על עידוד בניית דירות להשכרה

מאת: עו"ד נועה דיין

עו"ד לילך דניאל |

באחרונה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ובקריאה שלישית את הצעת החוק לעידוד בניית דירות להשכרה, התשס"ז-2007 [להלן - "החוק לעידוד בניית דירות"].

עד כה הכרנו את ההסדר הקיים בחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 [להלן - "החוק לעידוד השקעות"], שבמסגרתו המחוקק ביקש לעודד בנייה להשכרה על רקע תשואה נמוכה בהשכרת דירות בישראל. ככלל, הסדר זה מבוסס על עידוד היזמים לבנייה להשכרה בדרך של מתן הטבות מס, בשיעורי מס נמוכים יותר על חלק הבניין הנמכר, באופן שאיפשר את המימון של הדירות להשכרה, כמו גם הטבות על שיעורי הפחת וכו'.

זאת ועוד. הצורך לקבוע הסדר בחוק לעידוד בניית דירות גדל, לעומת מכירתן, גם לאור הורדת שיעורי המס בישראל, במסגרת הרפורמה האחרונה מן השנה שעברה. כמו כן מעבר לתרומה החברתית לפתרונות למצוקות דיור, יש בכך למנף את שוק הנדל"ן בישראל ולתמרץ על פני השקעות בנדל"ן מניב בחוץ לארץ.

יש אף לציין, כי שוק השכרת הדירות בישראל איננו מפותח כמקובל בעולם.

יוצא אפוא, כי הצעת החוק החדשה לעידוד בניית דירות להשכרה היא חשובה ויש לברך עליה. עם זאת, ניתן לסבור, כי הצעת החוק מציבה תנאים מחמירים, העלולים לחטוא במידה מסוימת למטרתה. לכן, נסקור להלן את עיקריה של ההצעה בשלב זה.

תחילה, כפי שניתן ללמוד מדברי ההסבר להצעת החוק, היא נועדה לתת מענה, ההולם את הצרכים הקיימים לדירות להשכרה למגורים, למשך תקופות ארוכות, כפתרון דיור באמצעות תמרוץ המגזר הפרטי להשקעות ניכרות בבנייה להשכרה, בעידוד היזמים לבנייה שכולה מיועדת להשכרה למגורים, למשך תקופה משמעותית.

הצעת החוק מתכוונת לבניינים, שבנייתם הסתיימה לאחר יום 31.12.2006 (מועד סיום הבנייה הוא, בהתאם לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, עם קבלת אישור לאספקת חשמל, מים, או להתקנת קו טלפון).

התנאים ל"בניין להשכרה", שיבוא בד' אמותיה של הצעת החוק לעניין הטבות המס, כוללים גם דרישה למבנה של קבע, שהתוכנית עליו מייעדת אותו למגורים ויש בו 16 דירות לפחות (ששטחן העיקרי אינו יותר מ-100 מ"ר) בארבע קומות לפחות - למניעת בנייה להשכרה של דירות יוקרה, כפי שמתואר בדברי ההסבר.

דרישה נוספת בהצעת החוק היא לתפוסה, כי 70% לפחות מן הדירות שבבניין מושכרות למגורים.

הגדרת "דירה" לצורך הצעת החוק מפנה להגדרה, המובאת מחוק מס הכנסה (תיקוני חקיקה והוראות שונות), התשנ"ב-1992. על פיה, "דירה" היא:

"1. חדר או מערכת חדרים שנועדו לשמש יחידה שלמה ונפרדת למגורים, למעט חדר או מערכת חדרים כאמור במלון או בבית אבות;"

נוסף על כך, במסגרת הצעת החוק חלות מגבלות על ההשכרה. כך נדרשת השכרה על פי חוזה שכירות, שדמי השכירות (לרבות חלק מהם) בו אינם ניתנים להיוון, והם משולמים בתשלומים עתיים לתקופות קצובות (עד שנה), אך שאינה השכרה לקרוב, או למשרד לקליטת עלייה, לצורך אכלוס עולים, או למשרד הבינוי והשיכון לאכלוס הזכאים על פי נוהלי משרד זה.

על פי הצעת החוק, הזכאות להטבות המס היא לחברות בלבד, העומדות בתנאים שנקבעו.

חברה תיחשב ל"חברה בעלת בניין להשכרה", אם היא תושבת ישראל ובעלת זכות בעלות, חכירה לדורות, או זכות חוזית לאחת מזכויות אלה.

הצעת החוק קובעת, כי ההטבות מוגבלות לחברה, כאמור, ולא ליחידים, כדי שלא לאפשר ליחידים לקזז הפסד, הנובע מן הפחת המואץ, שמאפשרת הצעת החוק מהכנסות אחרות של היחיד (שעליהן עליו להתמסות במס, בשיעור שולי מלא).

מסיבה זו, חברת בית, או חברה משפחתית, או חברה שקופה גם הוחרגו מהגדרת "חברה בעלת בניין להשכרה", שכן מיסויית הכנסות חברות מסוג זה רואים כהכנסות היחיד המחזיק בהן.

נציין כי על פי הצעת החוק לעיל, הפסד, שנוצר בשל הפחת המנוכה על פי ההצעה, ייחשב להפסד עסקי, או להפסד מהשכרת בניין, על פי בחירתה של החברה.

חברה, כאמור, תוכל לבחור להחיל בעבורה את הטבות המס המוקנות בהצעת החוק - כולן או חלק מהן.

עם זאת, יש לשקול את כדאיות הבחירה בהתאם לנסיבות. שכן, משבחרה חברה את ההטבות לעיל, היא לא תוכל לחזור בה מבחירתה, ואי אפשר יהיה להחיל על הכנסות של הבניין להשכרה, או על הוצאותיו, את הסדרי המס הקשורים לקרן להשקעה בנדל"ן (REIT), או שינויי מבנה ומיזוג, או הטבות המס לבניין להשכרה, מכוח החוק לעידוד השקעות.

דרישה נוספת היא לרישום הערה בפנקסי המקרקעין על הבניין, או על כל דירה בו, כי הבניין הוא בניין להשכרה. לאחר מכן בפנקסי המקרקעין לא תירשם כל עסקה בזכויות החברה בבניין, אלא בהמצאת אישור לביצוע העסקה מאת שר הבינוי והשיכון, או מאת מי שהוא הסמיך.

הצעת החוק קובעת גם, כי החברה תהיה האחראית לניהולו של הרכוש המשותף בבניין להשכרה ולאחזקתו.

הטבות המס, שנקבעו בהצעת החוק, עוסקות בשיעור פחת מואץ של 20% ולפטור ממס שבח [להלן - "הפטור"]. הפחת המואץ יינתן, בתנאי שהבניין היה בידי אותה החברה, במשך עשר שנים רצופות לפחות. ניתן לבחור בשיעור פחת נמוך מזה (אך לא לחזור מן הבחירה).

אם לא תעמוד החברה בתנאים לעיל, ההפרש שבין הפחת שנוכה בשיעור המואץ לפחת, שהיה מנוכה אילולא הסעיף, ייתוסף להכנסות החברה בשנה הראשונה, שבה הבניין חדל להיות בניין להשכרה (עם ריבית והפרשי הצמדה).

הטבה נוספת על פי הצעת החוק היא הפטור על חלק מן השבח הריאלי, כאשר החברה בעלת הבניין להשכרה מוכרת את מלוא זכויותיה בבניין להשכרה ואת הבניין בשלמותו, ואין מדובר במכירה לקרוב. כך, על פי דברי ההסבר, מבוקש למנוע, למשל, מצב שבו חברה שבבעלותה הבניין מוכרת זכויות חכירה בו בלבד.

נוסף על כך, גם כאן נדרש שהבניין היה בניין להשכרה בידי החברה המוכרת, במשך עשר שנים רצופות לפחות. זאת ועוד. נדרש כי גם הרוכשת היא חברה תושבת ישראל, שאינה חברת בית, חברה משפחתית, או חברה שקופה, וכי היא התחייבה שהבניין ימשיך לשמש בניין להשכרה בידיה, במשך תקופה נוספת, באופן שכלל התקופה, שבה הבניין היה בניין להשכרה בידי החברה הרוכשת ובידי החברה המוכרת, תהיה 25 שנים רצופות לפחות.

יוצא אפוא, כי הפטור במכירת בניין להשכרה יינתן בנסיבות, שהבניין היה לבניין להשכרה במשך 25 שנים רצופות בלבד.

ככל שהבניין לא יהווה בניין להשכרה בידי החברה הרוכשת, במשך כל התקופה הנוספת הנדרשת, כאמור, הרוכשת תהיה חייבת לשלם את המס, שבו הייתה חייבת החברה המוכרת ללא הפטור שקיבלה (בתוספת ריבית והפרשי הצמדה), אך תובא בחשבון כל שנה, שבה בכל זאת הבניין היה בניין להשכרה בידי הרוכשת (באמצעות הפחתת סכום המס, בגין התקופה שבה הבניין שימש לבניין להשכרה בידי הרוכשת), יחסית לכלל התקופה הנוספת, אשר עליה התחייבה החברה הרוכשת, שהבניין יהיה בידיה בניין להשכרה (או בשיעור 10%, על פי הגבוה מביניהם).

הפטור יינתן על חלק מן השבח, בגין התקופה שמיום 1.1.2007, או מיום רכישת המקרקעין, או מיום קבלת היתר הבנייה - על פי המאוחר מביניהם ועד ליום המכירה של הבניין, כאמור.

הנה כי כן, יש לברך על הצעת החוק. עם זאת, בצדן של הטבות המס הניכרות מצויים גם תנאים ומגבלות. לפיכך, מוטב לבחון היטב את אפשרויות ההשקעה בנדל"ן המניב ואת מסלול ההטבות המבוקש.

הכותבת - ממשרד אודי ברזלי, עורכי דין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".