מוניטין כמרכיב במכירת זכות במקרקעין - תכנון מס
הכותב קובע כי יש לבחון את מרכיבי המוניטין הגלומים בעסקת מקרקעין והניתנים להפרדה מהקרקע ומהמחוברים אליה. הפרדה זו מעניקה הטבות למוכר ולקונה בגין מרכיב המוניטין. למוכר - באמצעות הפחתת שיעור המס לשיעור שלא יעלה על 25% ואף הימנעות מחיוב במס מכירה. לקונה - הימנעות מחיוב במס רכישה, וכן אפשרות להפחתת ה"מוניטין" לתקופה של עשר שנים במקום 25-50 שנים.
החל מיולי 2003 נקבעו תקנות המתירות הוצאות פחת בגין רכישת נכסי הון, אשר סיווגם לצרכי מס, כלכלית ומשפטית - מוניטין.
לאור האמור, במסגרת תכנון המס אגב מכירת ורכישת זכויות במקרקעין נדרש לבחון את מרכיב המוניטין בזכויות הנמכרות על מנת למסותן בהתאם. אולם, לדעת בכירים ברשות המיסים ואף מומחי מיסים אחרים, אין לראות מוניטין כמרכיב כלשהו במכירת זכויות מקרקעין.
אולם, למרבה הפלא, עוד בשנת 1985, רשויות מיסוי מקרקעין פרסמו הנחיה אשר כותרתה "מוניטין כמרכיב במכירת זכות במקרקעין".
בהוראה נקבע: "הניסיון מראה כי קיימים מקרים בהם מוכר זכות במקרקעין קובע בהסכם המכירה כי חלק מהתמורה המתקבלת היא על חשבון מוניטין, תוך קביעת הסכום המתייחס למוניטין.
עקרונית, יתכן כי המוכר יקבל תמורה עבור מוניטין כאשר הוא מוכר עסק חי והרוכש גם מתכוון להמשיך באותו סוג עסק. אולם, לעתים קובעים הצדדים חלק מן התמורה על חשבון מוניטין, כאשר למעשה הפעילות העסקית הקודמת מתחסלת בגלל חוסר הצלחה ובנוסף לכך גם הרוכש אינו מתכוון להמשיך באותו ענף עסקי.
מובן כי פעולה כזו היא מלאכותית והיא נעשית כאשר המוכר סבור כי בדרך זו יוכל להקטין את מס השבח המגיע, מחד גיסא, והרוכש ייהנה ממס רכישה מוקטן מאידך גיסא. מקרה זה בא להנחות את היחידות במקרים אלה".
בהוראה נקבע אופן בדיקת ההצהרה בדבר מוניטין כדלהלן:
"כאשר הסכם מכירת זכות במקרקעין כולל גם מכירת מוניטין, תוך ציון סכום המתקבל עבור המוניטין, יש לבצע את הבדיקות הבאות:
א. אם הזכות במקרקעין הנמכרת מתקיימת בה פעילות עסקית שוטפת או שמא נמכרת הזכות במקרקעין לאחר חיסול מוחלט של הפעילות העסקית.
ב. אם הרוכש אמנם מתכוון להמשיך באותה פעילות עסקית בה עסק המוכר.
ג. אם שווי הזכות במקרקעין נמוך מן התמורה שהמוכר קיבל בפועל, דבר המצביע לכאורה שחלק מן התמורה מתייחס לזכות אחרת.
ד. יש להתייעץ עם פקיד השומה הנוגע בדבר פעילות העסק, וכן לגבי חיוב ברווח הון אם אמנם ראוי להכיר בחלק מן התמורה הכוללת כתשלום עבור מוניטין.
על פי הממצאים הנ"ל יחליט המעריך אם לראות בחלק מן התמורה כתשלום מוניטין".
עוד נקבע בהוראה: "החליט המעריך לא להכיר בתמורה עבור מוניטין, יודיע על כך לפקיד השומה בכדי למנוע חיוב במס רווח הון. בכל מקרה יש לתאם עמדות עם פקיד השומה.
כמו כן מתבקשים פקידי השומה לקיים תיאום ביוזמתם עם הממונים האזוריים של מס רכוש ומס שבח, כאשר הבעיה הנ"ל מתעוררת בעת הטיפול בתיקי מס הכנסה".
בענין פיצול התמורה בעסקת מקרקעין למרכיבים שונים לרבות מוניטין ראה למשל ו"ע 1029/00 רוזנטל ואח' נ. מנהל מס שבח מקרקעין.
להלן תיאור תמצית ההטבות הגלומות למוכר ולקונה בפיצול מרכיב המוניטין מהזכויות במקרקעין ודיווח על מרכיב זה בנפרד.
תכנון המס במיסוי מוניטין כמרכיב בזכויות הקטנת שיעור המס למוכר
החל מ-1 ביולי 2003, כל מי שמוכר מוניטין שנצמחו אצלו ולא שולם בעד רכישתם, יהיה חייב במס בשיעור מוגבל של עד 25% בלבד. כאשר מבוצעת עסקת מכר מקרקעין אשר נרכשו לפני 7 בנובמבר 2001, כדאי למוכר לבחון אם גלומים בתוכה מרכיבים של מוניטין.
אם ניתנים המוניטין להפרדה מהזכויות במקרקעין, כדאי לשקול הפרדתם, שכן בגין מרכיבי התמורה אשר ייוחסו למוניטין ישולם מס מקסימלי של 25% בלבד. כמו כן, בגין התמורה הנ"ל לא ישולם מס מכירה ואף במקרים מסוימים לא ישולם מע"מ.
מס רכישה מוקטן ופחת מוגדל לקונה
גם לרוכש זכויות במקרקעין כדאי לבחון אם גלומים בעסקה מרכיבים של מוניטין, שכן בגין מרכיבים אלה לא ישלם הקונה מס רכישה.
בנוסף, כל מי שרוכש מוניטין החל מ-1 ביולי 2003 לצרכי עסקו, זכאי להפחיתו כהוצאה לצרכי מס בעשרה חלקים שנתיים שווים.
התרת הפחת בשיעור 10% לשנה לא תחול ברכישת מוניטין מקרוב או מתושב חוץ, אלא אם הוכח לפקיד השומה שהרכישה היתה חיונית לצורך ייצור ההכנסה ונעשתה בתום לב ומטעמים עסקיים בלבד.
בסיווג הרכישה כמוניטין, נהנה הקונה משיעורי פחת מוגדלים (10% לשנה) לעומת רכישת זכויות במקרקעין (2%;4% או אפס). במילים אחרות, המרכיב המיוחס למוניטין נרשם כהוצאה במשך 10 שנים; לעומת 25 שנים או 50 שנים או אפס במקרה של זכויות במקרקעין.
לאור תכנוני המס הרבים הצפויים עקב קביעת שיעור מס מוגבל למוניטין ולמתן הוצאות פחת בשיעור מהותי, צפויים בשנים הקרובות מחד גיסא, פיתוחים של תכנוני מס רבים המתבססים על סיווג העסקה כמכירת / רכישת מוניטין ומאידך גיסא, פרשנות משפטית תכליתית אשר תגדיר מעת לעת מהו תחום ההגדרה ומה נכלל במונח "מוניטין".
לסיכום, הן מבחינה משפטית - כלכלית והן בהתאם להוראות הביצוע של רשות המיסים, הן על המוכר והן על הקונה זכויות במקרקעין, לבחון את מרכיבי המוניטין הגלומים בעסקה והניתנים להפרדה מהקרקע ומהמחוברים אליה.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.