מספנות ישראל קופצת ב-8% - הוסרו מגבלות שינוע המטענים
מספנות ישראל מספנות ישראל -4.74% שעוסקת, בין היתר בשינוע מטענים, מקבלת אישור לשנע יותר מטענים השנה ובשנה הבאות. במילים אחרות, התחום צפוי לעלות בפעילות. לפי המתווה, בשנת 2024 יועלה רף מגבלת שינוע המטענים מ-5% מהיקף המטענים המשונעים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת ל-9%. החל משנת 2025 ואילך תוסר המגבלה האמורה לחלוטין. עם זאת, על החברה תמשיך לחול המגבלה המונעת ממנו לשנע מטעני כלי רכב חדשים בייבוא. החברה מסרה כי לעמדתה, כפי שהובעה לאורך כל הדיונים מול הגורמים הרלוונטיים, יש מקום להסיר את כלל המגבלות על פעילותו ולאור זאת החברה תמשיך ותפעל ככל שיידרש על מנת להסיר גם מגבלה זו.
חדשות טובות למספנות ישראל
כפי שתואר בדוח התקופתי שפרסמה תעשיות מספנות ישראל, הגדלה של היקפי הפעילות בנמל מספנות ישראל תלויה בהשלמת הקמת פרויקט ממגורות הגרעינים וההשקעה באמצעים טכנולוגיים ובמתקנים אוטומטיים, אשר יאפשרו ניצול יעיל יותר של רציפי הפריקה ושטחי האחסנה. בהתאם, החברה פועלת להשלמת הקמת פרויקט ממגורות הגרעינים בשטחה וחיבור הנמל למסילת הרכבת הארצית.
החלטת משרד התחבורה ומשרד האוצר ועדכון כתב ההסמכה בהתאם נתקבלה לאחר שנים של ניהול הליכים שקיימה החברה אל מול רשויות ומשרדי הממשלה, וכללו בין היתר הליך משפטי בבג"ץ. מגבלה זו הושתה על הנמל עם הקמתו, בהתאם לדרישת ההסתדרות הכללית, וזאת לצורך הגנה על עובדי הנמלים הממשלתיים. כמו כן פועלת החברה להשלמת חיבור הנמל למסילת הרכבת הארצית, מה שיאפשר לנמל לשנע באמצעות הרכבת מטענים לכל רחבי הארץ ולספק ללקוחותיו שירותים נוספים.
השפעה על יוקר המחייה
"הסרת המגבלה שהוטלה עלינו עם הקמת הנמל היא בשורה משמעותית וסיומו של משא ומתן שארך שנים רבות", מסר צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל. "מהלך זה יוביל להגברת התחרות בנמלי ישראל ויסייע להורדת יוקר המחייה לצרכן הישראלי, לאור ההתייעלות בשיטות וקצבי הטיפול במטענים. נוסיף לפעול בכדי להביא גם להסרתה של המגבלה הנותרת על ייבוא רכבים. מהלכים אלו וההשקעה הנרחבת של הנמל בהקמת הממגורות וחיבור הנמל למסילת הרכבת יאפשרו לנו להעניק שירותים נוספים ללקוחותינו ולהרחיב את היקפי הפעילות".- מספנות ישראל בעסקה של 200 מיליון שקל עם שברון
- מספנות ישראל עם רווח תפעולי זעום, למרות עלייה של 17% בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השני הכנסות החברה הסתכמו ב-302 מיליון שקל לעומת כ-375 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של 20%. הרווח הגולמי הסתכם ב-40.5 מיליון שקל (13.5% מההכנסות) לעומת 63.5 מיליון שקל (17% מההכנסות) ברבעון המקביל, ירידה של 36%. הרווח התפעולי רשם ירידה של 60% והסתכם ב-19 מיליון שקל לעומת 45 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב-19 מיליון שקל לעומת 31 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של 40%.
הכנסות מגזר המספנה ברבעון הסתכמו ב-64 מיליון שקל לעומת הכנסות של 89 מיליון שקל ברבעון המקביל. הכנסות המגזר הנמלי הסתכמו ב-35 מיליון שקל לעומת 39 מיליון שקל ברבעון המקביל, הכנסות מגזר חומרי הבניה הסתכמו ב-185 מיליון שקל לעומת 219 מיליון שקל ברבעון המקביל, הכנסות מגזר ההובלה הימית הסתכם ב-13 מיליון שקל לעומת 25 מיליון שקל ברבעון המקביל.
תזרים המזומנים שנבע מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם ב-971 אלף שקל לעומת 15 מיליון שקל ברבעון המקביל. צבר ההזמנות במגזר המספנה הסתכם ב-186 מיליון שקל לעומת 252 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מניית מספנות ישראל נסחרת לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל אחרי ירידה של 14% מתחילת השנה ושל 33% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.שחור 05/09/2024 09:32הגב לתגובה זושילמו גרושים על נמל עם מגבלות, קיבלו בחינם נמל בלי מגבלות. ככה זה שאתה חבר של.....
- 1.יריב 03/09/2024 17:44הגב לתגובה זוזו לא חברת הייטק. הייתי מוכן לשלם מכפיל 15 על הצמיחה הצפויה, לא 20+, מה גם שהתזרים השוטף לא הכי חזק בעולם.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
