
איך תיראה אל על ביום שאחרי דינה בן טל-גננסיה?
מה היה ההישג הגדול של מנכ"לית אל על (לא מה שחשבתם)? ואיך היא הצליחה להבריא את חברת התעופה המקרטעת?
דינה בן טל-גננסיה, מנכ"לית אל על, צפויה לעזוב את החברה. בן טל-גננסיה נבחרה שלוש שנים ברציפות בצמרת של "מנהלי השנה של ביזפורטל", כשהיא מצליחה להוציא את החברה ממשבר הקורונה, להביא אותה לרמת רווחים מרשימה ולהאיץ את הרווחים בעקבות המלחמה. המניה שברה שיאים כשבמקביל הרווחים בשנתיים האחרונות מסתכמים בקרוב למחצית מהשווי.
התמונה צפויה להשתנות. החברה נכנסת עכשיו ל"מוד" אחר. התחרות תיגבר, אבל אל על הרבה יותר חזקה ממה שהיתה בעבר, היא עברה מגירעון של מאות מיליונים להון של 2.6 מיליארד שקל, היא מצוידת במזומנים, והיא עם צי חזק והזמנות שיתקבלו בשנים הקרובות וזה בשעה שיש מחסור אדיר במטוסים.
אל על נסחרת ב-6.6 מיליארד שקל, כשהיא מרוויחה תודות להיותה כמעט בלעדית בכמה קווים רווחיים סדר גודל של קרוב ל-2 מיליארד שקל בשנה. זה לא יחזור, אבל גם במצב רגיל, בלי מלחמות, בלי בלעדיות על קווי תעופה, היא צפויה לייצר 500-600 מיליון שקל בהנחה שמרנית. במקביל יש לה מזומנים בקופה, נזכיר שהיא רצתה לרכוש את ישראכרט. מצבה טוב הרבה יותר מלפני שנתיים וחצי-שלוש, אז היא נסחרה בכ-2 מיליארד שקל והיה לה גירעון של מעל מיליארד שקל בהון העצמי. למעשה, כשחושבים על זה, עליית הערך בבורסה די שקולה לעלייה בהון העצמי, כלומר, היא לא "נופחה" מעבר למה שנכנס פנימה לעסק. היא בסדרי גודל של אותו שווי תפעולי למרות שיש שיפור עצום בתפעולי - גם ביחס להמשך.
כל זה בזכות הניהול של בן טל-גננסיה. נכון, היא עשתה זאת בזכות תנאים טובים לחברת התעופה, אבל היא נערכה היטב, פעלה נכון מבחינה תפעולית, ידעה לנצל ולהשביח את הקווים של המטענים, לספק שירותים לקהל שלה, למרות הסיכונים. כן, במחיר גבוה, אבל מה אנחנו רוצים מחברת תעופה שבמשך עשרות שנים היתה הפסדית, עד שמגיע הזמן שלה והיא מרוויחה שתתחיל להיות צדיקה ונדבנית?
- למה באמת פורשת דינה גננסיה בן טל ומה יהיה באל על בהמשך?
- אל על: הרווח הנקי זינק ב-18% ל-96 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווחים וההשבחה של המניה הם רק חלק אחד מההצלחה, ואולי לא המרשים ביותר. החלק החשוב והמרשים ביותר היה לקחת חברה מפורדת ומפורקת, שהיתה "מת מהלך" שנשלט על ידי מספר וועדים ולהפוך אותה לחברה אמיתית שמטרתה להרוויח, חברה חיה ובועטת ומצליחה. החברה התכווצה, התיישרה, הוועדים הבינו שצריך ללכת עם בן טל-גננסיה, והיא כך ממקורות מבפנים עשתה זאת - בלי אגו, עם הרבה שיחות והכלה של הוועדים השונים. זה לא עניין של מה בכך, אל על, בעבר נכנעה לוועדים, אל על בעבר נוהלה על ידי מפקדי יל אוויר ואחרים שהיו מלאים באגו, דבר שבסוף גרם לפיצוצים מול הוועדים. בן טל-גננסיה, הצליחה לדבר איתם בגובה העיניים והם הלכו אחריה.
בן טל-גננסיה, כלכלנית בהכשרתה, הצטרפה לאל על לפני יותר מ-18 שנה אחרי עשור בייעוץ אסטרטגי. את דרכה החלה כראש אגף ניהול הכנסות, ובהמשך התקדמה לסמנכ"לית מסחר וקשרים תעופתיים. מונתה למנכ"לית באפריל 2022, בעיצומה של תקופה מורכבת לתעופה הישראלית. הייתה זו הפעם הראשונה שאישה עמדה בראש החברה, והמהלך סומן כהבעת אמון של הדירקטוריון ביכולותיה להצעיד את אל על לתוך עשור חדש.
אל על ביום שאחרי?
אל על ביום שאחרי היא חברה יציבה, מלאה במזומנים, שמכוונת להרחיב את פעילתה. התוצאות כמובן יחלשו דרמטית. אך כאמור זו חברה שאמורה להרוויח רווח מייצג שמרני של 500-600 מיליון שקל בשנה, לייצר דיבידנדים וכל הנראה גם להיות עם פעילות נוספת די גדולה, זרוע נוספת לתעופה. מניות חברות תעופה נסחרות בעולם במכפילים חד ספרתיים, לא 3-3.5 כמו אל על כעת שהמשקיעים מבינים שהרווחים שהיו לא יחזרו, אלא באזור 7-8. לכאורה זה לא מצדיק את השווי הנוכחי ויכולה להיות ירידת מדרגה, אבל צריך לזכור שיש לחברה מזומנים רבים שמייצרים כעת תשואה נמוכה ואם יושקעו ייצרו ככל הנראה תשואה טובה יותר. כלומר, זה תלוי מה החברה תעשה במזומנים שייצרה ותמשיך לייצר כנראה לפחות עוד שני רבעונים.
- 16.לרון 20/07/2025 08:37הגב לתגובה זוכל שנותיה מעבר להיותה חברה ביטחונית עם מנית זהב.מה יקרה המזל ניגמר יגמר יצטמק לגודל הטיבעי.היה ניצול מצב ופוף איננו עוד.לדעתי קני רוזנברג ימכור מה הוא צריך את כאב הראש הזה.בביקורה אמר לה הכסף אותו את דורשת א נ י הרווחתי ביושר את טרמפיסטית בעלת מזל בהצלחה בתפקידך הבא.מיליארדרים אינם פראיירים אחרת לא היו מיליארדרים
- 15.חיגז 15/07/2025 03:46הגב לתגובה זובקומונה ימים ראשונים למלחמה קיבלה אל על כ 1.5 מארד שח מהמדינה.שתחזיר זאת.
- אנונימי 15/07/2025 09:30הגב לתגובה זוהיא החזירה למדינה את ההלוואה אז למה להפיץ דברי הבל
- 14.כל המומחוי מקלדת שהתחננו למצוא כסא או ידית של כסא כדי לעלות על טיסה רק לפני שבועיים פתאום גיבורים (ל"ת)ערן 14/07/2025 19:10הגב לתגובה זו
- 13.מיקי 14/07/2025 13:08הגב לתגובה זוראוי לתבוע אותה עשתה נזק מטורף לעניין המחירים עלאק בגלל המלחמההיא תזכר לדראון כהורסת והעושקת של הצרכן הישראלי הגדולה ביותר
- 12.לרון 14/07/2025 12:09הגב לתגובה זולמה עוזבת!!! גם עילם ידע ומאז נייס מקורקעת SO NICE
- 11.לרון 14/07/2025 12:07הגב לתגובה זומזל מזל מזל .בתחנה הבאה תיווכחו שהמזל לא משחק תמיד.לפי מה שכתבתם זה רק עניין הנהלתי.כלומר זה שאל על למשל לא טסה בשבת אין לכך קשר WHAT SO EVER במקרה שקני לא קורא עברית
- 10.אנונימי 14/07/2025 11:03הגב לתגובה זולמה בן טל גננסיה מתבכיינת לועדת הכלכלה שאלעל לא תוכל לעמוד בפיצוי נוסעיה על שהייתם בחולמגרעון להון של 2.6 מיליארד שח שהתקבל כתוצאה מסיוע ממשלתי נדיב ביותר והפקעת מחירי טיסות ביג טיים. לא ניהול נכון ולא בטיח.
- 9.מיכל 14/07/2025 10:31הגב לתגובה זולצערי הרב דינה שהיתה המנכל היחידי שהבריא את אלעל פורשת. אם יחזרו שוב לשנים בהם ניהלו את אלעל כל מיני זכרי אלפא עם אגו בשמיים החברה תלך אחורה. זאת השעה של בעלי השליטה להוכיח שליטה במצב
- 8.אנונימי 14/07/2025 07:52הגב לתגובה זוגץרגב סמוטריץ ורשות התחרות לא עשו את העבודה שלהם. קיבלה על חשבון משלם המיסים ביטוח בשישה מיליארד דולר וחברות זרות לא קיבלו כלום גבתה מחירים שערורייתיים כמו 800$ לכרטיס כיוון אחד מלרנקה לתל אביב. גם החמאס שמוכר קילו סוכר שקיבל בסיוע ההומניטרי ב 100 שקל לעזתים גם מרוויח מעולה.
- 7.עושה חשבון 14/07/2025 07:46הגב לתגובה זוידוע בניהול חברות כי כאשר האדם הנכון במקום הנכון מוחלף תמיד יוצב אדם שלא מתאים לתפקיד ויעשה את כל השגיאות האפשריות .
- 6.ריקו 14/07/2025 07:44הגב לתגובה זוזו הצלחה זו כל התנאים היו לטובת אל על נוסעים שבויים מבחינה ביטחונית שהיו מוכנים לשלם את מחיר העושק .הנהלת החברה התעלמה לחלוטין מהנזק התדמיתי והשנאה והתיעוב שהישראלים פיתחו כלפי החברה הזו !!אז כן היא הרוויחה עבור הבעלים והבונוס השנתי שלה אבל הנזק והגועל ישארו לשנים רבות.
- 5.אנונימי 13/07/2025 23:51הגב לתגובה זוזו מנכלית שהפכה למשתפ של חרדי שלא גר בארץ כדי לעשוק את הלקוחות השבויי שלה. חברה גרועה וחזירית. ברחתי ממנה ברגע שהחברות הרצניות חזרו לטוס. כמו הרבה אנשי עסקים שאני מדבר איתם. לא נשכח ולא נסלח
- 4.אנונימי 13/07/2025 23:28הגב לתגובה זולא הבריאה את אל על ולא כלום ושום דבר...
- 3.מנכלית מצויינת (ל"ת)אנונימי 13/07/2025 21:35הגב לתגובה זו
- אנונימי 14/07/2025 09:30הגב לתגובה זועם כל הכבוד והמחמאות שיחק לה המזל שהמחירים עלו בטירוף ויש לאמר ביושר שאל על קרעה את הציבור אפילו בחזירות
- 2.אנונימי 13/07/2025 21:10הגב לתגובה זוחברות אסטרטגיות צריכים לעמוד בתור להתחנן שתגיע. היא ידעה לנצל את היותה חיונית למדינה בעוד יש חיוניות אחרות שיורקים עליהם ואומרים זה גשם. חבל שלא זיהיתי זאת מזמן ולא השקעתי אלאל.
- 1.אנונימי 13/07/2025 20:36הגב לתגובה זוזה חברה פח חזירית ומזמן לא ציונית. הבעלים החרדי שבכלל לא גר בארץ חושב רק על הכסף. הנוסע הישראלי לא מעניין אותו והמנכלית הייתה משתפית של הלכלכול הזה. תתביישי לך ותעופי לנו מהחיים
- אנונימי 13/07/2025 23:43הגב לתגובה זואתה מקנאאתה גם יכול להיות חרדיבהצלחה
- אנונימי 13/07/2025 22:14הגב לתגובה זותיתפוצצו במחראה
- בדיוק כך. זו נבלה וזו טרפה (ל"ת)אנונימי 13/07/2025 22:12הגב לתגובה זו
- אנונימי 13/07/2025 21:03הגב לתגובה זוציפית שאל על יעבירו לך אחוזיםאיזה חברה בעולם לא עובדת בשביל רווחים אלא לטובת הציבור הבנקים למשל רק טובת הציבור לנגד עיניהם .....חברה כזאת הייתה קורסת אתמול.אך אחד לא מכריח אותך לטוס איתה אבל כולנו חייבים שתהיה אל על חזקה.ולמרות הבעלים החרדי כלשונך אל על חילקה עשרות אלפי כרטיסים לאנשי מילואים.

הנשיא ממשיך לעשות בושות...
אחרי אלקטריאון ופרסומת ליכין, הנשיא לשעבר רובי ריבלין מצטרף לחברה חדשה, הפעם בתחום הקריפטו
רובי ריבלין, הנשיא לשעבר של מדינת ישראל, שוב נושא את התואר נשיא והפעם כנשיא ייצוגי ויועץ לדירקטוריון של החברה הממוזגת BitCore Capital - פליינג ספארק פליינג ספארק 118.36% , שתפעל להשקעה מוסדית בביטקוין ובפיתוח השקל הדיגיטלי.
זו אינה הפעם הראשונה שבה ריבלין משאיל את שמו לחברה עסקית לאחר סיום כהונתו, אך בכל פעם עולה התהייה, איפה עובר הגבול בין מוניטין ציבורי לשירות אינטרסים פרטיים? ריביין הוא לא כלכלן מזהיר, הוא גם לא מנהל מוכר וגם לא משקיע טוב. הבחירות שלו עד עכשיו מלמדות שעדיף
שהיה משאיר את הטייטל המכובד שלו שלא בשימוש. אלקטריאון איבדה את רוב ערכה מאז שהוא נכנס אליה. אולי הוא קיבל ערמה של כסף - אבל למה למכור את השם הכל כל כך מכובד - "נשיא לשעבר". העסק החדש שאליו הוא נכנס זה עסק קריפטו. קריפטו בהגדרה זה עסק מפוקפק כי אף אחד לא יודע
להסביר אם יש לזה ערך כלכלי אמיתי. רבים משתכנעים להשקיע שם כי זה עולה, אבל היו בהיסטוריה בועות ארוכות וענקיות שבסוף. התפוצצו. הביטקוין אולי יישאר, הטכנולוגיה שמניעה אותו חשובה, אבל השיטה, והערך ישתנו בהמשך. זה יכול להיות עוד שנה או עוד 5 או 10 שנים, אבל אי
אפשר להחזיק ערך מנופח על פני אינסוף.
במקרה הנוכחי, החברה שבה ישמש ריבלין נשיא ייצוגי מציגה מודל של שילוב בין השקעות בביטקוין לבין פיתוח שקל דיגיטלי תחת רגולציה שווייצרית. היא מצפה לגייס עשרות מיליוני שקלים בהנפקה בתל אביב, ומתהדרת בשמות בכירים נוספים כמו יוחנן דנינו ויזהר שי. בינתיים היאט בעצם שלד בורסאי. זהו. נשיא המדינה לשעבר בוחר להיות יו"ר של שלד בורסאי.
שוק הקריפטו בישראל עדיין סובל מחוסר ודאות רגולטורית ומחשדנות ציבורית, והצטרפותו של נשיא לשעבר עלולה להעניק למהלך מעטפת אמון ציבורית.
השאלה במקרה הזה, עד כמה ריבלין, שדרכו הציבורית והערכית מוכרת היטב, באמת מבין את המורכבות הטכנולוגית והרגולטורית של עולם המטבעות הדיגיטליים, והאם תפקידו כאן הוא מהותי או בעיקר תדמיתי?
- כמה יקבל רובי ריבלין על הפרסומת לרסק עגבניות?
- ריבלין הפך להיות מאכער של אלקטריאון - לא לכבודו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא הפעם הראשונה
מעט לאחר סיום כהונתו כנשיא, בקיץ 2021,
מונה ריבלין ל-"נשיא החברה" באלקטריאון אלקטריאון -3.65% אז חברה צעירה בבורסה בתחום הכבישים החכמים. על פי הודעת החברה אז, תפקידו היה "לקדם שיתופי פעולה עם ממשלות וחברות גלובליות". הצעד עורר ביקורת ציבורית נרחבת, במיוחד מצד
מי שטענו כי מדובר במינוי סמלי שמטרתו העיקרית פתיחת דלתות וגיוס אמון ציבורי. בעת המינוי, מניית אלקטריאון איבדה כ-50% מהשיא שרשמה באותה השנה, ורבים תהו האם ריבלין בחר נכון כשהצטרף למיזם עתיר הפסדים. מאז המינוי ועד היום למי שתהה, המניה איבדה עוד כ-60% ונעשו גיוסים
ודילולים בדרך.

עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים
המניות שייכנסו למדד 90 והמניות שינשרו
יגאל דמרי עשה כמעט הכל כדי להישאר במדד ת"א 35 - מכר מניות בהנפקה פרטית כדי להגדיל את הכמות הצפה. "הכריח" את המוסדיים לממש אופציות שברשותם (מהנפקות פרטיות קודמות) דרך הורדת מחיר המימוש לימים בודדים. אם הם לא יממשו - הם פראיירים. נותנים מתנה (מחיר נמוך של המניות בהנפקה פרטית, מחיר מימוש של אופציה נמוך) - המוסדיים לוקחים ונהנים. אחר כך, הם מוכרים את המניות בשוק והמניה יורדת ועדיין - דמרי עלתה מאז הרמזים הראשונים על עסקת חטופים והסכם סיום המלחמה ב-25%.
העליות והתרגילים הלגיטימיים של יגאל דמרי עזרו לו להשאיר במדד המכובד, אבל צריך לזכור שלדברים האלו יש מחיר. דמרי מכר בזול. יכול משקיע מהציבור לטעון ובמידה רבה של צדק - למה לא אני? גם אני רוצה? ואז תעלה השאלה - האם זו טובת החברה והאם היא גוברת על טובת בעלי המניות. כלומר, חברת דמרי לא צריכה מזומנים, היא לא צריכה הנפקות. ברור שהמהלך הזה נועד רק כדי להשאיר אותה במדד - האם העלות של המהלך - פגיעה בבעלי המניות הקיימים, נמוכה מהתועלת של הישארות במדד? לא ברור. יגאל דמרי כנראה משוכנע שכן. צריך גם לזכור שהוא עצמו בעל המניות הגדול ביותר, כך שדילול שהוא עושה הוא גם על חשבונו. מנגד, הוא להבדיל ממשקיע קטן מתוגמל אחרת לחלוטין - הוא המנכ"ל, הבוס הגדול, והוא השולט. הוא מתוגמל בכמה צורות - שכר, הטבות ותגמול לא חומרי - כבוד, כוח. אלו לא נפגעים כלל.
בקיצור, סוגייה מעניינת. אבל בשורה התחתונה, דמרי הצליח להשאיר את החברה שלו בטופ, במדד המוביל - ריספקט. מי שלא הצליחו להישאר במדד הן אנרג'יאן, והחברה לישראל, האמא של איי.סי.אל. במקומן ייכנסו למדד נקסט ויז'ן הלהיט של הבורסה בשנתיים האחרונות ומגדל שגם היא להיט גדול, כמו כל תחום הביטוח בשנה האחרונה.
ממדד ת"א 90 ינשרו טלסיס, תדיראן, מימון ישיר ופלסאון. למדד ייכנסו מור השקעות וגילת שעשו מהלך מרשים בשנה האחרונה. מור אולי הפתיעה יחד עם כל תחם בתי ההשקעות, גילת היתה תמיד עם ערך חבוי, ומה שמעניין שאחרי הניתוח כאן - למה אנחנו חושבים שמניית גילת מעניינת? התשובה הקצרה והתשובה הארוכה, היא דווקא ירדה 20%, לפני שזינקה פי 3.5!
- "נותנים לך - תיקח", דמרי ממשיכה לחלק מתנות למוסדיים כדי להישאר במדד ת"א 35
- דמרי ביביסט - אז מה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, תצטרף אמפא שהנפיקה לאחרונה במחיר מלא, אבל השוק משווא לסחורה וקנה. ותיכנס גם רימון, קבוצת תשתיות שבצמיחה אורגנית וחיצונית מגדילה באופן שוטף את המחזורים והרווחים שלה.