מלחמה

סיטי: הנפט יעלה ל-90 דולר אם איראן תסגור את מיצרי הורמוז

אנליסטים בסיטי מזהירים: סגירה של הציר הימי החיוני עשויה להוביל לקפיצה חדה במחיר;  לא סביר שתהיה סגירה ממושכת

עמית בר | (3)
נושאים בכתבה מחיר הנפט


אנליסטים מחטיבת המחקר של סיטי מזהירים: אם מיצרי הורמוז ייסגרו מחיר חבית ברנט עלול לנסוק לכ־90 דולר, ואולי אף מעבר לכך בתרחישים חמורים יותר. מדובר על זינוק של כ-20% ביחס למחיר הנוכחי. 

עם זאת, ההערכה המרכזית היא שסגירה כזו לא תימשך זמן רב, בשל הלחצים הבינלאומיים לפתיחתם מחדש והחשיבות העצומה של הנתיב הזה לכלכלה העולמית.

מיצרי הורמוז הם צוואר בקבוק קריטי: דרכם עוברים כ־20% מהנפט העולמי, כולל משלוחים ממדינות מפתח באופ"ק כמו ערב הסעודית, עיראק ואיחוד האמירויות. כל שיבוש, גם חלקי, עלול להוביל לטלטלה מיידית בשווקים – ובזמן קצר מאוד.

לפי סיטי, תרחיש של סגירה ממושכת שיגרום לעצירת מעבר של כשלושה מיליון חביות ביום הוא בגדר קיצון, אך כזה שדורש היערכות. בשווקים כבר מורגשת דריכות: מחיר הברנט טיפס לסביבת 77 דולר לחבית, אך המשקיעים מתמחרים אפשרות של עלייה חדה נוספת אם המצב באזור יידרדר.

בד בבד, בבנק מציינים כי השפעה אפשרית של ירידה בייצוא האיראני לבדו – ללא סגירת המיצר – תהיה מתונה יותר. הסיבה: בשבועות האחרונים נרשמה ירידה ביצוא של איראן, וגורמים בסין מצמצמים את הייבוא מהמפרץ. לכך מתווספים מאמצי גיוון אספקה מצד מדינות אירופה וארה"ב, כמו גם שימוש גובר במאגרי חירום.

החשש מסגירת המיצר גם מהדהד בזירות נוספות: ארה"ב הגבירה נוכחות ימית במפרץ הפרסי, מדינות אירופה החלו לדון בתיאומים לוגיסטיים מול יצרניות אחרות, וקריאות להיערכות הופנו גם לצרכנים גדולים כמו הודו ויפן. סגירה, אפילו חלקית, תשפיע על מחירי הדלק, על האינפלציה ועל החלטות הבנקים המרכזיים בכל העולם.


שאלות ותשובות על סגירה אפשרית של מיצרי הורמוז והשפעתה על הנפט

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

מה הם מיצרי הורמוז ולמה הם חשובים כל כך?

מדובר בנתיב ימי צר שמחבר בין המפרץ הפרסי לים הערבי. כמעט כל הנפט שמיוצא ממדינות כמו סעודיה, כוויית, קטר ואיראן עובר דרכו. כל חסימה של הנתיב הזה יוצרת שיבוש מיידי במאזן ההיצע והביקוש העולמי.

האם כבר היו מקרים בעבר של סגירה או איום על המיצר?

כן. איראן איימה בעבר לסגור את המיצר, ולעיתים אף הגבילה את השיט בו. עם זאת, מעולם לא נרשמה סגירה מלאה לאורך זמן – בעיקר בגלל תגובה בינלאומית נמרצת שכללה גם נוכחות צבאית של ארה"ב ובעלות בריתה.

מה צפוי לקרות למחיר הנפט אם אכן תהיה סגירה של המיצר?

לפי סיטי, מחיר הנפט עלול לעלות לכ־90 דולר לחבית ואף


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסף 23/06/2025 08:38
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה נראה שבטווח הבינוני ואולי אפילו הדי קרוב מחירי הנפט בדרך לצניחה לאיזורי ה60 דולר. רואים שאפילו היום היום הראשון למסחר בנפט מאז ההפצה האמריקאית ואחרי שהממשלה של איראן נוטה לסגור את המיצרים הנפט בקושי עולה
  • 2.
    אנונימי 21/06/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים מטומטמים ! איראן מרוסקת ארהב משתלטת על הנפט המחיר יורד המיצרים לא יסגרו כי הצי האיראני יושמד
  • 1.
    עדיין הפחדנות וההתקרבנות אם יחסמו את המיצרים תפוצצו להם את האמא שלהם (ל"ת)
    אנונימי 20/06/2025 09:23
    הגב לתגובה זו
אלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכלאלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכל

הושקה תכנית לאומית של 300 מיליון שקל להתייעלות אנרגטית ולהפחתת פליטות

הרשות להשקעות תנהל מסלול תמיכה חדש לתעשייה עם מימון נדיב, בעקבות כניסת מס הפחמן לתוקף. המטרה: תעשייה נקייה, תחרותית ועמידה יותר

רן קידר |
נושאים בכתבה אנרגיה

שלושה משרדי ממשלה חברו יחד במהלך שמתיימר לשנות את מפת האנרגיה במפעלים ובתעשייה הישראלית: משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה משיקים תכנית רחבת היקף, בהיקף תקציבי של כ־300 מיליון שקל, שתחלק מענקים בעבור פרויקטים שמטרתם הפחתה בצריכת דלקים וחשמל. מדובר בחלק ממנגנון התמיכה הממשלתי שנועד להקל על התעשיינים בתקופת המעבר שלאחר כניסת מס הפחמן לתוקף בתחילת 2025.

התכנית החדשה תחול על פרויקטים שיתבצעו בשלוש השנים הקרובות, ותכלול שני מסלולים מרכזיים: הראשון יכלול הסבת מערכות ממקור דלקי לחשמל, מימן או גז טבעי, כולל הפסקת שימוש במזוט, גפ"מ, פטקוק וגז טבעי לצרכים מזהמים – עם מענקים של 40-50% מההשקעה, ועד תקרה של 3.5 מיליון שקל לפרויקט. 

המסלול השני יכלול שדרוג מערכות חשמל לאפקטיביות יותר, כולל משאבות חום, מיזוגים ותשתיות תעשייתיות – עם מימון של 25-30% מההשקעה, גם כאן עד גובה של 3.5 מיליון שקל.

התכנית משתלבת בהיערכות הממשלה ליישום "מס הפחמן", במסגרתו עלה מס הבלו על דלקים פחמניים בינואר 2025. ההחמרה הזו שינתה את עלות התפעול במפעלים כבדים, ולכן המענקים החדשים אמורים לא רק לעודד מעבר לטכנולוגיות חדשות, אלא גם למנוע פגיעה תחרותית בגורמי תעשייה ישראליים מול מתחרים בחו"ל.

 בין הכלים המשלימים למהלך החדש ישנם מענקי הסתגלות לחברות בגין מס הבלו ששילמו, במטרה לייצר ודאות כלכלית בתקופת המעבר. המענק יחושב ביחס ישיר לעלויות המיסוי, והוא יינתן לתקופה של עד שש שנים.