יו"ר קסמבה מסביר איך עושים אקזיט של מיליונים
הסדרה הישראלית "מסודרים" שירדה ממסך הטלוויזיה לפני מספר חודשים, ערכה היכרות קצרה ומעניינת בין הצופים ל-4 החברים ש"עשו את זה", מכרו את הסטארט-אפ ההייטקי שלהם ותרגמו רעיון לכסף. בעגה המקצועית קוראים לזה: "לעשות אקזיט".
אמנם רבים מאיתנו לא בקיאים במונחים המקצועיים ולא חיים את השוק, אבל ישנם לא מעט יזמים הנמצאים בתחילת דרכם לפיתוח רעיון למוצר או שרות ומאמינים כי בעזרת עבודה קשה, התמדה וקשרים בתחום, יוכלו לחיות כמו החבר'ה מ"מסודרים".
איך עושים אקזיט?
בראיון ל-Bizportal שאלנו 2 יזמים ישראלים ש"עשו אקזיט" איך מתחיל חלום ומהם הטיפים להגשמתו?
חברת "קסמבה" הישראלית, שהוקמה בשנת 1999 ומספקת פלטפורמה לייעוץ מקוון של מומחים באמצעות צ'ט מול הלקוח, נמכרה ביוני 2007 לחברת LivePerson האמריקאית תמורת 40 מיליון דולר.
יו"ר קסמבה, אמיר ארליכמן, נותן טיפים להצלחה: "חלום של יזם מתחיל מצורך ספציפי בשוק או ממצוקה שחברה יכולה לפתור. חשוב להיות קשובים לשוק וצרכיו. פרמטר שני הוא להיות נחוש ומאמין בדרכך וברעיון". לשם הדגמה, מספר ארליכמן שמייסדי קסמבה - יינון אקסל וארתור פורר, היו מוכנים לעבוד שנתיים מהבית ללא משכורת.
פרמטר שלישי וחשוב, לדעת ארליכמן, הוא בחירת עובדים מושכלת. לדבריו, "חשוב לא להתפשר בבחירת עובדים לחברה וצריך להסתכל גם על אישיות העובד לצד היכולות המקצועיות שלו".
גם משמעת תקציבית חשובה לא פחות. "אל תבזבזו סתם כסף על מכוניות יפות ומשרדים מפוארים לפני המכירה", אומר ארליכמן והכי חשוב הוא אומר - "צריך מזל".
גם אילן אורן, לשעבר מנכ"ל הסטארט-אפ הטכנולוגי LeanWay, שנמכרה בדצמבר 2006 לאחת מחברות הטלקום הגדולות בעולם, חושב שיזם מתחיל צריך להתמקד בפיתוח מוצר שיש לו צורך. "היזם צריך לפתח מוצר או טכנולוגיה שיש לה דרישה, ולא לנסות לייצר מוצר שאין לו ביקוש וצריך לחפש לו קונים", אומר אורן.
LeanWAY הוקמה באפריל 2005 ועסקה בשיפור ביצועים משמעותי בעיבוד נתונים. החברה פיתחה טכנולוגיה חדשה שהיה לה צורך והצליחה ליצור התעניינות בקרב חברת טלקום מובילה בעולם, שאת שמה מסרב אורן לגלות, כבר באוקוטובר 2005. לדברי אורן, החברה שקנתה עשתה סיבוב מהיר ואיכותי ובדצמבר 2006 - תאריך המכירה על הנייר - המשקיעים עשו פי 25 על הכסף והעובדים קיבלו את הסכום הגבוה ביותר לאקזיט בשנת 2006.
מ"ווב 2.0" ועד "קלין-טק"
יזם שרוצה לעשות אקזיט צריך לקחת בחשבון את התחומים ה"חמים" בשוק, היוצרים התעניינות בקרב חברות גדולות בעולם. ארליכמן מציין את תחום האינטרנט ו-"ווב 2.0" (תוכן גולשים) כמילה החמה בשוק, כאשר לישראל יש דריסת רגל משמעותית בתחומים אלה.
"תחום חזק נוסף הוא Medical Devices ויש לו ביקוש אדיר. ארה"ב ואירופה כבר מכירות בפוטנציאל של ישראל בתחום", אומר ארליכמן. Medical Devices
הוא יצור טכנולוגיות בתחום הרפואי ופתירת בעיות ספציפיות באופן שאינו דורש תהליך רגולטורי ארוך כמו בתחום של ביו-טק, וגם זמן הפיתוח וכמות הכסף להשקעה נמוך יחסית.
אילן אורן מגיע מתחום ה-IT ומאמין בו למרות הקושי, לצד תחום ה"קלין-טק", המאגד בתוכו נושאים של איכות סביבה ואנרגיה ירוקה. תחומים נוספים שהוא מציין הם אלקטרוניקה ורפואה. "הנושא של טכנולוגיה חוצה גבולות, כל עוד יש בה צורך אמיתי", מסכם אורן.
קניין רוחני כמפתח להצלחה
כשמדברים על סטארט-אפ ופיתוחים טכנולוגיים, יש לזכור שרעיון טוב עלול לעבור לידיים מתחרות. מכאן החשיבות של קניין רוחני ורישום פטנטים. עו"ד אורן רכס, ממשרד רכס-אלקלעי, מתמחה בעריכת פטנטים ומכיר בחשיבות הנושא.
"פטנטים מגנים על שוק מסויים והנושא מקבל משמעות בייחוד בקרב חברות גדולות ובינלאומיות, כמו IBM, שמגישה מספר גדול של פטנטים בשנה, כדי למנוע העתקות ותביעות מצד חברות מתחרות ולעיתים אף לקבל תמלוגים על הפטנטים", מסביר עו"ד רכס.
בשל גודלו של השוק האמריקאי, נרשמים בו כ-20 או 30 פטנטים בשנה לעומת השוק הישראלי. לדברי עו"ד רכס, בשנת 2006, נרשמו למעלה מ-400 אלף בקשות לפטנט והתקבלו 180 אלף בקשות בתחומי התקשורת, מחשבים ואינטרנט. "בארה"ב יש פתיחות גדולה יותר לרישום פטנטים בתחום של תוכנות מחשב ושיטות לניהול עסקים שבארץ לא ניתן לרשום. לאחרונה אף הגישו בארה"ב פטנט על שיטה לתכנון מס - והוא התקבל", אומר רכס.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".