
למה באמת פורשת דינה גננסיה בן טל ומה יהיה באל על בהמשך?
לא מה שחשבתם - הסיבה האמיתית לפרישה של בן טל, מה האופציות של אל על ומה האופציות של בן טל?
פרישתה של דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על' מתפקידה, הכתה בהלם את עובדי החברה, הדף שהגיע גם למגזר העסקי והעלה מחדש את הסוגיה העדינה ביחסים בין מנכ"ל לבעלים. בן טל נכנסה לתפקיד רק לפני שלוש שנים הביאה את אל על שהיתה על סף פירוק עם כניסתה לתפקיד ועם חוב עצום של 1.7 מיליארד, לעודף של מאות מיליוני דולרים, תזרים מזומנים חיובי ונתונים פיננסיים חזקים.
שנת השיא של בן טל היא 2024, בה הרוויחה החברה 545 מיליון דולר. ההצלחה נזקפת כמובן לירידה בתחרות עקב הפסקת פעילות של חברות תעופה זרות אולם אלו תוצאות פנומנליות בכל קנה מידה שהצליחו להאיץ את המעבר של אל על מחברה כושלת לחברה משגשגת. בתקופת כהונתה של בן טל גננסיה מניית החברה עלתה יותר מפי 4 והניבה רווחים עצומים לציבור ולבעלי העניין.שווי השוק של אל על טס בשיא ל-8 מיליארד שקל, כעת הוא כ-6.7 מיליארד שקל.
בן טל קיבלה לנהל את אל על כשהחברה היתה עם חשש ממשי להמשך קיומה ולאחר ששני המנכ"לים הקודמים אביגל שורק וגונן אוסישקין הפסידו סכומי ענק במהלך ארבע שנות כהונתם. בן טל תיזכר לצד דוד מימון, שהיה מנכ"ל אל על בשנים 2014-2017, כמנכ"לים הטובים ביותר שהיו לחברה כנראה מיום היווסדה.
יש קווי דמיון לא קטנים ביניהם - בראש ובראשונה ניהול עובדים ברמה הגבוהה ביותר, שניהם היו נערצים על ידי העובדים, עם הבנה מסחרית גבוהה והם הביאו את העובדים למוטיבציה גבוהה ואת החברה לתוצאות שיא. המינויים של בן טל ומימון היו מצוינים ומקצועיים. בתקופה שלהם האווירה בחברה היתה חיובית ותומכת. לא במקרה נצפו עובדים רבים בהלם, מאוכזבים ועל סף דמעות, דקות לאחר שבן טל הודיעה על סיום תפקידה.
- איך תיראה אל על ביום שאחרי דינה בן טל-גננסיה?
- אל על: הרווח הנקי זינק ב-18% ל-96 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היחסים של בן טל עם ועדי העובדים היו מצוינים. הדברים נעשו בהסכמה, בניגוד לתקופתו של גונן אוסישקין, שבה הוא הודיע לנציגות העובדים על פיטורים ובאותו הזמן הוועד קרא לעובדים לא להתייחס לאיגרת המנכ"ל ויחסי העבודה היו מעורערים.
יתרון נוסף גדול של בן טל הוא הדידקטיות והמומחיות בתחומי הפיננסים. להבנה הזו ולהתנהלות הכספית שעליה אחראי סמנכ"ל הכספים יענקלה שחר היה חלק גדול בהצלחה של אל על. לפני שנתיים הציגה בן טל את התוכנית האסטרטגית של החברה לשנת 2023, שכותרתה "Rising above", שהתמקדה בצמיחה הדרגתית לאורך חמש שנים, בין השנים 2023-2028. התוכנית כללה פיתוח עסקי ומנועי צמיחה חדשים, והושפעה מתחזיות מחירי דלק ושערי חליפין, שהתעדכנו מעת לעת.
התוכנית האסטרטגית של החברה לשנים 2023-2028 מבוססת על שלושה כיווני התפתחות וצמיחה עיקריים - חיזוק פעילות הליבה של החברה, התרחבות לעולם התיירות, ולבסוף מינוף המותג והדאטה לטובת פעילות עסקית מעבר לפעילות הליבה. התוכנית עודכנה לאחר המלחמה בעיקר בנושא האצת רכישת מטוסים.
- הכל בשביל הקצבאות - ניצולת שואה נקברה בחצר הבית בידי בתה
- סכסוך העבודה בבנק הפועלים: 8,000 עובדים בשביתות אזוריות ללא הגבלת זמן
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
במהלך המלחמה נשמעה ביקורת גדולה על בן טל ועל החזירות במחירי הטיסה הגבוהים, כאשר בעצם לא היתה תחרות בשוק התעופה במלחמה. אל על שהיתה חברה הפסדית במשך שנים רבות, בחרה להרוויח. בסוף זה עסק, יש כאן ניצול של תנאי השוק, אבל איזו חברה לא מנצלת לטובתה את תנאי השוק? הטענות הן שהיא עשתה זאת בצורה מוגזמת.
תקלה שאינה קשורה לבן טל, אלא לבעלי השליטה ובעיקר המדינה, היתה סביב נושא הטיסות בשבת. כאשר ההיצע מוגבל והביקוש מרקיע שחקים, לא סביר ש-40 מטוסים יעמדו יום וחצי בשבוע על הקרקע. היו חייבים למצוא פתרון ראוי שיגדיל את ההיצע ובאופן טבעי יוריד מחיר. הפעלת טיסות בשבת היתה עשויה להביא לירידה של כ-15% במחיר אלא שאיש במדינה לא העז לבצע זאת ולהורות לאל על להמריא בשבת. המדינה יכלה לעמוד על כך שהטיסות יפעלו לאורך כל השבוע כאשר העבירה את השליטה לקני רוזנברג. היא לא עשתה זאת. רוזנברג גם לא היה מסכים לכך.
מה קרה בנסיעה הדרמטית של בן טל לבעלי הבית בניו יורק ומדוע היא פרשה?
לפני שבועיים טסה בן טל לפגישה עם קני רוזנברג בניו יורק. רק מעטים ידעו על הנסיעה ועוד יותר על מטרתה. כאמור בן טל הציגה לפני שנתיים תוכנית אסטרטגית לחברה לחמש שנים עד 2028 והיא בהחלט תיכננה להישאר בתפקידה עוד שלוש שנים. ההערכות שלפיהן היא מעדיפה לפרוש בשיא אינן נכונות במקרה של בן טל. היא ווינרית שמאמינה ששיאים נועדו תמיד להישבר. ברור שהתוצאות ייפגעו עם חזרה מלאה של חברות התעופה הזרות, אבל לבן טל היו תוכניות מדוקדקות לאל על וזו אינה הסיבה לפרישה.
גם שחיקה אינה סבירה בחברה כזו ובתקופה היחסית קצרה בה כיהנה בן טל בתפקיד. בנוסף, עקב המורכבות הגדולה קדנציה מינימלית של מנכ"ל חברת תעופה צריכה להיות חמש שנים. בן טל פרשה אחרי שלוש שנים. אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר בתפקיד כבר 14 שנה, סקוט קירבי מנכל יונייטד חמש שנים בתפקיד, שי וייס מנכ"ל וירג'ין כבר שבע שנים בתפקיד, קרסטן שפור מנכ"ל לופטהנזה 11 שנה וכך הלאה.
על מנת להבין את משמעות הפגישה הדרמטית בניו יורק יש לחזור חצי שנה אחורה. הגופים המוסדיים ביטלו, בהחלטה מעוררת מחלוקת, חבילת תגמול הוני לבן טל בשווי של 10 מיליון שקל. בנוסף, המוסדיים לא אישרו את ההעלה בשכרה מ-130 אלף בחודש ל-150 אלף. ההתנגדות היתה של מנורה, הפניקס, כלל ביטוח והראל בייעוץ של חברת עמדה.
הטענה העיקרית של המוסדיים היתה שחבילת האופציות שהוצעה היתה בתוך הכסף והיא לא תהווה תמריץ למנכ"לית. איש לא האמין ולא העריך שהחלטה כזו עשויה לסיים את דרכה של בן טל באל על. כמו במקרים אחרים, ייתכן והניצחון אז של הגופים המוסדיים יתברר כניצחון פירוס. לא היתה הסכמה בשלה עם בעלי השליטה על מסגרת העסקה ראויה חדשה.
בן טל נשארה ללא חבילת תגמול הונית וללא העלאה בשכר. ההסכם הנוכחי שלה מוגבל עד 2% מהרווח השנתי במגבלה של 150 מיליון שקל רווח. הסכם שנעשה כאשר החברה הרוויחה מעט ומאפשר לבן טל להגיע לבונוס שנתי של עד 3 מיליון שקל. אלא שאל על הרוויחה הרבה יותר.
בן טל הסתכלה ימינה וראתה גורד שחקים, היא הסתכלה שמאלה וראתה גורד שחקים אחר, היא הבינה שמשהו לא בסדר שהיא עדיין בבניין בן חמש קומות. עלות שכרו של מנכ"ל נייס, שרווחיה קטנים משל אל על, כולל התגמול ההוני עמדה בשנת 2024 על 87 מיליון שקל. עלות השכר של מנכ"ל שטראוס שמרוויחה 418 מיליון שקל ב- 2024 היתה 7.5 מיליון שקל. עלות שכרו של מנכ"ל עזריאלי היוצא אייל חנקין היתה 22 מיליון שקל כאשר הרווח היה 1.4 מיליארד, קטן מרווחי אל על, והרשימה כמובן ארוכה.
בן טל בשנת שיא של כל הזמנים היתה עם עלות שכר של 6.5 מיליון שקל על רווח של 1.8 מיליארד שקל. בן טל ראתה את קני רוזנברג ובעלי השליטה מרוויחים מהזינוק במניית אל על סכום פנומנלי של מעל 2 מיליארד שקל. היא היתה משוכנעת שהתוצאות מצדיקות שיפור משמעותי בשכרה ותגמול הוני, לרבות הסכם בונוס חדש. ההסכם שנחתם עימה לא היה כבר רלוונטי לתוצאות ולמעמד החדש של אל על. היו גם קולות שצרמו לה, שאמרו שבהעדר תחרות אמיתית כל מנכ"ל היה מביא תוצאות טובות.
במקום להבטיח יציבות וחוזה חדש ועמוק לשלוש שנים נוספות, החלו להישמע קולות בקרב בעלי השליטה שהביעו קורת רוח על כך שבן טל מימשה מניות אל על בשווי של 8 מיליון שקלים. נוצר פער בלתי ניתן לגישור, למרות שכמעט כולם היו משכנעים שהמשבר ייפתר.
הנסיעה של בן טל לארצות הברית לא היתה מוצלחת. היא חזרה בידיים ריקות והדהימה כמה ימים לאחר מכן כאשר הודיעה על התפטרותה בהודעה לקונית שהוציאה החברה לבורסה בשעה שש בערב, שעה לא מקובלת ולא שגרתית להודעה על עזיבת מנכ"ל.
מה צפוי לאל על
הזעזוע באל על גדול. לצד בן טל יפרשו בסוף השנה שתי דמויות מפתח בחברה. ירום ודיש, שמכהן בפועל כמספר 2 בחברה ויד ימינה של בן טל, שמשמש כסמנכ״ל המכירות והתיירות באל על ויו״ר סאן דור. הוא עוזב בסוף השנה והוא ינהל את פעילות אל על באירופה. מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד רונן גלפרין יפרוש גם הוא בסוף השנה לאחר קדנציה מוצלחת של חמש שנים בתפקיד. המועדון צמח משמעותית, עם תוספת של כמיליון חברים, מה שהעלה את מספרם לכ-3.3 מיליון איש (נכון לסוף 2024, מאז המספר גדל).
גלפרין החליף בתפקידו ניהול מנומנם שהיה במועדון והביא אותו לשנות שיא ולשווי מוערך של מעל 500 מיליון דולר לצד שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות מובילות במשק, כמו קבוצת קסטרו, שופרסל, הוט וחברות אחרות שהגדילו את השימוש בכרטיס. טרם מונה מחליף לגלפרין.
שלושה מחמשת הבכירים באל על יסיימו את תפקידם בסוף השנה דווקא כשהחברה נמצאת בשיאה.
נהוג היה בעבר באל על שמנכ"ל מגיע מתוך החברה, כך בן טל שהיתה סמנכ"ל המסחר והקשרים התעופתיים, וגם מימון ואושיסקין שהיו בעבר בתפקיד זהה לפני שקודמו למנכ"לים. סמנכ"ל המסחר הנוכחי של אל על שלומי זעפרני שנחשב לכוח העולה באל על עדיין צעיר (בן 40), וסביר שהוא יהיה מועמד בעתיד לתפקיד המנכ"ל. אין בשדרה הניהולית של אל על אדם מבפנים שיכול להחליף את בן טל, ולכן סביר שיגיע אחד מאנשי הניהול הבכירים במשק, כשם שלפני 20 שנה הוצנח עמוס שפירא לנהל את החברה לאחר תקופה מוצלחת כמנכ"ל סלקום.
לאן פניה של בן טל
קשה להאמין שבן טל עם המרץ והיכולות שלה תצא למסע ארוך ומפנק בעולם. פחות סביר גם שתפתח "פרלמנטים" בחופי הים. בן טל, אחת מאנשי השנה של ביזפורטל, היא אחת משלוש המנהלות היחידות בחברות ה-125 בבורסה בתל אביב. תעודת עניות גדולה לחברות הציבוריות בארץ.
כל שלוש המנהלות בן טל, ענת בוגנר מדלתא מותגים וקרן כהן חזון מתורפז הציגו תוצאות נפלאות בשנים האחרונות, והוכיחו שניהול נשי לא פחות טוב מניהול גברי, ובמקרים רבים טוב ממנו.
לאחר קדנציה מרשימה והצלחה גדולה, בן טל לא נעלמה מעיני שועלי שוק ההון ובעלי חברות ציבוריות ופרטיות והיא עשויה למנכ"ל חברה ציבורית גדולה. אופציה אחרת היא ללכת בדרכן של מנכ"ליות הבנקים לעבר רקפת רוסק עמינח ולילך טופילסקי ולהיות חלק מקרן השקעות או אפילו להיות מעורבת בהקמת קרן שתעסוק בתעופה מלונאות ותיירות.
מה שבטוח, בן טל משאירה את אל על חברה אחרת מזו שהיתה עם כניסתה לתפקיד, חברה חזקה, בריאה ומאד רווחית.
- 23.בלי מתחרים כל מנכל סביר היה מגיע לתוצאות טובותטובות (ל"ת)אנונימי 25/09/2025 19:40הגב לתגובה זו
- 22.בגלל שהיא אישה מקבלת משכורת יותר נמוכה מבכירים אחרים במעמדה חוצפה (ל"ת)אסנת 24/07/2025 10:58הגב לתגובה זו
- 21.אנונימיYL 20/07/2025 21:03הגב לתגובה זובמילה אחת יושר זה מושג שלא היה בעבר בצמרת ההנהלה וכל השאר אולי מזל
- 20.נטשה 20/07/2025 17:13הגב לתגובה זומתכון להצלחה כלכלית
- הרבי מקוצק 21/07/2025 21:00הגב לתגובה זובה
- בפעם הקודמת שאל על טסה בשבת היא הגיעה לפירוק (ל"ת)יהודי 21/07/2025 18:08הגב לתגובה זו
- סבטלנה 20/07/2025 18:11הגב לתגובה זולשבת אין כל ערך בעיני מרבית התושבים
- אנונימי 21/07/2025 18:08לפי הסקרים לפחות 70% מהאוכלוסיה היהודית מגדירים עצמם חרדים או דתיים או מסורתיים
- 19.מה לגבי תדמית החברה בעיני הטסים נראה לי שירד בתקופת כהונתה (ל"ת)אנונימי 20/07/2025 14:57הגב לתגובה זו
- 18.אחלה דינה (ל"ת)אל עלי 20/07/2025 12:51הגב לתגובה זו
- עופי עופי (ל"ת)אנונימי 20/07/2025 19:21הגב לתגובה זו
- 17.אנונימי 20/07/2025 12:30הגב לתגובה זולמדה מעפרה שטראוס לעשוק לעשוק לעשוק זה שם המשחק יש פראיירים ולוביסטים שמאפשרים את הפשעים של החלאות האלה והופכים את האזרח הנורמטיבי לעני מרוד ישראל מזמן בפשיטת רגל מכל הבחינות וצואה מובלמית מזמן השתלטה על המדינה כמה חבל
- 16.חייבת להיתבע על מה שגרמה לענף התעופה ולכיס שלנו יש תביעה חייבת לקבל אחריות שיוכית (ל"ת)מנדל 20/07/2025 11:27הגב לתגובה זו
- 15.אנונימי 20/07/2025 10:55הגב לתגובה זוואז קוראים לך גאון
- 14.אנונימי 20/07/2025 10:22הגב לתגובה זוהחברה נשארה בדיוק באותו מקום כמו ביום שהיא קיבלה את תפקיד המנכל. ללא שום חדשנות בשורה והכי חמור העדר מוחלט של הנחת יסודות לימי השגרה בהם החברה מתמודדת עם תחרות אגרסיבית ומבנה הוצאות שלא מאפשר לשרוד לאורך זמן.
- 13.אנונימי 20/07/2025 10:14הגב לתגובה זוהיא שיתפה פעולה בצורה מעוררת גועל נפש עם בעל הבית כדי לעשוק את הנוסעים. מקני רוזנברג עושק הקשישים מניו יורק אין לי ציפיות הוא אפילו לא ישראלי אבל ממנה ציפינו לגישה קצת יותר ציונית.בוה
- קודם תלמד לכתוב בלי ניקוד (ל"ת)אנונימי 22/07/2025 21:27הגב לתגובה זו
- 12.אנונימי 20/07/2025 09:49הגב לתגובה זובמקרה נמצאה במקום הנכון בזמן הנכון. כמו אלי גליקמן בצים. אין קשר בין הרווחים העודפים של החברה ליכולת שלה כמנכלית ולכן אין שום סיבה בעולם לשדרג את שכרה. התוצאות היו זהות גם אם לא היה מנכל לחברה בתקופה שכל חברות התעופה הזרות נעלמות מנתבג.
- 11.אנונימי 20/07/2025 09:34הגב לתגובה זושתרם לקפיצה ברווח של החברהכמו לומר שהגידול ברווחי צים זה זה אודות למנכל או במקרה של הבנקים והריביות מנכלית בינונית ומטה שבשנה רגילה לא היינו מדברים עליה בכללתחפש את עצמה בתפקיד אחר ותבין שאין לה שום מגע קסם רק היתה שם בזמן הנכון במקום הנכון
- 10.אייל 20/07/2025 08:53הגב לתגובה זויותר קשה להיות מנכל חברה בתנאי תחרות המנכלים הכי מוכשרים הם של מונופולים
- 9.אנונימי 20/07/2025 08:52הגב לתגובה זובלי קשר שאפו ענק
- 8.כלכלן 20/07/2025 08:51הגב לתגובה זו6.5 מליון זה מספיק כסף למחיה פלוס ביבוזיםיש מספיק אנשים ראויים שעבור חצי מזה יסכימו להיות מנכל ולהביא תוצאות לא פחות טובות
- כלכלן 2 20/07/2025 09:21הגב לתגובה זוהמשפט המפורסם כשיורד גשם כלם נרטבים נכון כפי שלא היה מעולם . בהעדר תחרות והמחירים החזיריים והלא שפויים הם שהובילו את החברה לרווח המפלצתי ולא בזכותה. כשיתפוגג האבק מעל התביעה היצוגית שהוגשה נגד החברה נבין טוב יותר מהיכן נגזרה שורת הרווח
- 7.אנונימי 20/07/2025 08:40הגב לתגובה זואולי די עם זה
- 6.לרון 20/07/2025 08:40הגב לתגובה זוכולם הבינו מזמן שהמצב הטוב המצוין היוצא מן הכלל ז מ נ י
- 5.לרון 20/07/2025 08:28הגב לתגובה זובשנות ה 70 קינאת בסלון ובמכונית.היום מקנאים במשכורת המנופחת.עיניים גדולות כשם הסרט חיים בסרט.לא קיבלתי הלכתי ואפילו טרחתי ונסעתי למרחוק לצורך הדגשה כמובן
- 4.עשתה לי 100% אז תודה רבה! ובהצלחה (ל"ת)בעל מניות 20/07/2025 08:19הגב לתגובה זו
- 3.לרון 20/07/2025 08:13הגב לתגובה זובעוד חצי שנה הרי FOLLOW UP לא יהיה.גם סמוטריץ הוא מזליקו למרות הגרנדמייזר.שאלו את זהבה בן וזאב רווח טיפת מזל כבר לפני שנים
- 2.זד 20/07/2025 08:06הגב לתגובה זוהעלתה מחירים . זה כל הסיפור. כמו כל מנהל ישראלי טיפוסי זה הטריק היחיד בשרוול שלהם... דפקה את הישראליים וניצלה את זה שהיא הייתה מונופול כשכל החברות לא טסו לפה ברוב הכהונה שלה. היא יודעת שעכשיו נגמר הסוס וכל החברות חוזרות והתחרות גוברת והרווחים לא יהיו כמו בעבר אז היא מנסה לפרוש בשיא. מנהלת ממוצעת לא יותר
- אנונימי 20/07/2025 08:52הגב לתגובה זווכול האחריות עליה והיא זכאית לקרדיט הרבה מעבר למה שתוגמלה
- אז למה ישראייר לא הצליחה כמו אלעל בתקופה הזאת זה אותם תנאי שוק (ל"ת)אנונימי 20/07/2025 08:28הגב לתגובה זו
- אנונימי 20/07/2025 15:31אלעל מחזיקה במונופול ישראלי על הקווים הכי ריוחיים לצפון אמריקה וכו. רק לאחרונה הצטרפה אליה ארקיע. זו הסיבה.
- 1.השתן עלה לה לראש. בתקופה כזו כפי שוורן באפט אומר גם קוף יכול לנהל את אלעל (ל"ת)אנונימי 20/07/2025 08:03הגב לתגובה זו
- לרון 20/07/2025 08:43הגב לתגובה זובהמשך.רוסק עמינח וטופולסקי או ברבר צדיק היא לא! לא זכור לי שמישהי מהן דרשה דרישות אולי לא ידוע לי
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים
משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2025, ובו נתונים המעידים על השינויים בתהליכי היבוא לישראל. שיעור יישום הרפורמות "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" חוצה את רף ה-90%, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית ביבוא מוצרים ועל ירידות מחירים של עד כ-10% במוצרים מסוימים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח - יותר תחרות, יותר יבואנים, ומחירים שיורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה והדרכה, כדי שכל משפחה בישראל תרגיש את ההקלה ביוקר המחיה".
שוק היבוא הישראלי נחשב במשך שנים לריכוזי ומסורבל, עם חסמים רגולטוריים ותקינה כפולה שהכבידו על יבואנים. גם מוצרים שאושרו באירופה נדרשו לעבור הליכים חוזרים בישראל - מה שיצר עיכובים בנמלים, בדיקות כפולות ועלויות נוספות שהגולגלו לצרכן. הרפורמות שמוביל משרד הכלכלה נועדו לצמצם את שכבות הפיקוח, להפחית עלויות ולפתוח את הדלת לשחקנים חדשים. מדובר במהלך שנועד לשפר את התחרות, לקצר תהליכים ולהתאים את שוק היבוא המקומי לסטנדרטים הנהוגים במדינות מפותחות.
שינוי בדפוסי היבוא
הרפורמה "לא עוצרים בנמל", שנכנסה לתוקף במהלך 2024, שינתה את מבנה העבודה מול המכס ומוסדות התקנים. במקום בדיקות חוזרות ואישורים מראש, היבואנים נדרשים להצהיר על עמידה בתקן ולשאת באחריות לאמינות ההצהרה. על פי נתוני המשרד, כ-91% מהיבואנים כבר משתמשים במסלול החדש, המהווה כ-80% מהיקף היבוא הכספי. השימוש במסלולים הישנים ירד ביותר מ-90%. בסקר שנערך בקרב היבואנים, כ-70% מהנשאלים דיווחו על ירידה בעלויות או על הרחבת מגוון המוצרים שהם מייבאים.
במקביל, רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, מאפשרת לייבא מוצרים שאושרו באירופה ללא צורך בבדיקות חוזרות במכון התקנים. לפי הנתונים, כ-9% מערך היבוא הרשמי - בהיקף שנתי של כ-20 מיליארד שקל - כבר נעשה לפי התקינה האירופית. בין הקטגוריות שנכנסו תחת ההכרה החדשה: מוצרי חשמל, מחשבים וציוד תקשורת, צעצועים, מוצרי תינוקות וכלי מטבח.
- משרד התעשיה דוחה את גביית הערובה על אלומיניום מסין - מה זה אומר על קליל?
- יבואני הקנאביס מאיימים על ברקת: נפנה לבג"ץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירידות רוחביות במוצרים
הנתונים שפרסם המשרד מצביעים על גידול ביבוא לצד ירידה מתונה במחירים. יבוא האופניים עלה ב-44%, מכונות הקפה ב-38%, והמקררים ב-27%. מחירי מכונות הכביסה ירדו בכ-24%, שואבי האבק בכ-12.6%, והאופניים בכ-12%. במקביל נרשמה עלייה במספר היבואנים - 65% בתחום האופניים ו-60% בתחום שואבי האבק - ובחלק מהקטגוריות נוספו שחקנים חדשים לרשימת עשרת המובילים.