אורי סירקיס ישראייר
צילום: שלומי יוסף
ראיון

מנכ"ל ישראייר: "אם היינו בשנה רגילה, הרווח היה משתפר ב-10 מיליון דולר"

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס: "דבר אחד מונע את הכניסה שלנו לקווים לארה"ב - חוק טיבי. לא הגיוני להיכנס אליהם כשהרווח על טיסה אמור לעמוד על 30-40 אלף דולר ומצד שני אנחנו עלולים לשלם פיצויים של 2.5 מיליון שקל"
רוי שיינמן | (5)

על רקע הימשכות הלחימה שהביאה לביטולים ממושכים של טיסות על ידי החברות הזרות, ישראייר דיווחה על הכנסות שיא ברבעון השלישי, 166 מיליון דולר. הגדלת נתח השוק של החברה בשוק התעופה מתבטא במספרים כמו גם בהיקף הנוסעים שצפוי להסתכם השנה ב-1.4 מיליון נוסעים, גידול של 40% לעומת 2023. 

יש לעיתים ביקורת על חברות התעופה הישראליות שמטיחות בהן טענות של ניצול המצב על ידי העלאת מחירים, אבל אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מדבר גם על העלויות של החברה שלו, מהצד השני, שמדכאות את הרווח כלפי מטה, בעיקר עלויות תפעוליות הקשורות לחכירה של מטוסים. 

הצי של ישראייר קטן בהרבה מזה של אל על למשל. לאל על יש 46 מטוסים ואילו לישראייר יש רק 8. זה אומר שבשביל לתת מענה לנוסעים ישראייר מבצעת חכירה רטובה למטוסים של חברות זרות, כלומר שוכרת מטוסים וצוותי אוויר מחברות זרות. הדבר כרוך בעלויות תפעוליות גבוהות ובכלל לאור העובדה שצוותי האוויר הזרים לא מוכנים להגיע לישראל, אז המטוסים מאוחסנים בלרנקה ומבצעים חילוף צוות בכל כיוון.

בשיחה עם סירקיס הוא חושף את העלויות הגבוהות הללו ואת ההשפעה שלהם על השורה התחתונה של החברה, והוא גם מדבר על הכניסה של ישראייר לקו הפופולארי ללונדון ועל הסיבה שהחברה טרם נכנסה גם לקווים לארה"ב.

אורי סירקיס, מנכ

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר; קרדיט: שלומי יוסף

איך אתה רואה את הרבעון האחרון, מה הנקודות המרכזיות?

"באופן כללי הסיפור של הרבעון הוא לא התוצאות שדווחו אלא התוצאות שלא דווחו. בתוך התוצאות יש פער בין שנה ממוצעת לבין השנה הזאת. ההתייקרות הפנומנלית של המטוסים בחכירה רטובה, שעתית, שעומדת על סדר גודל של 1,000 דולר לשעה ובנוסף יש את העלות של לאחסן את המטוסים בלרנקה. כל מטוס כזה ייצר כל יום הוצאה נוספת של קרוב ל-20 אלף דולר. ההוצאות האלה יחד - הפגיעה בחברות הבנות בתחום התיירות ועודפי הוצאה תפעוליים, פחד של צוותים והצורך להבטיח שלוח הטיסות של המטוסים החכורים נשמר - הסתכמו בהערכה מאוד זהירה לסדר גודל של מעל 10 מיליון דולר מתחילת השנה. כלומר לו היינו בשנה רגילה היינו יודעים לשפר את הרווח ב-10 מיליון דולר.

לאור זאת אנחנו מעריכים שבשנה הבאה נוכל להציג תוצאות אפילו יותר טובות, גם אם יהיה שיפור ויחזרו חברות שיפעילו לחץ על המחיר, רואים שההשפעה הכוללת של עליית המחיר היא פחותה מהנזק שנגרם לנו שנאמד ב-10 מיליון דולר כאמור", אומר סירקיס.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

פתחתם את הקו ללונדון לאחרונה. זה קו מאוד תחרותי בזמני שגרה, אתם מתכוונים להישאר שם גם אחרי המלחמה או שאתם נמצאים שם באופן זמני?

"פתחנו את הטיסות לנובמבר-דצמבר. קיבלנו המון פניות וראינו את היקפי ההזמנות אז החלטנו לעשות כמה דברים - להאריך עד פסח, ולהוסיף עוד טיסות בסופ"שים, וגם להוסיף טיסות בשעות הלילה. מהשליש האחרון של דצמבר אנחנו הולכים להפעיל 12 טיסות שבועיות.

אנחנו מפעילים בקו הזה מדיניות מחירים שונה לחלוטין מאשר זו ביתר הקווים. המערכת מוכרת במחיר קבוע של 300 דולר לכיוון והוא לא משתנה. אלה מחירים שאיזיג'ט מכרה לפני המלחמה ולא המחירים של אל על ולכן אנחנו מעריכים שזה יימשך. אנחנו לא מנצלים את הריק שנוצר כדי להעלות את המחירים".

להפך, אולי אתם דווקא מנצלים את הריק כדי להכניס את עצמכם כעוד שחקן משמעותי בקו הזה, אתם שוקלים להיכנס בצורה דומה גם בקווים לארה"ב?

"ארה"ב זה סיפור אחר. בלונדון אנחנו מפעילים טיסות באמצעות ציוד שלנו, 8 מטוסים שמופעלים עם צוותי האוויר שלנו ועוד 4 מטוסים חכורים. בניו יורק אם נחליט להיכנס נצטרך לחכור ציוד חדש. האופרציה לא מפחידה אותנו, יש לנו צוות תפעולי עתיר ניסיון וגמיש, גם מחשבתית וגם בביצוע. אם תתקבל החלטה אנחנו נעשה אותה על הצד הטוב ביותר".

אז מה עומד בינכם לבין כניסה לקו של ניו יורק?

"יש מכשול אחד - חוק טיבי. חוק פיצויי שירותי תעופה מגדיר פיצוי בערכים קבועים לפי אורך המרחק של הטיסה ללא הוכחת נזק. הואיל ומדובר במטוסים חכורים, וצוותים זרים, יכולה להיות סיטואציה קשה. בוא נסתכל לדוגמא על הטיל שנפל ברמת גן לאחרונה. הוא נפל בסביבות 9 בערב שזה בדיוק מתי שהצוותים היו אמורים לצאת לשדה התעופה. במצב כזה היינו יכולים להיות בסיטואציה שהצוות מפחד לצאת לשדה והטיסה נדחית לבוקר - באירוע כזה אנחנו מוצאים את עצמינו עם 300 נוסעים בת"א ועוד 300 בארה"ב, שלהם יגיע בסך הכל פיצוי של 2 מיליון שקל, ולשים אותם במלונות זה עוד חצי מיליון שקל. לא הגיוני מבחינת ניהול סיכונים שהתוחלת על טיסה תהיה סדר גודל של 30-40 אלף דולר רווח ומצד שני הפיצוי במקרה של תקלה יגיע לסדר גודל של 2.5 מיליון שקל".

מה אתם עושים כדי לשנות את המצב הזה?

"הזהרנו מהדבר הזה גם את דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, וגם את רשות התעופה האזרחית ואנחנו מצפים שביטן יקבל החלטה. אנחנו לא מבקשים לשנות את החוק לכל הנתיבים, אמרנו לו שאם הוא רוצה שנגביר את התחרות כמו בלונדון גם בניו יורק אז זה התנאי שלנו, הוראת שעה שחוק טיבי בנושא פיצוי לא חל על טיסות לארה"ב.

בלונדון אגב אנחנו עם 12 טיסות שבועיות. זה מביא אותנו להיצע של 18 אלף מושבים בחודש, ואנחנו כרגע ב-90% תפוסה, זאת אומרת שנתנו פיתרון ל-16 אלף נוסעים לחודש אחד בלונדון במחירים תחרותיים. בארה"ב מדברים על 6 טיסות שבועיות, כל כיוון 600 איש, כלומר אנחנו יודעים לתת פתרון ל-15 אלף נוסעים לחודש, זה נראה לי כמות טובה וסבירה ויו"ר ועדת הכלכלה צריך להחליט - האם הוא דואג לפיצוי לאלה שלא טסים או לחילופין מוריד את המחיר עבור 15 אלף נוסעים בסדר גודל של 200-300 דולר לכיוון, כלומר 10 מיליון שקל כל חודש שהציבור יחסוך".

איך ישראייר תיראה אחרי המלחמה?

"יש לנו מדד שנקרא ממוצע לשעת תפוסה, הוא מראה שבגדול מחירי הכרטיסים שלנו התייקרו בסדר גודל של 10 דולר לשעת טיסה. זאת אומרת שאם האורך סבב הממוצע היה 5 וחצי שעות אז מחירי הכרטיסים התייקרו ב-55 דולר. זה מחיר שמשקף בכלל עלייה אינפלציונית ושל אגרות, שירותים ומסי נמל שנתב"ג העלו וגם את עלויות הביטוח.

אם בשנה הבאה המחיר ירד חזרה, ומצד שני כמו שציינתי אנחנו מדברים על סדר גודל של 10 מיליון דולר פגיעה בחברות התיירות, עלויות המטוסים החכורים והחניה שלהם בלרנקה, אז מתמטית אנחנו רואים שהפער הוא יותר משמעותי ממצב שגרה. כמי שעוסקים בתיירות אנחנו מעדיפים שקט ושגרה".

איך ייראה הרבעון הרביעי?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיים 25/11/2024 13:06
    הגב לתגובה זו
    בשביל טיסות לשנות חוק??
  • 4.
    ענת 23/11/2024 18:10
    הגב לתגובה זו
    בחיים לא אסע יותר עם ישראייר. בטלו לי טיסה חזרה מאילת, הבטיחו שאלטר ובדקה ה90 בטלו גם אותו. הבטילו החזר עספי וכמובן שעוד לא קיבלתי אותו. עברן 3 חודשים
  • 3.
    עידן 23/11/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    אין שירות לקוחות...תנסו לפנות ותראו.
  • 2.
    סירקיס.איך הפשפש עלה למעלה... (ל"ת)
    יודע 22/11/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מתווך 22/11/2024 08:43
    הגב לתגובה זו
    יותר כמו סוחר או מתווך במקומות טיסה. בזה.רצי הכי ט6בבב
רז רודיטי רייזור לאבס
צילום: ישראל פררה

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר

מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה

תמיר חכמוף |

אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 3.94%   ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:


מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול

אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.

הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?

מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.

לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.

הנפקת הייפ שנעלם במהרה

ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס, רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן

מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה תדיראן דירוג

חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'. הורדת הדירוג היא ירידה בנוץ' אחד מ-'ilAA-', כאשר תחזית הדירוג יציבה.

פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי. 

נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה

החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי

השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי צריכה ואנרגיה מתחדשת. S&P מעלות מציינת כי הביצועים היו נמוכים מהתחזיות, בין היתר בשל הסביבה המקרו-כלכלית, עליית הריבית והירידה החדה במחירי המוצרים בשל שינויים בשיטת התמריצים בשוק האיטלקי. בשנה החולפת, ההאטה בצמיחה והשחיקה ברווחיות בתחום האנרגיה באיטליה נבעו בין היתר מהסביבה המקרו כלכלית שכללה שיעורי אינפלציה וריבית גבוהים, מהצטברות מלאי גדול של מערכות סולאריות אצל יצרנים עולמיים שהובילה לירידה חדה במחירי המערכות באירופה, ומשינויים בשיטת התמריצים של ממשלת איטליה שהקטינו את כדאיות רכישתן עבור לקוחות הקצה.

היחלשות הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025 , רמה שלטענת הסוכנות אינה הולמת את דירוג ה-'ilAA-' הקודם. בנוסף, סוכנות הדירוג נתנה משקל משמעותי להפחתת המוניטין המהותית שביצעה החברה. ההכרה בירידת ערך מוניטין של כ-73 מיליון שקל בפעילות האיטלקית (VP Solar) הובילה להפסד נקי של כ-52 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025.