ד"ר סתר: הקונפליקט בין המו"פ לשיווק - הכרחי בארגון
"כמעט בכל ארגון קיים קונפליקט מובנה, שנוצר במכוון, בין היחידות השונות" כך ציינה ד"ר אורה סתר, במפגש למנהלי שיווק של ל.ה.ב שעסק בקונפליקט ושיתוף פעולה בין יחידת השיווק למו"פ. הסיבה לקונפליקט לדעת סתר, מאחר וכל יחידה מיועדת לענות לצרכים ואינטרסים אחרים של הסביבה שהיא אמורה לייצג.
עוד הוסיפה סתר, כי הקונפליקט בין היחידות משרת מטרת על בארגון וקיים מתח מתמיד בין קונפליקט לשיתוף פעולה, בפרט כשמדובר במחלקות השיווק והמו"פ. "אם אין קונפליקט בארגון צריך לייצר אותו, אמרה סתר. כיום יש טכניקות מיוחדות לכך, מאחר והקונפליקט הנו חיוני להישרדות הארגון".
"כדי להביא את יחידת השיווק למקום מרכזי בארגון, צריך לחשוב ולהשתמש באסטרטגיה פוליטית. פוליטיקה היא היכולת שלנו לייצר לעצמנו כוח בארגון וגם לשמר אותו, אמרה ד"ר סתר, והסבירה כי כאשר מישהו מגדיל את כוחו בארגון זה תמיד יביא להפחתת כוחו של האחר.
עוד מאותו מפגש, סמנכ"ל השיווק ב- CA ישראל, אורי לוי, אמר כי על מנת שפונקציית השיווק תייצר ערך לארגון, היא צריכה לנקוט בגישה גלובלית וראייה מערכתית המתחשבת במכלול המחלקות והפונקציות בארגון. אורי מוסיף, כי ברגע שמחלקת השיווק רואה במחלקות אחרות כ"לקוחות" מרכזיים - נוצר מצב בו הצלחה של הארגון ושל המחלקות האחרות היא גם ההצלחה של מחלקת השיווק ולהפך.

מהי ויזת זהב ואיפה עדיין אפשר להשיג אחת?
בעולם שמקשיח גבולות ומגבלות הגירה, מדינות רבות ממשיכות להציע מסלול מהיר לתושבות ולעיתים גם לאזרחות - למי שמוכן לשלם; מה עומד מאחורי הטרנד, למה הוא מצטמצם ואיפה הוא עדיין פתוח
ממשל טראמפ השיק לאחרונה רשמית את תוכנית ה-Gold Card בארה"ב, שמאפשרת לזרים אמידים להשיג אשרת הגירה קבועה (גרין קארד) בתמורה לתרומה של מיליון דולר לאוצר הפדרלי, או שני מיליון דולר דרך תאגיד. התוכנית, שהוכרזה בפברואר 2025 והוסדרה בצו נשיאותי מספר 14351, כוללת גם אופציית Platinum Card בעלות של חמישה מיליון דולר, שמקנה פטורים ממס על הכנסות מחוץ לארה"ב. מאז השקת האתר trumpcard.gov, הוגשו אלפי בקשות ראשוניות, בעיקר ממשקיעים מסין, הודו והמזרח התיכון, עם הכנסה צפויה לארה"ב של 50 מיליארד דולר בשנה הראשונה. זוהי התפתחות משמעותית בשוק הגלובלי של ויזות זהב, ששווי השוק שלו הוערך עד כה ב-30-50 מיליארד דולר בשנה וצפוי לגדול אפילו פי 2 בזכות המהלך של טראמפ.
ויזות זהב, או תוכניות תושבות בהשקעה (Residence by Investment), קיימות כבר ארבעה עשורים ומשמשות ככלי כלכלי למדינות שמחפשות זרימת הון זר. בשנת 2024 נמכרו כ-10,000 ויזות כאלו ברחבי העולם, עם השקעה ממוצעת של 500 אלף דולר למשקיע. עם זאת, בשנת 2025 נרשמת מגמה של צמצום: 12 מדינות סגרו או הגבילו תוכניות, בעיקר באירופה, בעקבות לחץ מהאיחוד האירופי על סיכוני הלבנת הון וביטחון. למרות זאת, כ-30 תוכניות נותרו פעילות, עם דגש על אסיה, המזרח התיכון והקריביים.
מהי ויזת זהב
ויזת זהב מאפשרת למשקיע זר להשיג תושבות זמנית או קבועה במדינה בתמורה להשקעה מינימלית מוגדרת. ההשקעה יכולה לכלול רכישת נדל"ן (בממוצע 300-800 אלף דולר), השקעה בקרנות ממשלתיות (מ-250 אלף דולר), הקמת עסק שיוצר 10-50 מקומות עבודה, או תרומה ישירה לממשלה (מ-100 אלף דולר). ברוב התוכניות אין דרישה למגורים קבועים - רק ביקור מינימלי של 7-30 יום בשנה - מה שהופך אותן לפתרון גמיש למשפחות אמידות שמחפשות גיוון גיאוגרפי, אופטימיזציית מס (למשל, פטורים על מס הון) או גישה לשווקים חדשים.
בשנת 2025 השוק מושך כ-150 אלף משקיעים פוטנציאליים, בעיקר מסין (35% מהבקשות), רוסיה (20%) והודו (15%), על רקע חוסר יציבות כלכלית ומגבלות יצוא הון. היתרונות כוללים ניידות גלובלית: למשל, תושבות באיחוד האירופי מאפשרת כניסה ללא ויזה ל-180 מדינות, וגישה למערכות חינוך ובריאות מתקדמות. עם זאת, התוכניות כוללות בדיקות רקע קפדניות (Due Diligence) שדורשות ניקיון פלילי ומקורות כספים לגיטימיים, עם שיעור דחייה של 5%-10%.
דרכון זהב, או אזרחות בהשקעה (Citizenship by Investment), לוקח את הרעיון צעד קדימה ומעניק אזרחות מלאה בתוך 3-12 חודשים, ללא דרישת מגורים קודמת. בשנת 2025, 14 מדינות מציעות תוכניות כאלו, בעיקר באיים הקריביים, עם השקעה מינימלית של 200 אלף דולר. היתרון העיקרי הוא חופש תנועה: דרכון מהקריביים, למשל, מאפשר כניסה ללא ויזה ל-145-160 מדינות, כולל האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה.
