מניית גילת טלקום עולה אחרי הסכם עם בזק בתחום הסיבים האופטיים
חברת גילת טלקום גילת טלקום -0.7% , בניהולו של איציק בן אליעזר, הודיעה על הסכם חדש עם בזק בזק 0.43% , במסגרתו היא תשכיר מבזק שימוש ב-18 אלף קווי סיב אופטי למשך 15 שנה. ההסכם, בהיקף כספי של כ-88 מיליון שקל, מספק לחברת גילת תנאי תשלום מופחתים על כל קו, ומשקף עלות חודשית של 55 שקל לקו, כולל עלויות תחזוקה. זאת לעומת תעריף של 72 שקל לקו שהיה נהוג עד כה.
הסכם זה מתבסס על מודל IRU (Irrevocable Right of Use), אשר בו השוכר מתחייב לשכור כמות מסוימת של קווי סיבים לתקופה ארוכה, בתמורה לתעריפים מופחתים. מודל זה שונה מהשוק הסיטונאי המוסדר על ידי משרד התקשורת, שבו חברות אינן נדרשות להתחייב לתקופת שימוש מוגדרת, אך משלמות תעריפים גבוהים יותר. מטרת השוק הסיטונאי היא לעודד תחרות בשוק התקשורת באמצעות שימוש בתשתיות קיימות של בזק בתמורה למחירים מפוקחים.
על אף שהמחיר הרשמי של משרד התקשורת עבור שימוש בקו סיב אופטי בשוק הסיטונאי עומד על 83 שקל לחודש, בפועל בזק מציעה ללקוחות מחיר נמוך יותר של 72 שקל, בהתאם להסכמים קודמים כמו זה שנחתם עם חברת פרטנר. ההסכם החדש עם גילת משקף הפחתה נוספת בעלויות, תוך יצירת ודאות לשני הצדדים: בזק נהנית מהתחייבות ארוכת טווח לשימוש בתשתיות שלה, וגילת מקבלת מחירים תחרותיים המוזילים את עלויותיה.
ההשפעה על שוק התקשורת
רפורמת השוק הסיטונאי, שהחלה את דרכה בשימוש ברשתות הנחושת וכיום חלה גם על סיבים אופטיים, ספגה לאורך השנים ביקורת על כך שהתעריפים שנקבעו אינם משקפים את העלויות האמיתיות של בזק. ישנן טענות כי מחירי השוק הסיטונאי גבוהים מהדרוש, מה שעלול להכביד על חברות קטנות המבקשות להתחרות בשוק.
- גילת טלקום: הרווח הנקי נפגע משערוך אג"ח להמרה
- גילת טלקום: הזמנות חדשות בהיקף כולל של כ-16.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההסכם בין גילת לבזק עשוי להשפיע גם במישור המשפטי. בעבר הגישה גילת בג"צ נגד משרד התקשורת בטענה לעיכובים בעדכון תעריפי הסיבים האופטיים. כעת, לאחר חתימת ההסכם, נראה כי החברה שוקלת למשוך את העתירה, מהלך שעשוי לשנות את מאזן הכוחות בין השחקנים המרכזיים בענף.
איציק בן אליעזר, מנכ"ל גילת טלקום: "ההסכם האסטרטגי מציב את החברה בעמדה מצוינת לביסוס פעילותה במגזר שירותי התקשורת והענן בישראל לשנים קדימה. הפעילות שהחלה אך לפני שנתיים וחצי, כבר בעלת היקף משמעותי ומאוזנת תפעולית. כעת, משעלויות היצור של החברה ירדו משמעותית לאור ההסכם החדש, תתאפשר צמיחה חזקה עוד יותר בהכנסות וברווח - ונבטיח קו עסקים רווחי לשנים הבאות.
גילת טלקום של השנתיים האחרונות וביתר שאת לאור ההסכם החדש וההזדמנות שהוא פותח, היא חברה רווחית ובעלת מרכיב סיכון נמוך בהרבה מבעבר. אני מבקש להודות למשרד התקשורת, על חלקו בהנעת ההסכם, ובעיקר למנהלי בזק, על רצון כן ואמיתי לפעול לחתימת הסכם שהינו win win לשתי החברות וכן לציבור צרכני התקשורת בישראל. הוכחנו שכאשר קיים רצון טוב והכוונה רגולטורית מאוזנת ניתן להגיע לאסדרה עצמית. אין לי ספק שבחרנו בתשתית הנכונה, בהסכם הנכון ובשותף הנכון".
- 4.היועץ 16/12/2024 18:47הגב לתגובה זואחד היועצים החזקים בשוק.
- 3.שומע שמועות 15/12/2024 21:50הגב לתגובה זושמעתי שהם הביאו יועץ סודי אדיר, מעניין מאוד. שיחוק אדיר שלהם.
- 2.יועץ נסתר 15/12/2024 21:45הגב לתגובה זוהשמועות אומרות שיש להם יועץ נהדר עם יכולות טובות מאוד שמוביל אותם להישגים מצויינים, שיחוק של גילת.
- 1.מוסדי 15/12/2024 13:37הגב לתגובה זוהורדת תעריפים ששווה עשרות מיליוני שקלים בשנה

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?