הפרסום בסלולר עובד? מנכ"ל מובי על המרוויחים
שגשוג המדיום המקוון, מביא לפריחה של חברות אינטראקטיב, האחראיות על בניית מהלכים פרסומיים למדיום האינטרנטי. אולם, מהפכת הסלולר הרווחת בישראל, יוצרת פלטפורמות פרסומיות נוספות ויצירתיות, ומכאן שלא רחוק היום בו לקבוצות המובילות של משרדי הפרסום תהיה גם מחלקת פרסום בסלולר או חברה בת שתפעל כיחידה עצמאית נפרדת מהקבוצה.
חברת הפרסום "מובי" (mobi) הנה מהחלוצות בתחום הפרסום בסלולר ועובדת עם לקוחות כמו: שטראוס גרופ, איזי פורקס, פרוקטר אנד גמבל, מותגי הבירה - קרלסברג וטובורג, וכן עם משרדי פרסום מובילים בארץ, הרוכשים שטחי פרסום סלולריים עבור לקוחותיהם.
בראיון ל-Bizportal, מגלה גיא עמי-עד, מנכ"ל מובי, חברה בת של יוניסל, כי בישראל, הנתונים על פרסום בסלולר הם אפסיים ומסתכמים בכעשרות עד מאות אלפי דולרים. "בעולם, לעומת זאת" אומר עמי-עד, "בשנת 2006 ההוצאה על פרסום בסלולר עמדה על 1.5 מיליארד דולר, כשהצפי הוא 10 מיליארד דולר עד שנת 2010. מדובר בשוק שמכפיל עצמו כל שנה ב-100%".
לשם השוואה, שוק הפרסום באינטרנט בישראל יסתכם בשנת 2007 בכ-100 מיליון דולר.
תפקידו של משרד הפרסום המתמחה בפלטפורמה הסלולרית הוא להציע ללקוח פתרון כולל החל מקריאייטיב לקמפיין ועד לרכישת המדיה. על אף שעמי-עד טוען כי בארץ אין חברה מלבד "מובי", המגדירה עצמה כמשרד פרסום לסלולר, ישנן חברות אחרות המציעות פתרונות דומים כמו: "פרונטו", מקבוצת פרומרקט, המתמחה בפרסום וקד"מ בסלולר, ו"בי-קונטקט", המציעה שרותי תוכן סלולרי.
1.5 מיליון משתמשי אינטרנט סלולרי
הפרסום בסלולר אפשרי במכשירי דור 2.5 ומעלה, כאשר "סלקום" ו"אורנג'" הן החברות הפעילות בתחום, ולמעשה היחידות שמוכרות שטחי פרסום בסלולר למפרסמים ולחברות המייצגות אותם, שכן הן שולטות על הפונקציה במכשיר הנייד, המאפשרת גישה למשתמש לאינטרנט. כך, הגישה לאתרים הפעילים במכשירי הסלולר, נשלטת על-ידי המפעיל הסלולרי ומדובר ביחידת תוכן סגורה ברשת.
אולם, עמי-עד משוכנע, כי לא רחוק היום בו נראה יותר ויותר חברות המפעילות אתרים לצפייה בסלולר, שייקחו את המושכות לידיהן ויפעילו מערך פרסום עצמאי ונפרד מהמפעיל הסלולרי. "כרגע, הצעד הראשון של הגולש הוא אצל המפעיל, לכן הוא זה שמוכר את המדיה אך התמונה תשתנה בעתיד הלא רחוק", טוען עמי-עד.
בישראל, ישנם 1.5 מיליון משתמשי אינטרנט בסלולר לכל מפעיל, כאשר התכנים הפופולאריים לצפייה בסלולר הם בעיקר חדשות, משחקים, מוסיקה, הורדת רינגטונים, ספורט ו"אינפוטיינמנט" - תכנים בידוריים. מסיבה זו, גם קהל היעד של המפרסמים בסלולר הוא צעירים בגילאי 15-25 (55% בכל מפעיל), אחריהם משתמשים באינטרנט הסלולרי אנשים בגילאי 25-45 באופן קבוע.
בשונה מהפרסום באינטרנט והבטלוויזיה המשלב תכנים לצעירים לצד מוצרים למבוגרים, כמו פרסום של בתי השקעות בשידורי הספורט או פרסומות של מכוניות באתרים ברשת, הפרסום בסלולר מופנה בעיקרו לצעירים ומתמקד במוסיקה, חטיפים ומכשירים סלולריים חדשניים.
עלות רכישת שטח פרסום בסלולר נעה בין 5,000 ל-10 אלף דולר, למשך שבוע. במקרה של הקמת "מיני סייט" (אתר פרסומי) מדובר בכ-2,000 עד 4,000 דולר. עמי-עד מציין, כי החשיפה לקמפיין בסלולר עומדת על ממוצע של 10%, נתון טוב ביחס לעולם.
פרסום תמורת צפייה?
כיום, תחום הפרסום בפלטפורמת הווידאו באינטרנט נחשב ל"חם" וכבר מדברים על מודלים של צפייה בתכנים מקוונים בתמורה לצפייה בפרסומות. "בעולם, מודל הפרסום תמורת צפייה כבר קיים גם בסלולר, אולם בישראל אין פעילות כזו, מלבד פיילוט נסיוני שערכה לאחרונה סלקום וניסתה לשלב פרסומות במשחקים להורדה חינם בסלולר. ייתכן שנראה את המודל הזה מאומץ בקרוב על-ידי המפעילות", אומר עמי-עד.
לעומת המדיום המקוון, למכשיר הסלולרי ישנה מגבלה עיקרית והיא גודל המסך. "מדובר במסך קטן שהגולש מרוכז עליו, לכן לא צריך להפריע לו יותר מדיי עם פרסום משתלט ויש לדעת לנצל את השטח לפרסום חכם כדגומת באנרים ופרסומות על וידיאו", מסביר גיא את יתרון הווידיאו בסלולר.
גוזרים קופון
שימוש מעניין נוסף שניתן לעשות בסלולר לשיווק מוצר הוא צירוף קופון ממוחשב. אך אפילו בארה"ב לא נרשמה הצלחה בתחום, והצרכנים נותרו נאמנים לקופונים מנייר שגוזרים מהעיתון. עמי-עד סבור שכמעט בלתי אפשרי להחליף את המנהג האמריקאי הזה, מאחר ומדובר בקהל עממי, שלרובו אין מכשיר נייד מתקדם מדור 3. "מחסום נוסף הוא שהקופון מנייר מקודד בצורה מהירה בקופות, בעוד שכדי לסרוק קופון סלולרי, הרשתות צריכות להשקיע בסורק אופטי משוכלל שיכול לקרוא מסך סלולרי. מדובר בתחום בחיתוליו במאסה, המתחזק בעיקר בענף האירועים", מסביר עמי-עד.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
רפאל בתוצאות שיא; יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה: חנכנו בארה"ב את מפעל ייצור מיירטי "כיפת ברזל" הראשון מחוץ לגבולות ישראל בשיתוף פעולה עם חברת ריית'און. מפעל זה יחזק את כושר הייצור שלנו על מנת לעמוד ביעדים"
תוצאות טובות לרפאל ברבעון השלישי. רפאל שוברת מדי רבעון שיא, וזה לא צפוי להשתנות. ברבעון השלישי ההכנסות הסתכמו ב-5.2 מיליארד שקל, עליה של 14.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. צבר ההזמנות עומד על 72.3 מיליארד שקל.
הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 311 מיליון שקל, לעומת 189 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. היקף המכירות בסיכומם של תשעת החודשים הראשונים של השנה עומד על סך של 14,550 מיליון שקל עלייה של 17.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההזמנות בתקופה הגיעו לסך של 23 מיליארד שקל עלייה של 18% לעומת התקופה המקבילה וצבר ההזמנות עומד על כ- 72.3 מיליארד שקל לעומת 60 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי בסיכומם של תשעת החודשים הראשונים של 2025 עומד על 922 מיליון שקל , כלומר עלייה של כ- 67% לעומת הרווח בתקופה המקבילה בשנת 2024.
יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ, אמר על רקע הדוחות: ״רפאל ממשיכה לצמוח ומסכמת רבעון נוסף עם התוצאות הטובות בהיסטוריה, עם עלייה משמעותית במכירות, וביקושים גוברים למערכות שלה בארץ ובעולם. העולם כולו נחשף לעליונות הטכנולוגית שרפאל מביאה לשדה הקרב המודרני. ברבעון האחרון סיכמנו גם סדרת ניסויים מבצעית מוצלחת ביותר במערכת הלייזר "אור איתן" שהנה הראשונה מסוגה בעולם. התוצאות הביטחוניות והכלכליות המדהימות הם פרי עמלם של עובדי ועובדות רפאל, הפועלים במקצועיות ובנחישות כדי לשרת את מדינת ישראל ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. בשמי ובשם הדירקטוריון אני רוצה להודות לעובדות ולעובדים על כך שעשייתם הביטחונית והמבצעית באה לידי ביטוי גם בצמיחה עסקית וכלכלית חסרת תקדים".
מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "שנת 2025 מסתמנת כשנה המוצלחת ביותר בביצועיה של רפאל- גם בתרומת מערכות רפאל בשדה הקרב וגם בהיבטים העסקיים ובצמיחה. לצד הצמיחה העסקית המתמשכת המשכנו ברבעון האחרון ביתר שאת לתמוך את מערכת הביטחון בשלל מערכות ואמצעים מתקדמים, ואנו נערכים למסירה סופית של מערכת הלייזר בסוף חודש דצמבר. השבוע חנכנו בארה"ב את מפעל ייצור מיירטי "כיפת ברזל" הראשון מחוץ לגבולות ישראל בשיתוף פעולה עם חברת ריית'און. מפעל זה יחזק את כושר הייצור שלנו על מנת לעמוד ביעדים. רפאל ממשיכה במגמת ההתרחבות ומאז תחילת השנה קלטנו כ- 1100 עובדים חדשים באתרים השונים ברחבי המדינה. אני מבקש להודות ולהביע הערכה עמוקה לעובדות ועובדי רפאל, מקצוענותם, התגייסותם ומסירותם אפשרו לרפאל לספק למערכת הבטחון יתרון איכותי ולאפשר צמיחה משמעותית גם בשעת מלחמה. אני מבקש להודות גם לכל החברות הבנות בקבוצת רפאל, בארץ ובעולם, על שגשוג וצמיחה יוצאי דופן".
- חברת רפאל וריית'און האמריקאית חנכו מפעל לייצור מיירטים בארקנסו
- רפאל משיקה את משפחת ה-L-SPIKE: דור חדש של טילים וחימושים משוטטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלות ותשובות על רפאל
מה תחום עיסוקה העיקרי של רפאל?
רפאל היא חברה ממשלתית ישראלית לפיתוח מערכות לחימה מתקדמות. היא עוסקת בין היתר בפיתוח וייצור של מערכות הגנה אווירית, טילים, מערכות לוחמה אלקטרונית, פתרונות סייבר ואמצעים אלקטרו-אופטיים לצרכים ביטחוניים.
כמה עובדים מועסקים ברפאל?
