ד"ר סתר: הקונפליקט בין המו"פ לשיווק - הכרחי בארגון
"כמעט בכל ארגון קיים קונפליקט מובנה, שנוצר במכוון, בין היחידות השונות" כך ציינה ד"ר אורה סתר, במפגש למנהלי שיווק של ל.ה.ב שעסק בקונפליקט ושיתוף פעולה בין יחידת השיווק למו"פ. הסיבה לקונפליקט לדעת סתר, מאחר וכל יחידה מיועדת לענות לצרכים ואינטרסים אחרים של הסביבה שהיא אמורה לייצג.
עוד הוסיפה סתר, כי הקונפליקט בין היחידות משרת מטרת על בארגון וקיים מתח מתמיד בין קונפליקט לשיתוף פעולה, בפרט כשמדובר במחלקות השיווק והמו"פ. "אם אין קונפליקט בארגון צריך לייצר אותו, אמרה סתר. כיום יש טכניקות מיוחדות לכך, מאחר והקונפליקט הנו חיוני להישרדות הארגון".
"כדי להביא את יחידת השיווק למקום מרכזי בארגון, צריך לחשוב ולהשתמש באסטרטגיה פוליטית. פוליטיקה היא היכולת שלנו לייצר לעצמנו כוח בארגון וגם לשמר אותו, אמרה ד"ר סתר, והסבירה כי כאשר מישהו מגדיל את כוחו בארגון זה תמיד יביא להפחתת כוחו של האחר.
עוד מאותו מפגש, סמנכ"ל השיווק ב- CA ישראל, אורי לוי, אמר כי על מנת שפונקציית השיווק תייצר ערך לארגון, היא צריכה לנקוט בגישה גלובלית וראייה מערכתית המתחשבת במכלול המחלקות והפונקציות בארגון. אורי מוסיף, כי ברגע שמחלקת השיווק רואה במחלקות אחרות כ"לקוחות" מרכזיים - נוצר מצב בו הצלחה של הארגון ושל המחלקות האחרות היא גם ההצלחה של מחלקת השיווק ולהפך.
כלכלת ישראל (X)נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?
נקודת מפנה בכלכלה המקומית: גירעון בחשבון השוטף ברבעון השלישי של 2025, אחרי שנים רצופות של עודף. האם צריך לדאוג?
לראשונה מאז 2013 נרשם בישראל גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, אירוע שעלול לבטא נקודת מפנה משמעותית במבנה המקרו-כלכלי של הכלכלה הישראלית. ברבעון השלישי של 2025 הסתכם הגירעון, בניכוי עונתיות, בכ-1.1 מיליארד דולר, לעומת עודף זניח של 0.1 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם, ועודפים רבעוניים ממוצעים של כ-3.8 מיליארד דולר בשנים שקדמו לכך.
המשמעות אינה טכנית בלבד. החשבון השוטף משקף את יחסי החיסכון-ההשקעה של המשק כולו ואת יכולתו לייצר מטבע חוץ נטו. מדובר על גירעון של תנועות הון ומעבר מעודף לגירעון מאותת כי המשק צורך, משקיע ומשלם לחו"ל יותר משהוא מייצר ומקבל ממנו - שינוי שעשוי להשפיע על שער החליפין, על תמחור סיכונים ועל מדיניות מוניטרית ופיסקלית גם יחד.
הסיבה: לא סחר החוץ, אלא ההכנסות הפיננסיות: הסיפור האמיתי מאחורי הגירעון
בניגוד לאינטואיציה, הגירעון אינו נובע מקריסה ביצוא או מזינוק חריג ביבוא הצרכני. למעשה, חשבון הסחורות והשירותים נותר בעודף של 1.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, שיפור ניכר לעומת הרבעון הקודם. יצוא השירותים הגיע לשיא של 22.9 מיליארד דולר, כאשר 77% ממנו מיוחס לענפי ההייטק, תוכנה, מו"פ, מחשוב ותקשורת.
הגורם המרכזי להרעה הוא חשבון ההכנסות הראשוניות, שבו נרשם גירעון עמוק של 3.7 מיליארד דולר, לעומת 2.0 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם. סעיף זה כולל תשלומי ריבית, דיבידנדים ורווחים לתושבי חו"ל על השקעותיהם בישראל, והוא משקף במידה רבה את הצלחתו של המשק הישראלי למשוך הון זר, אך גם את מחיר ההצלחה הזו.
הכנסות תושבי חו"ל מהשקעות פיננסיות בישראל קפצו ל-10.0 מיליארד דולר ברבעון, בעוד שהכנסות ישראלים מהשקעות בחו"ל הסתכמו ב-6.4 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה לבדו מסביר את מרבית המעבר לגירעון. במילים פשוטות: חברות ישראליות מצליחות, רווחיות ומושכות השקעות, אך הרווחים זורמים החוצה, לבעלי ההון הזרים.
