אגוד: ירידה של 25.6% ברווח הנקי ל-29 מ' ש' ברבעון

התשואה על ההון צמחה ל-7.7%. הרווח מפעילות מימון לפני הפרשה לחומ"ס צמח ב-13.6% ל-150 מיליון שקל. ההפרשה לחובות מסופקים קטנה ב-13% ל-20 מיליון שקל
שי פאוזנר |

בנק אגוד מצטרף לבנקים הבולטים המפרסמים דוחות לרבעון הראשון בת"א. תשואת הרווח הנקי על ההון העצמי (לפי בסיס הון ממוצע) הסתכמה ב-7.7% לעומת 7.4% ברבעון המקביל אשתקד ו-8.6% בכל שנת 2006 . בחישוב התשואה ברבעון המקביל אשתקד נכלל הרווח ממכירת פעילות קרנות נאמנות בסך 22 מיליון שקל, אשר נרשם בסעיף "רווח מפעולות בלתי רגילות לאחר מיסים", כהכנסה שנתית.

הרווח מפעילות מימון לפני הפרשה לחובות מסופקים: 150 מיליון שקל - גידול של 13.6%. ההפרשה לחובות מסופקים עמדה על 20 מיליון שקל, קיטון של 13% מול הרבעון המקביל.

רווח הנקי מפעולות רגילות הסתכם ברבעון הראשון ב-24 מיליון שקל ובתוספת סעיף רווח מפעולות בלתי רגילות לאחר מיסים בסך של 5 מיליון שקל, הסתכם הרווח הנקי ב-29 מיליון שקל. הרווח הנקי מפעולות רגילות ברבעון המקביל אשתקד הסתכם ב-17 מיליון שקל, ובתוספת סעיף רווח מפעולות בלתי רגילות לאחר מיסים בסך של 22 מיליון שקל, אשר נבע ממכירת פעילות קרנות הנאמנות של הבנק, הסתכם הרווח הנקי ב-39 מיליון שקל.

חיים פרייליכמן – מנכ"ל אגוד: "ברבעון זה בא לידי ביטוי הגידול המהותי שביצע הבנק באשראי בשנה האחרונה, בין היתר בליווי פרויקטים בנדל"ן. הבנק ניצל את הגידול שחל בתחום בעיקר באזורי הביקוש והגדיל משמעותית את כמות הפרויקטים בליווי. כיום מלווה הבנק כ-120 פרויקטים, בהיקף של כ- 3 מיליארד שקל".

ההכנסות התפעוליות והאחרות של הבנק הסתכמו ברבעון ב-80 מיליון שקל - גידול של 25%. ההוצאות התפעוליות והאחרות הסתכמו ב-159 מיליון שקל, גידול של 9.7%.

פקדונות הציבור הסתכמו ביום 31 במרס 2007 ב-25.597 מיליארד שקל לעומת 25,320 מיליון שקל בסוף שנת 2006, עליה בשיעור של 1.1%. ההון העצמי של הבנק הסתכם ביום 31 במרס 2007 ב-1.510 מיליארד שקל, לעומת 1.572 מיליארד בסוף שנת 2006 ו-1.263 מיליארד שקל ביום 31 במרס 2006.

הקיטון מסוף שנת 2006 נובע בעיקרו מדיבידנד שהוכרז בסך של 100 מיליון שקל, בקיזוז רווחיות הבנק ברבעון הראשון של שנת 2007 וגידול בהתאמות בגין הצגת ניירות ערך זמינים למכירה לפי שווי הוגן 11.8% לעומת 11.5% בסוף שנת 2006 ו-10.9% ביום 31 יחס הון לרכיבי סיכון היה ביום 31 במרס 2007. ו-8.3% לעומת 8.9% במרס 2006 .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).