השקל נהנה מיישום ההתנתקות אך צפוי להיחלש שוב

כך מעריכים פעילי מט"ח מקומיים. סבורים כי ציפיה להעלאת הריבית, סיום תהליך ההתנתקות, ואי-בהירות לגבי המשך המהלך המדיני והסביבה הביטחונית, יחלישו את השקל בתקופה הקרובה והבינונית
דרור איטח |

בעקבות יישומה של תוכנית ההתנתקות, פוחת בשבוע החולף הדולר האמריקני למול השקל הישראלי בשעור של 0.8%. הדולר נחלש כשהמשקיעים מתעלמים מהתחזקותו בעולם, פערי הריביות, והתפטרותו של שר האוצר, שנשכחה. כשמנגד, שוק המניות הישראלי שובר שיאים ופרסום נתונים מעודדים על צמיחת המשק הישראלי.

בבנק הפועלים מעריכים כי בטווח הקצר יתכן פיחות מסוים בשער השקל מול הדולר, למרות התיסוף שנרשם השבוע. הדולר ירד השבוע מול השקל, למרות התחזקותו בעולם, על רקע ההתקדמות בתהליך הפינוי בעזה והפרסום על עלייה בקצב הצמיחה הכלכלית בישראל, שהובילו לעלייה בהיקף ההשקעות של זרים בישראל. עם זאת יש לקחת בחשבון כי השוויון בריביות של הדולר והשקל מעלה את מידת הרגישות של השקל לאירועים בלתי צפויים, הן חיצוניים והן פנימיים, כגון עלייה ברמת אי הוודאות הפוליטית בישראל, או הסלמה במצב הביטחוני לאחר סיום ההתנתקות.

באשר לטווח הבינוני, מעריכים בבנק כי תתכן בלימת מגמת הפיחות, שכן הנגיד צפוי להעלות את הריבית, במקרה וירשם פיחות בשקל בשיעור שיאיים על יעד האינפלציה של בנק ישראל. נציין כי, בהנחה שהנגיד יותיר את הריבית החודש ללא שינוי, למרות העלייה החדה במדד יולי, הרי שבספטמבר הריבית בארה"ב תהיה כנראה גבוהה מהריבית בישראל, לאור הציפיות לעלייה נוספת בריבית הדולר לרמה של 3.75%.

לדברי כלכלני בנק לאומי, בשלב זה, נראה שכיוון התפתחויות של יישום התוכנית והתאוששות הכלכלה תומכים בשקל ומאפילים על הגורמים לתמיכה בדולר ובהם התפטרות שר האוצר והעלאת ריבית הפד בארה"ב בפעם העשירית ברציפות מאז יוני 2004 לרמה של 3.5%, דבר שהוביל לסגירת פער הריביות בין ישראל לארה"ב. פער זה צפוי בחודשים הקרובים להתרחב לראשונה לטובת ארה"ב על רקע צפי להעלאות ריבית נוספות על ידי הפד ויציבות בריבית בנק ישראל.

להערכת כלכלני הבנק, עם סיום תהליך ההתנתקות, יחזור המסחר להיות מושפע מהגורמים התומכים בהחלשות השקל ובהם אי-בהירות לגבי המשך המהלך המדיני והסביבה הביטחונית לאחר סיום תהליך ההתנתקות, ההתפתחויות הפוליטית הצפויות בהמשך השנה על רקע הבחירות לכנסת הצפויות בשנה הבאה והדיונים סביב אישור תקציב המדינה לשנת 2006.

עם זאת מעריכים כי, על רקע המדיניות המוניטרית היציבה של בנק ישראל בראשות הנגיד פישר והתבטאויות שר האוצר החדש בדבר מחוייבות לתקציב המדינה כפי שהוכן טרם כניסתו לתפקיד, לא מסתמנים זעזועים חריגים במסחר.

בחדר העסקאות של פורקסיה צופים כי "עדיין" לא נאמרה המלה האחרונה, וכי המשך המהלך החיובי בבורסה מצד הזרים צפוי לדחוף את הדולר אל עבר סביבת 4.45 שקלים. בפורקסיה צופים כי בטווח הבינוני כדאיות אחזקת המטבע האמריקאי גדלה, לנוכח העדר פער ריביות, יתרה מזו פעילים ממתינים "ליום שאחרי" "קפאון" מצד הצדדים הינו קטליזטור לפיחות "אלים" שימו לב!!!

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':