דינה בן טל גננסיה צוחקת
צילום: ביז

איך תיראה אל על ביום שאחרי דינה בן טל-גננסיה?

מה היה ההישג הגדול של מנכ"לית אל על (לא מה שחשבתם)? ואיך היא הצליחה להבריא את חברת התעופה המקרטעת?

אדיר בן עמי | (22)

דינה בן טל-גננסיה, מנכ"לית אל על, צפויה לעזוב את החברה. בן טל-גננסיה נבחרה שלוש שנים ברציפות בצמרת של "מנהלי השנה של ביזפורטל", כשהיא מצליחה להוציא את החברה ממשבר הקורונה, להביא אותה לרמת רווחים מרשימה ולהאיץ את הרווחים בעקבות המלחמה. המניה שברה שיאים כשבמקביל הרווחים בשנתיים האחרונות מסתכמים בקרוב למחצית מהשווי. 

התמונה צפויה להשתנות. החברה נכנסת עכשיו ל"מוד" אחר.  התחרות תיגבר, אבל אל על הרבה יותר חזקה ממה שהיתה בעבר, היא עברה מגירעון של מאות מיליונים להון של 2.6 מיליארד שקל, היא מצוידת במזומנים, והיא עם צי חזק והזמנות שיתקבלו בשנים הקרובות וזה בשעה שיש מחסור אדיר במטוסים.

אל על נסחרת ב-6.6 מיליארד שקל, כשהיא מרוויחה תודות להיותה כמעט בלעדית בכמה קווים רווחיים סדר גודל של קרוב ל-2 מיליארד שקל בשנה. זה לא יחזור, אבל גם במצב רגיל, בלי מלחמות, בלי בלעדיות על קווי תעופה, היא צפויה לייצר 500-600 מיליון שקל בהנחה שמרנית. במקביל יש לה מזומנים בקופה, נזכיר שהיא רצתה לרכוש את ישראכרט. מצבה טוב הרבה יותר מלפני שנתיים וחצי-שלוש, אז היא נסחרה בכ-2 מיליארד שקל והיה לה גירעון של מעל מיליארד שקל בהון העצמי. למעשה, כשחושבים על זה, עליית הערך בבורסה די שקולה לעלייה בהון העצמי, כלומר, היא לא "נופחה" מעבר למה שנכנס פנימה לעסק. היא בסדרי גודל של אותו שווי תפעולי למרות שיש שיפור עצום בתפעולי - גם ביחס להמשך. 

כל זה בזכות הניהול של בן טל-גננסיה. נכון, היא עשתה זאת בזכות תנאים טובים לחברת התעופה, אבל היא נערכה היטב, פעלה נכון מבחינה תפעולית, ידעה לנצל ולהשביח את הקווים של המטענים, לספק שירותים לקהל שלה, למרות הסיכונים. כן, במחיר גבוה, אבל מה אנחנו רוצים מחברת תעופה שבמשך עשרות שנים היתה הפסדית, עד שמגיע הזמן שלה והיא מרוויחה שתתחיל להיות צדיקה ונדבנית? 

הרווחים וההשבחה של המניה הם רק חלק אחד מההצלחה, ואולי לא המרשים ביותר. החלק החשוב והמרשים ביותר היה לקחת חברה מפורדת ומפורקת, שהיתה "מת מהלך" שנשלט על ידי מספר וועדים ולהפוך אותה לחברה אמיתית שמטרתה להרוויח, חברה חיה ובועטת ומצליחה. החברה התכווצה, התיישרה, הוועדים הבינו שצריך ללכת עם בן טל-גננסיה, והיא כך ממקורות מבפנים עשתה זאת - בלי אגו, עם הרבה שיחות והכלה של הוועדים השונים. זה לא עניין של מה בכך, אל על, בעבר נכנעה לוועדים, אל על בעבר נוהלה על ידי מפקדי יל אוויר ואחרים שהיו מלאים באגו, דבר שבסוף גרם לפיצוצים מול הוועדים. בן טל-גננסיה, הצליחה לדבר איתם בגובה העיניים והם הלכו אחריה. 


בן טל-גננסיה, כלכלנית בהכשרתה, הצטרפה לאל על לפני יותר מ-18 שנה אחרי עשור בייעוץ אסטרטגי. את דרכה החלה כראש אגף ניהול הכנסות, ובהמשך התקדמה לסמנכ"לית מסחר וקשרים תעופתיים. מונתה למנכ"לית באפריל 2022, בעיצומה של תקופה מורכבת לתעופה הישראלית. הייתה זו הפעם הראשונה שאישה עמדה בראש החברה, והמהלך סומן כהבעת אמון של הדירקטוריון ביכולותיה להצעיד את אל על לתוך עשור חדש.


אל על ביום שאחרי?

אל על ביום שאחרי היא חברה יציבה, מלאה במזומנים, שמכוונת להרחיב את פעילתה. התוצאות כמובן יחלשו דרמטית. אך כאמור זו חברה שאמורה להרוויח רווח מייצג שמרני של 500-600 מיליון שקל בשנה, לייצר דיבידנדים וכל הנראה גם להיות עם פעילות נוספת די גדולה, זרוע נוספת לתעופה. מניות חברות תעופה נסחרות בעולם במכפילים חד ספרתיים, לא 3-3.5 כמו אל על כעת שהמשקיעים מבינים שהרווחים שהיו לא יחזרו, אלא באזור 7-8. לכאורה זה לא מצדיק את השווי הנוכחי ויכולה להיות ירידת מדרגה, אבל צריך לזכור שיש לחברה מזומנים רבים שמייצרים כעת תשואה נמוכה ואם יושקעו ייצרו ככל הנראה תשואה טובה יותר. כלומר, זה תלוי מה החברה תעשה במזומנים שייצרה ותמשיך לייצר כנראה לפחות עוד שני רבעונים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לרון 20/07/2025 08:37
    הגב לתגובה זו
    כל שנותיה מעבר להיותה חברה ביטחונית עם מנית זהב.מה יקרה המזל ניגמר יגמר יצטמק לגודל הטיבעי.היה ניצול מצב ופוף איננו עוד.לדעתי קני רוזנברג ימכור מה הוא צריך את כאב הראש הזה.בביקורה אמר לה הכסף אותו את דורשת א נ י הרווחתי ביושר את טרמפיסטית בעלת מזל בהצלחה בתפקידך הבא.מיליארדרים אינם פראיירים אחרת לא היו מיליארדרים
  • 15.
    חיגז 15/07/2025 03:46
    הגב לתגובה זו
    בקומונה ימים ראשונים למלחמה קיבלה אל על כ 1.5 מארד שח מהמדינה.שתחזיר זאת.
  • אנונימי 15/07/2025 09:30
    הגב לתגובה זו
    היא החזירה למדינה את ההלוואה אז למה להפיץ דברי הבל
  • 14.
    כל המומחוי מקלדת שהתחננו למצוא כסא או ידית של כסא כדי לעלות על טיסה רק לפני שבועיים פתאום גיבורים (ל"ת)
    ערן 14/07/2025 19:10
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מיקי 14/07/2025 13:08
    הגב לתגובה זו
    ראוי לתבוע אותה עשתה נזק מטורף לעניין המחירים עלאק בגלל המלחמההיא תזכר לדראון כהורסת והעושקת של הצרכן הישראלי הגדולה ביותר
  • 12.
    לרון 14/07/2025 12:09
    הגב לתגובה זו
    למה עוזבת!!! גם עילם ידע ומאז נייס מקורקעת SO NICE
  • 11.
    לרון 14/07/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    מזל מזל מזל .בתחנה הבאה תיווכחו שהמזל לא משחק תמיד.לפי מה שכתבתם זה רק עניין הנהלתי.כלומר זה שאל על למשל לא טסה בשבת אין לכך קשר WHAT SO EVER במקרה שקני לא קורא עברית
  • 10.
    אנונימי 14/07/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
    למה בן טל גננסיה מתבכיינת לועדת הכלכלה שאלעל לא תוכל לעמוד בפיצוי נוסעיה על שהייתם בחולמגרעון להון של 2.6 מיליארד שח שהתקבל כתוצאה מסיוע ממשלתי נדיב ביותר והפקעת מחירי טיסות ביג טיים. לא ניהול נכון ולא בטיח.
  • 9.
    מיכל 14/07/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
    לצערי הרב דינה שהיתה המנכל היחידי שהבריא את אלעל פורשת. אם יחזרו שוב לשנים בהם ניהלו את אלעל כל מיני זכרי אלפא עם אגו בשמיים החברה תלך אחורה. זאת השעה של בעלי השליטה להוכיח שליטה במצב
  • 8.
    אנונימי 14/07/2025 07:52
    הגב לתגובה זו
    גץרגב סמוטריץ ורשות התחרות לא עשו את העבודה שלהם. קיבלה על חשבון משלם המיסים ביטוח בשישה מיליארד דולר וחברות זרות לא קיבלו כלום גבתה מחירים שערורייתיים כמו 800$ לכרטיס כיוון אחד מלרנקה לתל אביב. גם החמאס שמוכר קילו סוכר שקיבל בסיוע ההומניטרי ב 100 שקל לעזתים גם מרוויח מעולה.
  • 7.
    עושה חשבון 14/07/2025 07:46
    הגב לתגובה זו
    ידוע בניהול חברות כי כאשר האדם הנכון במקום הנכון מוחלף תמיד יוצב אדם שלא מתאים לתפקיד ויעשה את כל השגיאות האפשריות .
  • 6.
    ריקו 14/07/2025 07:44
    הגב לתגובה זו
    זו הצלחה זו כל התנאים היו לטובת אל על נוסעים שבויים מבחינה ביטחונית שהיו מוכנים לשלם את מחיר העושק .הנהלת החברה התעלמה לחלוטין מהנזק התדמיתי והשנאה והתיעוב שהישראלים פיתחו כלפי החברה הזו !!אז כן היא הרוויחה עבור הבעלים והבונוס השנתי שלה אבל הנזק והגועל ישארו לשנים רבות.
  • 5.
    אנונימי 13/07/2025 23:51
    הגב לתגובה זו
    זו מנכלית שהפכה למשתפ של חרדי שלא גר בארץ כדי לעשוק את הלקוחות השבויי שלה. חברה גרועה וחזירית. ברחתי ממנה ברגע שהחברות הרצניות חזרו לטוס. כמו הרבה אנשי עסקים שאני מדבר איתם. לא נשכח ולא נסלח
  • 4.
    אנונימי 13/07/2025 23:28
    הגב לתגובה זו
    לא הבריאה את אל על ולא כלום ושום דבר...
  • 3.
    מנכלית מצויינת (ל"ת)
    אנונימי 13/07/2025 21:35
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 14/07/2025 09:30
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד והמחמאות שיחק לה המזל שהמחירים עלו בטירוף ויש לאמר ביושר שאל על קרעה את הציבור אפילו בחזירות
  • 2.
    אנונימי 13/07/2025 21:10
    הגב לתגובה זו
    חברות אסטרטגיות צריכים לעמוד בתור להתחנן שתגיע. היא ידעה לנצל את היותה חיונית למדינה בעוד יש חיוניות אחרות שיורקים עליהם ואומרים זה גשם. חבל שלא זיהיתי זאת מזמן ולא השקעתי אלאל.
  • 1.
    אנונימי 13/07/2025 20:36
    הגב לתגובה זו
    זה חברה פח חזירית ומזמן לא ציונית. הבעלים החרדי שבכלל לא גר בארץ חושב רק על הכסף. הנוסע הישראלי לא מעניין אותו והמנכלית הייתה משתפית של הלכלכול הזה. תתביישי לך ותעופי לנו מהחיים
  • אנונימי 13/07/2025 23:43
    הגב לתגובה זו
    אתה מקנאאתה גם יכול להיות חרדיבהצלחה
  • אנונימי 13/07/2025 22:14
    הגב לתגובה זו
    תיתפוצצו במחראה
  • בדיוק כך. זו נבלה וזו טרפה (ל"ת)
    אנונימי 13/07/2025 22:12
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 13/07/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
    ציפית שאל על יעבירו לך אחוזיםאיזה חברה בעולם לא עובדת בשביל רווחים אלא לטובת הציבור הבנקים למשל רק טובת הציבור לנגד עיניהם .....חברה כזאת הייתה קורסת אתמול.אך אחד לא מכריח אותך לטוס איתה אבל כולנו חייבים שתהיה אל על חזקה.ולמרות הבעלים החרדי כלשונך אל על חילקה עשרות אלפי כרטיסים לאנשי מילואים.
האחים ינאי, צילום: שמוליק ינאיהאחים ינאי, צילום: שמוליק ינאי
ראיון מיוחד

מנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

שמוליק ינאי, בעל השליטה והמנכ״ל הטרי בבלייד ריינג׳ר, מדבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave ״הם רואים את הפוטנציאל״, ומודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

מנדי הניג |

בלייד ריינג’ר בלייד ריינג'ר 45.7%   לוהטת היום, היא מזנקת בעשרות אחוזים, זה מגיע אחרי שדיווחה על מזכר הבנות למכירת מלוא פעילות סולאר דרון החברה הבת שלה שבאמצעותה פיתחה טכנולוגיית רחפנים לניקוי פאנלים סולאריים - לידי VisionWave האמריקאית, חברה קטנה יחסית בשווי של כ-190 מיליון דולר שמציגה עצמה כחברת AI ביטחונית. העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי של כ-23 מיליון דולר במניות VisionWave שזה סכום גבוה בהרבה משווי השוק של בלייד ריינג’ר כולה, שעמד על כ-15 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר והזינוק היום.

יש הרבה סימני שאלה סביב העסקה הזאת. מי עשה את ה"שידוך" בין החברות? מה ראתה VisionWave - חברה ביטחונית קטנה (והפסדית) במוצר של בלייד ריינג’ר, עד כדי כך שהיא מוכנה לשלם עליו פרמיה כל כך גבוהה? וגם אם הם כל כך מאמינים במוצר אז למה זה קורה במניות ולא במזומן? האם זה באמת מהלך אסטרטגי אמיתי שמבוסס על פוטנציאל טכנולוגי, או בעסקת נייר כדי ״לנפח את החלום״? ובכלל האם מזכר ההבנות יבשיל להסכם מחייב?

וגם - לאן זה לוקח את בלייד ריינג’ר. חברה שאם מסתכלים על המחצית ששורפת כ-300-400 אלף שקל ברבעון, עם תזרים שלילי ואזהרת "עסק חי" - ומה הם יעשו עם המניות - יממשו מיד? 

אם ננסה למסגר את זה השוק מנסה להבין האם מדובר בפריצת דרך אמיתית או בתרגיל מתוחכם. אז ישבנו לשיחה עם שמוליק ינאי שהוא גם בעל השליטה וגם המנכ"ל הטרי של בלייד ריינג’ר הוא סיפר על איך נולדה העסקה, על האכזבה מהשוק הישראלי, חשף שהם בדרך לרישום כפול בנאסד״ק וגם התאפק מאוד לא לגלות שתיכף תצא הודעת יח״צ מהחברה VisionWave על התפתחות משמעותית וגם - איך השם ״עופר ינאי״  - ״פותח לי דלתות״

שמוליק, אנחנו רואים את בלייד ריינג’ר מזנקת היום בוא תעשה לנו סדר - מה בדיוק קרה וקורה ביניכם לבין VisionWave?

ישי דוידי, מייסד ויו”ר קרן פימי צילום:שלומי יוסףישי דוידי, מייסד ויו”ר קרן פימי צילום:שלומי יוסף

קרן פימי החלה בגיוס ל"קרן פימי 8", בהיקף של עד 1.5 מיליארד דולר

קרן פימי, המציינת 30 שנה להיווסדה, הינה קרן ההשקעות הפרטית הראשונה, הגדולה והמובילה בישראל, מהמובילות בתשואות בעולם ומנהלת כיום נכסים בשווי 8 מיליארד דולר; עד היום גייסה הקרן 4.5  מיליארד דולר, 50% ממשקיעים זרים ו-50% ממשקיעים ישראלים. עם השלמת גיוס "קרן פימי 8" יעמוד סך ההון המגויס על 6 מיליארד דולר

תמיר חכמוף |

קרן פימי הודיעה היום על תחילת הגיוס  של "קרן פימי 8", ארבע  שנים לאחר סיום הגיוס של "קרן פימי 7", בה גייסה 1.25 מיליארד דולר עם עודפי ביקוש של למעלה מ- 2 מיליארד דולר. השלמת הגיוס מתוכננת עד יוני 2026. קרן פימי 8 תמשיך לפעול על פי האסטרטגיה של הקרן  עד כה. הקרן תבצע השקעות ותהליכי השבחה משמעותיים בחברות ישראליות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה.


ישי דוידי, מייסד ומנכ"ל קרן פימי: " אני שמח להודיע היום על תחילת הגיוס לקרן 8. קרן פימי תמשיך לפעול על פי האסטרטגיה שלה, רכישת חברות והשבחתן. השנים האחרונות היו מאתגרות במיוחד למשק הישראלי והעולמי, עם אירועים חסרי תקדים כגון מגפת הקורונה ומלחמת 7 באוקטובר, אך גם בתקופה זו המשכנו להשקיע באופן עקבי ואף הגברנו משמעותית את פעילותנו. עובדה זו משקפת את האמון העמוק שלנו בחברות הישראליות ובפוטנציאל הכלכלי שלהן בארץ ובעולם. מאז הקמתה השקיעה פימי ב-108 חברות והביאה לישראל הון של מיליארדי דולרים ממשקיעים מובילים בעולם. הניסיון, היציבות והאיתנות הפיננסית שלנו מאפשרים לנו להמשיך ולהוביל את השוק, לזהות הזדמנויות אסטרטגיות ולייצר תשואה למשקיעים המקומיים והבינלאומיים כאחד. לקרן פימי תרומה משמעותית למשק הישראלי. חברות הקרן יצרו אלפי משרות חדשות, וחיזקו את מעמדה של הכלכלה הישראלית. תהליכי ההשבחה והשקעות של מיליארדי שקלים בחברות הגדילו את פעילויות החברות בישראל ובעולם."


קרן פימי נוסדה בשנת 1996 והיא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה, הגדולה והמובילה בישראל עם נכסים מנוהלים של מעל 8 מיליארד דולר. הקרן נמצאת באופן עקבי בין  הקרנות הטובות בעולם המשיאות למשקיעיהן את התשואות הגבוהות ביותר, בשוק המנהל השקעות בסך של למעלה מ- 5 טריליון דולר


השותפים בקרן פימי הם: המייסד והמנכ"ל ישי דוידי, השותפים הבכירים- גילון בק, לילך אשר טופילסקי, עמית בן צבי ואמיר וידמן. השותפים-אורי בוצר, רועי גזית ועידו ענפי.

המשקיעים בקרנות פימי הם 50% זרים, הכוללים את הגופים המוסדיים והפרטיים מהגדולים בעולם, בין היתר, בנקים, קרנות בבעלות מדינות, חברות ביטוח, קרנות פנסיה, אוניברסיטאות, משקיעים פרטיים מהמובילים בעולם, חברות ענק בינלאומיות ועוד ו- 50% ישראלים, הכוללים בנקים, חברות ביטוח, גופים מוסדיים גדולים ומובילים בישראל, אוניברסיטאות, משקיעים פרטיים ועוד.