיפים לכניסה לשוק הסיני
הצרכן האמריקני הוא כוח הקניה הגדול בעולם, על זה אין חולק וזה נכון גם היום בדיוק כפי שזה היה נכון לפני שנים רבות. עם זאת, כוח קניה נוסף הולך ומתעצם לנגד עינינו - מדובר, כמובן, בצרכן הסיני.
המעצמה הסינית מונה 1.3 מיליארד תושבים, המהווים כוח קנייה עצום, גם אם חלק ניכר ממנו עדיין עסוק בגידול אורז באזורים נידחים. בשנים האחרונות ישנו תהליך ברור של "התמערבות" הצרכן הסיני וכניסה מאסיבית של מותגים וחברות מערביות לשוק הסיני. חשוב להבין, כי גם אם רק רבע או חמישית מהאוכלוסייה הסינית הנה "מערבית", עדיין מדובר בכמות הזהה לגודלה של כל ארה"ב, כלומר כוח קניה עצום.
למרות שחברות בינלאומיות רבות, כמו רשת בתי הקפה "סטארבקס", רשת השיווק "וול מארט", רשת המזון המהיר KFC ומותג האלקטרוניקה "סמסונג" - נחשבות להצלחה בשוק הסיני, עדיין קיים קושי בפיצוח השוק הסיני. החומות התרבותיות והמשטר הריכוזי לא תמיד עושים חיים קלים למערב. בנוסף, ישנן חברות רבות ועסקים מקומיים בסין, המנסים לחזות מה יגיע קודם מהמערב ומחקים בייצור מקומי. לא פשוט. בכדי לפשט את הדברים שוחחנו עם עו"ד גדעון וינשטוק, ממשרד וינשטוק-זקלר ושות', אשר מתמחה בחדירה לשוק הסיני.
אז איך עושים את זה?
וינשטוק ליווה את תהליך הכניסה של רשת הפארם הישראלית "סופר-פארם" לשוק הסיני, ומצביע על הפרמטרים שיש לקחת בחשבון בניסיון להגיע אל כיסו של הצרכן הסיני.
לדבריו, בחשיבות עליונה יש לבחון את הפן הרגולטורי להחדרת מוצר או שירות לשוק. "בסין, מחולקים העסקים לרגולציה כבדה (Heavy Regulation) בעלת חסמי כניסה כבדים כמו בתחומי הביטוח, בנקאות ואנרגיה, לאחר מכן ישנה רגולציה רגילה, ולבסוף תחומים שהם Non Regulated, ללא רגולציה", מסביר עו"ד וינשטוק.
עוד בתחום הרגולציה, נכללת החקיקה המקומית אשר משתנה כל הזמן. "לעיתים, ישנם פרסומים בתקשורת הסינית על המטרות והחקיקה העתידית בתחום המסחר וחשוב לעקוב אחריהם. לדוגמא: לאחרונה יצא חוק הגבלים חדש הנוגע להעסקת עובדים בסין ופורסמו שינויים לגבי הרשאות להשקעות זרות ושיעור ההחזקות המותר למשקיע הזר, לצד סכום סף להשקעה".
ואם חשבתם שלחיצת יד סופה בקיום ההסכם - טעיתם. "המו"מ עם הסינים קשה ומורכב בשל הבדלי שפה ותרבות והם מתישים בדיונים אינסופיים. כמו כן, הגישה שלהם בפתיחת הסכמים קלה מאד וגם לאחר שנחתם החוזה, עדיין ישנו סיכוי שהשותף הסיני ימצא דרך לחזור בו מקיומו". דוגמא חיה לכך נותן עו"ד וינשטוק, המכהן גם כדירקטור בחברת "סופר-פארם", עם ניהולו בשנת 2005 את המו"מ בין השותף הסיני לרשת, על מנת לפתוח סניפים במחוז גוויזו (Guizhou). באותו מקרה, לאחר שנחתם חוזה בין השניים, חזר בו השותף הסיני, וביקש להפר את החוזה, לאחר שקיבל הצעה טובה יותר מקרן אמריקאית. ההסכם אכן יכל להתבטל, לולא צויין סעיף בוררות ושיפוט בחוזה שערך עו"ד וינשטוק, המחייב, במקרה של בעיה, התערבות משפטית ובוררות בינלאומית במקום השיפוט שנבחר ועל פי הדין החל על השיפוט.
פרמטר שני חשוב הוא חבירה לשותף המקומי הנכון. "ישנם אזורים בסין בהם עדיף לחבור אל שותף סיני או הונג קונגי המכיר טוב יותר את כללי המשחק האזוריים ומדובר ביתרון", מציין וינשטוק.
"בנוסף, חשוב לזכור כי הסינים רוצים לרכוש ידע מהמערב ולתרגמו לכסף. לכן, צריך המשקיע המערבי צריך להיזהר שלא לפלוט יותר מדיי מידע על המיזם, בפני השותף הסיני, שלא יווצר מצב בו הוא ימצא עצמו בחוץ".
חשיבות נוספת הנה לאזור אליו אנו מעוניינים לחדור עם המוצר או השירות. "בסין, המדינה מחולקת למחוזות והממשל המקומי חזק ביותר, לכן חיבור נכון עמו מעניק יתרונות רבים. לדוגמא: בעיר שנזן שבמחוז קוואנדו הדרומי, מתקדםים בתחומי הביטוח והבריאות וקל יותר להשתלב שם בתחומים אלה", מנמק עו"ד וינשטוק.
זאת ועוד, חשוב ליצור בידול בתחום המיועד להשקעה. לדברי עו"ד וינשטוק, "הבידול יכול לבוא לידי ביטוי במותג, בידע, באסטרטגיה עסקית, בפטנט או במוצר ייחודי. כל זאת על מנת לעמוד בתחרות העצומה בעולם זר.
מאחר ומדובר במדינה עם משטר ריכוזי ותרבות שונה, יש משמעות רבה למחסומים תרבותיים ומנטליים. לדברי עו"ד וינשטוק, על היזם המערבי לבצע סקרי שוק, טרם כניסתו לשוק הסיני, כדי למנוע הפתעות בהמשך.
על הכוונת: חברת פרסום ישראלית
חדירת רשת "סופר-פארם" לשוק הסיני מוגדרת על-ידי עו"ד וינשטוק כהצלחה כלכלית. כיום, מונה הרשת 62 סניפים הממוקמים במחוז גוויזו, המונה 40 מיליון איש, מתוכם 5 חנויות קונספט המכילות את מגוון הקטגוריות שמציעה הרשת. כל הסניפים נפתחו בשותפות עם שותף סיני וב-2008 צופה הרשת להכפיל את מספר חנויות הקונספט ולהגיע ל-80 חנויות סך הכל ועוד 15 בתי מרקחת. כיום, מחזיקה סופר-פארם במעל ל-50% מבתי המרקחת בבירת המחוז.
לא רק תחום הפארם נחשב למושך בקרב הצרכן הסיני, וישנה פעילות ישראלית של חברות מתחום הנדל"ן, כמו דלק נדל"ן שבבעלות איש העסקים יצחק תשובה וקרדן; בתחום ההי-טק; בתחום הגנרי באמצעות טבע שפעילה מאד בשוק הסיני ומשקיעה במפעלים; בתחום התעשיות, כדוגמת כי"ל והחברה לישראל; ובתחום אנרגיה ירוקה עם תחליפי אנרגיה, נפט ומים. גם בתחום החקלאות, יש לישראל ידע רב ויתרון על פני האחרים, ובכל זאת חברת "נטפים" שניסתה לפעול בסין, נחלה כשלון ונאלצה לצמצם פעילות באזור.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
רפאל בתוצאות שיא; יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה: חנכנו בארה"ב את מפעל ייצור מיירטי "כיפת ברזל" הראשון מחוץ לגבולות ישראל בשיתוף פעולה עם חברת ריית'און. מפעל זה יחזק את כושר הייצור שלנו על מנת לעמוד ביעדים"
תוצאות טובות לרפאל ברבעון השלישי. רפאל שוברת מדי רבעון שיא, וזה לא צפוי להשתנות. ברבעון השלישי ההכנסות הסתכמו ב-5.2 מיליארד שקל, עליה של 14.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. צבר ההזמנות עומד על 72.3 מיליארד שקל.
הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 311 מיליון שקל, לעומת 189 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. היקף המכירות בסיכומם של תשעת החודשים הראשונים של השנה עומד על סך של 14,550 מיליון שקל עלייה של 17.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההזמנות בתקופה הגיעו לסך של 23 מיליארד שקל עלייה של 18% לעומת התקופה המקבילה וצבר ההזמנות עומד על כ- 72.3 מיליארד שקל לעומת 60 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי בסיכומם של תשעת החודשים הראשונים של 2025 עומד על 922 מיליון שקל , כלומר עלייה של כ- 67% לעומת הרווח בתקופה המקבילה בשנת 2024.
יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ, אמר על רקע הדוחות: ״רפאל ממשיכה לצמוח ומסכמת רבעון נוסף עם התוצאות הטובות בהיסטוריה, עם עלייה משמעותית במכירות, וביקושים גוברים למערכות שלה בארץ ובעולם. העולם כולו נחשף לעליונות הטכנולוגית שרפאל מביאה לשדה הקרב המודרני. ברבעון האחרון סיכמנו גם סדרת ניסויים מבצעית מוצלחת ביותר במערכת הלייזר "אור איתן" שהנה הראשונה מסוגה בעולם. התוצאות הביטחוניות והכלכליות המדהימות הם פרי עמלם של עובדי ועובדות רפאל, הפועלים במקצועיות ובנחישות כדי לשרת את מדינת ישראל ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. בשמי ובשם הדירקטוריון אני רוצה להודות לעובדות ולעובדים על כך שעשייתם הביטחונית והמבצעית באה לידי ביטוי גם בצמיחה עסקית וכלכלית חסרת תקדים".
מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "שנת 2025 מסתמנת כשנה המוצלחת ביותר בביצועיה של רפאל- גם בתרומת מערכות רפאל בשדה הקרב וגם בהיבטים העסקיים ובצמיחה. לצד הצמיחה העסקית המתמשכת המשכנו ברבעון האחרון ביתר שאת לתמוך את מערכת הביטחון בשלל מערכות ואמצעים מתקדמים, ואנו נערכים למסירה סופית של מערכת הלייזר בסוף חודש דצמבר. השבוע חנכנו בארה"ב את מפעל ייצור מיירטי "כיפת ברזל" הראשון מחוץ לגבולות ישראל בשיתוף פעולה עם חברת ריית'און. מפעל זה יחזק את כושר הייצור שלנו על מנת לעמוד ביעדים. רפאל ממשיכה במגמת ההתרחבות ומאז תחילת השנה קלטנו כ- 1100 עובדים חדשים באתרים השונים ברחבי המדינה. אני מבקש להודות ולהביע הערכה עמוקה לעובדות ועובדי רפאל, מקצוענותם, התגייסותם ומסירותם אפשרו לרפאל לספק למערכת הבטחון יתרון איכותי ולאפשר צמיחה משמעותית גם בשעת מלחמה. אני מבקש להודות גם לכל החברות הבנות בקבוצת רפאל, בארץ ובעולם, על שגשוג וצמיחה יוצאי דופן".
- חברת רפאל וריית'און האמריקאית חנכו מפעל לייצור מיירטים בארקנסו
- רפאל משיקה את משפחת ה-L-SPIKE: דור חדש של טילים וחימושים משוטטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלות ותשובות על רפאל
מה תחום עיסוקה העיקרי של רפאל?
רפאל היא חברה ממשלתית ישראלית לפיתוח מערכות לחימה מתקדמות. היא עוסקת בין היתר בפיתוח וייצור של מערכות הגנה אווירית, טילים, מערכות לוחמה אלקטרונית, פתרונות סייבר ואמצעים אלקטרו-אופטיים לצרכים ביטחוניים.
כמה עובדים מועסקים ברפאל?
