ראיון

מנכ"ל סאנפלאואר: "העסקה בפולין מקפיצה אותנו בכמה רמות"

מנכ"ל סאנפלאואר, שחר בן מויאל: "אנחנו מחפשים גם להתרחב למדינה נוספת, אין כרגע יעד ספציפי אבל סביר להניח שזה יהיה אחת מהמדינות שקרובות לפולין"
רוי שיינמן |

סאנפלאואר  סאנפלאואר -2.68% דיווחה לאחרונה על תוצאותיה לרבעון השלישי בו הציגה רווח נקי של כ-6 מיליון שקל לעומת הפסד של 8.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. היא דיווחה גם על הכנסות של 42.3 מיליון שקל לעומת 40 מיליון שקל ברבעון המקביל - סאנפלאואר היא לא חברה שונה מהותית בנוף, לא מעט חברות בכל הגדלים פועלות בתחום האנרגיה בצורה בה היא פועלת עם השקעה בנכסי אנרגיה מניבים, אבל סאנפלאואר היא אחת הקטנות שבהן, רק 13 עובדים, ולכן זה שם את התוצאות שלה בפרספקטיבה שונה.

היא מצליחה לצמוח ולאחרונה היא גם דיווחה על מהלך משמעותי לרכישה של 107MW בפולין, התחום העיקרי בו היא פועלת, מה שמשלש את הפעילות שלה שם ומקדם אותה כשחקנית דומיננטית בשוק. שוחחנו עם מנכ"ל החברה, שחר בן מויאל, על התוצאות האחרונות והעסקה הגדולה בפולין.

כמה הרכישה של המתקנים בפולין משמעותית?

"נהיה עם פי 3 פעילות בפולין אחרי ההשלמה. הנכסים האלה סינרגטיים גם לפעילות פיתוח קיימת שאנחנו עושים שם. יש לנו 190 מגה וואט שאנחנו מפתחים עצמאית שם אז זה חיבור הגיוני".

שחר בן מויאל, מנכ

שחר בן מויאל, מנכ"ל סאנפלאואר; קרדיט: יובל כהן אהרונוף

כמה המהלך הזה מחזק אתכם כשחקן בשוק בפולין?

"הייתי אומר שזה מקפיץ אותנו ב-3 רמות. אנחנו לא שחקן מהטופ 3 או 4 בשוק אבל זה בהחלט מקדם אותנו".

העסקה מחולקת לשלושה חלקים כאשר ציינתם שבשני החלקים הראשונים ההכנסות מובטחות, המצב דומה גם בחלק השלישי?

"העסקה אכן מחולקת ל-3 חלקים, בחלק הראשון יש 20 מגה וואט, על גביהם עוד 23 מגה וואט בשלב השני והיתרה בשלב השלישי כאשר גם בשלב השלישי ההכנסות מובטחות".

איפה עומד התהליך למימוש הפעילות בארה"ב?

"אנחנו פועלים לאיתור שותף/רוכש אסטרטגי שייקח את הפעילות שלנו שם. לקחנו את סיכוני הפיתוח על עצמינו ואנחנו בשלבי איתור של משקיע או רוכש".

איזה טריטוריות נוספות מעניינות אתכם להתרחבות?

"קיבלנו החלטה אסטרטגית לעשות קפיצה גדולה בפעילות. החלק הגדול במהלך הזה זה מימוש הפעילות בארה"ב, השני זה התרחבות בשווקים בהם אנחנו פעילים - ישראל ופולין. החלק השלישי הוא התרחבות למדינה נוספת, אין כרגע יעד ספציפי. סביר להניח שזה יהיה בטווחים קרובים לפולין. ההסתכלות שלנו היא על שווקים עם רגולציות מפותחות ורמת סיכון שמתאימה לפרופיל השקעה שלנו. גם באירופה אפשר למצוא מדינות מסוכנות ושם אנחנו לא נהיה".

התכנית להשגה של 1,000 מגה וואט עד 2030, הכוונה 1,000 מגה וואט מוכנים להפעלה?

"בתחום שלנו אפשר למצוא נכסים בשלבים שונים, משלבים מוקדמים של ייזום ועד לשלבים של לפני הפעלה. אנחנו רוצים שהנכסים האלה יהיו בשלבים שקרובים להפעלה. מחפשים נכסים לטווח ארוך. ככלל אצבע לא מחייב אפשר לומר ש-1 מגה וואט זו השקעה הונית של 1 מיליון דולר, כאשר מתוך זה בין 20%-30% בהון עצמי והשאר במימון. בתוך התכנית שלנו השלבים הראשוניים מתוכננים להיות משולמים עם מקורות עצמאיים, אנחנו עם קופת מזומנים חזקה".

הרבה חברות אנרגיה פועלות במודל שדומה לשלכם, מה מייחד אתכם?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?